تپه دیورک شمس آباد
علمی،آموزشی،حفظ نباتات

بدون شک  همه ما می دانیم که آب برای بدن ما مفید است و هر روز از مزایای نوشیدن آب در همه جا می شنویم. می دانیم که آب یکی از اجزای مهم بدن ماست. فراموش نکنید که ۸۰ درصد بدن انسان را آب در بر گرفته است. آب نقش اساسی در هضم مواد غذایی و حمل و نقل اکسیزن و مواد مغذی بدن را بر عهده دارد. با تمام این احوالات نیاز اساسی بدن ما به آب غیر قابل انکار است.

اما چه چیزی می تواند آب را مفید تر بسازد؟ عسل….بله درست شنیدید عسل

می دانم که ممکن است با خودتان بگویید که عسل خیلی شیرین است و یا اینکه بپرسید چقدر عسل در روز مفید است. نوشیدن روزانه یک لیوان آب گرم که با عسل مخلوط شده باشد به طرز معجزه آسایی برای سلامتی شما مفید است و حتی سیستم بدن شما را در برابر بروز بیماری ها مقاوم می کند.

این ها اتفاقاتی است که با خوردن آب و عسل رخ خواهد داد:

 

تجربه یک پوست شفاف و روشن

بله. عسل یک آنتی اکسیدان طبیعی است که به لطف خواص آنتی باکتریال ش باعث زدودن انواع آلودگی ها و روشن و تمیز شدن بیش از پیش پوست می شود. انواع ماسک های لایه بردار عسل هم به همین منظور استفاده می شوند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

عسل دارای خواصی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. برای حصول بهترین نتیجه از عسل مطمئن شوید که عسل ارگانیک تهیه می کنید. عسل حاوی انواع ویتامین و آنزیم های مختلف است که خواص آنتی باکتری دارد.

کاهش وزن

شاید بگویید که عسل که شیرین است و پر از شکر. اما باید بگویم که درست است که عسل شکر دارد اما شکر آن با شکر سفید صنعتی کاملا متفاوت است. اگر شما یک لیوان آب و عسل را صبح بنوشید در تمام طول روز قند بدن شما در یک سطح نرمال قرار می گیرد و اشتهای شما نسبت به شیرینی های مضر مانند کیک و شیرینی و نوشابه و … کمتر می شود و به طور متوسط روزانه ۶۴ کالری کمتر دریافت خواهید کرد و این کمک بسیاری به کاهش وزنتان خواهد کرد.

 

درمان گلودرد

آب گرم و عسل نوشیدنی محبوب روزهای زمستان شما خواهد بود. چرا که اگر یک سرما خوردگی مزاحم شما شود با خوردن این محلول گلو دردتان تسکین پیدا خواهد کرد. هم چنین بدن شما را در روزهای سرد زمستان گرم خواهد کرد. عسل ارگانیک و طبیعی یک روش طبیعی برای درمان و تسکین گلودرد، سرفه و عفونت های تنفسی است.

دفع سموم بدن

با سموم بدن خداحافظی کنید و به یک بدن سالم و بدون سم سلام کنید! عسل و آب گرم یکی از بهترین روش های دفع سموم از بدن شما است. فقط یک نکته و آن این که با افزودن لیمو ترش به این محلول و افزایش دفع ادرار نتیجه بهتری را خواهید دید.

تنظیم سطح قند خون

شکر طبیعی موجود در عسل در تنظیم سطح قند خون شما و به تبع آن کاهش کلسترول بد بدن کمک می کند. ترکیب گلوکز و فروکتوز در ایفای این نقش سهم بسزایی دارد.

کاهش نفخ و ورم معده

اگر از نفخ شکم رنج می برید این محلول کمک شایانی به خنثی شدن گاز شکم شما و احساس سبکی در شما خواهد کرد.

 

جلوگیری از خطر بیماری های قلبی و عروقی

فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان های موجود  در عسل در  جلوگیری و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی بسیار مفید هستند. تحقیقات نشان داده است که عسل  روند اکسیداسیون کلسترول بد را در خون انسان – که می تواند اثر مضر بر روی قلب  و منجر به حملات و حتی سکته مغزی شود- را آهسته تر کند.

شنبه 1 خرداد 1395برچسب:عسل کویر, عسل خارشتر, :: 5:12 ::  نويسنده : مهندس شمس آبادی

عسل کویر

عسل کویر از جمله خارشتر با خاصیت فراوان از منطقه روداب سبزوار برداشت می شود.

09151734009

 

  ا

 

خیلی از ما زمانی که می‌خواهیم از میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنیم، از روی ناآگاهی یا طبق عادت پوست یا برگ آنها را جزو ضایعات حساب کرده و دور می‌ریزیم. بی‌خبر از این‌که نمی‌دانیم همین پوست و برگ می‌تواند مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی داشته باشد که در بعضی موارد این میزان حتی بیشتر از مقداری است که در بخش‌های مورد استفاده وجود دارد.

با استفاده از این قسمت‌ها نه‌تنها می‌توانیم مواد مفید بیشتری به بدنمان برسانیم، بلکه در هزینه‌ها هم صرفه‌جویی خواهیم کرد.

 

برگ بروکلی
یکی از قسمت‌هایی که تقریبا همیشه از دستش می‌دهیم برگ بروکلی است. همه می‌دانیم که گل بروکلی سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌های C، A، E، کلسیم و منیزیم است، اما قسمتی که مدنظر ماست، برگ‌های این گیاه بوده که در هر 30 گرمش 90 درصد دوز روزانه مورد نیاز ویتامین A قرار دارد.
از نظر ویتامین C هم هر 30 گرم بروکلی 43 درصد از دوز روزانه مورد نیاز این ویتامین را شامل می‌شود.

 


مصرف پوست و برگ هویج فشار خون را تنظیم می کند.

 

برگ‌ها و پوست هویج
همه ما عادت کرده‌ایم پوست هویج را هنگام استفاده بتراشیم، اما اگر بدانید که همین قسمت بیرونی چقدر خواص دارد دیگر تنها به شستن آن بسنده می‌کنید. در رابطه با برگ‌های هویج هم باید گفت که این قسمت سرشار از کلروفیل است. کلروفیل منبعی غنی از منیزیم است و فشار خون را تنظیم می‌کند و به قوی شدن استخوان‌ها و عضلات کمک می‌کند.

خواص برگ‌های هویج به همین جا ختم نمی‌شود، این قسمت سرشار از پتاسیم و ویتامین K هم است.

 

برگ چغندر
دفعه بعد که چغندر می‌خرید برگ‌های آن را بیرون نریزید. بشورید و در انواع سالاد و سوپ استفاده کنید. هم طعم شیرین و خوبی به خوراک می‌دهد و هم سرشار از فولات، بتاکاروتن و آنتی‌اکسیدان است و مصرف آن روی پوست، مجاری ادراری و کیسه صفرا تاثیرات مثبت دارد.

 


پوست کیوی داری مقدار زیادی ویتامین E می باشد.

 

پوست کیوی
پوست زبر و خشن کیوی سرشار از فیبر است. حتی اگر خوردن و جویدن آن برایتان مشکل است، به فکر سلامتی‌‌تان باشید و تلاش کنید کیوی را با پوست بخورید. کیوی سرشار از ویتامین E و C است، اما جالب است بدانید بخش عمده ویتامین E موجود در این میوه در پوستش ذخیره شده است. کیوی را خوب بشویید و سپس با پوست بخورید.

 

پوست هندوانه
پوست هندوانه، همانی که نه مزه‌ای دارد و نه بوی خاصی، اما سرشار از منیزیم و سیترولین است. سیترولین در بدن به آرجینین تبدیل می‌شود و آرجینین هم برای دستگاه گردش خون و دستگاه ایمنی بسیار مفید است.

 


مصرف دانه های کدو تنبل از سرطان پیشگیری می کند.

 

دانه‌های کدو تنبل
دانه‌های کدو یا همان تخم کدو را که همه می‌شناسیم، اما شاید از خواص جالب و مفیدش چیزی ندانید. این تخمه جادویی سرشار از منیزیم بوده و برای پوکی استخوان، پروستات، انگل‌زدایی، کاهش کلسترول و پیشگیری از سرطان مفید است.

 

هسته آناناس
هسته آناناس قسمت وسط و سفت میوه است که بیرون می‌اندازیم، اما باید بدانید که این هسته سرشار از بروملین بوده و خاصیت ضد التهابی دارد.

 

پوست مرکبات
پوست تلخ مرکبات منبع غنی از انواع ویتامین‌هاست. خوردن پوست مرکبات برای همه ممکن نیست، پس بهتر است برای ترشی یا مربا کردن از آنها استفاده کنید. در ضمن می‌توانید از این پوست‌ها درون غذا و سوپ هم استفاده کنید.

 

برگ های کرفس

برگ های کرفس مملو از ویتامین، مواد معدنی، فیبر و درشت مغذی های فراوانی هستند. هر ۱۰۰ گرم برگ کرفس ۳.۹ گرم فیبر بدن را تامین می کند، بعلاوه حاوی مقادیر مناسبی چربی اشباع نشده است. چربی اشباع نشده باعث بهبود سطح کلسترول بدن شده و ریسک بیماری قلبی را کاهش می دهد. برگ های کرفس منبع قوی منیزیم و کلسیم، و همچنین ویتامین C و E بوده و از اینرو خاصیت آنتی اکسیدانی دارند.

 

پوست پرتقال

پوست پرتقال به همراه لایه سفیدرنگ زیر آن مملو از انواع ویتامین ها و مواد مغذی است. پوست خام پرتقال حاوی ۱.۵ گرم پروتئین و منبع غنی پتاسیم، کلسیم، ریبوفلاوین، ویتامین C و A می باشد. پوست پرتقال همچنین حاوی آنتی اکسیدان های فلاوونوئید بوده که می تواند به کاهش سطح کلسترول کمک کند. همچنین آنتی اکسیدان های موجود در آن همچون هیستامین عمل کرده و برای افراد مبتلا به آلرژی و در کل سلامت ریه مفید است.

 

پوست پیاز

پوست پیاز منبع غنی ماده ایی موسوم به کورسیت است که به کاهش فشار خون و جلوگیری از لخته شدن خون کمک می کند. اما بهترین راه مصرف پوست پیاز استفاده از آن در عصاره ها، سوپ ها و کباب ها می باشد که قبل از سرو غذا از ان جدا شود. همچنین می توان آن را در چای هم خیساند.

 

پوست انبه

پوست انبه حاوی مقدار قابل توجهی آنتی اکسیدان و همچنین ترکیبات سالم نظیر «منجافرین» است که دارای خواص ضدالتهابی و ضد توموری است.

 

پوست موز

درحالیکه پوست موز طعم خوبی ندارد اما مملو از مواد مغذی است. پوست موز منبع غنی از پتاسیم بوده و در مقایسه با بخش میوه دارای فیبر محلول بیشتری است. فیبر محلول موجب کاهش کلسترول شده و در نتیجه به پیشگیری از بیماری قلبی-عروقی، سکته و سرطان کمک می کند. پوست موز همچنین حاوی ماه تریپتوفان بوده که باعث افزایش سطح سروتونین بدن و بهبود خلق و خو می شود.

 

فروش عسل در سبزوار به شرط ازمایش

در صورت عدم تایید وجه ازمایشگاه و وجه عسل عودت میگردد.

قیمت 35000-30000 تومان

تلفن 09151734009

چهار شنبه 24 تير 1394برچسب:فروش عسل طبیعی, :: 8:57 ::  نويسنده : مهندس شمس آبادی

عسل بهاره برداشت شد

تلفن تماس09151734009

برای همیشه با اضطراب و استرس خداحافظی کنید!

 

اگر شما نیز از آن دست افراد پر استرس هستید مصرف این مواد غذایی را از دست ندهید.

 

افراد می‌توانند با مصرف برخی مواد غذایی به راحتی استرس خود را کنترل کنند. برای نمونه به چند مورد ازاین خوراکی‌ها اشاره می کنیم.


بلوبری 
این میوه سرشار از آنتی اکسیدان می‌باشد که عکس‌العمل افراد را در شرایط پر استرس بهبود می‌بخشد.

اگر شما از آن دست افراد پر استرس هستید،‌خوردن این میوه‌ را از دست ندهید.

دانه‌ها 
دانه‌هایی چون تخم آفتابگردان و تخم کدو حاوی منیزیم بوده که افسردگی، خستگی و تندخویی افراد را تسکین می‌بخشد و به عبارت دیگر با استرس مقابله می‌کند.

بادام هندی 
این خوراکی حاوی ماده معدنی روی می‌باشد که عصبانیت افراد را کاهش می دهد.

اسفناج 
اسفناج و دیگر برگ‌های سبز رنگ سبزیجات سرشار از اسید فولیک بوده که دوپامین را در مغز تولید می‌کند مواد موجود در این سبزی احساس آرامی را در افراد به وجود می‌آورد. 
شیر 
این نوشیدنی به دلیل دارا بودن ویتامین D بسیار قوی بوده و احساس شادی را در افراد بالامی‌برد.

همچنین شیر به عنوان کاهش دهنده اختلالات ترس شناخته شده است.

پسته 
این آجیل می‌تواند فشار خون و مشکلات قلبی را کاهش دهد.  مصرف مرتب این خوراکی را از دست ندهید.

ماهی آزاد 
استرس غالبا به دلیل افزایش هورمون آدرنالین کورتیزول و در بدن به وجود می‌آید خاصیت ضد التهابی موجود در این ماهی می‌تواند اثرات منفی آن را خنثی کند.
دنبال کردن یک رژیم غذایی پر پروتئین نه تنها باعث می‎شود مدت زمان بیشتری احساس سیری داشته باشید، بلکه قوای ماهیچه‎ها را حفظ و به از دست دادن چربی کمک می‎کند.

هیچ چیز بدتر و اعصاب خوردکن تر از این نیست که هر کاری که می‎توانید بکنید ولی نتایجی را برای از دست دادن چربی مشاهده نکنید. شما نمی‎دانید چه تغییر دیگری را باید انجام دهید تا چربی های اضافی بدن تان از بین برود، خوب پس جواب چی است؟

اگر موارد اصلی را دارید رعایت می‎کنید، یک رژیم غذایی متعادل را حفظ می‎کنید و 3 تا 5 بار در هفته ورزش می‎کنید، پس وقت این است که دیگر نواحی زندگی خود را تحت بررسی قرار دهید.
7 دلیل که چربی های اضافی بدن تان از بین نمی رود

کیفیت و زمان ورزش کردن یکی از عوامل موثر در از بین بردن چربی های اضافی بدن است

در ابتدا ورزش های چربی سوزی بهترین گزینه هستند. ولی زمانی که بدن شروع به کسب نیرو می‎کند و خود را با سرعت ورزش شما وفق می‎دهد، جلسات ورزش کمتر موثر می‎شود. به جای اینکه بر ورزش‎های بدنی دوستانه‎ای نظیر دویدن، قدم زدن یا نرم دویدن به مدت 45 دقیقه با یک سرعت قابل کنترل تکیه کنید، توجه‎ خود را صرف ورزش‎ با فواصل زمانی کنید. طبق مطالعه‎ای که صورت گرفته است، زمان و شدت ورزش نقش اساسی در چربی سوزی ایفا می‎کند.

به طور خلاصه، جلسات ورزش کوتاه و شدید به دنبال یک استراحت مختصر (و تکرار آن) یکی از بهترین راه‎ها برای تحریک چربی سوزی می‎باشد. چیزی که بیشتر است، تاثیری است که این امر روی سرعت متابولیسم شما دارد، به این معنا که ورزش‎های دارای شدت بالا از هر نوعی می‎توانند به سوختن چربی، ساعت‎‎ها حتی بعد از ورزش شما، ادامه دهند.
 
دومین دلیل از دست ندادن چربی های اضافی بدن این است که بدن شما نیاز به پروتئین بیشتری دارید

طبق مطالعه‎ای که منتشر شده است، آن دسته از افرادی که میزان جذب پروتئین خود را دو برابر کرده‎اند به احتمال زیاد به نسبت افرادی که این کار را نکرده‎اند، بیشتر چربی از دست می‎دهند. از بین 32 مرد و 7 زن که یک رژیم غذایی از دست دادن وزن 31 روزه را دنبال کردند، همه به یک مقدار متوسطی وزن از دست دادند، ولی افرادی که مقدار بیشتری پروتئین مصرف کرده بودند بیشترین مقدار چربی را از دست داده بودند.

دنبال کردن یک رژیم غذایی پر پروتئین نه تنها باعث می‎شود مدت زمان بیشتری احساس سیری داشته باشید، بلکه قوای ماهیچه‎ها را حفظ و به از دست دادن چربی کمک می‎کند.
 
استرس یکی از عواملی است که مانع از بین رفتن چربی های بدن تان می شود

استرس می‎تواند بدون اینکه متوجه شوید، برنامه‎های رژیم غذایی شما را نابود کند. بله درست است، استرس باعث می‎شود رژیم‎های غذایی ضعیف تری را انتخاب کنید. حتی شما اگر به سمت شکلات و شیرینی جات نروید، استرس می‎تواند چربی سوزی شما را محدود کنید.

زمانی که ما تحت استرس قرار می‎گیریم، سطوح کورتیزول بدن ما شروع به افزایش می‎کنند. کورتیزول هورمونی است که بواسطه استرس تحریک می‎شود و در "تولید هورمون رشد و تستوسترون اختلال ایجاد می‎کند" که در عوض می‎تواند باعث کاهش رشد ماهیچه‎ها و به دست آوردن چربی شود. برنامه‎های تمرینی خود را با تمرین‎های کششی و یوگا در شب تغییر دهید تا ذهن و بدن شما آرامش داشته باشد.
 
برای از دست دادن چربی، چربی بخورید

منطق این حرف کجا است؟ برای این کار تنها چربی‎های خوب بخورید. از چربی‎های ترانس و اشباع شده دوری کنید و تنها به چربی‎های غیر اشباع رو بیاورید، نظیر روغن ماهی، مغزها و آووکادو.
در تحقیقی که توسط دانشگاه استرالیای جنوبی صورت گرفته است، مشخص شده است که ترکیب روغن ماهی با ورزش‎‎های منظم هوازی به "بهبود بخشیدن به وضعیت بدن کمک می‎کند و خطر ابتلا به بیماری‎های قلبی عروقی را کاهش می‎دهد." ترکیب رژیم غذایی خوب و تمرین‎های ورزشی است که باعث سوختن چربی‎ها می‎شود.
 
محصولات کم چرب تاثیری در از بین بردن چربی های اضافی بدن تان ندارد

یک تلاش ناامید کننده برای صاف کردن شکم بزرگ تان قبل از تابستان، وسوسه شدن به خوردن هرگونه محصول "کم چربی" موجود است. اما مشکل این است، که این به نظر غذاهای "سالم" کمکی به چربی سوزی شما نمی‎کنند.

از غذا‎های به این صورت به نظر سالم دوری کنید و به غذاهای سالم، کامل و حتی ارگانیک رو آورید که به اهداف چربی سوزی شما کمک می کنند.
 
برای از بین بردن چربی های اضافی بدن تان کربوهیدرات را فراموش نکنید

یک تاکتیک متداول از دست دادن وزن برای بسیاری از افراد خداحافظی کردن با نان است! ولی اگر تمرین‎های ورزشی خود را به چندین شب در هفته دارید افزایش می‎دهید، نیازمند به کربوهیدرات برای بهبود بخشیدن به عملکرد فیزیکی خود هستید. یک رژیم غذایی بدون کربوهیدرات منجر به ورزش، بیهوده بوده و مانع ماهیچه سازی و چربی سوزی می‎شود. کربوهیدرات‎ها یک منبع عالی سوخت برای بدن هستند که بدن در طول ورزش‎‎های سنگین به آن‎ها نیاز دارد.
 
یکی دیگر از عواملی که تاثیر منفی در از دست دادن چربی های بدن تان دارد، خوردن آب به مقدار بسیار کم است

آب باید بهترین دوست همیشگی شما باشد. حتی کوچکترین میزان تشنگی نشان از عدم وجود آب کافی دارد که در عوض به طور مستقیم متابولیسم شما را تحت تاثیر قرار می‎دهد. برای ساده تر کردن قضیه باید گفت که زمانی که ماهیچه‎های شما با مقدار کافی آب تغذیه نشوند، سرعت عملکرد آن‎ها به شدت کاهش پیدا می‎کند و این امر، سرعت چربی سوزی را تحت تاثیر قرار می‎دهد. بنابراین به یاد داشته باشید که 2 لیتر آب در روز یا حتی بیشتر مصرف کنید.

پنج شنبه 4 تير 1394برچسب:سم زدایی بدن-, :: 12:20 ::  نويسنده : مهندس شمس آبادی

سم زادیی بدن با ماءالجبن افتیمونی

یک کارشناس طب سنتی با اشاره به اینکه ماءالجبن آفتیمونی بدن را از مواد زائد پاکسازی می‌کند, خواص ماءالجبن را تشریح کرد و گفت: پودر ماءالجبن آماده در عطاری‌ها به فروش می‌رسد.

 

 

 

 

 

ماه رمضان از دیدگاه طب سنتی ایامی است که بدن از فضولات پاک می‌شود و بسیاری از مشکلات افراد بعد از ماه رمضان رفع خواهد شد ولی برخی از افراد هستند که بعد از ماه رمضان بیمار می‌شوند, بیمار شدن این افراد به دلیل رعایت آداب صحیح روزه داری است.

متخصصان طب سنتی بر این باورند که قبل از ماه رمضان افراد باید به پاکسازی معده از مواد زائد بپردازند تا ماه رمضان برای آنان مفید باشد و به خوبی بتوانند بدون داشتن ضعف و مشکلی روزه بگیرند.

در این باره سید جواد علوی کارشناس طب سنتی عنوان کرد: بسیاری از افراد در طول ماه رمضان سردرد, تهوع, تشنگی زیاد, ضعف و ... می‌شوند که از دیدگاه طب سنتی با تقویت معده می‌توان بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها را رفع کرد چرا که معده خانه تمام بیماری‌هاست.

خواص ماءالجبن آفتیمونی

-ماء الجبن افتیمونی دوایی است که برای پاکسازی کل بدن از مواد زائد و نوشیدنی است که هم غذاست و هم دوا.

-ماءالجبن به دلیل رقت و لطافت, نفوذ پذیری بالایی دارد و به سرعت هضم و جذب می‌شود.

- بعد از مصرف ماءالجبن فضولاتی در بدن باقی نمی‌ماند و همه غذای بدن می‌شود.

-ماءالجبن صفرا, سودا و اخلاط سوخته و مواد زائد را در بدن پخته و به اصطلاح نضج می‌دهد و از بدن دفع می‌کند.

-ماءالجبن کلیه‌ها را پاکسازی می‌کند, سده‌ها و گرفتگی‌های کبد را برطرف می‌کند.

-ماءالجبن رفع کننده بیماری‌هایی مانند واریس, بی‌خوابی, افسردگی, وسواس, آکنه, حساسی‌های پوستی, بوی بد دهان, یبوست مزمن, خارش, درد سیاتیک, شقاق و ... است.

طرز تهیه ماءالجبن

800 گرم شیر را جوشانده و  150 گرم سکنجبین ترش به آن اضافه شود و اگر سکنجبین بسیار ترش نباشد، مقداری سرکه انگوری یا آبغوره یا آب لیمو اضافه کنید, تا شیر بریده شود. زمانی که شیر بریده شد, آن را از روی حرارت برداشته شود و از یک پارچه یا تنظیف عبور داده تا جرم آن گرفته شده و آب آن خارج شود. مایع حاصل شده ماءالجبن نام دارد که بسیار مقوی و مفید است.

-می‌توان روزی یک تا 2 استکان گرم مصرف شود. البته پودر ماءالجبن آماده در عطاری‌ها به فروش می‌رسد.

-از ماءالجبن افراد می‌توانند حداقل 40 روز مصرف کنند. افراد تا قبل از شروع ماه رمضان صبح ناشتا از ماءالجبنی که خودشان تهیه کردند یا پودر آماده آن را از عطاری‌ها خریداری کردند می‌توانند طبق دستور استفاده کنند.

-برای بهره مندی بیشتر می‌توان یک بار صبح ناشتا از ماءالجبن استفاده کرد و تا 2 ساعت غذایی مصرف نشود سپس دوباره ماءالجبن مصرف شود و پس از گذشت یک ساعت غذا مصرف شود. بهتر است که افراد پس از مصرف ماءالجبن به فعالیت پرداخته تا عرق کنند. این کار به دفع بیشتر مواد زائد کمک می‌کند.

نکته: بهتر است که تا 40 روز از ماءالجبن استفاده شود، همچنین بروز قی (استفراغ) یا اسهال طبیعی است چرا که سیستم هوشمند بدن میل به خارج کردن مواد زائد دارد که به تدریج برطرف می‌شود.

 

خواص مصرف عسل با دارچین به شرح زیر است:
 


١ . درمان بیماری قلبی:


مخلوطی از عسل و پودر دارچین را تهیه کنید و به جای مربا روی نان قرار دهید و به طور منظم در وعده صبحانه صرف کنید.این روش در کاهش کلسترول،جلوگیری از بروز حمله قلبی، تنفس راحت و تقویت ضربان قلب موثر است.بیماران مبتلا به حمله قلبی نیز با مصرف روزانه این مخلوط از حمله قلبی بعدی درامان خواهند بود.بررسی روی سالمندان در آمریکا و کانادا نشان داده است،با بالا رفتن سن شاهرگ های حیاتی و سیاهرگ ها خاصیت انعطاف پذیری خود را از دست می دهد.عسل و دارچین به شاهرگ ها و سیاهرگ ها قدرتی تازه میبخشد.



٢ . از بین بردن اثر خارش نیش های حشرات:

مخلوطی از یک سهم عسل، ٢ سهم آب ولرم و یک قاشق چای خوری پودر دارچین را روی قسمتی از بدن که احساس خارش می کنید،قرار دهید خارش و درد در عرض یک یا ٢ دقیقه فروکش خواهد کرد.



٣ . درمان التهاب مفصل (آرتریت):


روزانه، یک وعده صبح و یک وعده شب، مخلوطی از یک فنجان آب گرم، ٢ قاشق چای خوری عسل و یک قاشق چای خوری پودر دارچین مصرف شود.این مخلوط معجزه گر در صورت مصرف به طور منظم آرتریت های مزمن را نیز درمان می کند.بررسی های اخیر روی ٢٠٠ بیماری که قبل از صرف صبحانه از این مخلوط استفاده کردند نشان داد، ٧٣ نفر از آنان در عرض یک هفته کاملا از درد رهایی پیدا کردند و پس از یک ماه بیشتر افرادی که قادر به راه رفتن یا حرکت نبودند،بدون احساس هیچ دردی توانایی راه رفتن و تحرک خود را به دست آوردند.



٤ . جلوگیری از ریزش مو:


قبل از دوش گرفتن مخلوطی از مقداری روغن زیتون داغ، یک قاشق چای خوری عسل و یک قاشق پودر دارچین را به مدت ٥ تا ١٥ دقیقه روی سر قرار دهید و سپس آن را بشویید.



٥ . از بین بردن عفونت مثانه:


٢ قاشق غذاخوری عسل به همراه یک قاشق چای خوری پودر دارچین را با مقداری آب ولرم حل کنید و آن را بنوشید. این روش باعث می شود که میکروب های مثانه از بین برود.



٦ . درمان درد دندان:


مخلوطی از یک قاشق چای خوری پودر دارچین و ٥ قاشق چای خوری عسل تهیه کنید و روی دندان خراب بمالید. این عمل را ٣ بار در روز تکرار کنید تا درد تسکین یابد.



٧ . کاهش کلسترول:

٢ قاشق غذاخوری عسل را با ٣ قاشق چای خوری پودر دارچین در یک لیوان چای حل کنید و بنوشید. این کار میزان کلسترول خون را طی ٢ ساعت به ١٠ درصد کاهش می دهد.



٨ . درمان سرماخوردگی:


به مدت ٣ روز از مخلوط یک قاشق غذاخوری عسل با یک چهارم قاشق چای خوری پودر دارچین استفاده کنید.این روش برای درمان سرفه مزمن و سرماخوردگی و سینوزیت به کار می رود.



٩ . درمان ناباروری:


برای برطرف کردن این مشکل،به مردان توصیه می شود ٢ قاشق غذاخوری عسل را قبل از خواب میل کنند.در کشورهای چین،ژاپن و خاوردور که با مشکل ناباروری مواجه اند،در طول روز مخلوطی از مقداری پودر دارچین و یک دوم قاشق چای خوری عسل را به طور مرتب روی لثه و داخل دهان خود قرار می دهند تا مخلوط حاصل از طریق بزاق وارد بدن شود.زوجی که مدت ١٤ سال بچه دار نمی شدند با شروع مصرف عسل و دارچین پس از مدت کوتاهی صاحب دوقلو شدند.



١٠ . درد معده:


مصرف عسل و پودر دارچین علاوه بر درمان درد و نفخ معده،زخم معده را نیز درمان می کند.



١١ . تقویت سیستم ایمنی:

استفاده روزانه از عسل و پودر دارچین سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و بدن را از حمله باکتری و ویروس محافظت می کند.دانشمندان دریافتند که عسل دارای مقدار زیادی ویتامین و آهن است.مصرف مداوم عسل گلبول های سفید خون را تقویت می کند تا بتواند با باکتری ها و بیماری های ویروسی مقابله کند.



١٢ . برطرف کردن سوء هاضمه:


قبل از هر وعده غذا،پودر دارچین را روی ٢ قاشق غذاخوری عسل بریزید و میل کنید تا از ترشح اضافی اسید معده رهایی پیدا کنید زیرا این مخلوط غذاهای سنگین را به راحتی هضم میکند.



١٣ . جلوگیری از آنفلوآنزا:


دانشمندی در اسپانیا ثابت کرده که مخلوط عسل و دارچین دارای مواد مفید طبیعی است که از میکروب های آنفلوآنزا و سرماخوردگی جلوگیری به عمل می آورد .



١٤ . افزایش طول عمر:


مصرف دائم و مرتب عسل و پودر دارچین مانع پیری زودرس می شود.مخلوطی از ٤ قاشق چای خوری عسل،یک قاشق چای خوری پودر دارچین و ٣ فنجان آب گرم را با هم بجوشانید.سپس مخلوط به دست آمده را ٣ الی ٤ بار در روز به مقدار یک چهارم فنجان میل کنید.این مخلوط علاوه بر طراوت بخشیدن و نرم نگه داشتن پوست از پیری زودرس نیز جلوگیری می کند.



١٥ .برطرف کردن جوش صورت:


قبل از خواب مخلوط ٣ قاشق غذاخوری عسل و ١ قاشق چای خوری دارچین را روی جوش ها قرار دهید و روز بعد با آب ولرم بشویید.تکرار روزانه این کار به مدت ٢ هفته،جوش ها را از بین می برد.



١٦ . درمان عفونت های پوستی:


قرار دادن مخلوطی به مقدار مساوی از عسل و پودر دارچین روی قسمت های مختلف پوست، عفونت های پوستی و اگزما را نیز درمان می کند.



١٧ . درمان سرطان:


تحقیقات جدید انجام گرفته در ژاپن و استرالیا نشان داده،سرطان های پیشرفته معده و استخوان به طور موفقیت آمیزی درمان شده است.بیماران مبتلا به این سرطان ها ٣ بار در روز و به مدت ٣ ماه یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق چای خوری دارچین را مخلوط و مصرف می کنند.



١٨ . از بین بردن خستگی مفرط:


مصرف نصف قاشق غذاخوری عسل و مقداری پودر دارچین در یک لیوان آب اول صبح و بعد از ظهر که بدن با افت نشاط روبه رو است طی یک هفته نیروی حیاتی بدن را افزایش می دهد.



١٩ . از بین بردن بوی بد دهان:


شما می توانید پس از بیدار شدن از خواب با محلولی از یک قاشق چای خوری عسل،مقداری پودر دارچین و آب گرم غرغره کنید تا در طول روز مشکل بوی بد دهان را نداشته باشید.



٢٠ . مشکل شنوایی:

مصرف روزانه مقدار مساوی از عسل و پودر دارچین در صبح و شب مشکل شنوایی را برطرف می کند.

شایان ذکر است، عسل مورد مصرف باید خام و پاستوریزه نشده باشد.زیرا که آنزیم های لازم به هنگام عمل پاستوریزه به علت حرارت دیدن از بین می رود.


بنظر شما شاید دوش آب سرد کاری ناخوشایند بنظر برسد و هرگز شاید احساس جالبی نسبت به انجام دادنش نداشته اید; در عوض,در شرایطی که خارج از کنترل تان بوده به شما تحمیل گردیده است. مثلا شخص بی ملاحضه ای تمام آبهای گرم را استفاده نموده است. شرایط ناراحت کننده ای است, از دست آن فرد ناراحت می شوید برای اینکه شما را مجبور نموده تا این کار ناخوشایند را انجام بدهید… چه حالی به شما دست می دهد اگر بگویم که باید درعوض سپاسگزار این فرد نیز باشید؟ برای سلامتی شما دارند کار درستی انجام می دهند. من از شما دعوت می نمایم تا 5 مزیت استفاده از دوش آب سرد را مرور کنید!


هیچ چیز قابل توجهی در مورد دوش آب گرم وجود ندارد


قبل از آنکه مزایای استفاده از دوش آب سرد را مرور نماییم, اجازه بدهید حقیقت ساده ای را برایتان بگویم که دوش آب گرم کاری از سر راحتیست نه یک ضرورت. در طول تاریخ بشریت, مردم مجبور به استحمام در آبهای در دسترس بودند. اگر در آب دریاچه شنا نموده اید, احتمالا این گفته تان را بخاطر می آورید, چقدر آب سرد است. یونانیان سیستم های گرمایش حمام عمومی را در قرن اول پیش از میلاد مسیح اختراع نمودند, اما یک مطلب جالب, بسیاری از یونانیان به خاطر مزایای بهداشتی و سلامتی آن به حمام نمودن در آب سرد ادامه دادند.

 


1. دوش آب سرد چربی ها را می سوزاند

دو نوع چربی در بدن وجود دارد. چربی سفید که از نوع بد است; و چربی قهوه ای. چربی سفید, چربی بدن است و همه دوست دارند از شرش خلاص شوند. وقتی کالری بیش از نیاز بدنمان مصرف می نماییم و ما آن کالری اضافی را نمی توانیم تبدیل به انرژی نماییم, به عنوان چربی سفید ذخیره می نماییم, که این چربی ها تمایل به تجمع در منطقۀ شکم, کمر, گردن, و ران ها دارند. چربی قهوه ای که از نوع خوب است و شاید تابحال هیچ چیزی راجع به آن نشنیده باشید, و نقشش تولید گرما برای گرم نگه داشتن بدن است. اینجا خبر خوشی است: وقتی چربی قهوه ای بخاطر سرمای شدید فعال می گردد, کالری را برای تولید گرما می سوزاند, که می تواند کمک شایانی در کاهش وزنتان داشته باشد. اما چقدر کارایی دارد؟ محققان اسکاندیناوی پی بردند که قرار گرفتن در معرض هوای سرد سوخت و ساز چربی قهوه ای بدن را تا 9 برابر افزایش می دهد, که اگر تداوم داشته باشد به فرد کمک می نماید تا حدود 5 کیلوگرم از وزن اضافی بدنش را در ظرف یکسال از دست بدهد.

 


2. دوش آب سرد سوخت و ساز بدنتان را بعد از فعالیت ورزشی افزایش می دهد


ورزشکاران حرفه ای بعد از تمرین شدید دوش آب سرد را برای کاهش درد و گرفتگی عضلات انجام می دهند. لازم نیست که مانند آنها باشید, اما پس از تمرینتان یک دوش آب سرد سریع می تواند همان منفعت ها را نیز برای شما داشته باشد. و حالتان را جا بیاورد.

 


3. دوش آب سرد سرحال و هوشیارتان می کند


صبح اول وقت که از خواب برمی خیزید چه احساسی دارید؟ این چیزی است که همه درگیرش هستند, اما اگر می خواهید صبح اول وقت شادابتر و سرحالتر باشید قبل از رفتن به محل کارتان یک دوش آب سرد حتما بگیرید. هنگامی که آب سرد بروی بدنتان می ریزد, در واکنش به آب سرد نفس هایتان عمیق تر می شود (و بدنتان تلاش می کند با مصرف اکسیژن بیشتر بدنتان را گرم نگه دارد). همچنین ضربان قلبتان افزایش می یابد, که در نتیجۀ آن گردش خون بدنتان تسریع می شود و شما را تا پایان روز پر انرژی و شاداب می نماید.

 


4. دوش آب سرد باعث افزایش گردش خون و بالا رفتن سیستم ایمنی بدن می شود

بخاطر بیاورید که گفتم دوش آب سرد باعث بالا رفتن سوخت و ساز بدنتان می شود, که کمک می کند چربی بدنتان را بسوزانید؟ با افزایش سوخت و ساز بدنتان سیستم ایمنی بدنتان فعال می گردد, که وظیفۀ مبارزه با بیماری ها بر عهدۀ سلول های سفید خون است که به شما کمک می نماید تا کمتر بیمار شوید. دوش آب سرد باعث بهبود گردش خون می شود, که از فشار خون بالا و تصلب شریان جلوگیری می نماید.

 


5. دوش آب سرد مو و پوستتان را جذابتر می نماید


اگر می خواهید جوش بدنتان کاهش بیابد, دوش آب سرد اینکار را برایتان انجام می دهد. آب گرم پوست تان را خشک می کند, در حالی دوش آب سرد پوستتان را سفت می کند و منافذش را باز می نماید, و مانع از مسدود شدن آن نیز می شود. همچنین می توانید دوش آب سرد را برای درخشندگی و جذابیت بیشتر موهایتان استفاده نمایید. دوش آب سرد کوتیکول موهایتان را می بندد, و باعث می شود موهایتان کمتر در گرد و غبار کثیف شوند.

 


اینکار را امتحان نمایید

اگر فیلم های جیمز باند را دیده باشید, حتما متوجه صحنۀ دوش گرفتن شده اید. جیمیز باند, با دوش آب گرم شروع می کرد, اما کم کم آب را سرد می نمیاد. این کار به خاطر اصلیت اسکاتلندی جیمز باند است, که دوش آب “سرد-به-گرم” به عنوان دوش اسکاتلندی معروف است.”

اگر می خواهید از تمام مزیت های شگفت انگیز دوش آب سرد بهرمند بشوید, به شما پیشنهاد می نمایم برنامۀ روتین دوش گرفتن جیمز باند را دنبال نمایید. می توانید به صورت متناوب هر 10 الی 20 ثانیه درجه حرارت آب را از گرم به سرد تغییر بدهید. وقتی به لرزش افتادید, سعی کنید چند لحظه در همان حالت بمانید. این چالش را بپذیرید.
 

بخور سرد :دستگاههای بخور، با ایجاد رطوبت ، می توانند از خشکی پوست بدن و مخاط بینی جلوگیری کنند و به عنوان یکی از درمان های کمکی در عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی استفاده شوند.

دستگاههای بخور سرد و دستگاههای بخور گرم ، هر دو اثر یکسانی در مرطوب کردن هوا دارند . هر دو دستگاه ، هوا را مرطوب می کنند و بخار آبی که کودک تنفس می کند و به را ههای هوایی پایینی دستگاه تنفسی وی می رسد ، چه بخور از نوع سرد باشد و چه از نوع گرم ، یک درجه حرارت دارد .ولی هرکدام از این دستگاهها ، مزایا و معایبی دارند که در این مقاله به آن پرداخته می شود.

در بخور گرم ،آب توسط المنت بخار  می شود .آب داخل محفظه ی بخور داغ است و اگر در اتاق کودک یا نزدیک او گذاشته شود، خطر سوختگی وجود دارد . ضمن آنکه مصرف انرژی برق نیز در این نوع بخور بالاست.ولی این دستگاه مزایایی هم دارد . از جمله این که احتمال رشد باکتری و قارچ در این دستگاههاکمتر است ،در هوای سرد و فصول سرد سال ، استفاده از آن به گرم کردن محیط خانه کمک می کند ودر ضمن به این دستگاهها ، می توان داروهای گیاهی مثل اکالیپتوس یا منتول هم اضافه کرد .

به طور کلی ، استفاده از دستگاههای بخور گرم ، در فصل های سرد سال توصیه می شود به شرطی که خانواده ، مراقب خطر سوختگی کودک باشند و آن را دور از کودک قرار دهند .

دستگاههای بخور سرد، کم صدا تر از دستگاههای بخور گرم می باشند . احتمال سوختگی با آنها وجود ندارد .استفاده از آنها برای بیمار مطبوع است به او احساس آرامش می دهد .بخور سرد در عفونت های فوقانی دستگاه تنفسی مثل خروسک ،بسیار موثر است . این نوع بخور ، باعث سرد شدن هوای اتاق می شود و لذا در آب و هوای گرم یا فصول گرم سال ترجیح داده می شود.

ولی از معایب آن این است که آب سرد محل مناسبی برای تکثیر قارچ ها و باکتری هاست .لذا توصیه میشود مخزن آن هر روز با آب و صابون شسته شود . در ضمن مواد معدنی موجود در آب نیز به صورت گرد و غبار در هوا پراکنده می شود و به همین دلیل باید مخزن بخور ،با آب مقطر پر شود.

به طور کلی بخور سرد در بیماری خروسک اطفال ،توسط پزشکان تجویز می شود و در فصول گرم سال به عنوان درمان کمکی در درمان سرماخوردگی ،سرفه و خشکی پوست توصیه می شود .

نکته ای که باید مدنظر داشت این است که استفاده از این دستگاهها نباید دایمی باشد چون رطوبت بالاحملات آسم و آلرژی را تشدید می کند و میزان رطوبت محیط نباید بیش از 50% باشد . بنابراین لازمنیست در تمام طول روز دستگاه بخور در اتاق روشن باشد و استفاده متناوب از این دستگاهها کافی است .

گزارش مکتوب ... استویا جایگزین مناسب قند

برگهای شیرین استویا جایگزین مناسب قند برای دیابتی هاست و این شیرین گیاه مناطق استوایی این روزها جایگاه خود را در استانهای شمالی ازجمله گلستان به خوبی پیدا کرده است.
این گیاه پرفایده نخستین بار درسال83 توسط دکتر حمید اوغلی از متخصصان گیاه پزشکی رشت تکثیر شد و اکنون در برخی شهرستان های گلستان از جمله گرگان و کردکوی کشت می شود.
طعم برگهای استویا شیرین و شبیه به شیرین بیان است و از برگهای خشک آن می توان برای شیرین کردن چای و در شیرینی پزی استفاده کرد .
آقای نانکلی کشاورز گرگانی می گوید: امسال 5 هزار نهال استویا را آزمایشی در مکانی به مساحت هزار و 200 مترمربع کاشتم و پس از نخستین برداشت محصول در مرداد ماه ، اکنون انگیزه ام برای توسعه کشت آن چند برابر شده است.
او درباره ویژگی های استویا می افزاید: این گیاه سالی سه بار قابل برداشت است ، ریشه آن هر سال ، خود جوانه می زند و یک روز در میان به آبیاری قطره ای نیاز دارد.
این کشاورز گلستانی اضافه می کند: برگهای استویا در اتاق خشک کن به مدت 12 ساعت در دمای 70 درجه سانتی گراد خشک و به بازار عرضه می شود .
آقای نانکلی می گوید: قصد دارم در یک هکتار به روش گلخانه ای استویا بکارم.
آقای حسینی هم که در شهرستان کردکوی زندگی می کند، 2 هزار و 500 نهال را وارد استان گلستان کرده تا با کمک کارشناسان مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی بتواند آن را توسعه دهد.
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان از سال 90 تحقیقات خود را درباره استویا زیر نظر 2 کارشناس گیاه پزشکی، دکتر علیزاده و دکتر قاسمزاده آغاز کرده است.
دکتر قاسمزاده می گوید: استویا را در مناطق کوهپایه ای گلستان ازجمله روستای زیارت شهرستان گرگان کشت کردیم که عملکردش به علت سرمای زمستان خوب نبود اما کشت در دشتهای گلستان مانند شهرستان آق قلا موفقیت آمیز بود و مشخص شد این منطقه زیستگاه مطلوب استویاست.
وی با بیان اینکه سازمان غذا و داروی آمریکا از سال 2011 مصرف شکر استویا را تایید کرده است، می گوید: این شیرین کننده طبیعی حاوی آنزیمی است که شیرینی آن 300 برابر شکر است اما برخلاف شکر کالری و گلوکز ندارد.
خانم دکتر ابومردانی متخصص تغذیه هم می گوید: مصرف شکر استویا علاوه بر دیابتی ها ، برای کسانی که در آستانه ابتلا به این بیماری قرار دارند یا به دنبال تعادل وزن هستند بسیار مناسب است، علاوه براین شکر استویا به علت نداشتن گلوکز به دندان آسیب نمی زند و حتی در برخی خمیرها هم استفاده می شود .
ضرورت اطلاع رسانی درباره وجود و توسعه کشت چنین گیاه پرخاصیتی در گلستان وقتی بیشتر می شود که جدیدترین غربال کارشناسان مرکز بهداشت گلستان از وجود 12 هزار فرد مبتلا و یا در آستانه دیابت خبر می دهد.
دکتر علیزاده محقق دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان می گوید: پودر برگهای استویا در برخی عطاری ها و شکر با عصاره تخلیص شده آن اکنون در چند خواروبار فروشی شهر گرگان به فروش می رسد.
رئیس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی گلستان با استقبال از طرح توسعه کشت استویا می گوید: به کسانی که قصد مطالعه و تحقیق بر روی گیاهان جدید داشته باشند اتاق ، خط تلفن ، اینترنت و امکان استفاده از آزمایشگاه کشت بافت را به مدت یکسال می دهیم .
آقای حسینی می افزاید: علاوه بر این به کسانی که دانش آموخته دانشگاه باشند و مراکز دانش بنیان تاسیس کنند تا 300 میلیون تومان وام کم بهره هم پرداخت می شود.

مصرف عسل موجب کاهش وزن می شود

این مطالعه توسط یک گروه محقق انگلیسی به سرپرستی ˈمایک مک اینزˈ از متخصصان ارشد تغذیه در انگلیس انجام شده است که تمام طول عمر خود را وقف این تحقیق کرده است.

این مطالعه نتایج جالبی داشت ازجمله اینکه برخلاف دیدگاه عموم، ترکیب منحصر به فرد قندهای طبیعی موجود در عسل، آن را به یک غذای کاهش وزن تبدیل می کند.

نتایج این تحقیق از آن رو حایز اهمیت است که براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی چاقی یکی از بزرگترین چالش های جمعیتی و ابتلا به بیماریهای مختلف در سطح جهان است.

طبق تحقیقات این گروه، در یک برنامه غذایی برای کاهش وزن می توان از غذای معمول خانواده، تنقلات و انواع دسرها که معمولا در رژیم های غذایی لاغری منع می شوند، لذت برد به شرط اینکه به جای شکر از عسل برای شیرین کردن آنها استفاده شود.

علاوه بر این، با جایگزین کردن عسل به جای شکر در طول روز و افزودن یک قاشق عسل در نوشیدنی گرم و مصرف آن قبل از خواب، مکانیزیم هایی که در مغز نیاز بدن به شیرینی را تحریک می کنند، از فعالیت می افتند.

براساس نتایج تحقیق این گروه از محققان انگلیسی، عسل حاوی قند است اما بر عکس قندهای تصفیه شده، سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است و به طور معمول، برای هضم قند، ویتامین ها و ماده معدنی ذخیره شده در بدن استفاده می شود که در نتیجه بدن را از هر نوع مواد ذخیره ای عاری می سازد.

مک اینز سرمعتقد است که دلیل اصلی این که بسیاری از ما برای کاهش وزن تلاش می کنیم این است که مقدار زیادی قند و غذاهای فراوری شده مصرف می کنیم.

وی افزود: حتی غذاهای ظاهرا سالم کم چرب نیز اغلب با قندهای مخفی و یا آرد سفید درست شده اند که در بدن سریع به قند تبدیل می شوند. بنابراین مصرف بالای شکر به دلیل کالری موجود در آن و نداشتن ویتامین ها و مواد معدنی باعث افزایش وزن می شود، اما بر خلاف تصور، عسل که منبع خوب مواد مغذی است در کاهش وزن بسیار موثر است.

وی با اشاره به این که بیشتر چربی ها به عنوان یک منبع مصرف نشده در بدن ذخیره و باعث حجم و وزن می شود، گفت: عسل باعث به کارگیری چربی های ذخیره شده می شود و با سوزاندن آن، انرژی فعالیت روزانه را فراهم می کند و با کاهش وزن تدریجی از چاقی پیشگیری می کند.

پزشکان می گویند: در شرایط افسردگی مغز، پیام های شیمیایی ارسال می کند تا قند را از هر منبع ممکن دیگر بدن بگیرد. برخی از این پیام ها موجب تحریک حس سیری ناپذیری قند در شده و باعث می شود که انسان نتواند جلوی خود را در برابر مصرف شیرینی و شکلات بگیرد، اما مصرف عسل این چرخه را واژگون می کند.

این محقق انگلیسی می گوید: مصرف یک نوشیدنی شیرین شده با عسل در شب هنگام موجب کاهش استرس شبانه فرد می شود، به انسان اجازه می دهد که راحت تر بخوابد و در نتیجه بدن فرصت می یابد که به بازیابی، تعمیر و سوخت و ساز بپردازد و همین امر موجب موجب سوزاندن چربی می شود.

وی می گوید از آنجایی که عسل توسط زنبورها و از شهد گل ها درست می شود تا حدودی موجب هضم قند و تغییر ترکیبات انها می شود که خود بر روش سوخت و ساز بدن ما تاثیر می گذارد.

مطالعات نشان می دهند زمانی که ما یک فنجان چای شیرین شده با عسل می نوشیم و یا در ماست عسل می ریزیم ، قند عسل رفتاری کاملا متفاوت با قند سفید یا شکر در بدن دارد.

آزمایش های انجام شده توسط محققان انگلیسی نشان می دهد که یک قاشق چایخوری پر عسل سطح قند خون را کاهش می دهد، که این ویژگی در شکر سفید مشاهده نمی شود.

این بدان معنی است که عسل موجب از فعالیت افتادن سلول های تنظیم قند خون در مغز نمی شود و به رییس بدن اطمینان می دهد که سوخت لازم خود برای کارکرد در حد مطلوب را دارد.

آیا عسل طبیعی شکرک میزند     

 

عسل یک ماده ی فندی فوق اشباع شده است و یکی از آنزیم های مهم عسل آنزیمی است به نام دیاساز که در صورت مهیا بودن شرایط (قرار گرفتن عسل در محیطی با درجه حرارت بین 7-14)ذرات خیلی ریز محلول در عسل را به خود جذب کرده و پس از تشکیل هسته شروع به رس کردن(متبلور،کریستالیزه شدن)آن می شود و این تنها یک حالت فیزیکی است مثل یخ زدن آب. بنابراین هیچ تاثیر سوئی در خواص و کیفیت عسل ندارد و برای برطرف کردن آن می توان ظرف محتوی عسل را درون طرف آب گرم قرار داده و به آرامی حرارت دهید تا به حالت طبیعی در آید.
جالب این که در برخی از کشور های اروپایی و آمریکایی عسل به صورت رس شده و شکرک زده در بسته بندی های مختلف مانند کره و پنیر به بازار عرضه می شود.
برخلاف تصور غلط رایج در ایران، که عسل شکرک زده تقلبی می دانند..
پس شکرک زدن تنها در عسل های طبیعی و سالم رخ می دهد.

متاسفانه شکرک زدن عسل آنقدر مشکل ایجاد کرده که بعضی از تولید کنندگان عسل بجای اطلاع رسانی صحیح، عسل را پس از استخراج بمدت30 دقیقه در دمای 60 درجه حرارت نگه می دارند تا دیگر شکرک نزند ، با این عمل اگر چه دیگر شکرک نمی زند ول به طور  کلی تمام آنزیمها و خواص عسل از بین می رود  و تنها یک ماده شیرینی بنام عسل ولی بدون خاصیت تحویل ما می دهند.

پس رس کردن و شکرک زدن عسل دلیل بر طبیعی و سالم بودن آن است و هیچ عسل طبیعی و سالمی در دنیا پیدا نمی کنید مگر این که دیر یا زود شکرک خواهد کرد البته زمان آن بستگی به نوع گل و گیاه و مقدار رطوبت موجود در عسل و درجه حرارت محیطی که عسل در آن نگهداری می شود دارد، بنابراین مصرف کنندگان گرامی هیچ نگرانی از این بابت نداشته باشند و می توانند بنابر سلیقه خود آن را به صورت مایع یا رس کرده و شکرک زده مصرف نمایند.

البته عسل نیز مانند هر ماده غذایی دیگر شرایط نگهداری خود را می طلبد بنابراین توصیه می شود عسل را در جای گرم و خشک (دمای اتاق و اشپزخانه) نگهداری شود و نیاز به بخچال نمی باشد.

 

 

چهار شنبه 26 آذر 1393برچسب:چای سفید خواص جای سفید,چای, :: 13:13 ::  نويسنده : مهندس شمس آبادی

 

چای سفید را بهتر بشناسیم!

مجموعه: داروهای گیاهی و طب سنتی

 

 

 

 

 

 

چای سفید که طعمملایم و شیرین دارد در چین، ژاپن و منطقه دارجلینگ هند تولید می شود.چای سفید صرفا از گلبرگ های تازه گیاه تهیه می شود که هنوز پرز خود را از دست نداده است.

 

در آغاز فصل بهار غنچه چای را پیش از آن که باز شود می چینند و خشک می کنند. چای سفید خاصیت فوق العاده ای دارد و سه برابر چای سبز یا سیاه، حاوی پلی فنل های آنتی اکسیدان است. خواص چای سفید؛ چای سفید خواص زیادی دارد که در زیر به شرح آن می پردازیم:

کاهش کلسترول

کاهش فشار خون

باعث تقویت دندان و لثه ها می شود.

برای سلامت کلی استخوان مفید است.

دارای خاصیت ضدویروسی و ضدباکتریایی است.

در کاهش قند خون موثر است.

از تولید سلول های سرطان زا جلوگیری می کند و در برابر سرطان هایی مانند روده، پروستات و معده مقابله می کند.

در رقیق کردن خون، افزایش عملکرد، تقویت و سالم نگه داشتن رگ های خون نقش دارد.

یک آرام بخش قوی و موثر برای اعصاب می باشد.

افرادی که روزی ۲ بار و یا بیشتر از چای سفید مصرف می کنند ۵۰ درصد کمتر در معرض سکته قلبی قرار دارند.

برای بیماران آرتریت و پوکی استخوان مفید است.

▪چای سفید بدن را در برابر سرماخوردگی و آنفلوآنزا محافظت می کند.

علائم بیماری اچ آی وی را کاهش می دهد.

به طور طبیعی باکتری ها و ویروس هایی را که باعث بوی نامطبوع دهان و پوسیدگی می شود از بین می برد.

بهتر است چای سفید را در آبی با دمایی کمتر از دمای جوش تهیه کنید.

 

یک پزشک و محقق طب اسلامی ایرانی با اشاره به اشتباهات رایج در سفره‌های ایرانی، گفت: برخی از عادت‌های غذایی نادرست منجر به بیماری‌های قلبی و عروقی و گوارشی می‌شود.

 

مریم نواب‌زاده، گفت: عادت غذایی ایرانیان نیز همانند دیگر ابعاد زندگی آنها، ترکیبی از سنت و مدرنیسم است، این رفتار غذایی که نه از مواهب سنت برخوردار است و نه از منافع غذاهای مدرن‌- البته معایب و آفت‌های هر دو را هم دارد-‌ باعث شده بیماری‌های قلبی و عروقی و گوارشی و بدن‌های چاق ارمغان این وضعیت برای ایرانیان باشد.

 

زرشک پلو با مرغ و باقلا پلو با ماهی

نواب‌زاده گفت: هر دوی این غذاها، بسیار سرد هستند و به مرور زمان در صورت مصرف زیاد، غلظت خون ایجاد کرده و مقدار زیادی اخلاط نابجا و مضر بلغم و سودا در بدن تولید می‌کنند. ماهی، مرغ، برنج، زرشک، باقلا، روغن نباتی همگی سرد و بلغم‌زا هستند. حال اگر همراه این غذاها، سالاد، ماست یا ترشیجات هم مصرف گردد، مشکل چند برابر خواهد شد. در صورت مصرف چنین غذاهایی، حتما بایستی ادویه‌ها و مواد غذایی گرم مثل فلفل سیاه، زنجبیل، آویشن، سیاه دانه، عسل، کنجد و خرما مصرف کنید.

 

خوردن ماست و دوغ همراه با غذاهای گوشتی

وی افزود: مصرف همزمان ماست و غذاهای گوشتی، یکی از ممنوعات طب سنتی به حساب می‌آید. طبق گفته حکما، مصرف همزمان ماست با غذاهای گوشتی علاوه بر اینکه تولید بلغم می‌کند، موجب فساد گوشت در معده و در برخی موارد بروز لک و پیس می‌شود.

 

حذف سبزی از سفره و جایگزینی سالاد

نواب ادامه داد: طبع اغلب سبزی‌ها گرم است و به هضم غذا بسیار کمک می‌کنند. سبزی‌ها سرشار از مواد معدنی و ویتامین هستند، همچنین به علت دارا بودن فیبر، مانع یبوست می‌شود، اما سالاد بر خلاف سبزی، طبع سردی دارد و هضم غذا را (برخلاف تصور مردم) مختل می‌کند.

 

خوردن زیاد عدسی

این پزشک و محقق طب اسلامی ایرانی با بیان اینکه عدس غذایی سودا‌زاست و مصرف زیاد آن موجب بروز و افزایش غلظت خون می‌شود، اظهار کرد: متاسفانه امروزه شاهد آن هستیم که به علت تبلیغات زیاد در رابطه با خون‌ساز بودن عدس، مردم سایر حبوبات را کنار گذاشته و عدس را بیش از سایر حبوبات مصرف می‌کنند.

 

مصرف پنیر به تنهایی و در وعده صبحانه

نواب زاده ادامه داد: مصرف پنیر به تنهایی بسیار مضر بوده و بلغم‌زاست. خوردن پنیر به تنهایی و در وعده صبحانه، فرد را دچار رخوت، سستی و بی‌حالی و کندی در یادگیری و کاهش تمرکز ذهن می‌گردد.

وی گفت: غده پاراتیروئید، وظیفه تنظیم کلسیم و فسفر بدن و جذب آن ها را به عهده دارد. این غده کلسیم و فسفر را با یکدیگر و در کنار هم می‌شناسد، بنابراین در زمانی که ماده غذایی حاوی کلسیم را مصرف می‌کنیم، باید همراه آن نیز فسفر مصرف کنیم، در غیر این‌صورت، غده پاراتیروئید، فسفر را از مغز برمی‌دارد که موجب کندذهنی می‌شود.

وی افزود: بهترین زمان مصرف پنیر، وعده شام و به همراه مصلاحات آن‌(گردو، زیره، سیاه‌دانه و آویشن) بوده، زیرا بیشترین میزان ترشح توسط غده پاراتیروئید در هنگام شب صورت می‌گیرد.

 

حذف سرکه از غذا

این پزشک و محقق طب اسلامی ایرانی گفت: حذف سرکه یکی از ظلم‌هایی است که توسط گروهی از پزشکان دامن‌زده شده است.

نواب‌زاده اظهار کرد: سرکه در طب سنتی به عنوان یک حمل‌کننده (Carrier) محسوب می‌شود. حمل کننده ماده‌ای است که داروها را جهت مصرف به اعضای مورد نیاز می‌رساند.

 

تنوع‌خواری و مصرف اقلام متعدد در یک وعده غذایی

وی تصریح کرد: چنین شیوه غذا خوردن، موجب به هم خوردن تنظیم گوارش شده و بسیار مضر است. زمانی که چند ماده غذایی متنوع را در یک وعده میل می‌کنید، آنزیم‌های هاضمه دچار سردرگمی و اختلال شده و هضم غذا ناقص خواهد شد، زیرا مواد غذایی متفاوت، زمان هضم متفاوتی با یکدیگر دارند. در نتیجه از ترکیب این مواد، اخلاط فاسد در بدن تولید می‌شود.

 

وعده غذایی ظهر

وی گفت: از نظر طب سنتی وعده غذایی ظهر، مضر بوده و بلغم و سودا را در بدن زیاد می‌کند و سبب غلظت خون می‌شود.

نواب زاده افزود: ترک وعده نهار موجب تقویت ایمنی بدن، تناسب اندام، حفظ تعادل مزاج و رفع بیماری‌ها می‌شود.

وی یادآورشد: گرم‌ترین زمان در طول روز، ظهر است که بهترین کار در آن ساعات، سرد کردن بدن است، نه خوردن غذا. در طب سنتی توصیه شده که انرژی بدن در زمان ظهر از خواب قیلوله تامین شود.

 

عدم مصرف صحیح آجیل

این پزشک و محقق طب اسلامی ایرانی گفت: آجیل برای کاهش چربی، غلظت خون، سلامت قلب، سلامت کبد و افزایش کارکرد مغز بی‌نهایت مفید و لازم است. طبق تحقیقات مصرف روزانه یک مشت آجیل، بین 5 تا 15 سال به طول عمر انسان می‌افزاید.

نواب‌زاده اظهار کرد: مصرف حداقل 7 عدد بادام در روز‌(البته به شرطی که به صورت تازه از پوست در آید) در جهت پاکسازی کبد و تقویت استخوان‌ها، رشد قدی اطفال و افزایش ضریب هوشی و حافظه توصیه شده است.

وی ادامه داد: بهترین نوع آجیل، 4 مغز گردو، بادام، فندق و پسته است که 4 برابر گوشت انرژی دارد و تمام 20 نوع پروتئین مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. توصیه می‌شود 4 مغز را هفته‌ای یک بار درست کرده، به صورت پودر در آورده و در یک ظرف در بسته نگهداری نمایید. 4 مغز به عنوان یک غذای بسیار عالی برای کودکان در حال رشد است.

 

عدم مصرف صحیح ادویه‌جات

پزشک و محقق طب اسلامی ایرانی با بیان اینکه باور غلط دیگر مضر بودن ادویه‌جات برای کبد است، گفت: تنها مورد احتیاط ادویه، افراد صفراوی است.

نواب‌زاده افزود: مصرف ادویه با غذا موجب فعال شدن کبد و کارکرد منظم دستگاه گوارش خواهد شد.

وی ادامه داد: مصرف مداوم و بلند مدت ادویه، بلغم و سودا نا بجای بدن را کاهش داده و در تخفیف و درمان بیماری‌های ناشی از بلغم و سودا بسیار موثر است. بیماری‌هایی مثل آرتروز، درد مفاصل، نفخ معده، کاهش حافظه، صرع، شب ادراری، عفونت‌های زنانه، افسردگی و ... می‌شود.

 

چهار شنبه 21 آبان 1393برچسب:پسته , تغذیه پسته, :: 10:15 ::  نويسنده : مهندس شمس آبادی

تغذیه درختان پسته

ازت

ازت  نقش اصلی ازت در گیاه ساخت پروتئینهای گیاهی بوده که نقشی ساختاری و کلیدی می باشد رشد و باردهی درختان پسته به میزان زیادی به ازت بستگی دارد و کمبود آن رشد ، باروری و تولید محصول را محدود می سازد .

 بطورکلی نیاز گیاه پسته به ازت ، 600 گرم ازت خالص به ازای هردرخت در سال پر محصول بوده و براساس درصد ازت کودهای ازته ، میزان مصرف هر یک از کودها قابل محاسبه می باشد .

کود اوره

 کود اوره با داشتن 46 درصد ازت د ربین کودهای ازته معمولی دارای بیشترین درصد ازت می باشد اما بعلت تبدیل آن به گاز آمونیاک و تصاعد آن در صورتیکه کود اوره در سطح خاک داده شود و همچنین تشکیل یون بی کربنات در اثر تجزیه اوره که در جذب و ایفای نقش سایر عناصر بویژه عنصر آهن ایجاد مشکل می کند ، کود مناسبی جهت مناطق پسته کاری که بی کربنات آب آبیاری وخاک آنها بالا می باشد ، نیست .

کود نیترات آمونیم

 کود نیترات آمونیم حاوی 35 درصد ازت که هر دو شکل آمونیم و نیترات را دارا می باشد . نیترات حاصل از تجزیه نیترات آمونیم سریعا توسط گیاه قابل جذب می باشد اما در آبیاریهای سنگین بعلت حلالیت بالا و حرکت سریع ، نیترات در اعماق خاک حرکت کرده و از دسترس گیاه خارج می شود در نتیجه در خاکهای شنی و سبک بدلیل شستشوی نیترات و در خاکهای شور بدلیل ضریب شوری بالای نیترات آمونیم این کود توصیه نمی شود .

کود سولفات آمونیم

 کود سولفات آمونیم حاوی 20 درصد ازت و 24 درصد گوگرد می باشد . یون آمونیم حاصل از تجزیه سولفات آمونیم ، ممکن است مقداری از آن بین لایه های کانیهای رسی تثبیت گردد و همچنین بعلت بار مثبت درگیر واکنشهای تبادلی گردد . یون سولفات مستقیما قابل جذب توسط گیاه بوده بعلاوه موجب کاهش موضعی PH شده و خاصیت اصلاح کنندگی دارد بنابراین کود سولفات آمونیم در خاکهای سبک و شنی بعلت قابلیت شستشوی کم سولفات آمونیم که جذب ذرات خاک می گردد و در خاکهای قلیایی با PH بالا بعلت خاصیت اصلاح کنندگی بنیان سولفات موجود در این کود توصیه می گردد .

 

 بطورکلی اگر کود ازته مصرفی در باغات پسته در 3 نوبت

اواخر اسفند یا اوایل فروردین ،

10 تیر لغایت 31تیر ،

و اواخر مرداد

مصرف شوند بازدهی بالاتری می توانند داشته باشند در حالت عادی با توجه به نیاز 600 گرم ازت خالص به ازای هر درخت مقدار 300 کیلوگرم در هکتار سولفات آمونیم در اواخر اسفند و 350 کیلوگرم در هکتار نیترات آمونیم در 10 تیر لغایت 31 تیر ( هنگام پرشدن مغز پسته ) و 300 کیلوگرم در هکتار سولفات آمونیم در اواخر مرداد ماه می تواند جهت باغات پسته بارور و برای درختان بزرگتر از 20 سال مصرف شود .

 علائم کمبود ازت  کمبود ازت موجب زردی برگها ، کاهش رشد تاج درخت ، کوچکی برگها ، باریک ماندن شاخه های تازه رشد کرده و کاهش رشد قطری شاخه ها ، قرمزشدن پوست درخت و رگبرگها و دمبرگها ، ریزش زودتر از معمول برگها در پائیز و کم مغز شدن و سبکی دانه ها می شود .

 حد بحرانی ازت درخاک PPm –   2000 PPm و1000 حد بحرانی آن در برگ پسته 2.5 – 2 درصد ماده خشک می باشد .

 بایستی توجه نمود هنگامی که کود ازته جلوی آب و در سطح خاک مصرف شده ، ارتفاع آب آبیاری بیشتر از 10 سانتی متر نبوده و از آبیاری سنگین اجتناب شود .

 

فسفــر 

 فسفــر  قابلیت دسترسی به فسفر خاک توسط گیاه بیش از آنکه به مقدار آن در خاک بستگی داشته باشد به PH و شرایط خاک بستگی دارد . PH کمی اسیدی تا خنثی بهترین PH برای قابلیت دسترسی به فسفر می باشد . درخاکهای قلیایی تشکیل فسفاتهای کلسیم که حلالیت بسیار کم داشته و تبدیل آنها به فرمهای محلول نیز کند صورت می گیرد ، موجب کاهش قابلیت دسترسی به فسفر توسط گیاه می شود . فسفر از جمله عناصری است که در خاک بسیار کند حرکت کرده و توسط ذرات خاک تثبیت می گردد . در نتیجه کودهای فسفره بایستی در نزدیکی ریشه مصرف شده و از مخلوط کردن این کود با خاک به جهت جلوگیری از تثبیت و غیرفعال شدن آن بایستی جلوگیری نمود .

 حد بحرانی فسفر در خاک15 PPm و در برگ پسته  0.14 درصد ماده خشک می باشد .

 ازجمله علائم کمبود فسفر ، ارغوانی شدن برگ سرشاخه ها ، باریک شدن شاخه ها ، برهنه شدن درخت ، دیرباز شدن جوانه ها و تیره شدن رنگ برگهای پیر می باشد .

 

پتــاسیــم 

 پتــاسیــم  نقش پتاسیم در گیاه بیشتر کاتالیزوری بوده و کمبود آن مقاومت گیاه را در برابر آفات و بیماریهاکاهش می دهد . پتاسیم موجب تسهیل نفوذ آب در سلولهای گیاهی و سبب کنترل عمل باز و بسته شدن روزنه های برگ در هنگام تبخیر و تعرق می شود .

 جذب پتاسیم در سال پرمحصول ( ON ) حدود 6 برابر سال کم محصول ( Off ) بوده و بیش از 90 درصد کل جذب سالیانه پتاسیم در طی دوره پرشدن مغز اتفاق می افتد . درختان پسته پتاسیم زیادی جذب می نمایند بطوریکه جذب سالیانه پتاسیم توسط درخت پسته به جذب ازت و نیتروژن که پرمصرف ترین عنصر غذایی است نزدیک می باشد .

 حد بحرانی پتاسیم قابل جذب درخاک 300 PPm و دربرگ 2 – 1.5 درصد ماده خشک می باشد .

 مصرف پتاسیم موجب افزایش درصد خندانی و کاهش پوکی دانه های پسته نیز می گردد.

 درصورت کمبود این عنصر در گیاه پسته حاشیه برگها به سمت بالا پیچیده همچنین برگهایی که کمبود پتاسیم دارند ، حاشیه سوختگی قهوه ای را نشان می دهند .

 برای کوددهی به باغات فاقد پتاسیم درخاکهای با بافت سنگین و رسی می بایستی مقادیر زیادی از کودهای پتاسه درون شیار کودی مصرف شود در غیر اینصورت درختان پاسخ مناسبی به دریافت کود نخواهند داد ( حداقل 3 کیلوگرم سولفات پتاسیم به ازای هر درخت بارده و بزرگ ) در اراضی سبک و شنی مقدار مصرف کودهای پتاسه می تواند کمتر در نظرگرفته شود .

 از آنجایی که 90 درصد جذب پتاسیم توسط درخت پسته در طی دوره پرشدن مغز اتفاق می افتد ، محلولپاشی با کودهای حاوی درصد بالای پتاسیم و همچنین کاربرد کودهای پتاسه محلول در آب همراه با آب آبیاری ، در طی این دوره زمانی به بهبود کیفیت محصول و افزایش عملکرد محصول کمک شایان توجهی می نماید .

 

گـــوگـــرد

 گـــوگـــرد  گوگرد بصورت یون سولفات در محلول خاک وجود داشته و بعلت داشتن بارمنفی جذب ذرات خاک نمی شود ، اکسید و احیاء گوگرد درخاک بیولوژیکی بوده و میکرو ارگانیسمهای خاک می توانند گوگرد را به بون سولفات تبدیل و قابل استفاده برای گیاه نمایند .

 اضافه کردن گوگرد به خاک علاوه بر تامین نیاز غذایی گیاه ، از نظر خواص اصلاحی و تاثیری که روی PH خاک دارد مفید می باشد . برای موثر بودن مصرف گوگرد بایستی شرایط از نظر تهویه رطوبت فراهم باشد تا میکرو ارگانیسمهای خاک بتوانند گوگرد را به سولفات تبدیل نمایند و این امر موجب کاهش موضعی PH گردد . علائم کمبود گوگرد مشابه علائم کمبود ازت بوده و شامل زردی برگهای جوان ، کاهش رشد گیاه و نازکی شاخه ها می باشد .

 حد بحرانی گوگرد در خاک 15 PPm  و در برگ پسته 0.3 درصد ماده خشک می باشد .

 مقدار 1 – 50 تن گوگرد ترجیحا میکرونیزه در هر هکتار مخلوط با کودحیوانی در چالکودها جهت باغات پسته قابل توصیه می باشد .

 

کلسیـــم

 کلسیـــم  درخاکهای مناطق خشک و نیمه خشک ، کلسیم نسبت به سایر عناصر غذایی به مقدار بیشتری در محلول خاک وجود دارد اما فقط وجود آن در خاک و بافتهای گیاه و برگ ، دلیل براینکه محدودیتی از نظر آن وجود ندارد نیست و باید مطمئن شد که آیا عنصر مذکور در گیاه از تحرک مناسبی برخوردار بوده و آیا قادر به انجام وظیفه خود می باشد یا خیر . بنابراین مشکل اصلی کمبود کلسیم ، جذب آن از طریق خاک نبوده بلکه انتقال آن در داخل گیاه است که موجب بروز عوارض ناشی از کمبود کلسیم بخصوص در میوه ها که بیشتر از بقیه اندامهای گیاه به کلسیم نیاز دارند ، می شود .

 از جمله عوارض کمبود کلسیم در درختان پسته عارضه لکه پوست استخوانی در دانه های پسته می باشد که با 3 نوبت محلولپاشی با کودهای حاوی کلسیم در اوایل فصل رشد ( اواخر فروردین تا اواخر اردیبهشت ) با فاصله 15 – 10 روزه می توان از شدت عارضه تا مقدار بسیار زیادی کاست .

 حد بحرانی کلسیم در برگ پسته حدود 2 درصد ماده خشک گیاهی است . در خاک میزان کلسیم در ارتباط با منیزیم و سدیم سنجیده می شود و نسبت جذب سدیم ( SAR ) کمتر از 15 و نسبت کلسیم به منیزیم بیش از یک در خاک می تواند نشاندهنده وضعیت نسبتا مناسب کلسیم در خاک باشد .

 در درختان پسته مبتلا به کمبود کلسیم ، برگهای جوان و نزدیک انتهای شاخه به شکل چروکیده و کج در آمده و نوک برگها و حاشیه آنها بطرف بالا و یا پائین لوله می شود . کمبود کلسیم در درختان پسته بیشتر کیفی بوده و در نتیجه اثرات متقابل با عناصر دیگر یا عدم انتقال مناسب در گیاه اتفاق می افتد درصورت نیاز می توان از 200 – 100 تن گچ خام در هکتار جهت اصلاح خاک و رفع نیاز گیاه به کلسیم استفاده نمود .

 

منیـــــزیـــــم

 منیـــــزیـــــم  منیزیم بصورت یون منیزیم از محلول خاک جذب شده و درخاکهای مناطق خشک و نیمه خشک به مقدار زیادی بصورت جذب سطحی ذرات خاک وجود دارد . درنتیجه در این خاکها بیشتر با مسئله زیاد بود و مسمومیت این عنصر روبرو هستیم تا کمبود و کمبود احتمالی آن نیز بیشتر ممکن است در خاکهای شنی اتفاق بیفتد .

 حدبحرانی منیزیم در خاک PPm 15 و دربرگ پسته 60 درصد ماده خشک گیاهی می باشد .

 کمبود آن موجب ظهور رنگ زرد و کلروز بین رگبرگی در برگهای مسن و پیر گیاه می شود . درصورت کمبود مصرف 400 کیلوگرم سولفات منیزیم در هکتار در چالکود و در صورت مسمومیت مصرف گچ و پتاسیم در مقادیر زیاد توصیه می گردد .

 

آهــــــن

 آهــــــن  آهن یکی از عناصر ضروری برای رشد تمامی گیاهان است . درصورت کمبود آن کلروفیل به مقدار کافی در سلولهای برگ تولید نمی شود . زردی برگ ناشی از آهک ، شکل خاصی از کمبود آهن در گیاه است که بخش وسیعی از کشور ما را فراگرفته است .

 آبیاری بیش از حد ، مصرف بی رویه و نامتعادل کودهای شیمیایی ، کمبود مواد آلی و فشرده شدن خاک و زیادی بی کربنات در محلول خاک از جمله عوامل موثر در کاهش جذب آهن توسط گیاه می باشد .

 درصورت کمبود آهن ، کلروفیل به مقدار کافی در سلولهای برگ تولید نشده ، ابتدا فاصله بین رگبرگها زرد شده و باشدت یافتن کمبود ، تمامی سطح برگ زرد می شود . بدلیل آنکه آهن در گیاه متحرک نمی باشد این علائم ابتدا در برگهای جوان و قسمتهای فوقانی گیاه ظاهر شده و با پیشرفت کمبود تمامی گیاه را در بر می گیرد .

 حد بحرانی آهن در خاکPPm 10 – 7 و در برگ پسته PPm  100می باشد .

 جهت مصرف خاکی آهن بایستی حتما از کودهایی با بنیان کلات EDDHA نظیر سکوسترین آهن استفاده نمود جهت محلولپاشی از کودهای آهن با بنیان کلات EDTA نیز می توان استفاده نمود .

 

روی

 روی  مقدار روی در محلول خاک بسیار ناچیز بوده و هرچه PH خاک بیشتر شود از مقدار روی قابل جذب گیاه کاسته می شود بنابراین در خاکهای با PH قلیایی که خاص خاکهای آهکی است کمبود روی شایع و گسترده می باشد .

 استفاده زیاد از کودهای فسفره در خاکهایی که مقدار روی قابل استفاده کمی دارند ، موجب بروز کمبود تحمیلی روی در گیاه می شود .

 روی در بسیاری از سیستمهای آنزیمی گیاه نقش کاتالیزوری فعال کننده و یا ساختمانی داشته و در ساخته شدن و تجزیه پروتئینها در گیاه نیز دخیل است . یکی از بارزترین نقشهای روی در ساخت اسید آمینه تریپتوفان بعنوان پیش نیاز ساخت هورمون اکسین است که در رشد طولی شاخه ها موثر می باشد . همچنین روی در مرحله گرده افشانی و جوانه زدن دانه های گرده نقش اصلی را ایفاء نموده و موجب تسریع در رشد لوله گرده شده و در نتیجه امکان لقاح و تشکیل میوه را افزایش می دهد . از جمله علائم کمبود روی ، تاخیر در باز شدن جوانه های رویشی و زایشی حتی تا مدت یک ماه ، تشکیل دانه های کوچکتر و قرمزتر از دانه های سالم ، ریزبرگی ، کم برگی ، کوچک شدن میان گره های سرشاخه و روزت می باشد .

 حد بحرانی روی در خاک PPm 2و در برگ پسته PPm  30می باشد .

 مصرف خاکی سولفات روی در چالکود به همراه کود حیوانی به میزان حداقل 250 گرم به ازای هردرخت در باغات دچار کمبود همچنین محلولپاشی سولفات روی پس از برداشت و اواخر اسفند هنگام تورم جوانه ها و در اردیبهشت ماه در باغات پسته توصیه می گردد .

 

منگنـــــز 

 منگنـــــز  یون دوظرفیتی منگنز در مجموع محلولترین فرم آن و قابل جذب برای گیاه می باشد نقش عمده منگنز در گیاه مشارکت در سیستمهای ترکیبی است منگنز در تولید کلروفیل نقش اساسی داشته و متابولیسم ازت و واکنشهای آبی فتوسنتز نیز از منگنزتاثیر می گیرند . منگنز و آهن بر روی یکدیگر دارای اثر متقابل می باشند.

 حدبحرانی منگنز در خاک PPm 8و در برگ پسته PPm 50است .

 بعلت تحرک کم منگنز در گیاه علائم کمبود نخست در بافتهای جوان مشاهده می شوند . علائم کمبود شبیه علائم کمبود آهن بوده با این تفاوت که در کمبود منگنز قسمتی از حاشیه برگ سبز باقی می ماند . نکته حائز اهمیت و قابل اشاره در ارتباط با نقش عنصر منگنز در گیاه پسته ، تحقیقی است که نشان داده مهمترین عنصر غذایی که در تفاوت بین باغات با عملکرد بالا با باغات با عملکرد پائین ایفای نقش می کند ، عنصر منگنز می باشد .

 

مـس

 مـس  نقش مس در گیاه بیشتر در فعالیتهای آنزیمی گیاه خصوصا فعال کردن آنزیمهای اکسیداز می باشد . قابلیت دسترسی به مس برای گیاه نظیر اغلب ریزمغذیها به PH خاک بستگی داشته و با افزایش PH از قابلیت جذب آن کاسته می شود همچنین در خاکهای آلی نیز مس اغلب به فرم کمپلکسهای آلی بسیار پایدار وجود داشته و با پیوند بسیار سختی بین مولکولهای آلی جای می گیرد در نتیجه قابلیت جذب آن برای گیاه کم شده و نمی تواند بوسیله گیاه مورد استفاده قرارگیرد در نتیجه برخلاف تمامی عناصر غذایی ریزمغذی بایستی حتی المقدور با کودهای حیوانی و دامی مخلوط نگردد . مس با فسفر و آهن و روی اثر متقابل دارد .

 حدبحرانی مس در خاک PPm  1و در برگ پسته PPm 10می باشد.

 علائم کمبود مس در گیاه پسته بصورت سوختگی برگهای نزدیک به نوک سرشاخه ها ، قلبی شکل شدن برگهای نورس و عصایی شکل شدن شاخه های بالائی درخت و تابیدن آنها به سمت پائین می باشد .

 

بـــر 

 بـــر  یکی از منابع اصلی بر خاک ، آب آبیاری و بر موجود در آن می باشد اما لزوما آبهای شور دارای بر زیاد نیستند . بر در فعالیتهای زایشی ، گرده افشانی ، تقسیم سلولی بافتهای مریستمی ، ترمیم بافتهای آوندی ، متابولیسم کربوهیدراتها و انتقال آنها نقش ایفاء می نماید . درخاکهای دارای بافت سبک ، بر در اثر بارندگی و یا آبیاری شسته شده و از دسترس گیاه خارج می گردد همچنین در PH بالاتر از هشت و درخاکهای آهکی میزان جذب بر به میزان زیادی کاهش می یابد که این امر بعلت واکنش متقابل بین کلسیم و بر می باشد .

 حدبحرانی بر در خاک PPm 1و در برگ پسته PPm 250می باشد .

 از علائم کمبود بر در گیاه پسته ، پیچیده شدن حاشیه برگها ، تغییر شکل برگ بصورت فنجانی ، پوکی محصول و عدم خوشه بندی مناسب را می توان نام برد درصورت کمبود محلولپاشی اسیدبوریک در پائیز پس از برداشت و یا اواخر اسفند هنگام تورم جوانه ها توصیه می گردد .

+ نوشته شده توسط مهندس مهيني فر در و ساعت | آرشیو نظرات

كودهاي آلي در تغذيه پسته

كودهاي آلي :

كودهاي آلي براساس منشاپيدايش به سه دسته عمده : حيواني، گياهي، و مخلوط تقسيم مي شوند.

مزاياي كودهاي آلي :

اين كودها ممكن است بتوانند تمامي عناصر ضروري پر‍مصرف و كم مصرف را براي گياه تامين كنند. اهميت ديگر كودهاي آلي، بهبود و افزايش نفوذپذيري خاك نسبت به آب و هوا و در نتيجه نفوذپذيري ريشه يا گياه مي باشد.

انواع كود هاي آلي:

كودهاي آلي بر اساس منشاء پيدايش به سه دسته عمده: حيواني، گياهي و مخلوط تقسيم مي شوند.

مزاياي كود هاي آلي:

اين كود ها ممكن است بتوانند تمامي عناصر ضروري پر مصرف و كم مصرف را براي گياه تامين كنند. اهميت ديكر كود هاي آلي، بهبود و افزايش نفوذپذيري خاك نسبت به آب و هوا و در نتيجه نفوذپذيريريشه يا گياه مي باشد.

 

كودهاي دامي : 

   درايران خصوصاً در باغات پسته از كود ماكيان نوع مرغي بسيار مصرف مي ‍شود و بهتراست از مصرف مداوم كود‍مرغي در باغات پسته خودداري نمود و حداقل  هر سه يا پنج سال از كود آلي ديگري استفاده شود. مقدار مصرف اين كود به علت بالا بودن ازت آن بيش از 10تن در هكتار براي درختان جوان (15ساله) توصيه  نمي ‍شود در مورد درختان بارور و مسن مي‍توان ميزان استفاده از آن را تا حداكثر 20 تن در هكتار بالا برد. بطور كلي كود پرندگان و كود مرغي داراي درصد آهن بالا مي باشند به همين علت از مصرف مداوم و با مقدار زياد آنها در باغاتي كه درصد آهك از 30 درصد متجاوز است، بايد جداً خودداري نمود. كودهاي مرغي را بايستي .در شيار كودي عميق، مصرف و مدفون كرد

   كودهاي دامي گاوي و گوسفندي تفاوتي در كاربرد نداشته و گاهي نيز به صورت مخلوط بكار برده مي ‍شوند كه انجام آن توصيه مي ‍شود، زيرا كودهاي گاوي ازت و پتاسيم كمتري از كود‍هاي گوسفندي دارند. بهتر است براي اراضي داراي معمولي و نسبتاً غني از نظر مواد غذائي مصرف شوند. ميزان مصرف كودهاي مخلوط يا گوي معادل 20 تن در هكتار براي درختان جوان زير 15 سال و 40-20 تن براي درختان بارور و مسن توصيه مي ‍شود.

   در صورت وجود مسائلي از جمله وضعيت ژنتيكي برخي پايه ها و يا پايه و پيوندك‍ها، تغييرات موضعي PH و ... كمبودهايي به صورت خفيف و يا لكه اي در طولاني مدت مشاهده شد، مي‍ توان از كودهاي شيميائي خصوصاً به صورت محلول پاشي و تزريق و با دادن موضعي به خاك، خصوصاً به صورت محلول پاشي و تزريق و يا دادن موضعي به خاك، به عنوان مكمل كودهاي حيواني و دامي استفاده نمود. بهتر است مقادير توصيه شده هركدام از كودها و اجزاي آنها را به نصف تقليل داد.

   كليه مقادير كودي توصيه شده اعم از مرغي و يا گاوي و... بايد به عنوان كود زمستانه فقط در شيار كودي به عرض 40 و عمق 40 سانتي‍متر در انتهاي سايه انداز درختان مصرف شود.

 

كود سبز :

    بطورمتوسط هر 1 كيلوگرم كود حيواني ارزش 5/2 كيلوگرم كود سبز را دارد. ضمناً با استفاده از كودهاي سبز علاوه برتامين ماده آلي خاك،  مواد غذائي آن نيز در نتيجه معدني شدن ازت آن تا  حدي تامين مي گردد.

خصوصيات گياه انتخابي جهت توليد كود سبز :

- گياه بايد از رشد سريعي برخوار باشد تا حجم زياد آن از رشد علفهاي هرز نيز جلوگيري كند.

- گياه مورد كاشت با دوره هاي آبياري درخت پسته سازگاري داشته و احتياج زيادي به آب جهت رشد كامل نداشته باشد.

- در زمان حداقل ارزش آب (زمستان تا اواخر بهار)بتوانند سريعاً رشد نمايد.

 

 

شكل 75- كاشت گياهان علوفه‍اي به منظور كاربردكود سبز

 

 

    در باغ‍هاي پسته بهتر است كه گياه بين رديف‍ها كشت شده و در صورتي كه كه ارتفاع گياه زياد شد، بايد آن را خرد كرده و با دقت بدون صدمه زدن به گل و ميوه درختان، آنها را زير خاك مدفون نمود. گياهان مناسب كود سبز براي كشت پسته گياهاني است كه اولاً خواص فوق را داشته و در عين حال بيماري مشتركي با پسته نداشته باشند.

 

 

 

ریاست محترم دادگاه حقوقی شعبه دوم دادگستری سبزوار
باسلام
لطفا در مورد پرونده 50 خانوار از اهالی روستای شمس اباد بخش روداب که نزدیک 30 سال است زمین خریدند و با مشکلات زیادی خانه درست کردند و اکثرا دارای سند دفترچه ای هستند ولی حالا بعد از مدت زیادی افرادی با اعمال نفوذ قصد دارند از انها مبالغی را دریافت کنند وانها را با مشکلاتی روبرو کرده اندبا حساسیت بیشتری پرونده را بررسی نماید چون قصد دارند از سادگی و دست تنگی انها در مراجعه به قانون و وکیل و کارشناس استفاده کنند .. با تشکر

لیمو ترش خواهش می کنیم هیچ ماده غذایی را دست کم نگیرید. لیموترش گنجینه ای از خواصی است که سلامتی را ارتقا می دهد و بسیاری از ناخوشی ها را از ما دور می کند. اگر می خواهید سیری در عالم این میوه داشته باشید مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

خواهش می کنیم هیچ ماده غذایی را دست کم نگیرید. لیموترش گنجینه ای از خواصی است که سلامتی را ارتقا می دهد و بسیاری از ناخوشی ها را از ما دور می کند. اگر می خواهید سیری در عالم این میوه داشته باشید مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

یک دنیا خاصیت

حتماً شما هم وقتی سرما می خورید سراغ لیموترش و عسل می روید. همه ما می دانیم که لیموترش منبع ویتامین C می باشد اما خواص آن به همین جا ختم نمی شود. «آتنا» الهه جنگاوری یونانیان قدرت «ضد زهری» لیموترش را ستوده است. گویا در افسانه های یونانی دو تن را محکوم می کنند تا به قفس افعی ها انداخته شوند. آن دو شروع به خوردن لیموترش می کنند و بدنشان ایمن می شود به طوری که نیش کشنده این خزنده وحشتناک در آن ها کارگر نمی افتد. حالا بماند که در افسانه ها اغراق می کنند اما یافته های محققان حاکی از این است که لیموترش خواص شگفت انگیزی دارد. به عقیده محققان سیترات سدیم و سیترات پتاسیم موجود در لیموترش قدرت شگفت آوری در تصفیه خون دارند. این ترکیبات حالت چسبندگی خونی را کاهش می دهند. زمانی که خون حالت چسبندگی غیر نرمال نداشته باشد به راحتی در رگ ها به جریان در می آید و در نتیجه فشارخون نیز کاهش می یابد. در این حالت نیز سرم خون راحت تر از فیلتر جداره عروق می گذرد و مواد مغذی به میزان کافی و مستمر به سلول ها می رسد.

زیر پوست لیموترش

لیموترش حاوی میزان کمی ویتامین A، ویتامین B۱ و B۲ و همچنین فلاوونوئیدها و پکتین می باشد. بخش اعظم لیموترش را ویتامین C تشکیل می دهد. هر ۱۰۰ گرم از این میوه حدود ۵۰ میلی گرم ویتامین C دارد. لیموترش همچنین حاوی کاروتنوئیدها و کورامین می باشد که همه این ترکیبات خواص آنتی اکسیدانی قوی دارند و ضدعفونی کننده اند. فراموش نکنید که ویتامین C نقش مهمی در رشد و تقویت استخوان ها و دندان ها داشته، سلامت بافت های خونی و مویرگ ها را بالا می برد. ناگفته نماند که این ویتامین همچنین باعث کنترل فشار و قند خون می شود، از عدسی چشم محافظت کرده و باعث تحریک غدد فوق کلیوی و عملکرد تخمدان ها می شود.ویتامین C یکی از آن آنتی اکسیدان های قوی می باشد که اثرات منفی استرس های زندگی را کاهش می دهد.

یک میوه اسیدی

احتمالاً شما هم شنیده باشید که لیموترش خاصیت اسیدی دارد و حالت آکانیک یا بازی بدن را از بین می برد؛ اما باید بدانید که این باور صحیح نمی باشد. سیترات ها در بدن سوخته و بقایایی بازی از خود به جا می گذارند. برای همین با وجود اینکه لیموترش اسیدی است اما خون را اسیدی نمی کند.

قدرت ضدعفونی کنندگی

لیموترش ضدعفونی کننده فوق العاده ای است که به طور موثر با بیست نوع میکروب مقابله می کند. برای همین می تواند با هر نوع بیماری به ویژه بیماری های فصل سرما مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا مقابله کند. لیموترش باعث کاهش تب می شود. اگر از عفونت ادرار یا عفونت مثانه و کلیه ها رنج می برید به لیموترش اعتماد کنید. خاصیت دیورتیک (ادرارآوری) این میوه باعث دفع توکسین ها یا همان سموم بدن می شود. ترکیبات لیموترش عفونت و بیماری ها مانند اسهال را از دستگاه گوارش دور کرده و سلامت آن را تضمین می کند.

گردش خون

لیموترش در دستگاه گردش خون نیز دخالت کرده و باعث کاهش میزان کلسترول آن می شود. افرادی که از بیماری های قلبی رنج می برند به طور مرتب آسپرین مصرف می کنند تا خونشان رقیق شود و از ایجاد لخته خون پیشگیری کنند؛ اما با این حال حتماً می دانید که مصرف زیاد آسپرین عوارض جانبی خود را دارد و باعث خون دماغ شدن گاه و بی گاه می شود. خوشبختانه لیموترش باعث رقیق شدن خون می شود بدون اینکه چنین عوارضی بروز دهد. حتی می تواند به سرعت مشکل خون دماغ شدن را نیز برطرف کند. پس اگر می خواهید دستگاه گردش خون و قلب و عروقتان سالم تر بماند لیموترش را دریابید.

دستگاه گوارش

معمولاً لیموترش را عامل افزایش اسید کلریدریک و سوزش معده می دانند. برخی از افراد نیز آن را باعث بروز زخم معده عنوان می کنند. درست است که در برخی افراد بعد از مصرف کردن لیموترش سوزش معده اتفاق می افتد اما باید بدانید که این سوزش معانی دیگری نیز دارد. اینکه تغذیه شما باید بازنگری شود. در بیشتر مواقع سوزش و ترش کردن معده که بعد از مصرف لیموترش ایجاد می شود نتیجه ترکیبات نامناسب محتویات بشقاب های ماست. واقعیت این است که مصرف همزمان و زیاد پاستاها، مواد نشاسته ای، نان سفید، برنج سفید، مواد قندی و غیره به همراه لیموترش مشکل زا می شود. باید لیموترش را بعد از هضم کامل این مواد غذایی میل کنید. بهتر است که برای بهره مندی از تمام خواص لیموترش آن را به همراه غذا میل نکنید. البته افرادی که معده حساسی دارند و یا عصبی هستند نباید لیموترش را صبح ها و به صورت ناشتا مصرف کنند. بهترین زمان برای مصرف لیموترش بعدازظهر حدود دو ساعت بعد از غذا می باشد.

لیموترش و پوست

هیچ چیز مانند لیموترش نمی تواند باعث جوانی و شادابی پوست شود. این میوه زردرنگ باعث می شود که تعادل Ph پوست حفظ شود. شما می توانید با ترکیب عسل و لیموترش ماسک خانگی تهیه کرده و استفاده کنید. برای درمان زخم ها و جراحات سطحی می توانید از چند قطره لیموترش استفاده کنید تا زخم ضدعفونی شود. توجه داشته باشید که ترکیب لیموترش، روغن زیتون یا روغن بادام شیرین برای بهبود اگزما موثر است.

لیموترش و لاغری

به عقیده محققان ویتامین C موجود در لیموترش باعث کاهش هورمون هایی می شود که در مغز وظیفه کنترل و تحریک اشتها را بر عهده دارند. به همین دلیل مصرف لیموترش می تواند به تناسب اندام و لاغری شما کمک کند. توجه داشته باشید که لیموترش مانع از انباشتگی چربی ها نیز می شود.

یک روش قدیمی و طبیعی

آب لیموترش تازه با مقداری عسل درمان قدیمی گلو درد و عفونت های مجاری تنفسی می باشد. آب لیموترش باعث کاهش حالت احتناق شده و مخاط را دفع می کند. یکی دیگر از درمان های قدیمی مادربزرگ ها استفاده از حلقه های لیموترش برای رفع دمل و مشکلات پوستی دیگر بوده است.

گل گاو زبان گل گاوزبان یک گیاه علفی به طول ۷۰ – ۴۰ سانتی متر است. این گیاه در مزارع و گاهی زمین های بایر می روید. منشأ اولیه آن دمشق بوده است. از تجزیه شیمیایی این گیاه مهم ترین ماده ای که به دست می آید نیترات دو پتاس می باشد و بیشتر خواص آن مربوط به این ماده است. گل گاوزبان دارای طبیعت گرم و اثر نشاط آور، مقوی تمام بدن و آرامش بخش است. در معالجه تب های دانه ای مانند سرخک، آبله مرغان مصرف دم کرده آن با لیموعمانی اثر شفابخشی دارد. این دم کرده در درمان دردهای ناشی از سنگ کلیه و دفع سنگ مثانه نیز بسیار مفید است. اگر دچار آلرژی های فصلی می باشید توصیه به مصرف دم کرده گل گاوزبان است. دم کرده گل گاوزبان برای درمان جوش های دهان، آفت دهانی بسیار نافذ است.

دمنوشی برای سرماخوردگی

گاهی اوقات سرفه های فصل سرما را هیچ قرص و شربتی درمان نمی کند اما تجویز یک جوشانده سنتی مانند گل گاوزبان به صورت مرهمی قوی عمل خواهد کرد.دکتر نرجس گرجی، متخصص طب سنتی ایران، دم کرده گل گاوزبان را به همراه کمی لیمو عمانی، یک دمنوش مناسب برای مقابله با سرماخوردگی دانست و گفت: این دمنوش به شرط ترش نبودن به خصوص در ابتدای شروع علائم سرماخوردگی، یک نوشیدنی مناسب برای بهبود حال بیمار است.گل گاوزبان در درمان سرفه های مزمن، وقفه های تنفسی و آسم های خفیف نیز موثر است. در درمان سرفه های خشک می توان گیاه گل گاوزبان را با بابونه، سنبل الطیب، شقایق مخلوط نموده و دم کرده حاصل از این چند گیاه را روزی ۳ ۲ بار بنوشید.

مقدار و زمان مناسب مصرف

دکتر غلامرضا امین، متخصص فارموکوگنوزی در مورد مقدار مصرف گل گاوزبان می گوید: به طور کلی، مصرف روزی یک وعده دمنوش گل گاوزبان برای افراد سالم مشکلی ایجاد نمی کند اما باید برای خرید گل ها و برگ هایی که می توان از آن ها دمنوش های گیاهی تهیه کرد، توجه لازم داشت و از مکان های معتبر، چنین محصولاتی را خریداری کرد چون گاهی در مخلوط کردن برگ ها و گل ها در برخی عطاری ها و مراکز فروش این محصولات تقلب اتفاق می افتد. خوردن این خوراکی های تقلبی هم باعث بروز مشکلاتی می شود. با این حال، اگر گل گاوزبان را از مراکز معتبر تهیه کنید، می توانید دمنوش آن را با مخلوط کردن گل و آب جوش و دم کردن آن به مدت حدود ۱۰ دقیقه روی حرارت غیرمستقیم مانند بخار کتری یا سماور آماده کنید.افرادی که به مصرف دمنوش گل گاوزبان علاقه دارند، باید بدانند این نوشیدنی می تواند باعث افزایش فشارخون در برخی افراد حساس شود. به همین دلیل بهتر است دمنوش آن را با افزودن چند قطره آب لیمو میل کرد. بهترین شیرین کننده ای هم که می توان همراه این دمنوش مصرف کرد، مقداری نبات است. شما می توانید نبات را از همان ابتدا داخل قوری دمنوش بیندازید تا طعم آن با طعم نوشیدنیتان ترکیب شود. گل گاوزبان، گلبرگ خالص است و دم کردن آن بیش از ۱۰ دقیقه، لازم نیست. از طرفی ممکن است عطر، طعم و خاصیت آن در اثر دم کردن طولانی مدت از دست برود. افرادی که رنگ سیاه گل گاوزبان را دوست ندارند هم می توانند با افزودن یک عدد لیموعمانی کوچک به قوری دمنوش یا چند قطره آب لیمو هنگام سرو آن، باعث ارغوانی شدن رنگ این نوشیدنی آرام بخش و مدر شوند. خاصیت آرام بخشی گل گاوزبان باعث می شود مصرف آن به عنوان نوشیدنی پس از شام توصیه شود.

مراقب باشید

دکتر معصومه خادمی زاده، معاون گروه داروسازی سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که داروهای گیاهی مانند داروهای شیمیایی دارای عوارض هستند، گفت: به طور مثال گل گاوزبان فشارخون را افزایش می دهد و نباید مبتلایان فشارخون از آن استفاده کنند. اگر مبتلایان به فشارخون می خواهند گل گاوزبان مصرف کنند باید از مصلح آن یعنی لیمو هم استفاده کنند. مصلح به ماده غذایی یا گیاه دارویی اطلاق می شود که عوارض گیاهان دارویی را از بین می برد و آن را تعدیل می کند.

همان طور که می دانید به اغلب مبتلایان به فشارخون که دچار ناراحتی اعصاب می شوند توصیه می شود گل گاوزبان مصرف کنند درحالی که این بیماران با خوردن آن دچار عوارض می شوند. پس داروهای گیاهی حتماً باید از سوی متخصصان مربوطه تجویز شوند.گل گاوزبان به علت داشتن آلکالوئید برای زنان حامله و شیرده مضر است.مصرف بیش از ۵ روز مداوم این گیاه ممکن است باعث عادت شود؛ بنابراین پس از ۵ روز استفاده از آن در صورت نیاز، ۳ روز فاصله انداخته و سپس دوباره مصرف کنید.

نکته دیگری که باید متذکر شد این است که معمولاً با گل گاوزبان، سنبل الطیب نیز مصرف می شود باید بدانید که مصرف زیاد سنبل الطیب، در کنار خاصیت آرام بخشی، می تواند باعث مسمومیت شود. مقدار زیاد این داروی گیاهی، علائمی مثل خستگی، احساس سبکی سر، گشاد شدن مردمک چشم و مسمومیت کبدی به دنبال دارد و مصرف آن همراه با داروهای سیستم عصبی مرکزی مثل ضد افسردگی ها، ضد اضطراب ها، آرام بخش ها، خواب آورها و آنتی هیستامین ها می تواند بسیار خطرناک باشد.

فلفل دلمه

فلفل دلمه ای یکی از سبزیجاتی است که به علت شکل زیبا، جنس جذاب، طعم متفاوت و رنگ های متنوع بسیار مورد توجه قرار دارد. این گیاه در چهار رنگ مختلف سبز، زرد، نارنجی و قرمز در بازار عرضه می شود. جالب است بدانید که هر کدام از این رنگ ها معرف خاصیت ویژه ای از این گیاه است.

جام جم سرا:

با این که همه این فلفل های دلمه ای خواص مشابهی دارند، ولی دارای تفاوت های زیادی نیز می باشند. در این مقاله سعی داریم شما را با خواص رنگ های متفاوت فلفل دلمه ای بیشتر آشنا نماییم.

ویژگی های مشترک در رنگ های مختلف فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای به علت دارا بودن آب میان بافتی فراوان یکی از کم کالری ترین سبزی ها می باشد. با وجود اینکه فلفل دلمه ای سبز رنگ در میان اکثر افراد شناخته شده تر می باشد، اما پیگمان های ایجادکننده رنگ قرمز، نارنجی و زرد خواص بسیاری دارند. از نظر طعم، فلفل دلمه ای سبز کمی تلخ تر است و فلفل های زرد، نارنجی و قرمز شیرین تر هستند و به حالت میوه ای بیشتر شبیه می باشند. فلفل دلمه ای گیاه تندی نیست؛ زیرا کاپسایسین که باعث طعم تندی در فلفل می شود، در این فلفل به مقدار بسیار ناچیزی وجود دارد.

فلفل دلمه ای، دارای فیبر و سایر ریزمغذی ها

فلفل دلمه ای سرشار از ویتامین های گروه ب مانند تیامین، ریبوفلاوین و ب۶ است که ویتامین های موثر در تبدیل مواد غذایی به انرژی می باشند. فلفل دلمه ای همچنین گیاهی سرشار از فیبر، پروتئین و آهن می باشد. فیبر در غذاهای گیاهی مانند میوه ها، سبزی ها، غلات کامل و حبوبات یافت می شود و بدن برخلاف پروتئین، کربوهیدرات و چربی نمی تواند آن را هضم کند و در دستگاه گوارش با اتصال به چربی ها و افزایش دفع آن ها، موجب کاهش فشارخون و کلسترول خون می گردد. همچنین موجب جذب آهسته تر قند خون می شود. در نتیجه باعث می شود تا قند خون در حیطه نرمال ثابت بماند. از اثرات دیگر فیبر، التیام التهاب های ایجادشده در قسمت های مختلف بدن می باشد.

فلفل دلمه ای قرمز، همان فلفل دلمه ای سبز رسیده

فلفل دلمه ای سبز رنگ وقتی خیلی رسیده می شود به رنگ قرمز تبدیل می شود که رسیده تر، شیرین تر و با طعمی ملایم تر است. ویتامین ث و کاروتنوئیدها در حالت رسیده بیشتر هستند. هم چنین ظرفیت آنتی اکسیدانی در فلفل دلمه ای قرمزرنگ بیشتر از فلفل دلمه ای سبز می باشد. به منظور تهیه فلفل دلمه ای قرمز، باید توجه کرد که رنگ آن روشن باشد و پوست سفتی داشته باشد. ولی فلفل هایی که پوست کدر و چروکیده دارند، به سمت فرآیند فساد پیش می روند و مواد مغذی شان به شدت افت می کند.

فلفل دلمه ای قرمز، بیش ترین مقدار ویتامین ث

با وجود اینکه فلفل دلمه ای سبز و زرد هم منابع خوبی از ویتامین ث می باشند، اما فلفل دلمه ای قرمز بیش ترین میزان ویتامین ث را دارا می باشد. به گونه ای که دو برابر نیاز روزانه به ویتامین ث را تامین می کند. ویتامین ث یک آنتی اکسیدان بسیار قوی می باشد. ویتامین ث در تسریع روند بهبود عفونت ها، ترمیم زخم ها و جراحات پوستی، تولید کلاژن موجود در غضروف ها و مفاصل استخوانی، تامین سلامت استخوان ها و دندان ها و استحکام رگ های خونی موثر است.

فلفل دلمه ای قرمز، دارای قوی ترین آنتی اکسیدان

مسئول رنگ قرمز شفاف در فلفل دلمه ای، لیکوپن می باشد که آنتی اکسیدان بسیار قوی است؛ و تحقیقات متعدد ثابت کرده است که لیکوپن از سرطان پروستات و بیماری های قلبی پیشگیری می کند. لیکوپن ماده ای است که وقتی در معرض حرارت قرار بگیرد، آزاد می شود. بدین منظور لازم است کمی آن را در روغن تفت داد یا کبابی کرد.

فلفل دلمه ای قرمز، تامین سلامت استخوانی

فلفل دلمه ای قرمز ۵۵ تا ۷۵ درصد نیاز روزانه بدن به مواد مغذی مورد نیاز در سلامت استخوان را تامین می نماید. این مسئله به دلیل دارا بودن مقادیر فراوانی از ریزمغذی هایی چون: کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم و روی می باشد که همگی، از مواد مغذی مورد نیاز در استحکام و حفظ بافت استخوانی می باشند.

پاپریکا، ادویه ای برگرفته از فلفل قرمز

ادویه پاپریکا، از فلفل دلمه ای قرمز رنگ یا فلفل چیلی قرمز گرفته می شود. این ادویه به منظور بهبود طعم در غذاها بسیار کاربرد دارد. این ادویه سرشار از ویتامین A،ِ و نیز ویتامین ب می باشد که ویتامینِ در تقویت نوروترانسمیترهای سیستم اعصاب و رشد و نمو سلول های بدن موثر می باشد.

فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای سبز، سرشار از منیزیم

علت رنگ سبز این فلفل دلمه ای، مقادیر فراوان کلروفیل در آن می باشد که در پیوند با منیزیم است. منیزیم در بهبود حافظه و یادگیری اثرات زیادی دارد. همچنین منیزیم در جهت کاهش فشارخون موثر است. مقادیر فراوان ب۶ و منیزیم موجود در فلفل دلمه ای سبز، باعث کاهش اضطراب ناشی از سندرم پیش از قاعدگی می شود و به منظور بهبود علائم این سندرم موثر می باشد. فلفل دلمه ای سبز ویتامینِ فراوانی دارد که در بهبود عملکرد سیستم ایمنی و محافظت سلولی اثر دارد.

فلفل دلمه ای زرد، سرشار از ویتامین ها

با اینکه فلفل دلمه ای سبزرنگ متداول ترین نوع فلفل دلمه ای در قفسه مغازه ها می باشد؛ اما نوع زرد آن محتوای مقدار بیشتری از انواع ویتامین ها است. فلفل دلمه ای زرد منبع بسیار خوبی از ویتامین ث است. یک فلفل دلمه ای متوسط زردرنگ نیمی از نیاز روزانه به ویتامین ث را بر آورده می کند. ویتامین ث به منظور پیشگیری از آرتریت، سلامت دندان و استخوان اثر دارد. نیاسین که از ویتامین های گروه ب می باشد، به منظور تامین سلامت پوست، سیستم عصبی و سیستم گوارشی موثر است. همچنین این فلفل سرشار از فولات است که برای پیشگیری از نقایص مادرزادی کاربرد دارد.

فلفل دلمه ای زرد و نارنجی، عینک آفتابی طبیعی

فلفل های زرد، نارنجی و قرمز منبع بسیار خوبی از کاروتنوئیدها هستند. کاروتنوئیدها گروهی از مواد شیمیایی گیاهی می باشند که سلامت چشم ها را به همراه دارند. کاروتنوئیدهای موجود در فلفل های دلمه ای عبارتند از:

۱. بتاکاروتن که مسئول ایجاد رنگ نارنجی در هویج، کدو حلوایی، فلفل دلمه ای نارنجی و... می باشد، در سلول های بینایی تبدیل به ویتامین ا می شود؛ که این ویتامین به منظور تقویت فرآیند بینایی بالاخص در نور کم کاربرد دارد. همچنین این ویتامین در بهبود عملکرد سیستم ایمنی و سلول های شاخی پوست موثر می باشد. بتاکاروتن همچنین از آنتی اکسیدان های بسیار قوی می باشد که افراد را در برابر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی محافظت می کند.

۲. لوتئین و زآگزانتین که رنگ زرد را در زردآلو، فلفل دلمه ای زرد و ... ایجاد می کند. از مواد اصلی تشکیل دهنده ماکولای چشم می باشند و ماکولای چشم را از آسیب های ناشی از افزایش سن محافظت می کنند و کمبود آن ها آب مروارید را در پی دارد. در حقیقت فلفل دلمه ای زرد و نارنجی را می توان نوعی عینک آفتابی طبیعی برای چشم ها دانست.

توجه: به طور کلی انواع فلفل از جمله فلفل دلمه ای جزء مواد غذایی آلرژی زا محسوب می شوند و بهتر است افرادی که پوستی حساس و تحریک پذیر دارند و با مصرف غذاهای آلرژی زا دچار جوش، کهیر، آکنه و اگزمای پوستی می شوند، انواع فلفل های دلمه ای را از رژیم غذایی خود حذف نمایند.

 

ازگیل

نام های دیگر: کرنوس دار، سر، ینی دنیا، کنس، زر، تورش سر، کوندوز و …..

خواص: از ازگیل در موارد زیر استفاده درمانی به عمل می آید: ورم روده، تقویت کننده، اسهال ساده، خونریزی های داخلی، زیاد کردن ادرار، آفت، ورم مخاط گلو و …

اسطوخودوس

نام های دیگر: لاوند، خزامی و …

خواص: از این گیاه بیشتر در موارد رماتیسم، بی خوابی، ضعف اعصاب و همچنین به عنوان تقویت کننده استفاده می شود. در استعمال خارجی نیز از آن در شستشوها و کمپرس ها استفاده درمانی به عمل می آورند.

 

اسفرزه

نام های دیگر: قارنی یاروخ، برزقطوناء، اسپرزه، حشیشه البراغیث

خواص: از دانه اسفرزه بیشتر در موارد نزله های مزمن، اسهال های ساده، التهاب کلیه و مثانه و خونریزی ریه استفاده می شود. از برگ آن نیز به عنوان التیام دهنده زخم و جراحات و همچنین به عنوان ملین استفاده می شود.

 

اسفند

نام های دیگر: عذبه، اسپند، غلفه الذئب، سذاب بری، حرمل و …

خواص: از دانه اسفند بیشتر برای ضد عفونی کردن هوا و همچنین به عنوان خواب آور، زیاد کننده تعریق، دافع کرم و قاعده آور استفاده درمانی به عمل می آید.

 

افسطین

نام های دیگر: کشوث رومی، دسیسه

خواص: از افسنطین در موارد زیر استفاده درمانی به عمل می آید: ضعف قلب، تب، زیاد کردن ادرار، عدم امکان دفع خون قاعدگی، کرم، عفونت، تقویت دستگاه هاضمه و قلب، آب آوردن انساج، ترشحات رحم، التیام زخم ها

آقطی

نام های دیگر: پلم، پلخون، شون، شوند، خمان صغیر، خاما آقطی، پلیم

خواص: از آقطی بیشتر در موارد زیر استفاده به عمل می آید: زیاد کردن ادرار، یبوست، بیماری های پوستی، زیاد کردن تعریق، التهاب بافت ها، استسقاء، ورم مفاصل، گلو درد و …

انجدان رومی

نام های دیگر: کرفس الجبل، کاشن رومی

خواص: از انجدان رومی بیشتر در موارد زیر استفاده درمانی به عمل می آورند: قطع حالت قاعدگی، هضم غذا، تقویت معده، تصفیه نمودن خون، زیاد کردن ادرار، زردی، نقرس، نارسایی های کبدی و کلیوی، رماتیسم، ورم کلیه و مثانه، کم خونی، میگرن و ضعف عمومی

 

آنغوزه

نام های دیگر: آنگوزاکما، خوراکما، کورن کما

خواص: آنغوزه قاعده آور، دافع کرم و ضد تشنج می باشد. همچنین در موارد زیر نیز از آن استفاده درمانی به عمل می آید: بیماری های دستگاه تنفسی(با منشأ عصبی) ، اسپاسم دستگاه هاضمه و حنجره، آسم، یبوست ( به خصوص در افراد مسن) و ….

 

اوکالیپتوس

خواص: قسمت مورد استفاده اوکالیپتوس برگ های آن می باشد. لازم به ذکر است با این که برگ اوکالیپتوس دارای خاصیت تب بر، ضد عفونی کننده و قابض دارد، ولی در مصارف داخلی مورد استفاده قرار نمی گیرد و از آن تنها در استعمال خارجی استفاده به عمل می آورند.

آویشن

خواص: تقویت عمومی بدن، تقویت معده، دفع اخلاط، تشنج، زیاد کردن ادرار، عادت ماهانه، سوء هاضمه، اسپاسم، گریپ، سیاه سرفه، آسم، نزله های مزمن، اخلاط خونی، دفع کرم، خونریزی های رحمی، بیماری های عفونی روده، بی خوابی و ….

 

بابا آدم

نام های دیگر: فیل گوش، آراقیطون، رأس الحمامه

خواص: تصفیه خون، زیاد کردن ادرار و عرق، نقرس، رماتیسم، خارش پوستی، قند خون، سرخک، اسید اوریک، بیماری های پوستی، سنگ کلیه، تب های دانه ای، آبله، مخملک، اگزمای خشک، تقویت پوست سر و ….

 

بابونه

بابونه رومی، مشرف، قراص، بابونج

خواص: تقویت معده، دردهای عصبی، میگرن، سر درد، بی خوابی، اختلالات زمان یائسگی، کم اشتهایی، ورم روده، کم خونی، اختلالات هاضمه، یرقان و ….

بارهنگ

نام های دیگر: بیزوشا، رمحاج ولک، لسان الحمل

خواص: تصفیه خون، نزله های مزمن، آسم، اسهال های ساده، ورم مخاط دهان، درد دندان، درد گوش، ناراحتی های دستگاه تنفسی کودکان، خونریزی ریه، اخلاط خونی، بیماری های کبدی، زردی، وجود خون در ادرار، بیماری های التهابی کلیه و مثانه، استفراغ و ….

 

بلادون

نام های دیگر: شاهبیزک و …

خواص: از بلادون در موارد زیر استفاده درمانی به عمل می آید: تشنج، آسم، سیاه سرفه، صرع، بی اختیاری دفع ادرار، سرعت انزال، دردهای معدی، یبوست، بواسیر، دریا گرفتگی، سرگیجه، قولنج های کبدی و کلیوی، اسپاسم واژن و ….

 

بنفشه سه رنگ

خواص: زیاد کردن عرق، اخلاط، تصفیه خون، جوش های صورت، بیماری های پوستی، اگزما، تب خال، کهیر، زرد زخم، جوش و کورک

 

بولاغ اوتی

نام های دیگر: علف چشمه، آب تره، قره ی العین، حرف الماء

خواص: از بولاغ اوتی علاوه بر اینکه به طور خام در سالاد و یا سبزی خوردن با غذاها استفاده می شود، در موارد زیر نیز مورد استفاده درمانی قرار می گیرد: زیاد کردن ادرار، قند خون، گواتر، زیاد کردن اشتها، تصفیه خون، تقویت معده، دردهای عصبی، نزله های ششی مزمن، آب آوردن انساج، رماتیسم، نقرس، بیماری های کلیه، طحال و کبد، خارش های مهبلی، اگزما و ….

 

بومادران

نام های دیگر: ام الف ورقه، حزنبل

خواص: از بومادران در موارد زیر استفاده درمانی به عمل می آید:
زیاد کردن اشتها، بند آوردن خون، زخم ها، اختلالات قاعدگی، بی خوابی، اخلاط خونی، صرع، بواسیر، قولنج های کبدی و کلیوی، نفخ، ضعف قلب، ترشحات مهبلی، و ….

 

پونه

خواص: پونه حاوی آنتی بیوتیک طبیعی می باشد، به همین خاطر برای رفع بیماری های عفونی از آن استفاده می شود. همچنین از پونه در موارد زیر استفاده درمانی به عمل می آید:
صفرا، اخلاط، نزله، سیاه سرفه، آسم، سرما خوردگی، سینوزیت، نفخ، نقرس، قطع حالت قاعدگی، لکه های جلدی، تقویت دستگاه هاضمه و ….

ترشک

نام دیگر: حماض

خواص: از ترشک در موارد زیر مورد استفاده درمانی قرار می گیرد:
نارسایی عمل دستگاه دفع ادرار، بیماری های التهابی، اسکوربوت، کم اشتهایی، بواسیر، ورم لثه، بیماری های پوستی، یبوست های مزمن، زردی، گواتر، تب های نوبه، کمر درد و ….

 

تمشک

نام های دیگر: توت سه گل، توت الارض، تلو

خواص: از برگ و میوه تمشک در مواردی نظیر: نرم کردن سینه، دفع اخلاط، بیماری های معده، گاز شکم کودکان و … استفاده درمانی به عمل می آید.

 

ثعلب

خواص: از ثعلب و فرآورده های آن بیشتر در شیرینی پزی استفاده می گردد. همچنین می توان در موارد زیر نیز مورد استفاده درمانی قرار داد:
سرما خوردگی، اخلاط خونی، ورم مثانه، اسهال های ساده، ضعف اعصاب و ….

 

جنطیانا

نام های دیگر: کوشاد، ژانسیان

خواص: از جنطیانا در موارد زیر استفاده درمانی به عمل می آید:
کم اشتهایی، یبوست، صفرا، تب مالاریا، دفع کرمک اطفال، افزایش مقاومت بدن، خستگی عمومی بدن، کم خونی، نارسایی اعمال کبد، رماتیسم، نقرس و ….

 

خارخسک

نام های دیگر: خارسه کوهه، حسک، دمیر تیکانی و ….

خواص: از خارخسک در موارد زیر می توان استفاده درمانی به عمل آورد: تقویت عمومی بدن، سنگ کلیه، کم اشتهایی، سنگ مثانه، آسم، تصفیه خون، التهاب مجاری ادرار، تقویت نیروی جنسی، سرفه، انزال زودرس، خارش پوستی، کم خونی، تقویت معده و ….

خاکشیر

نام های دیگر: خاکشی، شوورن

خواص: از خاکشیر می توان در موارد زیر استفاده درمانی به عمل آورد:
التیام زخم ها و جراحات، اسهال های ساده، اخلاط خونی، ترشحات مهبلی، دفع کرم، تب، آب آوردن انساج، التهاب کلیه و ….

خبازی

نام های دیگر: پنیرک، پین دیره، الدهماء

خواص: تقویت اعصاب، زیاد کردن ادرار، بیماری های دستگاه تنفسی، التهاب اعضای بدن، سرفه، استفراغ، اخلاط خونی، ورم لوزه ها، آنژین ها، بیماری های کلیه و مثانه، سرخک، مخملک، آبله، یبوست کودکان، جوش صورت، دانه های جلدی، میگرن و …..

 

ختمی

نام های دیگر: الغاسول، العضرس، خطمی

خواص: از ختمی در موارد زیر استفاده درمانی به عمل می آید: بیماری های سینه، سرفه، درد گلو، ورم ملتحمه، نزله ها، برونشیت، التهاب سینه، ورم معده و روده، دل پیچه، یبوست، بیماری های مثانه، سنگ کلیه، عدم امکان دفع ادرار، تب، ترشحات مهبلی، خشکی گلو و ….

خرفه

نام های دیگر: رجله، حرفه

خواص: در برخی مناطق از برگ خام خرفه مانند سبزی خوردن، در سالاد استفاده می شود و در بعضی نواحی نیز از مخلوط آن با کاهو و یا گل گاوزبان جوشانده ای تهیه می کنند که برای رفع تشنگی و احساس گرما مفید است.
از خرفه می توان در موارد زیر استفاده درمانی به عمل آورد:
دفع کرم اطفال، میخچه پا (استفاده موضعی)، سر درد، میگرن، ورم چشم، احساس عطش، تصفیه خون و ….

دارواش

نام های دیگر: شجره الدبق، گی

خواص: از دارواش می توان در موارد زیر استفاده درمانی به عمل آورد: فشار خون، تصلب شرایین، زیاد کردن ادرار، صرع، خونریزی رحمی در فواصل قاعدگی، ترشحات مهبلی و …
توجه: مصرف زیاد داراواش و فرآورده های ان زیان آور می باشد.

 

رازک

نام های دیگر: حشیشه الدینار، جنجل

خواص: از رازک در مواردی نظیر: تقویت معده، تشنج، زیاد کردن ادرار، تصفیه خون، تب، التهاب، کم خونی، آب آوردن انساج، اسهال، نقرس، بی خوابی، زردی، بیماری های پوستی، میگرن، قاعدگی های دردناک، اختلالات جنسی و …. استفاده می شود.

 

رازیانه

خواص: زیاد کردن ادرار، دفع اوره و اسید اوریک، عادت ماهانه، کم اشتهایی، سنگ کلیه، تقویت معده، افزایش دهنده شیر مادر، درد گلو، گرفتگی صدا، ورم ملتحمه ی چشم و ….

رازیانه رومی

نام های دیگر: انیسون، بادیان رومی

خواص: از رازیانه رومیدر موارد زیر استفاده درمانی به عمل می آید:
تقویت معده، سوء هاضمه، اسپاسم های معده و روده، نفخ، دل پیچه، میگرن، سرگیجه، سرفه، آسم، برونشیت، افزایش ترشحات شیر و ….

روناس

نام های دیگر: فوه الصباغین، فوه

خواص: زیاد کردن ادرار، صفرا، عدم امکان دفع ادرار، ورم کلیه، آلبومینوری، یبوست های سخت، کم اشتهایی، عادت ماهانه، سنگ کلیه، نرمی استخوان و ….

 

زبان گنجشک

نام های دیگر: درخت زبان گنجشک و …

خواص: از زبان گنجشک در موارد زیر استفاده به عمل می آورند:
اسهال (پوست ساقه درخت)، تب، دفع اخلاط، یبوست (برگ زبان گنجشک)، رماتیسم، نقرس، زیاد کردن ادرار و عرق

زردچوبه

نام های دیگر: ساری، کوک، هرد، کرکم، عقید هندی

خواص: با اینکه از زردچوبه بیشتر به عنوان ادویه و چاشنی غذاها استفاده می شود ولی در برخی مناطق از آن به منظور درمان بیماری های کبدی، تقویت روده و همچنین تحریک اشتها و کمک به هضم غذا نیز استفاده به عمل می آید.

زرشک

نام های دیگر: عقده، عودالریح، زریش

خواص: پوست دوم زرشک دارای اثر تصفیه کننده خون، ضد عفونی کننده و صفرابر است. ریشه آن نیز در زیاد کردن ادرار موثر می باشد. ضمنأ از برگ آن نیز در مواردی نظیر: آب آوردن انساج، کمبود ویتامین ث بدن، تقویت لثه ها و شستشوی زخم ها استغاده به عمل می آید.

 

زعفران

نام های دیگر: کروکو، زفران

خواص: زعفران به علت داشتن مواد تلخ باعث کمک به هضم غذا می شود. همچنین از آن برای مواردی نظیر بی خوابی، دندان درد، سرفه و … استفاده می گردد.

زغال اخته

نام های دیگر: قرن، حب الشوم، قرانیا

خواص: از زغال اخته در موارد زیر می توان استفاده درمانی به عمل آورد:
اسهال، ورم روده ها، خونریزی های غیر طبیعی، تب، بیماری های عفونی، احساس تشنگی و …

 

زنبق

نام های دیگر: سوسن ابیض، ایرسا، دهق

خواص: زنبق را می توان در موارد زیر مورد استفاده درمانی قرار داد:
زیاد کردن ادرار، دفع اخلاط، دفع کرم، استسقاء، آب آوردن انساج، آسم، سیاه سرفه، نزله مزمن ریه، گریپ و …

 

زنجبیل شامی

نام های دیگر: راسن، جناح رومی

خواص: از زنجبیل شامی در موارد زیر استفاده درمانی به عمل می آید:
زیاد کردن ادرار و عرق، کم اشتهایی، بیماری های عفونی، بیماری های دستگاه تنفسی، سرفه، بیماری های دستگاه هاضمه، بیماری های دستگاه ادراری، آب آوردن انساج، نقرس و …

 

زوفا

نام های دیگر: حسل، جسمی

خواص: از زوفا در موارد زیر استفاده می شود: سرفه، دفع اخلاط، تقویت معده، دفع کرم، التیام زخم ها، بیماری های دستگاه تنفسی، ضعف دستگاه هاضمه، کم خونی، نرشحات مهبلی، تآخیر وقوع عادت ماهانه، درد گلو، رماتیسم، ورم پلک، سنگ کلیه، ورم لوزه ها و …

زیره

نام های دیگر: زیره سیاه، کرویا، کمون ارمنی

خواص: از زیره در موارد زیر استفاده درمانی به عمل می آید:
کمک به هضم غذا، زیاد کردن ادرار، دفع کرم، تشنج، نفخ، دل پیچه کودکان، تأخیر وقوع عادت ماهانه، درد قاعدگی، زیاد کردن شیر مادر و …

زیره سبز

نام های دیگر: سنوت، کمون و …

خواص: از زیره سبز علاوه بر معطر ساختن نان، می توان در موارد زیر استفاده نمود:
تشنج، تقویت معده، زیاد کردن ادرار و عرق، تأخیر وقوع عادت ماهانه، نفخ، ترشحات مهبلی، گاز روده و …

 

 

سپستان

نام های دیگر: مخیط، مخاطه، دبق

خواص: از پوست سپستان به عنوان قابض برای رفع اسهال، و از ریشه اش به عنوان مسهل استفاده می شود. همچنین از دم کرده میوه و دانه های آن به عنوان نرم کننده استفاده می شود.

سداب

نام های دیگر: رو، سیاب، فیجن

خواص: از سداب در موارد زیر استفاده درمانی به عمل می آید:
تقویت عمومی بدن، تشنج، اختلالات عادت ماهانه، خونریزی های رحمی، التهاب زخم ها، نفخ، ترشحات چسبنده و عفونی مجاری بینی، ورم لثه ها و …

 

سنا

خواص: از برگ سنا و میوه ی آن بیشتر به عنوان ملین و مسهل استفاده می شود. همچنین در درمان یبوست بیشتر از سایر گیاهان دارویی شهرت دارد. لازم به ذکر است که معمولا هنگام مصرف آن، دل پیچه های جزیی رخ می دهد ولی اگر آن را همراه با تخم گشنیز، گل سرخ کاشان و گل ختمی استفاده کنند، از ایجاد دل پیچه جلوگیری می شود.

سنبل الطیب

نام های دیگر: علف گربه، والرین، حشیشه القطه

خواص: سنبل الطیب را در موارد زیر مورد استفاده قرار می دهند:
تشنج، بیماری های عصبی، قند خون، صرع، بی خوابی، دفع کرم، سرگیجه، میگرن، دردهای عصبی، اضطراب، اختلالات زمان یائسگی، درد معده، التیام زخم ها و …

 

سیاه توسه

نام های دیگر: عوسج اسود، شجره حب الشوم، سیاه توسکا

خواص: از سیاه توسه در موارد زیر استفاده درمانی به عمل می آید:
یبوست مزمن، صفرا، چاقی، سودای مزمن، التیام زخم ها و …

 

سیاه دانه

خواص: از سیاه دانه در موارد زیر استفاده میگردد:
دفع گاز روده، افزایش ترشحات شیر، زیاد کردن ادرار، صفرا، دفع انگل، برونشیت و …

سیب زمینی ترش

نام های دیگر: یرالماسی، ترتوف، تفاح الارض

خواص: غده ی گیاه مزبور معمولا به صورت جوشانده و یا به طور خام(پس از قرار دادن مدتی در سرکه و یا در سالاد) مصرف می شود. سیب زمینی ترش غذای مناسبی برای افراد مبتلا به قند خون، اورمی و … می باشد.

شاه تره

نام های دیگر: ساتراج، شاتراج

خواص: از شاه تره در موارد زیر استفاده درمانی به عمل می آید:
زیاد کردن ادرار و عرق، دفع اخلاط، بیماری های پوستی، تقویت معده، خارش پوستی، تصفیه خون، ضد استفراغ، کم اشتهایی و …

شاه توت

نام های دیگر: توت سیاه و …

خواص: از شاه توت می توان در موارد زیر استفاده نمود:
دفع کرم، قند خون،اسهال ساده(میوه ی نارس)، یبوست(میوه ی رسیده)، گلو درد، التهاب مخاط دهان، آفت و …

 

شقاقل

نام های دیگر: جوز ابیض، جزربری، جزر اقلیطی

خواص: زیاد کردن ادرار، کم اشتهایی، تب، تقویت عمومی بدن، تشنج، فشار خون، آنژین صدری، تقویت معده، تب های نوبه، سنگ مثانه، درد معده، ورم کلیه، عدم امکان دفع ادرار، سرفه، سر درد، بی خوابی، درد گلو، دردهای رماتیسمی، دندان درد و …

 

شیرین بیان

نام های دیگر: شجره السوس، عرق السوس

خواص: از شیرین بیان در موارد زیر استفاده می شود:
تقویت معده، درد معده، سرفه های عصبی، تقویت عمومی بدن، برونشیت، التهاب نای، التهاب معده، زخم معده و اثنی عشر و …

 

صمغ عربی

نام های دیگر: صمغ، هشاب، قتاد، صمغ خشاب

خواص: از صمغ عربی در موارد زیر استفاده می گردد: التهاب دستگاه گوارش، التهاب گلو، سرفه و ….

علف چای

نام های دیگر: هوفاریقون، گل راعی، حشیشه القلب، دازی

خواص: تقویت دستگاه هاضمه، دفع صفرا، تقویت اعصاب، ضد عفونی کردن مجاری ادرار، تب، زیاد کردن ادرار، تقویت دستگاه تنفسی، التهاب سرخرگ ها، دفع کرم، التیام زخم ها، زردی، کم اشتهایی، اسهال های ساده، قولنج های کبدی و کلیوی، آب آوردن انساج، سنگ کلیه، میگرن، کم خونی، بواسیر، ترشحات مهبلی، اختلالات عادت ماهانه و …

علف هفت بند

نام های دیگر: طرفه و …

خواص: از علف هفت بند در موارد زیر استفاده درمانی به عمل می آید:
اسهال، زیاد کردن ادرار، التیام زخم ها، ورم روده بزرگ، ترشحات مهبلی، اخلاط خونی، آسم، برونشیت، قند خون و …

عناب

خواص: از عناب در موارد زیر استفاده می گردد: یبوست، نزله، بیماری های دستگاه تنفسی، تقویت مغز، چربی خون و …

 

فلفل سیاه

نام های دیگر: فلفل اسود، ایسی اوت

خواص: فلفل سیاه دارای اثر تحریک کننده و عطسه اور است و مصرف کم آن اثر محرک بر دستگاه هاضمه و مخاط ها دارد.

 

فلوس

نام های دیگر: خیار شنبر، بکبر هندی، خروب هندی

خواص: از مغز میوه ی فلوس بیشتر به عنوان مسهل و ملین برای کودکان و افراد مسن استفاده می کنند زیرا مصرف آن باعث ایجاد ناراحتی و عوارض نمی شود.

فندق

خواص: از فندق در موارد زیر می توان استفاده نمود:
قند خون، تب های نوبه، بند آوردن خون، واریس، تنظیم عادت ماهانه، خونریزی در فواصل عادت ماهانه، قطع حالت قاعدگی، زیاد کردن عرق، گریپ و …

کاسنی

نام های دیگر: چاشنی، شکوریه، سرس

خواص: از کاسنی در موارد زیر استفاده می گردد:
تقویت عمومی بدن، تقویت معده، زیاد کردن ادرار، تصفیه خون، دفع صفرا، کم اشتهایی، قولنج های کبدی، زردی، نارسایی اعمال کبد، وجود خون در ادرار، کم خونی و …

کاکنج

نام های دیگر: عروسک پشت پرده، کرز القدس

خواص: از کاکنج در موارد زیر استفاده درمانی به عمل می آید:
زیاد کردن ادرار، اختلالات عادت ماهانه،تصفیه خون، دفع اسید اوریک، سنگ کلیه، استسقاء، رماتیسم، نقرس، بیماری های پوستی و …

 

کرچک

نام های دیگر: خروع و …

خواص: مهمترین قسمت دارویی کرچک دانه های آن می باشد که حاوی روغن است. از این روغن که به نام روغن کرچک معروف است به عنوان ملین و مسهل در موارد یبوست عادی و یبوست سخت استفاده می کنند.

کنجد

خواص: قسمت مورد استفاده کنجد دانه و روغن حاصل از آن می باشد که دانه آن را معمولا در تهیه نان به کار می برند و از روغن کنجد نیز برای رفع یبوست و تقویت پوست استفاده می کنند.

 

کنگر فرنگی

خواص: از کنگر فرنگی در موارد زیر استفاده می گردد: زیاد کردن ادرار، تقویت معده، دفع صفرا، تب، رماتیسم، ورم روده، اختلالات کبدی، وجود صفرا در خون، سنگ های صفراوی، کلسترول خون، احتقان کبدی، میگرن، کهیر، آسم، نقرس، اگزما و …

گاو زبان

نام های دیگر: لسان الثور، گل گاو زبان

خواص: از گاو زبان در موارد زیر استفاده می گردد:
زیاد کردن ادرار و عرق، تقویت اعصاب، تصفیه خون، تقویت کلیه ها، زکام، سرفه، برونشیت، بی اختیاری دفع ادرار، دفع مواد سمی بدن و …

گردو

نام های دیگر: گردکان، آقوزدار

خواص: از گردو در موارد زیر استفاده درمانی به عمل می آید:
تقویت عمومی بدن، دفع کرم، ترشحات مهبلی، التیام زخم ها، آفت، قندخون، سردرد، تصفیه خون، ورم لوزه ها، خونریزی های رحمی و …

گزنه

نام های دیگر: گزنه سیاه، گزنه کبیر، گزنه دو پایه، قریص

خواص: از گزنه در موارد زیر استفاده می کنند:
تقویت دستگاه هاضمه، قند خونف تنظیم گردش خون، زیاد کردن ادرار، بند آوردن خون، بیماری های پوست، اخلاط خونی، استفراغ خونی

گزنه سفید

خواص: از گزنه سفید در موارد زیر استفاده می کنند:
تصفیه خون، زیاد کردن ادرار، دفع صفرا، التیام زخم ها، اسهال های ساده، اخلاط خونی، کم خونی، آب آوردن انساج، ترشحات مهبلی، بیماری های دستگاه تنفسی و …

 

گشنیز

نام های دیگر: هیل دانه، کزبره، کزره

خواص: از گشنیز می توان در موارد زیر استفاده نمود: تشنج، قطع حالت قاعدگی، تقویت عمومی بدن، کمک به هضم غذا، زیاد کردن ادرار،تقویت معده، بیماری های عفونی و …

 

گل آفتاب گردان

نام های دیگر: آفتاب گردان، عبادالشمس، گونه باخان

خواص: از این گل در درمان تب، التهاب مخاط، زیاد کردن ادرار، یبوست، باد سرخ و … استفاده می کنند.

 

گل ساعتی

نام های دیگر: گل ساعت، چرخ الفلاک

خواص: از گل ساعتی در مواردی نظیر تقویت اعصاب، دردهای عصبی، بی خوابی، اضطراب و … استفاده می نمایند.

 

گل سرخ

نام های دیگر: گل محمدی، گل گلاب، ورد جوری

خواص: از گل سرخ در مواردی مانند: ترشحات مهبلی، خونریزی های عادی، اخلاط خونی و … استفاده می گردد.

 

گل گندم

نام های دیگر: قنطوریون، ترنشاء

خواص: از گل گندم در موارد زیر استفاده می گردد:
زیاد کردن ادرار، آب آوردن انساج، استسقاء، سرما خوردگی، سرفه، بیماری های سینه، تب، تصفیه خون، رماتیسم و …

 

گل مغربی

نام دیگر: حشیشه الحمار

خواص: از دانه این گیاه نوعی روغن استخراج می شود که مهمترین قسمت مورد استفاده ی درمانی آن می باشد. از آن می توان در مواردی مانند : بیماری های پوستی، قند خون و … استفاده نمود.

 

گل همیشه بهار

نام های دیگر:قرقهان، زبیده

خواص: زیاد کردن عرق، تقویت عمومی، تصفیه خون، قطع حالت قاعدگی، التیام زخم ها، تشنج، ضعف کم، کلسترول خون، اختلالات عادت ماهانه، اختلالات کبدی، زردی و …

مارچوبه

نام های دیگر: هلیون، کشک المار

خواص: از مارچوبه در موارد زیر می توان استفاده نمود: زیاد کردن ادرار، استسقاء، بیماری های قلبی، ضعف عمل مثانه، یرقان، بیماری های دستگاه تنفسی و …

مامیران

نام های دیگر: مامیران کبیر، عروق الصباغین

خواص: از مامیران در موارد زیر استفاده می کنند:
زیاد کردن ادرار، یبوست، تقویت اعصاب، تشنج، فشار خون، دفع صفرا، تصفیه خون، دفع کرم، التیام زخم ها، آب آوردن انساج، نقرس، سنگ کلیه، ضعف مفرط، تب های نوبه، زردی، التهاب کبد، انسداد کیسه صفرا، آسم، تسکین دردهای سرطانی معده، تحریکات مغزی، بی خوابی، اضطراب، بیماری های پوستی

 

مرزنجوش

نام های دیگر: ریحان داود، مردقوش

خواص: تقویت اعصاب، تقویت عمومی بدن، زیاد کردن ادرار، تقویت معده، زیاد کردن عرق، التیام زخم های سطحی بدن و …

 

مرغ

نام های دیگر: نجم، شین دان، نجیل

خواص: از مرغ در موارد زیر می توان استفاده درمانی به عمل آورد: زیاد کردن ادرار و عرق، تصفیه خون، خشکی زبان، التهاب دستگاه مجاری ادرار و هاضمه، رماتیسم، نقرس، قولنج های کبدی، زردی، قولنج های کلیوی، سنگ کلیه، آب آوردن انساج، انسداد مجاری کبد و طحال، بواسیر، بیماری های پوستی و …

مورد

نام های دیگر: مورت، مرسین، آس

خواص: از مورد در مواردی مانند: بیماری های عفونی، تقویت معده، تقویت عمومی بدن، آسم، بیماری های دستگاه تنفسی و مجاری ادرار، اسهال، ترشحان مهبلی و … استفاده می کنند.

 

نارنج

نام های دیگر: نفاش، ناریش، کباد

خواص: از نارنج در موارد زیر استفاده می شود:
تشنج، کمک به هضم غذا، ضعف اعصاب، سکسکه، سوء هاضمه و …

 

نعناع

خواص: از نعناع در مواردی نظیر: تقویت عمومی بدن، تقویت معده، بیماری های عفونی، دل پیچه، اسهال های ساده، احساس چنگ زدگی در معده، میگرن و … استفاده می شود.

هل

خواص: از هل بیشتر به عنوان مقوی معده، نیرو دهنده و … استفاده می گردد.

 

ون

خواص: ون را در مواردی مانند : اسهال، تب، دفع اخلاط، رماتیسم، نقرس و … به کار می برند.

   

خواص سنگ ها

 

تاریخچه سنگ درمانی

سنگ درمانی که از دیرباز در زمره درمانهای طبیعی بوده، امروزه تحت نام (gem therapy) به عنوان یکی از رشته های طب مکمل معرفی و طبقه بندی می شود. استفاده از خواص سنگها و درمان با آنها،بر خلاف استقبال گسترده مردم جهان طی سالهای اخیر، موضوع جدیدی نیست، بلکه هزاران سال قدمت دارد. شواهد کاربرد سنگهای طبیعی برای درمان بیماریهای مختلف در قدیمی ترین تمدنهای بشری به چشم می خورد. بر اساس این شواهد، در طول تاریخ از سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی برای مقاصد درمانی، محافظت افراد در برابر بلایای طبیعی و تاثیرات نامطلوب محیطی استفاده می شده است. قدیمی ترین گزارشها در مورد خواص درمانی گوهرها به هزاره 4 پیش از میلاد باز می گردد. چنین به نظر می رسد که کتیبه های سومری و متون علوم ودایی مربوط به هند باستان، کهن ترین آثار بر جای مانده از این دانش قدیمی یعنی استفاده از خواص سنگها و درمان با آنها می باشند. در طب سنتی هند (آیورادا) دستورات دقیقی در مورد تهیه پودر، خمیر و الگریز با سنگهای شفا بخش وجود دارد. متون و دستورات این طب تا به امروز حفظ شده و توسط پزشکان آن در سراسر دنیا و بخصوص در آمریکا، اروپا و هند بکار گرفته می شود.

در چین باستان نیز درمانگران از خواص سنگها و درمان با آنها آگاه بوده اند. کتاب امپراطور زرد (حدود 500 سال قبل) که توسط پی یو نگاشته شده دارای توضیحات فراوانی در مورد گوهرها و تاثیر آنها بر بدن انسان است. امروزه نیز کشور چین یکی از بزرگترین عرضه کنندگان گوهرها و سنگهای شفابخش در سراسر دنیاست.

 

خواص سنگ ها و درمان با آنها

 

 

 

خواص سنگ ها

 

1–خواص سنگ آکوارمارین :

خواص درمانی سنگ آکوارمارین،برای بیماریهای مجاری تنفسی مانند برنشیت و ناراحتی های ناحیه گردن. افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن.

2 –خواص سنگ ابسیدان رنگین کمان :

خواص درمانی سنگ ابسیدان رنگین کمان،باعث تسکین عفونتها و التهابات شده و ضد باکتری میباشد و نیز مانع زخم معده است.

 

 

 

خواص سنگ ها

3–خواص سنگ ابسیدان لکه برفی :

خواص درمانی سنگ ابسیدان لکه برفی،عملکرد روده هارا آسان میکند و تقویت کننده استخوانهاست.

4– خواص سنگ آمازونیت :

خواص درمانی سنگ آمازونیت،برای تقویت مغز ، اعصاب و آرامبخش است.

 

 

 

خواص سنگ ها

 

5 –خواص سنگ کهربا :

خواص درمانی سنگ کهربا،آنتی آلرژی و ضد اگزما و ناراحتیهای پوستی است.

6 –خواص سنگ آمیتیست :

خواص درمانی سنگ آمیتیست،ضد میگرن و فشارهای عصبی و مفید برای سیستم کلی اعصاب.

7 –خواص سنگ اون چورین :

خواص درمانی سنگ اون چورین،درمان بیماریهای چشمی ریزش اشک ، ضد شوره سر و بوسیله ارتعاشات ملایم این سنگ ناراحتی های قلبی و سیستم عصبی در مان میشود.

8 –خواص سنگ پریدوت :

خواص درمانی سنگ پریدوت،عموما" اثر مثبت بر اصلاح بافت ها دارد و برای گردش خون مفید است.

 

 

 

خواص سنگ ها

 

9-خواص سنگ توپاز آبی :

خواص درمانی سنگ توپاز آبی،صدا را تقویت میکند وبرای التهاب گلو و رفع گرفتگی صدا موثراست. واعصاب راتقویت و افسردگی را درمان میکند.

10 –خواص سنگ تورمالین :

خواص درمانی سنگ تورمالین،آرامبخش و قدرت تمرکزرازیاد میکند.ونیز تاثیر ضد سرطانی دارد.

11 –خواص سنگ چشم ببر :

خواص درمانی سنگ چشم ببر،فعال کننده اندامهای حرکتی مانند مفاصل است.

12 –خواص سنگ رودونیت :

خواص درمانی سنگ رودونیت،تاثیر قوی بر شنوائی دارد ودر تقویت ششها و درمان دیابت موثر بوده و در ضمن قدرت فراکیری را افزایش میدهد.

13 –خواص سنگ سلیمان :

خواص درمانی سنگ سلیمان،(اونیکس) تقویت کننده ناخن ، چشم وپوست بوده از ریزش مو میکاهد و جریان خون را تحریک میکند.

14 – خواص سنگ کریستال :

خواص درمانی سنگ کریستال،مفید برای قلب ، غدد لنفاوی ، جریان خون و همچنین باعث تقویت چشم و ریه نیز میشود.

 

 

 

15–خواص سنگ لاجورد :

خواص درمانی سنگ لاجورد،مفید در درمان فشارخون بالا ومسکن در دردهای سر.

16 –خواص سنگ سودالیت :

خواص درمانی سنگ سودالیت،آرامبخش ، و غده تیروئید و دیگر غدد را تقویت نموده ، محرک مغز و بافتهای لنفاوی است. وبه بدن نیروی حیات میبخشد.

17 –خواص سنگ سیترین :

خواص درمانی سنگ سیترین،برای رفع افسردگی ، عصبانیت ، نگرانی مفید است.

18 –خواص سنگ عقیق آبی :

خواص درمانی سنگ عقیق آبی،موثر در درمان سردرد و گرفتگی عضلانی.

19 –خواص سنگ عقیق خزه ای :

خواص درمانی سنگ عقیق خزه ای،مفید در درمان دیابت .

20 –خواص سنگ کارنلین :

خواص درمانی سنگ کارنلین،تصفیه کننده دستگاه گوارش وموثر در هضم و جذب غذا وگردش خون .

21 – خواص سنگفلوریت :

خواص درمانی سنگ سنگفلوریت،درمان بیماریهای مغزی و مشکلات ذهنی.

22 –خواص سنگ فیروزه :

خواص درمانی سنگ فیروزه،مفید برای کبد ، غدد و تقویت چشم ها.

23 –خواص سنگ کوارتزدودی :

خواص درمانی سنگ کوارتزدودی،مناسب برای افراد کم انرژی وموثر برای شکم ، کلیه ها ، لوزالمعده و اندامهای جنسی.

 

 

 

خواص سنگ ها

 

24 –خواص سنگ کوارتز صورتی :

خواص درمانی سنگ کوارتز صورتی،موثر در عملکرد تخمدانها و بیضه ها در هر دو جنس.

25 –خواص سنگ گارنت :

خواص درمانی سنگ گارنت،مناسب برای دستگاه تولید مثل ، تقویت قسمت میانی ستون مهره ها.

26 –خواص سنگ لابرادوریت :

خواص درمانی سنگ لابرادوریت،افزایش عملکرد قدرت دفاعی و در مان رماتیسم .

27 – خواص سنگ مالاگیت :

خواص درمانی سنگ مالاگیت،دارای خاصیت تصفیه کنندگی و ضد التهاب است.

 

28 –خواص سنگ مرجان :

خواص درمانی سنگ مرجان،برای بیماریهای کم خونی و ناراحتی های عادات ماهانه.

29 –خواص سنگ هماتیت :

خواص درمانی سنگ هماتیت،در درمان واریس ، انعقاد خون ، بازسازی خون و سلولهای بدن.

30 –خواص سنگ جاسپر قرمز :

خواص درمانی سنگ جاسپر قرمز،مفید برای مفاصل ، پا درد ، کمر و استخوانها

منبع:sangdarmani.persianblog.ir

) آكوامارين= افزايش قدرت بيان وضريب هوشي، بسيار سودمند براي هنرمندان و موسيقي دانان

2) آبسيدان رنگين كمان= درمان منفي بافي وحساس بودن بيش از حد، كنترل ضربه هاي احساسي

3)آبسيدان لكه برفي= افزايش قدرت بيان، محافظت در برابرتشويش و اظطراب،بر طرف كننده افسردگي

4) آمازونيت= ايجاد انرژي حياتي وجنب وجوش در طول زندگي

5) كهربا= ايجاد تعادل دروني، افزايش قدرت اراده

6) آميتيست= پرورش نيروي خلاقيت و ابتكار، افزايش شهامت، محافظت در برابر فشار عصبي شديد

7) اوان تورين= كاهش فشا عصبي، تعادل بخشيدن به احساسات،افزايش استقلال فردي،كمك به شفافيت ذهن

8) پريدوت= محافظت در مقابل تاثيرات منفي اطرافيان، تقويت بينش (بصيرت) مقابله با غم و اندوه

9) توپاز آبي= تقويت تنفس، افزايش انعطاف پذيري عاطفي، ايده آل براي هنرمندان و موسيقي دانان

10) تورمالين= محافظت كلي از شخص، بهبود روابط اجتماعي، افزايش شور و نشاط زندگي

11) چشم ببر= از بين بردن احساسات ناخواسته، ايجاد تعادل در نيازهاي مادي و جسمي

12) رودونيت= تقويت اعتماد به نفس، حفظ نيروي جواني، تقويت حافظه، آرام نمودن ذهن

13) سنگ سليمان (اونيكس)= افزايش شهامت، كمك به كشف حقايق، بر طرف نمودن استرس و افسردگي

14) سنگ كريستال= محافظت در مقابل نيروهاي منفي، تاثير مناسب براي مديتيشن

15) سنگ تاجورد= تقويت بيان، كاهش استرس ودرمان افسردگي

16) سوداليت= ايجاد نظم و هماهنگي دروني، شهامت وتوان برقراري ارتباط با اطرافيان

17) سيترين= مقابله با افسردگي، بهبود نگرش به زندگي

18) عقيق آبي= تقويت نفس، افزايش شهامت، تقويت تمركز، شادي بخش

19) عقيق خزهاي= مقابله با افسردگي، حفظ تعادل ذهني و عاطفي

20) كارنلين= شادي بخش، گرمي در برخوردو اجتماعي بودن، تقويت تمركز، ايجاد تعادل دروني
21) فلوريت= از بين برنده تشويش و اضطراب

22) فيروزه= تقويت بنيه، محافظت در برابر انرژي هاي منفي، بهبود ارتباطات اجتماعي

23) كوارتز دودي= افزايش خلاقيت و نشاط، ايجاد تعادل در احساسات

24) كوارتز صورتي= افزايش اعتماد به نفس و تقويت قدرت بيان و خلاقيت، ايجاد آرامش و آسودگي

25) گارنت= ايجاد نشاط و انرژي زندگي، مناسب براي مديتيشن

26) لابرادوريت= شادي بخش، مقابله با افسردگي، تقويت سيستم ايمني بدن

27) مالاكيت= بر طرف كننده فشار عصبي، افزايش قدرت بيان

28) مرجان= درمان افسردگي، تقويت كننده قلب، ايجاد آرامش، ايجاد مقاومت و انعطاف پذيري
29) هماتيت= افزايش اعتماد به نفس

30) جيد= ايجاد آرامش و خونسردي، افزايش توانايي بيان

31) جاسپر قرمز= كاهش استرس، افزايش تحمل و بردباري

مقایسه خواص درمانی عدس ونخودمقایسه خواص درمانی عدس ونخود

عدس

نخود

دارای طبع سرد و خشک                    

دارای طبع گرم و تر

یبوست آور- مضر بواسیر

ضد یبوست

کم کننده ی نیروی جنسی-  خشک کننده ی نطفه

زیاد کننده نیروی جنسی- بهترین داروی نطفه ساز در طب سنتی

تیره کننده ی پوست صورت

باز کننده ی چهره و درمانگر قوی برای لک

ایجاد کننده ی افسردگی شدید

ضد افسردگی – شادی آور

باعث عقب افتادن قاعدگی

باز کننده ی قاعدگی

ایجاد فراموشی

ضد فراموشی

ایجاد ترشحات بد  بو در زنان

ضد ترشحات و عفونت زنانگی

مضر مفاصل- ایجاد درد مفصل و سیاتیک

بهترین داروی درد مفصل

ریزش مو

ضد ریزش مو

باعث خشکی پوست

نرم کننده ی پوست

تاری چشم

تقویت چشم

مولد خون کثیف و سودایی

مولد خون صالح

کم کننده ی شیر در زنان باردار

مولد شیر در زنان باردار

ایجاد کننده ی سنگ کلیه

سنگ شکن قوی

بند آمدن ادرار

روان ساختن ادرار

ایجاد کننده ی کبد چرب

درمانگر قوی برا ی انسداد کبدی

ایجاد سرطان و جذام

خاصیت ضد سرطانی قوی

 

 

 

 

نام فارسي :                              زيره سبز

نام علمي :                              Cuminum cyminum

خانواده :                Apiaceae                        

 

خصوصيات گياهشناسي :

علفي يكساله ريشه دوكي شكل و كم وبيش منشعب بطول 10 تا20 سانتي متر ارتفاع بسته به شرايط اقليمي محل رويش متفاوت و بين 30 تا 45 سانتي متر است . ساقه انشعابات ظريف و فراواني دارد برگها ظريف بصورت رشته هاي نخ مانند دو تا سه تايي مشاهده مي شود .

گلها سفيد يا ارغواني ، ميوه فندقه قهوه اي روشن و استوانه اي شكل كه طرفين آن باريك مي شود .وزن هزار دانه آن 2/1  تا 3 گرم است دوره رويش آن كوتاه بين 100 تا 110 روز است .

خواص دارويي وكاربرد:

مواد موثره ميوه معالجه كننده دل درد ، ضد نفخ شكم و اشتها آور است و به عنوان مسكن درد نيز مورد استفاده قرار مي گيرد . اسانس ميوه ضد باكتريايي است و در صنايع آرايشي و بهداشتي و وتوليد عطر وادكلن و صنايع غذايي استفاده مي شود در برخي از كشورها براي ضد عفوني كردن نخ بخيه از آن  استفاده مي شود.

 

 

نيازهاي اكولوژيكي :

چون گياهي مديترانه اي در طول رويش به حرارت  مناسب و نور كافي نياز دارد مقدار اسانس در مناطق گرم با نور فراوان مي رويند بيش از مناطق ديگر است اين گياه در مرحله گلدهي و تشكيل ميوه به رطوبت كمتري نياز دارد خاكهاي با بافت متوسط و لوم شني ، خاكهاي مناسبي براي توليد آن هستند .وخاكهاي سبك وشني و تهي از مواد و عناصر غذايي مناسب نيست .

مواد وعناصر غذايي مورد نياز:

در خاكهاي غني از مواد و عناصر غذايي نه تنها سبب افزايش عملكرد مي شود بلكه مقاومت را به بيماريهاي قارچي افزايش مي دهد كودهاي حيواني نقش عمده اي در افزايش عملكرد دارد .افزودن 15 تا20 تن در هكتار كود حيواني كاملأ پوسيده و 20تا 30 كيلو گرم در هكتار ازت و 40تا 50 روز پس از كشت به همراه آبياري سبب افزايش عملكرد مي شود .

اصول كاشت و داشت :

تاريخ كاشت متفاوت است  به طوريكه در مناطق معتدل يك محصول پاييزه ودر مناطق سرد بصورت يك محصول بهاره كشت مي شود اواسط پاييز (آبان )زمان مناسبي براي كشت پاييزه است در حاليكه زمان مناسب براي كشت بهاره اسفند ماه مي باشد . تاخير در كشت بهاره  باعث كاهش شديد عملكرد مي شود .

كشت توسط بذر مستقيمأ در زمين اصلي صورت مي گيرد .بذور را مي توان پس از مخلوط كردن با ماسه نرم و بصورت دستپاش در سطح زمين پاشيد . توصيه مي شود براي افزايش قوه رويشي بذر هارا بايد به مدت 24 تا36 ساعت در آب خيس كرد .پس از كاشت بلافاصله زمين را بايد آبياري نمود.

هنگامي كه ارتفاع بوته ها به پنج سانتي متررسيد بايد وجين علفهاي هرز را آغاز و در طول رويش علفهاي هرز را بايد دو تا سه مرتبه وجين كرد. آبياري بايد با دقت انجام گيرد هنگام گلدهي ،تشكيل ميوه ،گياهان به حداقل آبياري نياز دارند آبياري زياد نه تنها باعث كاهش عملكرد مي شود بلكه شرايط را جهت ابتلا به بيماريهاي قارچي آماده كند .

آفات وبيماريها :

 سفيدك سطحي ، بلايت زيره ، پوسيدگي ريشه

برداشت :

 محصول معمولاً 100تا 120 روز پس از كشت آماده برداشت مي شود در اواسط بهار (ارديبهشت تا اوايل خرداد) مي توان برداشت كرد عمل برداشت با دست انجام مي گيرد گياهان را با دست از ريشه بيرون كشيده يا با داس برداشت مي كنند سپس آنها را خشك كرده وبوجاري كنند وبذر ها را از ساير اندامها جدا و با استفاده از جريان هوا آنها را تميز و بسته بندي و انبار كرد .

عملكرد بذر متفاوت است بسته به شرايط اقليمي و 8/0  تا 1 تن در هكتار بذر توليد مي كنند .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نام فارسي :                              زيره سبز

نام علمي :                              Cuminum cyminum

خانواده :                Apiaceae                        

 

خصوصيات گياهشناسي :

علفي يكساله ريشه دوكي شكل و كم وبيش منشعب بطول 10 تا20 سانتي متر ارتفاع بسته به شرايط اقليمي محل رويش متفاوت و بين 30 تا 45 سانتي متر است . ساقه انشعابات ظريف و فراواني دارد برگها ظريف بصورت رشته هاي نخ مانند دو تا سه تايي مشاهده مي شود .

گلها سفيد يا ارغواني ، ميوه فندقه قهوه اي روشن و استوانه اي شكل كه طرفين آن باريك مي شود .وزن هزار دانه آن 2/1  تا 3 گرم است دوره رويش آن كوتاه بين 100 تا 110 روز است .

خواص دارويي وكاربرد:

مواد موثره ميوه معالجه كننده دل درد ، ضد نفخ شكم و اشتها آور است و به عنوان مسكن درد نيز مورد استفاده قرار مي گيرد . اسانس ميوه ضد باكتريايي است و در صنايع آرايشي و بهداشتي و وتوليد عطر وادكلن و صنايع غذايي استفاده مي شود در برخي از كشورها براي ضد عفوني كردن نخ بخيه از آن  استفاده مي شود.

 

 

نيازهاي اكولوژيكي :

چون گياهي مديترانه اي در طول رويش به حرارت  مناسب و نور كافي نياز دارد مقدار اسانس در مناطق گرم با نور فراوان مي رويند بيش از مناطق ديگر است اين گياه در مرحله گلدهي و تشكيل ميوه به رطوبت كمتري نياز دارد خاكهاي با بافت متوسط و لوم شني ، خاكهاي مناسبي براي توليد آن هستند .وخاكهاي سبك وشني و تهي از مواد و عناصر غذايي مناسب نيست .

مواد وعناصر غذايي مورد نياز:

در خاكهاي غني از مواد و عناصر غذايي نه تنها سبب افزايش عملكرد مي شود بلكه مقاومت را به بيماريهاي قارچي افزايش مي دهد كودهاي حيواني نقش عمده اي در افزايش عملكرد دارد .افزودن 15 تا20 تن در هكتار كود حيواني كاملأ پوسيده و 20تا 30 كيلو گرم در هكتار ازت و 40تا 50 روز پس از كشت به همراه آبياري سبب افزايش عملكرد مي شود .

اصول كاشت و داشت :

تاريخ كاشت متفاوت است  به طوريكه در مناطق معتدل يك محصول پاييزه ودر مناطق سرد بصورت يك محصول بهاره كشت مي شود اواسط پاييز (آبان )زمان مناسبي براي كشت پاييزه است در حاليكه زمان مناسب براي كشت بهاره اسفند ماه مي باشد . تاخير در كشت بهاره  باعث كاهش شديد عملكرد مي شود .

كشت توسط بذر مستقيمأ در زمين اصلي صورت مي گيرد .بذور را مي توان پس از مخلوط كردن با ماسه نرم و بصورت دستپاش در سطح زمين پاشيد . توصيه مي شود براي افزايش قوه رويشي بذر هارا بايد به مدت 24 تا36 ساعت در آب خيس كرد .پس از كاشت بلافاصله زمين را بايد آبياري نمود.

هنگامي كه ارتفاع بوته ها به پنج سانتي متررسيد بايد وجين علفهاي هرز را آغاز و در طول رويش علفهاي هرز را بايد دو تا سه مرتبه وجين كرد. آبياري بايد با دقت انجام گيرد هنگام گلدهي ،تشكيل ميوه ،گياهان به حداقل آبياري نياز دارند آبياري زياد نه تنها باعث كاهش عملكرد مي شود بلكه شرايط را جهت ابتلا به بيماريهاي قارچي آماده كند .

آفات وبيماريها :

 سفيدك سطحي ، بلايت زيره ، پوسيدگي ريشه

برداشت :

 محصول معمولاً 100تا 120 روز پس از كشت آماده برداشت مي شود در اواسط بهار (ارديبهشت تا اوايل خرداد) مي توان برداشت كرد عمل برداشت با دست انجام مي گيرد گياهان را با دست از ريشه بيرون كشيده يا با داس برداشت مي كنند سپس آنها را خشك كرده وبوجاري كنند وبذر ها را از ساير اندامها جدا و با استفاده از جريان هوا آنها را تميز و بسته بندي و انبار كرد .

عملكرد بذر متفاوت است بسته به شرايط اقليمي و 8/0  تا 1 تن در هكتار بذر توليد مي كنند .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نام فارسي :                              زيره سبز

نام علمي :                              Cuminum cyminum

خانواده :                Apiaceae                        

 

خصوصيات گياهشناسي :

علفي يكساله ريشه دوكي شكل و كم وبيش منشعب بطول 10 تا20 سانتي متر ارتفاع بسته به شرايط اقليمي محل رويش متفاوت و بين 30 تا 45 سانتي متر است . ساقه انشعابات ظريف و فراواني دارد برگها ظريف بصورت رشته هاي نخ مانند دو تا سه تايي مشاهده مي شود .

گلها سفيد يا ارغواني ، ميوه فندقه قهوه اي روشن و استوانه اي شكل كه طرفين آن باريك مي شود .وزن هزار دانه آن 2/1  تا 3 گرم است دوره رويش آن كوتاه بين 100 تا 110 روز است .

خواص دارويي وكاربرد:

مواد موثره ميوه معالجه كننده دل درد ، ضد نفخ شكم و اشتها آور است و به عنوان مسكن درد نيز مورد استفاده قرار مي گيرد . اسانس ميوه ضد باكتريايي است و در صنايع آرايشي و بهداشتي و وتوليد عطر وادكلن و صنايع غذايي استفاده مي شود در برخي از كشورها براي ضد عفوني كردن نخ بخيه از آن  استفاده مي شود.

 

 

نيازهاي اكولوژيكي :

چون گياهي مديترانه اي در طول رويش به حرارت  مناسب و نور كافي نياز دارد مقدار اسانس در مناطق گرم با نور فراوان مي رويند بيش از مناطق ديگر است اين گياه در مرحله گلدهي و تشكيل ميوه به رطوبت كمتري نياز دارد خاكهاي با بافت متوسط و لوم شني ، خاكهاي مناسبي براي توليد آن هستند .وخاكهاي سبك وشني و تهي از مواد و عناصر غذايي مناسب نيست .

مواد وعناصر غذايي مورد نياز:

در خاكهاي غني از مواد و عناصر غذايي نه تنها سبب افزايش عملكرد مي شود بلكه مقاومت را به بيماريهاي قارچي افزايش مي دهد كودهاي حيواني نقش عمده اي در افزايش عملكرد دارد .افزودن 15 تا20 تن در هكتار كود حيواني كاملأ پوسيده و 20تا 30 كيلو گرم در هكتار ازت و 40تا 50 روز پس از كشت به همراه آبياري سبب افزايش عملكرد مي شود .

اصول كاشت و داشت :

تاريخ كاشت متفاوت است  به طوريكه در مناطق معتدل يك محصول پاييزه ودر مناطق سرد بصورت يك محصول بهاره كشت مي شود اواسط پاييز (آبان )زمان مناسبي براي كشت پاييزه است در حاليكه زمان مناسب براي كشت بهاره اسفند ماه مي باشد . تاخير در كشت بهاره  باعث كاهش شديد عملكرد مي شود .

كشت توسط بذر مستقيمأ در زمين اصلي صورت مي گيرد .بذور را مي توان پس از مخلوط كردن با ماسه نرم و بصورت دستپاش در سطح زمين پاشيد . توصيه مي شود براي افزايش قوه رويشي بذر هارا بايد به مدت 24 تا36 ساعت در آب خيس كرد .پس از كاشت بلافاصله زمين را بايد آبياري نمود.

هنگامي كه ارتفاع بوته ها به پنج سانتي متررسيد بايد وجين علفهاي هرز را آغاز و در طول رويش علفهاي هرز را بايد دو تا سه مرتبه وجين كرد. آبياري بايد با دقت انجام گيرد هنگام گلدهي ،تشكيل ميوه ،گياهان به حداقل آبياري نياز دارند آبياري زياد نه تنها باعث كاهش عملكرد مي شود بلكه شرايط را جهت ابتلا به بيماريهاي قارچي آماده كند .

آفات وبيماريها :

 سفيدك سطحي ، بلايت زيره ، پوسيدگي ريشه

برداشت :

 محصول معمولاً 100تا 120 روز پس از كشت آماده برداشت مي شود در اواسط بهار (ارديبهشت تا اوايل خرداد) مي توان برداشت كرد عمل برداشت با دست انجام مي گيرد گياهان را با دست از ريشه بيرون كشيده يا با داس برداشت مي كنند سپس آنها را خشك كرده وبوجاري كنند وبذر ها را از ساير اندامها جدا و با استفاده از جريان هوا آنها را تميز و بسته بندي و انبار كرد .

عملكرد بذر متفاوت است بسته به شرايط اقليمي و 8/0  تا 1 تن در هكتار بذر توليد مي كنند .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 1392/10/21 or  2014/1/11


Username : TRIAL-0103467302
Password : d5j8etu3mv


Username : TRIAL-0103467294
Password : 3rxufph7h5


Username : TRIAL-0103319200
Password : 7udsje363u


Username : TRIAL-0103319298
Password : ta2ass55te


Username : TRIAL-0103319282
Password : hustbjp9th


Username : TRIAL-0103399810
Password : 7srsa7kxa3


Username : TRIAL-0103401502
Password : j4bu7jmb69


Username : TRIAL-0103397742
Password : 8m966h22a2


Username : TRIAL-0103399621
Password : bpeu9jda7t


Username : TRIAL-0103399624
Password : ff8vtp8tvn


Username : TRIAL-0103399629
Password : hdm9jphm7j


by www.Nod32ir.Tk
  •  

انواع پسته ایرانی

مهمترین ارقام پسته در ایران عبارتند از:
اوحدی - کله قوچی - احمدآقایی - اکبری - قزوینی

 

 

پسته اوحدی با نام تجاری Round
یکی از معروفترین و گسترده ترین ارقام پسته کشور محسوب می شود که شکل فندق را دارد و آن را پسته فندقی نیز می گویند.

 

 

 

پسته کله قوچی با نام تجاری Jumbo
درشت ترین نوع پسته میباشد و بیشترین شهرت آن به خاطر اندازه ظاهری آن است.

 

 

 

پسته احمدآقایی با نام تجاری Long
این نوع پسته علاوه بر درشتی و اندازه آن از نظر داشتن پسوت سفید استخوانی و طعم با سایر پسته ها متفاوت بوده و دارای شکل بادامی است.

 

 

 

پسته اکبری با نام تجاری Super Long
مشخصه این نوع پسته شکل بادامی کشیده و درشت میباشد.

 

 

 

پسته قزوینی
این پسته دارای مغز سبز بوده و عمدتا بصورت مغز بفروش میرسد و بیشتر در شیرینی پزی از آن استفاده می شود.

 

 

 

مغز پسته
مغز پسته که عمدتا از پسته های دهن بسته تهیه میگردد و در صنایع شیرینی پزی - بستنی - شکلات سازی و سایر مواد غذایی استفاده می گردد.

 

 

 

انواع مغز پسته سبز (کال)
این مغز پسته فقط از پسته نارس تولید می گردد و دارای چند درجه است:
درجه S: رنگ سبز خیلی تیره
درجه A: رنگ سبز تیره
درجه B: رنگ سبز روشن
درجه C: رنگ سبز خیلی روشن

در روستای شمس آباد از توبع بخش  روداب سبزوار محلی ست موسوم به "دیره" که تاریخ بیهق بنام "دیورک" امده است این محل اولین محل برخورد سپاه اسلام با اهالی بیهق است . ابوالحسن علی بن زید بیهقی در کتاب تاریخ بیهق شرح کامل این رخداد تاریخی را اورده است  . در حال حاضر این محل در فهرست اثار ملی ایران ثبت شده و میله گذاری گردیده است . 

                 10خاصیت آلوئه ورا                                                                                                                 وقتی به آلوئه ورا فکر می کنیم, اولین چیزی که معمولا به ذهنمان می رسد این است که با استفاده از آن سوختگی آفتاب را التیام بدهیم. بهر حال, این گیاه آبدار و در دسترس در سرتاسر کره زمین, کاربردهای گسترده ای دارد که می تواند برایسلامتی تان شگفت انگیز باشد.

نظرتان عوض می شود وقتیکه بدانید این گیاه بیش از ۷۵ نوع مختلف, مواد مغذی, ویتامین ها, مواد معدنی, آنزیم ها, قندها, ترکیبات فنل, اسیدهای آمینه, و خیلی مواد دیگر که برای سلامتی مفید می باشند را دارد.

در ادامه ۱۰ فایده آلوئه ورا که احتمالا در موردش نمی دانید آورده شده است:

آیا می دانستید آلوئه ورا می تواند به از بین رفتن آکنه کمک کند؟ یا که تجویز خوراکی (عصاره) آلوئه ورا می تواند یک مکمل مفید برای پایین آوردن قند خون بیماران دیابتی باشد؟ حتی می تواند بدلیل فعالیت آنتی اکسیدان باورنکردنی اش به پیشگیری از بیماری های خاص کمک کند.

1- پیشگیری از بیماری

گیاهان آلوئه ورا حاوی مقدار شگفت آوری از آنتی اکسیدان ها هستند. آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد در بدنتان (مولکول های انفعالی مسوول پیری و آسیب های سلولی) مبارزه می کنند, آنها را خنثی می کنند و از سلول های آنها در برابر تشدید بیماری هایی مانند سرطان جلوگیری می کنند.

آیا تابحال به این فکر کردید که سن گیاه آلوئه ورا هم می تواند در سلامتی تان تاثیر داشته باشد؟ بر اساس یک مطالعه بسیار جالب از کشور چین نشان داد که هر چه گیاه آلوئه ورا مسن تر باشد (Aloe Barbadensis), آنتی اکسیدانهایش قوی تر/فعالیت مهار رادیکال های آزادش بیشتر است! مخصوصا, مطالعه نشان داد که عصاره آلوئه ورا ۳ ساله ۷۲٫۱۹% در برابر مهار فعالیت های رادیکال های آزاد قوی تر عمل می کند, آلوئه ورای ۲ ساله و ۴ ساله نیز به حالت مقایسه ای مورد آزمایش قرار گرفتند(۱). در واقع, ثابت شد که آلوئه ورا حاوی ترکیبات فعال متفاوت و ترکیبات فعال آنتی اکسیدانی با درجات متفاوت در مراحل مختلف رشد گیاه آلوئه ورا می باشد. پس مطمئن شوید برای استفاده از حداکثر مزایای سلامتی گیاه آلوئه ورا, حتما چند ساله باشد.

2- کمک به هضم غذا

آلوئه ورا حاوی ۸ آنزیم متفاوت است که برای هضم غذا معجزه می کند. مخصوصا, آنزیم های موجود در آلوئه ورا به تجزیه قند های غذا و چربی ها کمک می کند, که در نهایت کمک به هضم غذا و جذب مواد غذایی می کند. برخی از این آنزیم ها لیپاز و پروتئاز نامیده می شود، و کارش کمک به تجزیه مواد غذایی و هضم غذا است.

3- حاوی آمینو اسیدهای ضروری

می دانستید که گیاه آلوئه ورا حاوی ۱۹ آمینو اسید از ۲۰ آمینو اسید ضروری برای بدن است. بصورت طبیعی, بدن ما فقط ۱۲ آمینو اسید حیاتی را تولید می کند. ۸ آمینو اسید باقیمانده (که بعنوان “آمینو اسیدهای حیاتی” شناخته می شوند) از طریق غذا و نوشیدنی ها تامین می شوند. بنابراین مرتبه بعدی که نوشیدنی “آلوئه ورا” را در فروشگاه دیدید, ایده بدی نیست که یکی را تهیه کرده و مصرف کنید.

4- کمک به درخشان شدن پوست

همه ما در مورد معجزه “مواد آرایشی معدنی” تابحال شنیده ایم, اما گمان نمی کنم که شنیده باشید که آلوئه ورا حاوی ۱۰ ماده معدنی مفید برای پوست است {و بسیار از مواد آرایشی معدنی ارزانتر است!}. مواد معدنی حیاتی شامله کلسیم، کروم، مس، آهن، منیزیم، منگنز، پتاسیم، فسفر، سدیم و روی است. بنابراین ایده بدی نیست که عصاره آلوئه ورا را قبل از خواب بروی پوست صورتتان بگذارید تا در صبح پوست تان تازه شود و درخشندگی دوست داشتنی پیدا کند.

5- کمک به درمان آکنه (جوش صورت)

همانطور که قبلا ذکر شد، آلوئه ورا شامل مجموعه ای از مواد معدنی می باشد، که یکی از آنها روی است. روی اغلب در بسیاری از ویتامین های طبیعی و محصولات مراقبت از پوست یافت می شود. استعمال آلوئه ورا چه بصورت خوراکی و چه بصورت موضعی می تواند به درمان آکنه کمک کند. روی میزان چربی های طبیعی, یا sebum, که در پوست ما تولید می شود را کاهش می دهد. همچنین به بهبود جای آکنه های توسعه یافته کمک می کند. بعضی تحقیقات ثابت کرده است که شکل گیری آکنه اصلا بدلیل کمبود روی در رژیم غذایی می باشد.

6- درد را کاهش می دهد

آلوئه ورا حاوی آنزیم های (پروتئین) فراوانی است, اما یکی از آنها بصورت خاص مسوول کاهش درد می باشد. نامش kinase, است و بصورت خاص وقتیکه برای کاهش درد بروی پوست مصرف می شود به کاهش التهابات پوستی هم کمک می کند. برخی از آنزیم های دیگر در آلوئه ورا وجود دارد که باعث هضم بافت های مرده در زخم ها می شود, و فرصت بیشتری برای بهبود زخم فراهم می کند, اما kinase شناخته شده ترین شان است.

7- تعمیر پوست بر اثر سرما زدگی

هیچ چیز بدتر از آسیب مستقیم و غیر مستقیم به علت سرما زدگی نیست. بصورت کلی, چهار مرحله برای سرما زدگی وجود دارد; (الف) بی حسی و قرمزی پوست (ب) تورم، تشکیل یخ، تاول، و آزادی یک ماده شیمیایی به نام “thromboxsne” (ماده شیمیایی آزاد کننده درد و تنگ کننده عروق خونی) (پ) گسترش آسیب به subdermis (عمیق ترین لایه پوست که استخوان را به پوست متصل می کند، و بافت های عضلانی را با عروق خونی و اعصاب در بر می گیرد) (ت) آسیب عضلانی کامل در نتیجه از دست دادن خون و حتی قانقاریا. (۲).بطور کلی, ثابت شده است که آلوئه ورا سطح “thromboxane” را کاهش می دهد (یعنی درد) و بصورت بالینی برای درمان تاول های شدید که آسیب های ساختاری وارد کرده اند استفاده شده است (۳,۴).

یک مطالعه کارآزمایی بالینی جالب نشان داده است که مصرف موضعی کرم آلوئه ورا برای انسان منجر به بهبودی کامل ۶۸% از بیماران مبتلا به آسیب بافتی شده است. در مقابل, تنها ۳۳% از بیماران دیگر که مبتلا به انواع دیگر آسیب های ناشی از سرما زدگی شدید شده بودند بطور کامل درمان نشدند. یکی دیگر از نتایج تکان دهنده این بود که در گروه اول تنها ۷% بیماران نیاز به قطع عضو پیدا کردند, در مقایسه به ۳۳% گروه دوم (۵).

8- فعالیت ضد-سرطان

همه ما دیگر می دانیم که آلوئه ورا توانایی باور نکردنی برای بهبود زخم, کاهش درد و کمک به شفاف سازی پوست دارد, اما آیا می دانید برخی از محققان دریافته اند که آلوئه ورا یک عامل فعال باور نکردنی برای پیشگیری از تومور مغزی است؟ و هنوز مطالعات در این زمینه کامل نیست که آیا آلوئه ورا توانایی سرکوب سلول های سرطانی را دارد یا خیر, اما یک مطالعه و برخی از نتایج از کشور ژاپن تقریبا این فرضیه را اثبات کرده است (۶). این مطالعه گروه بزرگی از بیماران مبتلا به سرطان ریه و سیگاری ها را در کشور ژاپن بررسی کرده است و متوجه شدند که مصرف ‘عصاره’ آلوئه ورا, از سرطان ریه جلوگیری می کند (سرطان در منطقه تنفسی) و همچنین گفته شده از سرطان روده بزرگ و معده نیز جلوگیری می کند (۶).

6- رشد مو

آلوئه ورا از طریق افزایش گردش خون در پوست سر رشد موها را همراه با رشد فولیکول های مو فعال می کند. آلوئه ورا حاوی یک نوع آنزیمی است که به رشد موها در برخی از مردم کمک می کند. همچنین با متعادل کردن سطح pH پوست سر, آنرا پاکسازی می کند. وقتیکه پوست سر تمیز و گردش خون مناسب شد, دیگر هیچ چیزی نمی تواند مانع رشد و احیای موهای سر بشود.

10- کاهش قند خون

دیابت یک نوع اختلال در سوخت و ساز کربوهیدرات است که با اختلال در ترشح انسولین بروز می کند (مثلا برای غده پانکراس بدنتان سخت است که قند را تبدیل به انرژی کند). بهر حال, علل, علائم بیماری و شیوه درمان متفاوت هستند که باید با دقت نسبت به این بیماری توجه کرد. بهر حال, یک مطالعه جالب آلوئه ورا را برای افراد مبتلا به دیابت مفید تلقی کرده است, و یا کسانی که مشکل در کنترل هوس قند / قند خون شان دارند. این بررسی شامل بیش از ۳۰۰۰ بیمار هند دیابتی “خفیف” است و کاهش در سطح قند خون ۹۰% از این افراد بعد از مصرف نانی که ژل آلوئه ورا در آن گنجانیده شده بود مشاهده گردید (۷).

کاهش بهبود زخم ها از دیگر علائم دیابت است. کشف شده است که آلوئه ورا تاثیر شگرفی-در کاهش التهابات در موش آزمایشگاهی که توسط مواد شیمیایی به دیابت مبتلا شده بود داشته است {واقعا عالی!}. در آزمایش بعدی, برداشتن و ایجاد زخم در موش های صحرایی که با مواد شیمیایی آلوده به دیابت شده بودند, پس از درمان موضعی و خوراکی ژل آلوئه ورا بسرعت در مقایسه با درمان سنتی کاهش زخم در بیماران دیابتی, بهبود یافتند.(۸)

همانطور که می بینید, گیاه آلوئه ورا مزایای زیادی را در برگهای لاغر خود دارد. احیا, پاکسازی, شفا بخشی, نیرو بخشی و سم زدایی, آلوئه ورا می تواند به خانه تان وارد شود و تاثیر فراوانی بروی سلامتی تان داشته باشد.




آبياري زيرسطحي سفالي

مقدمه
به منظور ابداع و توسعه روش هاي آبياري كه قادر به تأمين نياز آبي گياهان به طور مؤثر و  با راندمان بيشتر باشند، روش هاي آبياري متنوعي در گذشته ابداع شده اند . سير تكامل بهره گيري از اين گونه روش ها ، به موازات پيشرفت هاي فني و تكنولوژيكي،  از آبياري سطحي به روش هاي آبياري تحت فشار باراني و قطره اي و اخيراً  نيز به سيستم هاي آبياري زيرسطحي (تراوا، قطره اي زيرسطحي و سفالي) تغيير پيدا كرده است . هدف اصلي كليه روش هاي آبياري،  ايجاد محيطي مناسب از نظر رطوبت و تهويه در ناحيه توسعه ريشه گياهان است .


در آبياري باراني، تمامي سطح زمين و پوشش گياهي از طريق ريزش قطرات ريز آب،  رطوبت مورد نياز خود را تأمين مي نمايند و بخشي از آب از طريق بادبردگي و تبخير قطرات ريز در هوا تلف مي شود . براي حذف و يا كاهش اين تلفات روش هاي آبياري قطره اي و زيرسطحي ابداع شده اند . در آبياري قطره اي، آب به صورت  قطره از طريق قطره چكان ها ، مستقيم در سطح خاك پخش مي شود و در اثر نفوذ، خاك اطراف ريشه را مرطوب مي نمايد. در كليه روش هاي آبياري سطحي سنتي و مدرن، درصدي از آب مورد استفاده به علت تبخير از سطح خاك از دسترس گياه خارج مي شود. به همين دليل، اخيراً استفاده از آبياري زيرسطحي مورد توجه قرار گرفته است. در آبياري زيرسطحي، ناحيه توسعه ريشه گياهان در اثر نشت آب ، از انواع لوله هاي تراوا و روزنه دار مرطوب مي گردد. از جمله اين روش ها، آبياري تراواي لاستيكي است كه با وجود بهبود در يكنواختي توزيع آب ، به دليل مشكلات زيست محيطي و گرفتگي منافذ در اثر ورود ريشه ها، تا كنون توسعه چنداني نيافته است. ساير روش هاي آبياري زيرسطحي نيز هنوز در مرحله آزمايشات تكميلي و بررسي سازگاري در راستاي كشاورزي پايدار قرار دارند.


استفاده از ظروف سفالين براي صرفه جويي در آب و تأمين آب جهت كشت بوته ها و نباتات يك ساله در جهان سابقه هزار ساله دارد و از قرن ها پيش اين روش در كشورهاي چين، هندوستان، سريلانكا، زيمباوه، برزيل و ايران (شهرهاي حاشيه كوير نظير يزد و اردكان) و ... مورد استفاده قرار مي گرفته است. اما، به دليل مسدود شدن كوزه هاي سفالي و مشكل آب كردن كوزه ها با دست، اين روش به تدريج منسوخ گرديد . شكل هاي 1 تا 6  نحوه به كارگيري كوزه را به صورت سنتي به منظور آبياري نشان مي دهد . مطالعات مربوط آبياري زيرزميني گياهان تقريباً از سال 1934 در اروپا توسط Robey  آغاز گرديد و منجر به ساخت لوله هايي از جنس كرباس كه داراي سوراخ هاي ريز متعددي بود، شد. به علت مشكلات خاص اين نوع لوله ها، پس از پايان جنگ جهاني دوم، لوله هاي لاستيكي كه روي آنها آب چكان هاي مخصوصي تعبيه شده بودند، به صورت تجارتي به بازار ارائه شدند. اين لوله ها در سال 1962 توسط Blass Blass در فلسطين اشغالي به عنوان روش آبياري زيرسطحي استفاده شد كه به علت مسدود شدن روزنه ها در كوتاه مدت و نيز ورود ريشه گياهان به آن ها، با عدم موفقيت روبرو شد.

شكل 1 : نحوه به كارگيري كوزه به صورت سنتي براي آبياري 

 

 

شكل 2 : شكل كوزه هاي سنتي مورد استفاده براي آبياري گياهان

 

 

شكل 3 : شكل كوزه هاي سنتي مورد استفاده براي آبياري گياهان

 

 

 

شكل 4 : نحوه به كارگيري سنتي كوزه براي آبياري نهال زيتون در نواحي خشك كشور سوريه

 

 

شكل 5 : نحوه به كارگيري سنتي كوزه براي آبياري گياهان زارعي در نواحي خشك قاره افريقا

 

 

 

شكل 6: نحوه پركردن كوزه هاي سفالي مورد استفاده براي آبياري گياهان زارعي

 





با عنايت به مشكلات مذكور، محققين گرايش به سمت سيستم هاي آبياري ميكرويي پيدا كردند كه قابليت استقرار روي سطح زمين را داشته باشند تا راندمان آبياري و افزايش عملكرد محصول بيشتري را به همراه آورند. به همين جهت سيستم هاي آبياري قطره اي با شتاب بيشتري تكامل و توسعه يافتند . علي رغم اين پيشرفت ها، به دليل امتيازات منحصر به فرد آبياري زيرسطحي، در سال هاي اخير مجداً ابداع روش هاي مختلف اين سيستم ها مورد توجه قرار گرفته است. يكي از اين روش ها، آبياري سفالي است . محققان روش آبياري سفالي را براي مزارع و باغات كوچك و نيز كشاورزي معيشتي كاملاً مناسب ارزيابي كرده و اين روش آبياري را حد فاصل روش هاي آبياري سطحي و سيستم هاي آبياري ميكرو داراي تكنولوژي بالا دانسته اند . 




مزاياي روش آبياري زيرسطحي سفالي به طور خلاصه عبارتند از:
- افزايش راندمان آبياري
- كاهش قابل ملاحظه ميزان مصرف آب در زراعت و باغات نسبت به روش هاي سنتي آبياري و ساير آبياري تحت فشار
- افزايش عملكرد محصول
- امكان كشت دو محصول در يك سال زراعي در بخشي از اقليم هاي سرد به دليل كوتاه تر شدن دوره رشد
- افزايش شاخص هاي كيفي محصولات توليدي نظير درصد پروتئين ذرت، درصد روغن آفتابگردان و ...
- حفظ ساختمان خاك و جلوگيري از سله بستن سطح خاك
- امكان كشت گياهان در خاك هاي شور و يا استفاده از آب هاي نيمه شور
- كاهش در ميزان آفات، بيماري ها و علف هاي هرز و در نتيجه كاهش مصرف سموم شيميايي (حشره كش ها، قارچ كش ها و علف كش ها)
- كاهش مصرف كودهاي شيميايي و در صورت استفاده كافي از كودهاي دامي، حذف  مصرف كودهاي شيميايي
- عدم نياز به نيروي برق در اين روش آبياري به دليل كم فشار بودن آن (مصرف انرژي و سوخت كمتر)
- امكان توليد محصول سالم تر به خصوص در كشت محصولات گلخانه اي
- امكان بازسازي و احياي مناطق خشك و بياباني



راندمان كاربرد آب در مزرعه تحت انواع روش هاي آبياري مورد استفاده در جهان در جدول ( 1) ارائه شده است. همچنين، كارآيي مصرف آب (مقدار توليد محصول به ازاي مصرف يك مترمكعب آب آبياري) درانواع روش هاي آبياري سنتي و تحت فشار در مقياس جهاني به صورت جدول ( 2) گزارش شده است:

جدول 1: راندمان كاربرد آب در مزرعه در روش هاي مختلف آبياري

 روش هاي آبياري

 (%)راندمان كاربرد

روش های سطحی

Furrow
Corrugate
Border, level
Border, graded
Flood, wild
Surg
Cablegation



35-60
30-55
60-75
55-75
15-35
50-55
50-55

روش های بارانی

Stationary lateral (wheel-or hand-move)
Solid-set lateral
Traveling big gun
Stationary big gun
Center- pivot lateral
Moving lateral (linear)



60-75
60-85
55-67
50-60
70-85
80-87

روش های ميکرو

Surface drip
Subsurface drip
Micro-spray mist



90-95
90-95
85-90


جدول 2: كارآيي مصرف آب در انواع روش هاي آبياري سنتي و تحت فشار در جهان

 

(kg/m  كارآيي مصرف آب ( 3

 روش آبياري

0/7
0/9
1-2/5
1/9
2/5
2/5-7

شياري بسته (نواري)
باراني
قطره اي
كپسول هاي متخلخل تحت فشار
كپسول هاي متخلخل بدون فشار
آبياري زيرسطحي سفالي




آبياري زيرسطحي سفالي را مي توان جزء سيستم هاي آبياري ميكرو طبقه بندي نمود. در اين سيستم آبياري مطابق شكل (7 ) از قطعات سفالي با تخلخلي مناسب، قابل كنترل و  مورد نياز استفاده مي شود و آب تراوش يافته از اين قطعات به وسيله خطوط انتقال آب از جنس پلي اتيلن به طور مستمر جايگزين مي شود . اين روش طوري طراحي شده است كه امكان نصب، راه اندازي و بهره برداري خودكار از آن فراهم است.

شكل 7 : نمائي شماتيك از يك سيستم آبياري زيرسطحي سفالي

 





 اجزاي سيستم آبياري زير سطحي سفالي عبارتند از:
- مخزن آبي (با ظرفيت متناسب با سطح زير پوشش مثلاً از بشكه براي گلخانه ها تا تانكر براي باغات ) با ارتفاع 4-2 متر به منظور تأمين فشار مورد نياز سيستم 
- فيلتر آب جهت تصفيه فيزيكي و بيولوژي آب
- لوله هاي پلي اتيلن اصلي و نيمه اصلي براي انتقال آب از مخزن به ابتداي لوله هاي فرعي
- اتصالات پلي اتيلن به منظور متصل كردن اجزاي مختلف سيستم به يكديگر
- شير فلكه به منظور كنترل و مديريت آبياري
- لوله هاي فرعي پلي اتيلن جهت انتقال آب به قطعات سفالي
- قطعات سفالي مستقر در اعماق 50-20 از سطح خاك به عنوان توزيع كننده آب در نيم رخ خاك و منطقه توسعه ريشه گياهان



در اين سيستم آبياري بسته به نوع كشت، فاصله بوته هاي روي يك رديف كشت و نيز مديريت توزيع آب، لوله هاي فرعي در فواصل معيني به سفال هاي لوله اي و يا سفال هاي قائم متصل مي گردند. چناچه هدف از آبياري، توزيع آب به صورت موضعي در فواصل معين باشد، مطابق شكل از سفال هاي قائم و چنان چه هدف ايجاد يك نوار ممتد رطوبتي در خاك باشد، از سفال هاي افقي استفاده مي شود.



سيستم آبياري زيرسطحي سفالي تاكنون به منظور تأمين نياز آبي تعدادي از محصولات باغي ، زراعي و گلخانه اي استفاده شده است. درختان پسته، انار و زيتون به عنوان شاخص محصولات باغي و گياهان ذرت، آفتابگردان و پنبه به عنوان شاخص محصولات زراعي و نيز محصولات گوجه فرنگي ، خيار ، فلفل، بادنجان و كلم نيز به عنوان شاخصي از سبزي و صيفي جات انتخاب و بر اساس مناطق عمده و يا مستعد كشت آن ها در سطح كشور، محل هاي اجراي طرح در ايستگاه هاي تحقيقات كشاورزي وابسته به سازمان تحقيقات ، ترويج و آموزش كشاورزي انتخاب و آبياري زيرسطحي سفالي در آن ها به اجراء درآمده است .
 لازم به ذكر است كه در اجراي طرح براي محصولات باغي دوحالت : 1- تغيير سيستم آبياري باغات موجود از آبياري متداول به آبياري زيرسطحي و 2- احداث باغات جديد با پيش بيني سيستم آبياري زيرسطحي از زمان ابتداي احداث باغ و كشت نهال، مدنظر قرار گرفته است كه طبيعتاً به دليل وابستگي سيستم توسعه ريشه درختان به نوع آبياري و توزيع رطوبت در نيم رخ خاك، نحوة مديريت آبياري و نيز ميزان نياز آبي درختان در دو حالت اشاره شده، متفاوت خواهد بود.
شكل هاي (9 الي 16 ) نمونه هاي واقعي قطعات سفالي به كار رفته به منظور آبياري زيرسطحي از سفالي و همچنين، توزيع رطوبت (پياز رطوبتي ايجاده شده) بر اثر تراوش آب از سفال را نشان مي دهد . در آبياري درختان، سفال هاي مورد استفاده به طول 45 سانتيمتر با قطر خارجي 6 سانتي متر و قطر داخلي 4 سا نتي متر بود .
براي تأمين آب مورد نياز جهت احداث باغ و كشت نهال به ازاي هر نهال،  از يك آبخوان استفاده گرديد كه مقدار آب مورد نياز نهال را در مراحل اوليه رشد و استقرار با توجه به نياز رطوبتي تأمين نمايد . در سال هاي بعدي نيز با رشد و توسعه ريشه و نهال، آب مورد نياز از طريق كارگذاري سفال بيشتر تأمين شد. همچنين، جهت تبديل روش آبياري سنتي متداول باغات موجود به روش آبياري زيرسطحي سفالي ، از چهار قطعه سفال با مشخصات فوق براي هر درخت استفاده گرديد.

شكل 8 : نمونه هايي از قطعات سفالي ساخته شده براي استفاده در مزارع و باغات

 

 

شكل  9: نمونه هايي از قطعات سفالي به كار رفته در مزارع

 


شكل 10 : نمونه هايي از قطعات سفالي به كار رفته در مزارع

 

 

شكل  11: نمونه هايي از قطعات سفالي به كار رفته در مزارع

 

 

شكل 12 : سيستم آبياري زيرسطحي سفالي اجراء شده براي باغ پسته تازه تأسيس در شهرستان فردوس

 

 



شكل 13 : سيستم آبياري زيرسطحي سفالي اجراء شده براي باغ پسته تازه تأسيس در شهرستان فردوس

 

 



شكل 14 : سيستم آبياري زيرسطحي سفالي اجراء شده براي باغ انار تازه تأسيس در شهرستان فردوس

 

 

 

شكل 15: سيستم آبياري زيرسطحي سفالي اجراء شده براي باغ انار تازه تأسيس در شهرستان فردوس

 

 

 




آبياري به روش زير سطحي با لوله هاي سفالي:
اين روش كه تركيبي از روش هاي كوزه اي و زيرسطحي است، مبتني بر استفاده از لوله هايي است كه به روش زير سطحي در عمق خاك كاشته مي شوند اما جنس آن ها به جاي لاستيك، سفال است و از ساز و كار اختلاف سطح براي هدايت آب در آن ها استفاده مي شود.
آب با فشار كمي كه از اختلاف سطح زمين و عمق كار گذاري لوله ها ناشي مي شود ، در لوله ها جريان مي يابد و به تدريج به خاك نشت مي كند. مكش خاك خشك به بيرون آمدن آب از لوله هاي سفالي كمك مي كند. با مرطوب شدن خاك اطراف لوله ها مكش و آب دهي به خاك كاهش مي يابد.
محاسن عمده روش آبياري زيرسطحي سفالي:
اين روش علاوه بر مزاياي روش آبياري ميكرو زيرسطحي داراي ويژگي هاي منحصر بفرد ديگري از جمله:
1-  بازدهي بسيار بالا در استفاده از آب
2 - ساده، ارزان و كم فشار بودن سيستم
3 -  فراوان بودن مواد اوليه جهت ساخت آن
4- عدم وابستگي به ارز جهت توليد سفال ها
5-  ساده بودن و بومي بودن تكنولوژي ساخت و بهره برداري
6-  توزيع رطوبت در نيم رخ خاك به علت تأثير پتانسيل ماتريك آب خاك بهتر انجام گرفته و متناسب با درجه خشكي خاك است.





نتيجه گيري:
به دليل خصوصيات منحصر بفرد سيستم آبياري زيرسطحي سفالي كه عبارتند از:
1-  اعمال آب در زيرسطح خاك
2-  حذف و يا كاهش تلفات نفوذ عمقي و تبخير از سطح خاك
3-  آبياري با تناوب بالا و عمق كم و...
نتايج ذيل قابل انتظار مي باشد:
علف هاي هرز رشد و توسعه چنداني پيدا نمي كند. 
كاهش رطوبت سطحي خاك از توسعه آفات و مخصوصاً بيماري ها جلوگيري مي كند. 
ساختمان خاك به علت عدم سله بستن تخريب نمي شود. 
ايجاد رطوبت در حد ظرفيت زراعي به طور مستعمر در اطراف ريشه موجب جلوگيري از بروز تنش رطوبتي مي گردد.
انرژي و توليدات گياهي به جاي مصرف براي مبارزه با تنش هاي محيطي،  صرف رشد و توليد مي شود. 
به دليل نبودن تبخير از سطح خاك و نفوذ آب اضافي به اعماق خاك در مصرف آب صرفه جويي قابل ملاحظه اي به عمل مي آيد.
به دليل ايجاد پياز رطوبتي مناسب و در حد نياز در اطراف ريشه و عدم توزيع رطوبت در كل سطح مزرعه يا باغ، باز هم صرفه جويي در ميزان آب مصرفي در واحد سطح مزرعه، به عمل آمده و نيز مسائل زيست محيطي بيشتر رعايت مي گردد.
به دليل مصرف كود تنها در منطقه پياز رطوبتي گياه، در ميزان مصرف كودهاي شيميايي صرفه جويي قابل ملاحظه اي به عمل مي آيد. كه علاوه بر ارزش اقتصادي، مسائل سوء زيست محيطي ناشي از كاربرد كودهاي شيميايي اتفاق نمي افتد.









آبياري زيرسطحي سفالي

مقدمه
به منظور ابداع و توسعه روش هاي آبياري كه قادر به تأمين نياز آبي گياهان به طور مؤثر و  با راندمان بيشتر باشند، روش هاي آبياري متنوعي در گذشته ابداع شده اند . سير تكامل بهره گيري از اين گونه روش ها ، به موازات پيشرفت هاي فني و تكنولوژيكي،  از آبياري سطحي به روش هاي آبياري تحت فشار باراني و قطره اي و اخيراً  نيز به سيستم هاي آبياري زيرسطحي (تراوا، قطره اي زيرسطحي و سفالي) تغيير پيدا كرده است . هدف اصلي كليه روش هاي آبياري،  ايجاد محيطي مناسب از نظر رطوبت و تهويه در ناحيه توسعه ريشه گياهان است .


در آبياري باراني، تمامي سطح زمين و پوشش گياهي از طريق ريزش قطرات ريز آب،  رطوبت مورد نياز خود را تأمين مي نمايند و بخشي از آب از طريق بادبردگي و تبخير قطرات ريز در هوا تلف مي شود . براي حذف و يا كاهش اين تلفات روش هاي آبياري قطره اي و زيرسطحي ابداع شده اند . در آبياري قطره اي، آب به صورت  قطره از طريق قطره چكان ها ، مستقيم در سطح خاك پخش مي شود و در اثر نفوذ، خاك اطراف ريشه را مرطوب مي نمايد. در كليه روش هاي آبياري سطحي سنتي و مدرن، درصدي از آب مورد استفاده به علت تبخير از سطح خاك از دسترس گياه خارج مي شود. به همين دليل، اخيراً استفاده از آبياري زيرسطحي مورد توجه قرار گرفته است. در آبياري زيرسطحي، ناحيه توسعه ريشه گياهان در اثر نشت آب ، از انواع لوله هاي تراوا و روزنه دار مرطوب مي گردد. از جمله اين روش ها، آبياري تراواي لاستيكي است كه با وجود بهبود در يكنواختي توزيع آب ، به دليل مشكلات زيست محيطي و گرفتگي منافذ در اثر ورود ريشه ها، تا كنون توسعه چنداني نيافته است. ساير روش هاي آبياري زيرسطحي نيز هنوز در مرحله آزمايشات تكميلي و بررسي سازگاري در راستاي كشاورزي پايدار قرار دارند.


استفاده از ظروف سفالين براي صرفه جويي در آب و تأمين آب جهت كشت بوته ها و نباتات يك ساله در جهان سابقه هزار ساله دارد و از قرن ها پيش اين روش در كشورهاي چين، هندوستان، سريلانكا، زيمباوه، برزيل و ايران (شهرهاي حاشيه كوير نظير يزد و اردكان) و ... مورد استفاده قرار مي گرفته است. اما، به دليل مسدود شدن كوزه هاي سفالي و مشكل آب كردن كوزه ها با دست، اين روش به تدريج منسوخ گرديد . شكل هاي 1 تا 6  نحوه به كارگيري كوزه را به صورت سنتي به منظور آبياري نشان مي دهد . مطالعات مربوط آبياري زيرزميني گياهان تقريباً از سال 1934 در اروپا توسط Robey  آغاز گرديد و منجر به ساخت لوله هايي از جنس كرباس كه داراي سوراخ هاي ريز متعددي بود، شد. به علت مشكلات خاص اين نوع لوله ها، پس از پايان جنگ جهاني دوم، لوله هاي لاستيكي كه روي آنها آب چكان هاي مخصوصي تعبيه شده بودند، به صورت تجارتي به بازار ارائه شدند. اين لوله ها در سال 1962 توسط Blass Blass در فلسطين اشغالي به عنوان روش آبياري زيرسطحي استفاده شد كه به علت مسدود شدن روزنه ها در كوتاه مدت و نيز ورود ريشه گياهان به آن ها، با عدم موفقيت روبرو شد.

شكل 1 : نحوه به كارگيري كوزه به صورت سنتي براي آبياري 

 

 

شكل 2 : شكل كوزه هاي سنتي مورد استفاده براي آبياري گياهان

 

 

شكل 3 : شكل كوزه هاي سنتي مورد استفاده براي آبياري گياهان

 

 

 

شكل 4 : نحوه به كارگيري سنتي كوزه براي آبياري نهال زيتون در نواحي خشك كشور سوريه

 

 

شكل 5 : نحوه به كارگيري سنتي كوزه براي آبياري گياهان زارعي در نواحي خشك قاره افريقا

 

 

 

شكل 6: نحوه پركردن كوزه هاي سفالي مورد استفاده براي آبياري گياهان زارعي

 





با عنايت به مشكلات مذكور، محققين گرايش به سمت سيستم هاي آبياري ميكرويي پيدا كردند كه قابليت استقرار روي سطح زمين را داشته باشند تا راندمان آبياري و افزايش عملكرد محصول بيشتري را به همراه آورند. به همين جهت سيستم هاي آبياري قطره اي با شتاب بيشتري تكامل و توسعه يافتند . علي رغم اين پيشرفت ها، به دليل امتيازات منحصر به فرد آبياري زيرسطحي، در سال هاي اخير مجداً ابداع روش هاي مختلف اين سيستم ها مورد توجه قرار گرفته است. يكي از اين روش ها، آبياري سفالي است . محققان روش آبياري سفالي را براي مزارع و باغات كوچك و نيز كشاورزي معيشتي كاملاً مناسب ارزيابي كرده و اين روش آبياري را حد فاصل روش هاي آبياري سطحي و سيستم هاي آبياري ميكرو داراي تكنولوژي بالا دانسته اند . 




مزاياي روش آبياري زيرسطحي سفالي به طور خلاصه عبارتند از:
- افزايش راندمان آبياري
- كاهش قابل ملاحظه ميزان مصرف آب در زراعت و باغات نسبت به روش هاي سنتي آبياري و ساير آبياري تحت فشار
- افزايش عملكرد محصول
- امكان كشت دو محصول در يك سال زراعي در بخشي از اقليم هاي سرد به دليل كوتاه تر شدن دوره رشد
- افزايش شاخص هاي كيفي محصولات توليدي نظير درصد پروتئين ذرت، درصد روغن آفتابگردان و ...
- حفظ ساختمان خاك و جلوگيري از سله بستن سطح خاك
- امكان كشت گياهان در خاك هاي شور و يا استفاده از آب هاي نيمه شور
- كاهش در ميزان آفات، بيماري ها و علف هاي هرز و در نتيجه كاهش مصرف سموم شيميايي (حشره كش ها، قارچ كش ها و علف كش ها)
- كاهش مصرف كودهاي شيميايي و در صورت استفاده كافي از كودهاي دامي، حذف  مصرف كودهاي شيميايي
- عدم نياز به نيروي برق در اين روش آبياري به دليل كم فشار بودن آن (مصرف انرژي و سوخت كمتر)
- امكان توليد محصول سالم تر به خصوص در كشت محصولات گلخانه اي
- امكان بازسازي و احياي مناطق خشك و بياباني



راندمان كاربرد آب در مزرعه تحت انواع روش هاي آبياري مورد استفاده در جهان در جدول ( 1) ارائه شده است. همچنين، كارآيي مصرف آب (مقدار توليد محصول به ازاي مصرف يك مترمكعب آب آبياري) درانواع روش هاي آبياري سنتي و تحت فشار در مقياس جهاني به صورت جدول ( 2) گزارش شده است:

جدول 1: راندمان كاربرد آب در مزرعه در روش هاي مختلف آبياري

 روش هاي آبياري

 (%)راندمان كاربرد

روش های سطحی

Furrow
Corrugate
Border, level
Border, graded
Flood, wild
Surg
Cablegation



35-60
30-55
60-75
55-75
15-35
50-55
50-55

روش های بارانی

Stationary lateral (wheel-or hand-move)
Solid-set lateral
Traveling big gun
Stationary big gun
Center- pivot lateral
Moving lateral (linear)



60-75
60-85
55-67
50-60
70-85
80-87

روش های ميکرو

Surface drip
Subsurface drip
Micro-spray mist



90-95
90-95
85-90


جدول 2: كارآيي مصرف آب در انواع روش هاي آبياري سنتي و تحت فشار در جهان

 

(kg/m  كارآيي مصرف آب ( 3

 روش آبياري

0/7
0/9
1-2/5
1/9
2/5
2/5-7

شياري بسته (نواري)
باراني
قطره اي
كپسول هاي متخلخل تحت فشار
كپسول هاي متخلخل بدون فشار
آبياري زيرسطحي سفالي




آبياري زيرسطحي سفالي را مي توان جزء سيستم هاي آبياري ميكرو طبقه بندي نمود. در اين سيستم آبياري مطابق شكل (7 ) از قطعات سفالي با تخلخلي مناسب، قابل كنترل و  مورد نياز استفاده مي شود و آب تراوش يافته از اين قطعات به وسيله خطوط انتقال آب از جنس پلي اتيلن به طور مستمر جايگزين مي شود . اين روش طوري طراحي شده است كه امكان نصب، راه اندازي و بهره برداري خودكار از آن فراهم است.

شكل 7 : نمائي شماتيك از يك سيستم آبياري زيرسطحي سفالي

 





 اجزاي سيستم آبياري زير سطحي سفالي عبارتند از:
- مخزن آبي (با ظرفيت متناسب با سطح زير پوشش مثلاً از بشكه براي گلخانه ها تا تانكر براي باغات ) با ارتفاع 4-2 متر به منظور تأمين فشار مورد نياز سيستم 
- فيلتر آب جهت تصفيه فيزيكي و بيولوژي آب
- لوله هاي پلي اتيلن اصلي و نيمه اصلي براي انتقال آب از مخزن به ابتداي لوله هاي فرعي
- اتصالات پلي اتيلن به منظور متصل كردن اجزاي مختلف سيستم به يكديگر
- شير فلكه به منظور كنترل و مديريت آبياري
- لوله هاي فرعي پلي اتيلن جهت انتقال آب به قطعات سفالي
- قطعات سفالي مستقر در اعماق 50-20 از سطح خاك به عنوان توزيع كننده آب در نيم رخ خاك و منطقه توسعه ريشه گياهان



در اين سيستم آبياري بسته به نوع كشت، فاصله بوته هاي روي يك رديف كشت و نيز مديريت توزيع آب، لوله هاي فرعي در فواصل معيني به سفال هاي لوله اي و يا سفال هاي قائم متصل مي گردند. چناچه هدف از آبياري، توزيع آب به صورت موضعي در فواصل معين باشد، مطابق شكل از سفال هاي قائم و چنان چه هدف ايجاد يك نوار ممتد رطوبتي در خاك باشد، از سفال هاي افقي استفاده مي شود.



سيستم آبياري زيرسطحي سفالي تاكنون به منظور تأمين نياز آبي تعدادي از محصولات باغي ، زراعي و گلخانه اي استفاده شده است. درختان پسته، انار و زيتون به عنوان شاخص محصولات باغي و گياهان ذرت، آفتابگردان و پنبه به عنوان شاخص محصولات زراعي و نيز محصولات گوجه فرنگي ، خيار ، فلفل، بادنجان و كلم نيز به عنوان شاخصي از سبزي و صيفي جات انتخاب و بر اساس مناطق عمده و يا مستعد كشت آن ها در سطح كشور، محل هاي اجراي طرح در ايستگاه هاي تحقيقات كشاورزي وابسته به سازمان تحقيقات ، ترويج و آموزش كشاورزي انتخاب و آبياري زيرسطحي سفالي در آن ها به اجراء درآمده است .
 لازم به ذكر است كه در اجراي طرح براي محصولات باغي دوحالت : 1- تغيير سيستم آبياري باغات موجود از آبياري متداول به آبياري زيرسطحي و 2- احداث باغات جديد با پيش بيني سيستم آبياري زيرسطحي از زمان ابتداي احداث باغ و كشت نهال، مدنظر قرار گرفته است كه طبيعتاً به دليل وابستگي سيستم توسعه ريشه درختان به نوع آبياري و توزيع رطوبت در نيم رخ خاك، نحوة مديريت آبياري و نيز ميزان نياز آبي درختان در دو حالت اشاره شده، متفاوت خواهد بود.
شكل هاي (9 الي 16 ) نمونه هاي واقعي قطعات سفالي به كار رفته به منظور آبياري زيرسطحي از سفالي و همچنين، توزيع رطوبت (پياز رطوبتي ايجاده شده) بر اثر تراوش آب از سفال را نشان مي دهد . در آبياري درختان، سفال هاي مورد استفاده به طول 45 سانتيمتر با قطر خارجي 6 سانتي متر و قطر داخلي 4 سا نتي متر بود .
براي تأمين آب مورد نياز جهت احداث باغ و كشت نهال به ازاي هر نهال،  از يك آبخوان استفاده گرديد كه مقدار آب مورد نياز نهال را در مراحل اوليه رشد و استقرار با توجه به نياز رطوبتي تأمين نمايد . در سال هاي بعدي نيز با رشد و توسعه ريشه و نهال، آب مورد نياز از طريق كارگذاري سفال بيشتر تأمين شد. همچنين، جهت تبديل روش آبياري سنتي متداول باغات موجود به روش آبياري زيرسطحي سفالي ، از چهار قطعه سفال با مشخصات فوق براي هر درخت استفاده گرديد.

شكل 8 : نمونه هايي از قطعات سفالي ساخته شده براي استفاده در مزارع و باغات

 

 

شكل  9: نمونه هايي از قطعات سفالي به كار رفته در مزارع

 


شكل 10 : نمونه هايي از قطعات سفالي به كار رفته در مزارع

 

 

شكل  11: نمونه هايي از قطعات سفالي به كار رفته در مزارع

 

 

شكل 12 : سيستم آبياري زيرسطحي سفالي اجراء شده براي باغ پسته تازه تأسيس در شهرستان فردوس

 

 



شكل 13 : سيستم آبياري زيرسطحي سفالي اجراء شده براي باغ پسته تازه تأسيس در شهرستان فردوس

 

 



شكل 14 : سيستم آبياري زيرسطحي سفالي اجراء شده براي باغ انار تازه تأسيس در شهرستان فردوس

 

 

 

شكل 15: سيستم آبياري زيرسطحي سفالي اجراء شده براي باغ انار تازه تأسيس در شهرستان فردوس

 

 

 




آبياري به روش زير سطحي با لوله هاي سفالي:
اين روش كه تركيبي از روش هاي كوزه اي و زيرسطحي است، مبتني بر استفاده از لوله هايي است كه به روش زير سطحي در عمق خاك كاشته مي شوند اما جنس آن ها به جاي لاستيك، سفال است و از ساز و كار اختلاف سطح براي هدايت آب در آن ها استفاده مي شود.
آب با فشار كمي كه از اختلاف سطح زمين و عمق كار گذاري لوله ها ناشي مي شود ، در لوله ها جريان مي يابد و به تدريج به خاك نشت مي كند. مكش خاك خشك به بيرون آمدن آب از لوله هاي سفالي كمك مي كند. با مرطوب شدن خاك اطراف لوله ها مكش و آب دهي به خاك كاهش مي يابد.
محاسن عمده روش آبياري زيرسطحي سفالي:
اين روش علاوه بر مزاياي روش آبياري ميكرو زيرسطحي داراي ويژگي هاي منحصر بفرد ديگري از جمله:
1-  بازدهي بسيار بالا در استفاده از آب
2 - ساده، ارزان و كم فشار بودن سيستم
3 -  فراوان بودن مواد اوليه جهت ساخت آن
4- عدم وابستگي به ارز جهت توليد سفال ها
5-  ساده بودن و بومي بودن تكنولوژي ساخت و بهره برداري
6-  توزيع رطوبت در نيم رخ خاك به علت تأثير پتانسيل ماتريك آب خاك بهتر انجام گرفته و متناسب با درجه خشكي خاك است.





نتيجه گيري:
به دليل خصوصيات منحصر بفرد سيستم آبياري زيرسطحي سفالي كه عبارتند از:
1-  اعمال آب در زيرسطح خاك
2-  حذف و يا كاهش تلفات نفوذ عمقي و تبخير از سطح خاك
3-  آبياري با تناوب بالا و عمق كم و...
نتايج ذيل قابل انتظار مي باشد:
علف هاي هرز رشد و توسعه چنداني پيدا نمي كند. 
كاهش رطوبت سطحي خاك از توسعه آفات و مخصوصاً بيماري ها جلوگيري مي كند. 
ساختمان خاك به علت عدم سله بستن تخريب نمي شود. 
ايجاد رطوبت در حد ظرفيت زراعي به طور مستعمر در اطراف ريشه موجب جلوگيري از بروز تنش رطوبتي مي گردد.
انرژي و توليدات گياهي به جاي مصرف براي مبارزه با تنش هاي محيطي،  صرف رشد و توليد مي شود. 
به دليل نبودن تبخير از سطح خاك و نفوذ آب اضافي به اعماق خاك در مصرف آب صرفه جويي قابل ملاحظه اي به عمل مي آيد.
به دليل ايجاد پياز رطوبتي مناسب و در حد نياز در اطراف ريشه و عدم توزيع رطوبت در كل سطح مزرعه يا باغ، باز هم صرفه جويي در ميزان آب مصرفي در واحد سطح مزرعه، به عمل آمده و نيز مسائل زيست محيطي بيشتر رعايت مي گردد.
به دليل مصرف كود تنها در منطقه پياز رطوبتي گياه، در ميزان مصرف كودهاي شيميايي صرفه جويي قابل ملاحظه اي به عمل مي آيد. كه علاوه بر ارزش اقتصادي، مسائل سوء زيست محيطي ناشي از كاربرد كودهاي شيميايي اتفاق نمي افتد.






دو شنبه 25 آذر 1392برچسب:lمویز وخواص ان, :: 7:22 ::  نويسنده : مهندس شمس آبادی

 

مویز و خواص آن

مویز بر اثر خشک شدن خواص خود را از دست نمی‌دهد و حتی اثر نیروبخش آن بیشتر می‌شود.

مویز سرشار از ویتامین های E ، A ، B و املاحی مانند کلسیم، فسفر و پتاسیم است. مویز دارای اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ می باشد.

بهترین و پرخاصیت‌ترین نوع آن، مویز پرگوشت، کم‌دانه یا بی‌دانه است.

ترکیبات سیاه یا قرمز رنگ موجود در مویز از نوع آنتوسیانین و پلی‌فنولیک است که دارای خواص ضدسرطان و ضدآلزایمر هستند. مقدار زیاد آنتوسیانین موجب شده که ارزش مویز در مقایسه با انگور سبز و کشمش به مراتب بیشتر و کامل‌تر باشد.

ترکیبات مویز اثر بسیار قوی در جلوگیری از بروز اختلالات بیماری آلزایمر دارند. هر چه میزان آنتوسیانین (عامل رنگ بنفش یا سیاه مویز)‌ بیشتر باشد، قدرت مویز در جلوگیری از آلزایمر بیشتر می‌شود.

ترکیبات موجود در مویز می‌تواند از تصلب شرایین (سفت و سخت شدن رگ‌ها) و چسبندگی پلاکت های خون پیشگیری کند. با خوردن مویز، غلظت خون کاهش می یابد، رگ‌های خونی منبسط می‌شوند و خون می‌تواند با سرعت بیشتری در بدن جریان یابد و در نتیجه مانع انباشته شدن پلاکت‌های خون روی هم می‌شود و از لخته شدن خون در رگ‌ها جلوگیری می‌کند.

از سوی دیگر این میوه می‌تواند با تولید انرژی در روزهای سرد سال، بدن را گرم و پرانرژی کند.

مویز ضد سرطان، درمان کننده بیماری های قلبی و پایین آورنده ی فشار خون است.

مویز می‌تواند به تقویت معده کمک کند و برای افرادی که ناراحتی‌های گوارشی دارند، مفید است.

از دیگر خواص مهم مویز می‌توان به اثرات ضد درد، ضد آلرژی، ضد باکتری و اثرات محافظت‌کنندگی از کبد، قلب و سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.

 

خوردن مویز در بیماران دیابتی

جالب است بدانید بیشتر قند مویز، از نوع فروکتوز است که برای جذب در بدن به انسولین نیاز ندارد، به همین دلیل مصرف کشمش و مویز به جای قند همراه چای، از قدیم به خصوص در افراد دیابتی مرسوم بوده است. در سال‌های اخیر نیز عنصر کروم در ترکیبات انگور و فرآورده‌های آن یافت شده است که موجب کاهش قند خون می‌شود.

البته باید گفت اگر چه انگور و فرآورده‌های آن حاوی فلز کروم و قند فروکتوز هستند، اما به مقدار کم یا زیاد، قندهای دی ساکارید نیز دارند که می‌تواند برای افراد دیابتی ایجاد مشکل کند.

 

توصیه ها:

۱- مصرف کشمش و مویز به مادران شیرده، سالخوردگان، کودکان در حال رشد و بچه‌های مدرسه‌‌ای به عنوان یک میان وعده توصیه می‌شود.

۲- فرآورده‌های انگور به ویژه مویز و کشمش، از کالری بسیار بالایی برخوردارند که مصرف مقدار زیاد آن می‌تواند موجب افزایش وزن در افراد شود. در نتیجه مصرف آن برای افراد چاق توصیه نمی‌شود.

۳- از خرید مویز و کشمش به صورت فله‌ای و روباز اجتناب کنید و حتما محصولاتی را که دارای بسته‌بندی بهداشتی، تاریخ مصرف و مجوز وزارت بهداشت هستند را بخرید.

 

احادیث مربوط به فواید خوردن مویز:

پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) درباره فواید خوردن مویز فرموده اند:

  • بر شما باد مویز؛ چرا که تلخه را می زداید، بلغم را می برد، پی را استحکام می بخشد، خستگی را از بین می برد، خوی را خوش می سازد، دل را پاک (پیراسته) می دارد و اندوه (پریشانی) را دور می کند.
  • مویز، چه نیکو خوراکی است، بیماری را از میان می برد، خشم را فرو می نشاند، پروردگار را خشنود می سازد، بوی دهان را خوش می سازد و رنگ را صفا می دهد.
  • هر کس به خوردن مویز در حالت ناشتا عادت کند، فهم و حافظه و ذهن، روزی او می شود.

 

امام علی (علیه السلام) درباره فواید خوردن مویز فرموده اند:

  • مویز، قلب را استحکام می بخشد، بیماری را می برد، حرارت را خاموش ‍ می سازد و دل را خوشی می دهد.
  • (خوردن) بیست و یک عدد مویز سرخ هر صبح در حالت ناشتا، همه بیماری ها را دور می کند، مگر بیماری مرگ را.

 

امام صادق (علیه السلام) درباره فواید خوردن مویز فرموده اند:

  • هر کس به خوردن بیست و یک مویز سرخ عادت کند، به بیماری ای جز بیماری مرگ مبتلا نمی شود.

اگر قحطی ای به شما رسید، با خوردن موی خوامام رضا (علیه السلام) درباره فواید خوردن مویز فرموده اند:

 

یک شنبه 24 آذر 1392برچسب:زنجبیل, :: 12:24 ::  نويسنده : مهندس شمس آبادی

خواص گیاه زنجبیل از نگاه امام رضاعلیه السلام

زنجبیل گیاهی است که در قرآن هم از آن به نیکی یاد شده و آمده است: « ویسقون فیها کاساً کان مزاجهازنجبیلاً.» ؛ در آن جا جامی بنوشانند شان که آمیخته با زنجبیل باشد(1). در این آیه خداوند به اهل بهشت وعده فرموده که به پاداش کارهای نیکویشان در دنیا به آنان شرابی می نوشاند با طعم زنجبیل.
زنجبیل همچنین از قدیم‌الایام مورد استفاده بوده و هنوز هم در طب سنتی نقش مهمی ‌را ایفا می‌کند. زنجبیل محرک جهاز‌ هاضمه و برای هضم غذا بسیار مفید است. زنجبیل برای درمان سوءهاضمه، نفخ، قولنج، استفراغ، تشنج موضعی، حالت‌های دردناک معده و تنگی‌نفس بسیار موثر است. کارشناسان معتقدند که عصاره زنجبیل همراه با آب‌لیمو و نمک طعام اگر قبل از غذا خورده شود، برای بی‌اشتهایی سودمند است. در مورد سوزش گلو و گرفتگی سینه و صدا یک تکه زنجبیل را می‌جوند تا بزاق خوب ترشح شود.
زنجبیل گیاه مفیدی است برای کسانی که به ضعف حافظه دچارند . (2) امام رضا علیه السلام در این زمینه ضمن توصیه این افراد به استفاده همه روزه از هفت مثقال کشمش سیاه(موویز) به صورت ناشتا و نیز استفاده همه روزه از هلیله با نبات کوبیده فرموده اند: وَ مَنْ أَرَادَ أَنْ یُقِلَّ نِسْیَانَهُ وَ یَکُونَ حَافِظاً فَلْیَأْکُلْ کُلَّ یَوْمٍ ثَلَاثَ قِطَعِ زَنْجَبِیلٍ مُرَبًّى بِالْعَسَلِ وَ یَصْطَبِغُ بِالْخَرْدَلِ مَعَ طَعَامِهِ فِی کُلِّ یَوْمٍ … : کسی که می خواهد فراموشی اش کم شود و حافظه اش قوی، هر روز سه تکّه زنجبیل پرورده با عسل بخورد و در هر روز با غذای خویش، چیزی که با خردل تهیِه شده باشد نیز میل کند.(3)
مطابق آموزه های طبی امام رضا علیه السلام و طب بوعلی زنجبیل خواص فراونی دارد. ضد سرفه و تهوع است.سردرد را کاهش می دهد. زنجبیل خلط آور است وجهت رما تیسم و پادرد مفید است.اشتها می آورد و دل درد را رفع می کند.همچنین مسکن همه ی درد هاست.آن راباعسل میل کنید زیرا مصرف زیاد آن گلو را اذیت می کند و اگر نصف قاشق چای خوری پودر ریشه ی زنجبیل را در یک نوشیدنی حل کنید وپیش از ورود به خودروبنوشید ضد تهوع خواهد بود.
یکی دیگر از خواص مفید زنجبیل کمک به حفظ وزن مناسب و کاهش وزن است. بنابراین یکی از گیاهان کنترل کننده وزن زنجبیل است. زنجبیل علاو بر آن که یکی از مؤثرترین مواد طبیعی در برقراری جریان خون و جلوگیری از لخته شدن آن است با پاکسازی سیستم گوارشی از ذخیره چربی‌های اضافی در بدن جلوگیری می‌کند. در همین زمینه امام رضا (ع) برای حفظ چابکی و انجام بهتر کارهای روزانه استفاده از زنجبیل را توصیه کرده اند.(4)4)

شنبه 16 آذر 1392برچسب:, :: 11:25 ::  نويسنده : مهندس شمس آبادی

 


 

احساس درد حس ناخوشایندی است که حتی بعضی مواقع باعث مختل شدن فعالیت های طبیعی و روزانه فرد می شود.
احساس درد نشانه بیماری و اختلال در عملکرد سیستم های داخلی بدن است.

بعضی از مواد غذایی را که برای تسکین دردهای مختلف به کار می رود عبارتند از:

 

گرفتگی عضله پا- آب گوجه فرنگی:نتایج تحقیقات نشان می دهد از هر ۵ نفر حداقل یک نفر به طور دائم دچار گرفتگی عضله پا می شود. علت این ناراحتی کمبود پتاسیم و کلسیم است. با مصرف روزی حدود یک پیمانه آب گوجه فرنگی که سرشار از پتاسیم است، خطر بروز گرفتگی های دردناک عضله در عرض ۱۰ روز کاهش می یابد.

 

درد سینه- دانه کتان: نتایج بررسی های اخیر نشان می دهد، افزودن ۳ قاشق غذاخوری دانه کتان آسیاب شده به غذای روزانه، در عرض ۱۲ هفته درد سینه زنان را کاهش می دهد. محققان معتقدند، فیتواستروژن موجود در دانه کتان مانع از بالا رفتن میزان استروژن که درد سینه را ایجاد می کند، می شود.

 

آفت یا زخم دهان- عسل:روزی ۴ بار کمی عسل طبیعی را روی آفت یا زخم ها بمالید تا از بین برود. استفاده از عسل روند درمان آفت را ۴۳ درصد سرعت می بخشد. محققان می گویند: آنزیم های طبیعی موجود در عسل طبیعی، التهاب را از بین می برد؛ با ویروس های مهاجم مقابله می کند و التیام بافت های آسیب دیده را سرعت می بخشد.

 

سینوزیت- ترب کوهی: سینوزیت که بسیار شایع است علاوه بر گرفتگی بینی و درد پیشانی و صورت باعث می شود بیمار احساس درد وسیع تر و بیشتری داشته باشد. به گفته محققان آلمانی، ترب کوهی جریان خون به حفره های سینوزیت ها را تقویت می کند، سینوزیت های گرفته را باز می کند و عفونت های سینوزیت را نسبت به اسپری های رفع احتقان سریع تر درمان می کند.

 

دردمفصل- آب: درد پا، زانو، شانه و... را با مصرف روزی ۸ لیوان آب در عرض یک هفته برطرف کنید. به گفته محققان آب عنصر سازنده غضروف است که از قسمت انتهای استخوان و مفصل ها محافظت می کند، مایعات موجود در بدن ودیسک های نرم در ستون فقرات را نرم و روان می کند.

 

کمردرد- انگور:نتایج بررسی های اخیر نشان می دهد مصرف روزی یک پیمانه انگور جریان خون به بافت های آسیب دیده کمر را بهبود می بخشد.بنابراین مصرف این میوه برای بهبود جریان خون و درمان بافت های آسیب دیده کمر لازم است.

 

درد عضله- نعناع:۳ بار در هفته، در وان آب حاوی ۱۰ قطره روغن نعناع قرار بگیرید . آب ولرم باعث شل شدن عضله و روغن نعناع به طور طبیعی عصب را آرام خواهد کرد. تاثیر ترکیب آب ولرم و روغن نعناع در کاهش درد ۲۵ درصد بیشتر از داروهای شیمیایی است.

 

ناراحتی گوارشی- آناناس: مصرف روزی یک پیمانه آناناس تازه، نفخ های دردناک را در عرض ۷۲ ساعت کاهش می دهد. آناناس سرشار از آنزیمی است که با کمک به سیستم گوارشی پروتئین های دردزا در معده و روده کوچک را سریع تر می شکند.

 

دردپا- نمک:برای رفع درد ناخن های فرورفته در گوشت انگشت، به طور منظم پا را در آب ولرم حاوی نمک خیس کنید تا عفونت و درد در عرض ۴ روز برطرف شود. به گفته محققان دانشگاه نمک به طور طبیعی التهاب را از بین می برد، خاصیت ضدباکتریایی آن نیز به سرعت میکروب هایی را که باعث ورم می شود از بین می رود. کافی است در هر یک لیوان آب ولرم، یک قاشق مرباخوری نمک اضافه کنید و روزی ۲ بار به مدت ۲۰ دقیقه پا را خیس کنید تا عفونت از بین برود.

 

درد مزمن- زردچوبه: نتایج بررسی ها نشان می دهد، زردچوبه نسبت به آسپرین یا ایبوپروفن در تسکین درد ۳ برابر موثرتر است. زردچوبه ۵۰ درصد از درد بیماران آرتریت را کاهش می دهد.کورکومین ، ماده فعال موجود در این ادویه، آنزیم تولیدکننده هورمون های دردزا را متوقف می کند. کافی است روزی یک چهارم قاشق مرباخوری از این ادویه مصرف کنید.

 

علایم قاعدگی-ماست: ۸۰ درصد زنان به علایم ناراحت کننده قاعدگی مبتلا می شوند، زیرا سیستم عصبی به بالا و پایین رفتن استروژن و پروژسترون که به طور طبیعی هر ماه رخ می دهد، حساس است. اما با مصرف روزی ۲ پیمانه ماست این علایم ۴۸ درصد کاهش پیدا می کند. به گفته محققان ماست غنی از کلسیم است که به طور طبیعی سیستم عصبی را آرام می کند و مانع از بروز علایم دردناک می شود.

 

ناراحتی معده- ماهی: سوءهاضمه، سندروم روده تحریک پذیر و بیماری التهاب روده را با خوردن هفته ای نیم کیلوگرم ماهی برطرف کنید. نتایج بررسی ها نشان می دهد اسیدهای چرب موجود در ماهی به نام های «DHA» و «EPA» ، به طور چشمگیری التهاب روده، گرفتگی عضله و درد معده را برطرف می کند. در برخی موارد همانند داروها به فرد تسکین می بخشد.
«
DHA» و «EPA»ضد التهابی قوی، طبیعی و بدون عارضه است که به طور موثر عملکرد سیستم گوارشی را بهبود می بخشد.

 

گوش درد- سیر:محققان معتقدند ، مواد فعال در سیر به طور طبیعی باکتری های دردزا را از بین می برد.برای تهیه روغن سیر، ۳ حبه سیر را در نصف پیمانه روغن زیتون به مدت ۲ دقیقه به آرامی بپزید، صاف کنید. این روغن به مدت ۲ هفته قابل نگه داری در یخچال است.

 

درد مفصل و سردرد- گیلاس: نتایج بررسی ها نشان می دهد از هر ۴ زن حداقل یک نفر به درد آرتریت، نقرس و سردردهای مزمن مبتلاست.
آنتوسیانین ترکیبی که رنگ قرمز به گیلاس می دهد خاصیت ضدالتهابی دارد و ۱۰ برابر از آسپرین قوی تر است. آنتوسیانین، آنزیم های ایجادکننده التهاب در بافت ها را متوقف می کند و در نتیجه مانع از بروز دردهای متفاوت می شود.مصرف روزی ۲۰ گیلاس(تازه، یخ زده یا خشک) تا برطرف شدن درد، توصیه می شود.

 

سوزش سردل- سرکه سیب:قبل از هر وعده غذایی، یک قاشق غذاخوری سرکه سیب مخلوط شده در یک لیوان آب بخورید تا در عرض کمتر از ۲۴ ساعت، سوزش سردل فروکش کند. سرکه سیب سرشار از اسیدهای تارتاریک و مالیک است که هضم کننده قوی محسوب می شود. این اسیدها به شکستن چربی ها و پروتئین ها کمک می کند تا قبل از راه پیدا کردن ماده غذایی به مری و ایجاد سوزش سردل، معده به سرعت خالی شود.

 

درد عضله- زنجبیل:ماده ضد درد موجود در زنجبیل درد عضله، مفصل، سفت شدن و ورم عضله را در عرض ۲ ماه تا ۶۳ درصد کاهش می دهد. مصرف روزی حداقل یک قاشق مرباخوری خشک یا ۲ قاشق مرباخوری زنجبیل تازه برای افراد مبتلا به درد عضله توصیه می شود.

 

سه شنبه 28 آبان 1392برچسب:توت فرنگی, :: 7:8 ::  نويسنده : مهندس شمس آبادی

موضوع :پرورش توت فرنگی


 

 تاریخچه توت فرنگی:توت فرنگی میوه ای نسبتا جدید است که تا 250-300 سال قبل به این شکل امروزی وجود نداشت و بیشتر موارد استفاده دارویی داشته است. در قرن چهاردهم در فرانسه توت فرنگی های وحشی از جنگل به زمین زراعتی منتقل شد و از آن به عنوان یک گیاه اهلی استفاده گردید. در جنگلهای شمال ایران توت فرنگی وحشی بطور فراوان یافت می شود. بنظر می رسد که اولین رقم اصلاح شده در زمان صدارت اتابک اعظم از فرانسه به ایران آمد و به نام اتابکی خوانده شد.
مشخصات گیاهشناسی و ارقام موجود توت فرنگی: توت فرنگی از جنس فراگاریا (Fragaria) و گونه رژا (Resea) بوده که امروزه از گونه های شیلنسیس (Chilensis) و ویرجینیا (Virginia) و هیبرید بین ایندو یعنی اناناس (ananasae) استفاده زراعی می گردد.
عموما گیاهانی علفی باساقه های رونده یا استولون هستند.برگها مشتمل بر سه برگچه خشن و کرک دار برنگ سبز تیره بوده که در برخی از ارقام شفاف می باشند. ساختمان گل شامل 5 گلبرگ سفید که در قسمت تحتانی خود به یک زائده کوچک متصل است، کاسه گل شامل 5 کاسبرگ سبز رنگ بوده که در قسمت تحتانی تقریبا به یکدیگر جوش خورده می باشند. تعداد کاسبرگها در برخی از ارقام زراعتی ممکن است بیش از 5 عدد باشد. پرچمها به تعداد 20 عدد یا کمی بیشتر یا کمتر است. مادگی به تعداد زیاد و بصورت مارپیچی بر روی نهنج قرار گرفته است و در مجموع و همراه با نهنج فرم نسبتا کشیده ای را تشکیل می دهد. مادگی از فندقه های جدا از یکدیگر که هر کدام دارای تخمدان با شکل راست و کوتاه می باشد تشکیل شده است. در هر تخمدان یک تخمک وجود دارد و در واقع بذر به تعداد فندقه ها تولید می شود. گل در واقع دو چنسه و پس از تلقیح گلبرگها ریزش کرده و نهنج بتدریج رشد و گوشتی شکل می گیرد و میوه بمرور زمان آبدار شده و از حالت اسیدی به قندی تبدیل می شود. اگر لقاح ناقص باشد تعداد فندقه ها محدود و چه بسا تقارن میوه حفظ نمی شود.
ارقام توت فرنگی به گروه ارقام بهاره یعنی بوته هایی که در سال یکبار میوه می دهند و ارقام چهار فصله که در سال بیش از یکبار میوه می دهند، تقسیم می گردند. مهمترین ارقام بهاره عبارتند از گورلا، آلیسو، تیوگو، رد گانتلت، اسیتا، کاتس کیل، فرسنا
ارقام چهار فصله: این ارقام بسیار قوی الرشد و خزنده بوده و از اواخر اردیبهشت تا اواخر تابستان و گاهی اوایل پاییز میوه می دهند. میوه ها ریز و به تعداد زیادتری در هر بوته تولید می شوند. ارقام چهار فصله مانند: استرا، هومی جنتو می باشد.
ازدیاد توت فرنگی: ازدیاد بطریق جنسی و غیر جنسی صورت می گیرد.
الف)ازدیاد جنسی: ازدیاد توت فرنگی بوسیله بذر مخصوص ارقامی است که طبیعتا تولید ساقه رونده نمی کنند و یا ارقامی که ساقه های رونده کمی دارند و همچنین جهت تولید ارقام جدید از روش ازدیاد بذری استفاده می شود.
ب) ازدیاد غیر جنسی: در ازدیاد غیر جنسی که تقسیم بوته خوانده می شود بوته هایی را که خوب رشد کرده و قوی هستند پس از خارج کردن از زمین به چند بوته کوچکتر که هر کدام دارای مقداری ریشه می باشند تقسیم کرده و سپس آنها را در محل اصلی نشاء می کنند. در این روش باید از بوته های سالم پایه های مادری استفاده گردد. روش ازدیاد از طریق ساقه های رونده بدین صورت می باشند که پس از ریشه دار شدن ساقه های رونده در تابستان از بوته مادری جدا و در محل سایه نشاء کرده و سپس در فصل پاییز بوته های انتخابی را به زمین اصلی انتقال می دهند.
شرایط خاک و شرایط محیطی رشد توت فرنگی:توت فرنگی گیاهی است که در خاکهای مختلف تقریبا سازگار است با این وجود خاکهای عمیق نرم با بافت شنی رسی را ترجیح می دهد. بهترین PH مناسب برای توت فرنگی 5/5 تا 5/6 می باشد. اگر میزان آهک خاک از حد مجاز بیشتر باشد عارضه کلروز یا زرد شدن برگها بروز خواهد کرد. از لحاظ آب و هوا در شرایط مرطوب و شرایط نسبتا گرم محصول دهی مناسب خواهد داشت. در شرایط گرم و مرطوب باید آب کافی در اختیار گیاه قرار گیرد و همچنین ارقام مقاوم به گرما انتخاب گردد. در ارتفاع 400 تا 800 متری از سطح دریا می تواند رشد مناسبی داشته باشد. نیمه مقاوم به سرما بدون پوشش کاه و کلش می تواند تا 5- درجه سانتی گراد را تحمل نماید ولی با پوشش ویژه تا -18 درجه سانتی گراد را متحمل است. از نظر نیاز سرمایی جزء گیاهان کم نیاز به سرما تقسیم بندی می شود بطوریکه در 200 تا 400 ساعت دمای کمتر از 7 درجه سانتی گراد نیاز سرمایی و ناچیز آن منتفی می گردد. سطحی بودن ریشه ها که معمولا تا عمق 15 تا 20 سانتی متری خاک توزیع می گردد گیاه را حساس به کم آبی می کند. جهت تولید محصول بهاره باید از ارقامی استفاده گردد که طالب روزهای کوتاه و نیاز دمایی پائین تری باشند تا گل انگیزی و محصول دهی آنها بخوبی انجام گیرد.
در ارقام 4 فصله روز کوتاهی یا روز بلندی و همچنین پائین بودن و بالا بودن درجه حرارت زیاد مطرح نیست و این گروه از توت فرنگیها معمولا در شرایط مختلف براحتی گل می دهند.
پیش رس کردنتوت فرنگی: توت فرنگی طبیعتا از میوه های نوبرانه و از اولین میوه های است که در بهار به بازار عرضه می شود. در حالت معمولی و در مناطق معتدل زمان برداشت میوه در اواخر اردیبهشت ماه تا اوایل تیر است ولی امروزه با فن آوری های خاصی می توان زمان رسیدن میوه را به جلو انداخت. به عبارت دیگر می توان با استفاده از وسائل و امکانات امروزی اقدام به پیش رس کردن و تولید توت فرنگی خارج از فصل نمود و عرضه توت فرنگی را مدت طولانی تری ادامه داد . البته هزینه های اضافی که برای پیش رس کردن ایجاد می شود به علت قیمت بیشتری که محصول نوبرانه دارد جبران خواهد شد.
پیش رس کردن توت فرنگی در گلخانه: مطمئن ترین وسیله برای پیش رس کردن استفاده از گلخانه است. مشکل استفاده از گلخانه در درجه اول هزینه سنگین احداث گلخانه و نیاز به تخصص و تجربه کافی برای کشت توت فرنگی در گلخانه است.
برای این منظور می توان نشاء توت فرنگی را ابتدا اواسط تیرماه تا اوایل شهریور در خزانه انتظار کشت کرد و 5-7 کیلوگرم در هر صدمتر مربع از کودهای کامل ازت - فسفر - پتاس به نسبت 17 - 12 - 12 به عنوان کود پایه به زمین خزانه دارد. پس از تولید ریشه های قوی در نشا بوته ها شروع به ایجاد ساقه های رونده می نمایند. با سرد شدن هوا بوته ها تحت تاثیر نور و درجه حرارت پائین قرار گرفته و گل در آنها تشکیل می شود. در آبان و آذر بوته ها را به گلخانه حمل کرده و در بستر کاشت به فاصله 30 تا 25 سانتی متر کشت می نمایند.
در گلخانه نیز مقدار 5-3 کیلوگرم کود کامل شیمیایی در 100 متر مربع به بستر داده می شود. درجه حرارت گلخانه را ابتدا روی 8 - 12 درجه سانتی گراد تنظیم کرده و با افزایش شدت نور درجه حرارت را نیز زیاد می کنند و به 15 - 20 درجه سانتی گراد می رسانند. البته می توان درجه حرارت را به 8 درجه سانتی گراد کاهش داد. بلافاصله پس از کاشت بایستی به اندازه کافی آبیاری نمود. در آبیاری توت فرنگی گلخانه ای باید دقت شود که زمین بطور یکنواخت مرطوب گردد. به منظور جلوگیری از خطر پوسیدگی میوه در اثر رطوبت زیاد باید گلخانه را به موقع تهویه کرد و بوسیله حرارت خشک رطوبت زیادی را کاهش داد. برای انجام عمل گرده افشانی و تلقیح بهتر گلهای توت فرنگی در گلخانه می توان برای هر 1000 متر مربع سطح زیر کشت یک کندوی زنبور عسل در گلخانه قرار داد.

منبع: سیروس بیدریغ، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان
 

             مبارزه غیر شیمیایی با علفهای هرز 

مقدمه:                          Introduction:

در سالهاي اخير، به كارگيري مديريت تلفيقي علفهايهرز با هدف كارايي بيشتر نهاده ها، كاهش آلودگي محيط زيست وافزايش تنوع زيستي توجه بسياري از متخصصين علفهاي هرز را به خود جلب كرده استوبا توجه به آن‌كه امروزه در برخي از كشورهاي درحال توسعه هم‌چناناز  روش‌هاي شيميايي به‌عنوان تنها روش مبارزاتي در بخش كشاورزي استفاده مي‌كنند،اما در ديگر جوامع و كشورهاي توسعه يافته محققين، كارشناسان، مسوولين و سياستگذارانبا رويكردي مثبت به روش‌هاي غيرشيميايي همانند روش‌هاي كنترل زراعي، مكانيكي،اكولوژيكي و بيولوژيكي سعي در آن دارند به ميزان كمتري از مواد مهلك شيميايي كهسرطان زايي آنها در بسياري از موارد اثبات شده‌است استفاده كنند و با ديدي جامع برترويج روش‌هاي غيرشيميايي در توليدات كشاورزي و برخورد و كنترل توليدكنندگان و مصرفكنندگان سموم غيرمجاز شيميايي در عرصه‌ي كشاورزي در تحقق آرمان توليد محصول غذاييسالم، ايمني و امنيت غذايي گام‌هاي موثرتريبردارند.  
در اين مقاله به معايب و مزاياي علف‌هاي هرز و روش‌هاي كنترل غيرشيميايي پرداخته شده است. توسط برخي از سيستم‌هاي كشاورزي همانند كشاورزي زيستي و مديريت تلفيقی مي‌توان علف‌هاي هرز را بدونمصرف مواد و سموم شيميايي مديريت و كنترل كرد.

علف‌هاي هرز و کنترل غيرشيميايي آنها*                                      

Weeds and their control Ghyrshymyayy

با توجه به افزايش مصرف علف‌کش‌ها ازدهه‌ي 1940 به بعد، مصرف اين موادشيميايي منجر به پيدايي مشکلات زيست محيطي، زيستي،اثرات مضر بر موجودات
غيرهدف، افزايش مقاومت برخي از علف‌هاي هرز و باقي ماندنبقاياي اين سموم در محصولات و در نتيجه توجه بيشتر به روش‌هاي مبارزه‌ي غيرشيمياييدر سراسر جهان شده است.
گفتني‌ست مديريت تلفيقي به‌عنوان يكياز راهکارهاي مناسب درنظر گرفته مي‌شود، بنابراين توجه به روش‌هاي کنترل غيرشيمياييو استفاده از آن با درنظر گرفتن اثرات درپيش گفته شده درحال گسترش در تمام نقاطدنياست.
لازم به توضيح است علف‌هاي هرز داراي مزايايي نيز هستند و تنها با درنظر گرفتن مشکلات ايجاد شده توسط اين نوع از گياهان و تمرکز تک بعدي بر رويمعايب آنها نمي‌توان مديريت مناسبي را براي كنترل علف‌هاي هرز اعمال كرد؛ بنابرايندر كنترل آنها بايد به اين نكته توجه داشت كه اين گياهان به‌عنوان موجوداتي زندهبايد از حق حيات بهره‌من باشند و متاسفانه در روش‌هاي كنترل شيميايي به اين موضوعمهم توجه چنداني نمي‌شود



*مزاياي علف‌هاي هرز*                                     Advantages weeds

جلوگيري ازفرسايش:Prevent erosion:


علف‌هاي هرز همانند ساير گياهان به‌عنوان پوششي سطح خاک راکه در واقع بستر اکثر گياهان است در برابر فرسايش بادي و آبي حفظ مي‌كنند. خاليبودن زمين از گياه آن را در معرض فرسايش و جابه‌جايي بخش حاصل‌خيز آن به نقاط ديگرتوسط باد و آب قرار مي‌دهد؛ اين‌ درحالي‌ست كه اگر زمين توسط گياهي پوشيده شود خاککمتر در معرض فرسايش قرار مي گيرد. بنابراين پوشش زمين توسط علف‌هاي هرز نوعي سپردر مقابل فرسايش است.

افزايش تنوع زيستي وايجاد زيستگاه براي دشمنان طبيعي:
هر سيستمي که تنوع آن زياد باشدپايداري آن بيشتر است كه به‌عنوان قانوني در اکولوژي بيان شده است. در حقيقتعلف‌هاي هرز مي‌توانند تنوع را در اکوسيستم بالابرده  و پايداري آن‌را افزايش دهند. از سوي ديگر وجود علف‌هاي هرز مي تواند به‌عنوان زيستگاه طبيعي براي اکثر موجوداتمفيد که در طبيعت باعث کنترل آفات و بيماري‌ها مي‌شوند موثر واقع شوند

استفاده به‌عنوانعلوفه براي دام:
از علف‌هاي هرز به دليل آن‌که همانند ساير گياهان دارايمواد غذايي هستند مي‌توان  براي تغذيه دام استفاده کرد؛ گفتني‌ست اين روش مي‌تواندبه‌عنوان راهکاري مفيد براي کنترل علف هاي هرز درنظر گرفته شود.

افزايش ماده‌ي آليخاک:
ماده آلي خاک منبعي با ارزش و مهم در تامين موادغذايي و حاصل‌خيزيخاک است؛ وجود ماده‌ي آلي بالا در خاك موجب افزايش عملكرد محصول مي‌شود؛ از سويديگر وجود مواد آلي در خاك خصوصيات شيميايي و فيزيکي آن را بهبود مي بخشند؛ دراين‌باره مي‌توان به مواردي همانند افزايش نفوذ پذيري خاک، افزايش ظرفيت نگهداريآب، بهبود تهويه آن، افزايش و بهبود ميکرو فلور (گياهان كوچك)  خاک و...اشاره کرد.

انتقال ژن از علف‌هايهرز به گياهان حساس توسط مهندسي ژنتيک:
در سال‌هاي اخير مهندسي ژنتيکگسترش قابل توجهي در علم کشاورزي داشته است، بنابراين به‌منظور اصلاح ژن گياهان ازعلف‌هاي هرز مقاوم به برخي تنش‌ها يا بيماري‌ها استفاده کرد. به بيان ديگر توسطروش‌هاي گوناگون، ژن‌هاي مقاومت از علف‌هاي هرز به گياهان حساس انتقال داده مي‌شود،پس از آن گياهاني كه در آنها اصلاح ژن انجام گرفته است مورد بررسي و ارزيابي درشرايط آزمايشگاهي و مزرعه‌اي قرار مي‌گيرند؛ در صورتي كه انتقال ژن مقاومت بهگياهان موفقيت آميز باشد  اين گياهان به‌عنوان گياهان مقاوم به تنش يا بيماري موردنظر معرفي مي‌شوند.

*معايب و خسارات علف‌هاي هرز*

*روش‌هاي کنترل غيرشيميايي علف‌هايهرز*

تناوبزراعي

 تناوب زراعي قلب سامانه‌هاي کشاورزي است. استفاده ازگياهان به‌صورت متناوب باعث شکستن چرخه‌ي زندگي علف‌هاي هرز مستقر در مزرعهمي‌شود.
قرار گرفتن گياه مقاوم در تناوب با گياهي که ميزبان علف هرز است باعثکنترل علف هرز خواهد شد؛ از سوي ديگر با استفاده از تناوب در حقيقت نيچ(آشيانه‌ياكولوژيكي) را براي عدماستقرار علف هرز پر مي‌کنيم و در نتيجه علاوه بر استفاده‌ياقتصادي، مي‌توان علف‌هاي هرز محصولهايي كه ميزبان هستند را کنترل كرد و هم‌چنين باتنوع گياهي موجبات پايداري اکوسيستم را فراهم كرد.

تغيير رژيم رطوبتيخاک

 اولين محيطي که گياه وعلف هرز با آن در ارتباط هستند خاک است، مامي توانيم تغييراتي را در خاك اعمال كنيم كه منجر به كنترل علف هرز شود. يکي از اينعوامل رژيم رطوبتي خاک است.
مديريت آب در كنترل علف‌هاي هرز نقش زيادي دارد،به‌طور معمول علف‌هاي هرز را در خاک‌هايي که داراي بافت سنگين هستند بهتر مي‌توانكنترل كرد، گفتني‌ست كنترل علف‌هاي هرز مي‌تواند به دو صورت انتخابي يا غير انتخابيباشد؛ به‌عبارت ديگر  اگر درحضور محصول مورد نظر علف هرز را کنترل کنيم انتخابي، واگر در غياب محصول کنترل صورت گيرد غير انتخابي ناميده مي شود
براي نمونهغرقاب يکي از اين روش‌هاي كنترلي‌ست که علاوه بر  ايجاد شرايط غير هوازي، ترکيباتسمي که براي حيات بذر علف‌هاي هرز مضر هستند را توليد مي‌كند.

تغيير روشآبياري

 در روش‌هاي مديريت يکي از عوامل قابل تغيير در راستاي کنترل علفهرز تغيير روش آبياري مي باشد که مستلزم داشتن اطلاعات کافي در مورد چرخه زندگي علفهرز و محصول مي باشد. دراين روش مي توانيم بااستفاده از انواع مختلف آبياري مثلغرقابي، باراني يا قطره اي و انتخاب بهترين نوع آن که بتواند در سيستم مديريت علفهرز به صورت کارا عمل کند مي توانيم درصد خسارت علفهاي هرز را کاهش دهيم.

 تغيير زمانکوددهي، نوع کود و مقدار کود

در بيشتر موارد ميزان کود پذيري علف‌هايهرز بيشتر از گياه زراعي است، بنابراين کنترل علف هرز بايد نسبت به مديريت حاصلخيزيخاک در الويت قرار گيرد؛ به عبارت ديگر پس از كنترل علف‌هاي هرز مي‌توان مديريتمناسبي براي حاصل‌خيزي خاک اعمال كرد. روش کوددهي نواري و قرار دادن آن زير بذرگياه زراعي بهتر از پخش كود در كنار بذر گياهان مي‌باشد.
هم‌چنينزمان مصرف کود بسيارمهم است به‌ شيوه‌اي كه اگر سرعت رشد علف هرزبيشتر از گياه زراعي باشد کوددهي زود هنگام باعث رشد سريعتر علف هرز شده و بر گياهزراعي غلبه مي کند(نمودار 1 در پيوست).
اين‌درحالي‌ست که اگر سرعت رشد گياهزراعي بيش از علف هرز باشد کوددهي زود هنگام باعث رشد بيشتر گياه زراعي شده وتوانايي غلبه و درنهايت كنترل علف‌هاي هرز را خواهد داشت(نمودار 2 در پيوست).

 

استفاده ازمالچ(خاکپوش)

 مالچ‌ها به دو صورت آلي (گياهان و بقاياي آنها) و غير آلي(مالچ‌هاي پلاستيکي و نفتي) هستند. شايان ذكر است مالچ‌هاي گياهي در زمين‌هاي تحتآيش، مخلوط با محصولات ديگر و يا به‌عنوان کشت جايگزين براي محصولات اصلي در طولدوره فصل رويش كشت مي‌شوند.
از مالچ بيشتر به‌هنگام آيش يا ميان دو کشت استفادهمي‌كنند تا از لحاظ ميزان مصرف آب مقرون به صرفه باشد؛ گفتني‌ست كشت متراكم مالچمنجر به پر شدن فضاهاي خالي مي‌شود كه علف‌هاي هرز به‌راحتي مي‌توانند در آن رشدكنند بنابراين گياهاني كه به منظور مالچ كشت مي‌شوند علاوه بر آن‌كه به‌عنوان محصولفرعي استفاده مي‌شوند، با پر كردن فضاهاي خالي از رشد و استقرار علف‌هاي هرز درمزرعه جلوگيري مي‌كند.

 

استفاده ازارقامداراي قدرت رقابتي بالا

 بسياري از مطالعات بيان‌گر تفاوت در تواناييگونه‌هاي گوناگون گياهان زراعي است؛  البته بايد به اين نكته توجه داشت كه تنوع درتوانايي رقابتي گياهان زراعي گوناگون، بستگي به عواملي همانند ويژگي‌هايمورفولوژيکي(ظاهري) و يا فيزيولوژيکي(ساختاري) ارقام گوناگون گياهي دارد؛ بنابراينمي‌توان با جايگزيني گياهاني با توان رقابتي بالا با گياهان ضعيف‌تر باعث كاهشهزينه‌هاي بيش از حد مربوط به كنترل علف‌هاي هرز شد.

استفاده ازدام:

دام‌ها در20 درصد مناطق تحت مديريت و 30 درصد مراتع چرا مي کنند،حساسيت علف‌هاي هرز به چراي دام‌ها بستگي به عادت رشد گياه، چرخه‌ي زندگي، شرايطرشد در زمان چرا و ميزان خوش خوراکي آن براي گونه‌هاي حيوانات علف‌خوار دارد؛به‌عبارت ديگر سليقه‌ي غذايي و رفتاري دام‌ها و هم‌چنين ميزان حساسيت آنها بهترکيبات شيميايي موجود در علف‌هاي هرز و شدت لگدکوبي خاک توسط دام متفاوت است؛ براينمونه خوک از اندام‌هاي ذخيره‌اي گياهان؛ گاو، گاوميش و اسب از باريك برگ‌ها و بزنيز از پهن برگ‌ها و گياهان بوته‌اي بيشتر استفاده مي‌کنند.

کشتمخلوط

در کشت مخلوط مي‌توان با پرکردن فضاهاي خالي مانع از استقرار علفهرز در منطقه شد؛ مديريت کشت مخلوط داراي مزاياي بي‌شماري است که درصورت مديريتمناسب مي‌تواند با افزايش منابع اقتصادي، تنوع و پايداري مزرعه، حاصل‌خيزي خاکبه‌دليل افزايش ماده‌ي آلي خاک و استفاده از گياهان تثبيت کننده ازت در کشت مخلوط،به‌طور موثرعلف‌هاي مزرعه را مديريت و کنترل کند.

استفاده از ترکيبات دگرآسيب (اللوپاتي)

 ازبخش‌هاي گوناگون برخي از گياهان همانند  اندام‌هاي هوايي و زيرزميني به‌خصوص ريشه‌يموادي ترشح مي‌شود كه مي‌تواند در رشد و نمو گياهان اختلال ايجاد كند، اين نوع ازمواد مترشحه اللوپاتي يا دگر آسيبي نام دارد. در دهه‌هاي گذشته استفاده از ترکيباتدگر آسيب به‌طورقابل ملاحظه‌اي افزايش و از اين ترکيبات براي مديريت علف‌هاي هرزاستفاده وسيعي شده است. اللوپاتي پديده‌اي است که در آن ترکيبات بيوشيميايي توسطبرخي از ارقام گياه زراعي توليد شده و سبب محدود كردن رشد گياه هرز مي شود. اينترکيبات مي‌تواند توسط ريشه و يا اندام‌هاي هوايي گياه زراعي توليد شود.
درسال‌هاي اخير وجود خاصيت اللوپاتي در برخي از محصولات همانند گندم و برنج اثبات شدهاست.

*تغيير رژيم رطوبتي خاک*

کنترل علف هرز سوروف (crus-galli Echinocola)
علف هرز سوروف كه در مزارع برنج, ذرت و گوجهفرنگي وجود دارد به هنگام رطوبت پائين خاك حالت تهاجمي پيدا مي‌كند. اگر در مراحلاوليه‌ي رشد سوروف رطوبت 90درصد رطوبت اشباع باشد حداکثر جوانه زني را دارد. اگر 1سانتي متر آب را روي خاک نگه داريم جوانه زني 50 درصد مي‌شود. هنگامي‌که عمق آب  5سانتي متر باشد جوانه زني به 20درصد كاهش مي يابد و اگر عمق آب  15 سانتي متر باشدجوانه زني 1درصد مي شود؛ بنابراين با افزايش ميزان رطوبت مي‌توان به‌طور موثر اينعلف هرز را در مزارع برنج به راحتي و بدون استفاده از مواد شيميايي کنترل کرد.

*تغيير روش آبياري*

کنترل گل جاليز
علف هرز گل جاليز  خسارت عمده‌ي آن بر روي محصولات جاليزي است. گفتني‌ست گل جاليز در مزارعي كه از سيستم آبياري قطره اي استفاده مي‌كنند شايعاست؛ باتوجه به آن‌كه اين گياه  براي رشد نياز به ترشحات ريشه‌ي ميزبان دارد  بااستفاده از روش آبياري غرقابي غلظت اين مواد محرک و در نهايت خسارت علف هرز  گلجاليز نيز کاهش مي‌يابد.

*تغييرنوع کود*

در مزرعه‌ي گندم که ترجيح کودي زياد درعملکرد تاثيرگذار نبود وقتي سولفات آمونيوم مي‌دهيم علف هرز گندمک افزايش مي يابداين درحالي‌ست هنگامي‌كه از نيترات آمونيوم استفاده مي‌کنيم تراکم علف هرز گندمککاهش مي‌يابد.

*استفاده ازمالچ*

گياهاني که به‌عنوان مالچ در مديريتعلف‌هاي هرز استفاده مي‌شوند بايد داراي خصوصيات زير باشند
1.
داشتن خاصيتدگرآسيبي
2.
رشد بيشتر و پوشش دادن زمين
3. 
در آينده به‌عنوان علف هرز مطرحنشوند
4.
سازگار با منطقه باشند
استفاده از گياهان چاودار و ماشک به‌دليلداشتن ترکيبات دگرآسيب همانند بوتريک اسيد و دي بوتريک اسيد(BOA&DIBOA )که درجوانه زني بذر علف‌هاي هرز تاثيرگذارند و هم‌چنين به دليل داشتن برخي ويژگي‌هاهمانند آن‌چه در ادامه مطرح مي‌شود داراي اهميت مي‌باشند:
ريشه‌ي اين دو گياهدر زمان حيات و هم‌چنين بقاياي آنها پس از حيات توانايي ترشح ترکيبات دگرآسيب رادارند
چاودار و ماشک داراي رشد مناسبي بوده بنابراين علف‌هاي هرز بسياري راکنترل مي کنند
ترکيبات مترشحه از اين نوع گياهان با طبيعت هم‌خواني دارند، سريعدر خاک تجزيه مي شوند و اثرات زيست محيطي سموم را ندارند
ازتي که بقايا آزادمي‌کنند آمونيوم است كه اين مواد برخلاف نيترات باعث شکستن خواب بذر علف هرز وتحريک جوانه زني آن نمي‌شود و هنگامي به نيترات تبديل مي شود كه در آن زمان گياهزراعي رشد کرده و مشکل تحريک بذر علف هرز را نداريم.

*استفاده از ارقام داراي قدرت رقابتيبالا*

برخي از ارقام گياهان به‌دليل دارا بودنبرخي خصوصيات توانايي رقابت بالايي را با علف‌هاي هرز دارند در تحقيقات مشخص شدهاست، هيبريدهايي از ذرت که داراي ارتفاع و شاخص سطح برگ بيشترو کانوپي(الگوي فضايي) متراکم‌تر بودند تحمل بيشتري نسبت به علفهرز گاوپنبه داشتند(Lindquist 1998). هم‌چنين مشخص شد که اين هيبريدها ماده‌ي خشکبيشتري را در مراحل اوليه‌ي رشد به برگ‌ها اختصاص دادند.

*استفاده از ترکيبات دگرآسيب*

فاي و دوک(1997)دريافتند که وجوداسکوپلتين درچند رقم يولاف باعث شد که گياهچه‌هاي خردل وحشي (Brassica kaber) بهحالت کوتاه و رنگ پريده درآيند. که مي‌توان از اين ويژگي گياه خردل در کنترل علفهرز يولاف بدون استفاده از علف کش‌ها در مديريت علف‌هاي هرز استفاده کرد.

 

 

ورمي كمپوست يا طلاي سياه


با رشد روزافزون جمعيت، افزايش سطح رفاه و تنوع كمي و كيفي در مصرف مواد غذايي، توسعه صنايع تبديلي و رشد پديده شهرنشيني، دفع زباله و مواد زايد آلي به يك مشكل به ويژه در شهرهاي بزرگ تبديل شده است. امروزه فرآوري مواد زايد آلي به سه روش سوزاندن، دفن در محل هاي خاص و بازيافت يا استفاده مجدد انجام مي پذيرد. روش بازيافت علاوه بر اينكه در حفظ محيط زيست و كاهش آلودگي موثر است مي تواند مواد زايد را به عنوان مواد خام، مجددا در چرخه مصرف قرار دهد و از تخريب بيشتر محيط زيست پيشگيري كند. از بين انواع محصولات بازيافتي مي توان به ورمي كمپوست (vermicompost) يا كمپوست كرمي كه در كشورهاي مختلف جهان با استقبال گسترده اي روبه رو شده است، اشاره كرد.
    ورمي كمپوست چيست؟
    ورمي كمپوست، عبارت است از كود آلي بيولوژيك كه دراثر عبور مداوم و آرام مواد آلي در حال پوسيدگي از دستگاه گوارش گونه هايي از كرم هاي خاكي و دفع اين مواد از بدن كرم، حاصل مي شود. اين مواد هنگام عبور از بدن كرم آغشته به مخاط دستگاه گوارش (موكوس)، ويتامين ها و آنزيم ها شده كه در نهايت به عنوان يك كود آلي غني شده و بسيار مفيد براي ساختمان و بهبود عناصر غذايي خاك، توليد و مورد مصرف واقع مي گردد. بنابراين، ورمي كمپوست عبارت است از فضولات كرم به همراه درصدي از مواد آلي و غذايي بستر و لاشه كرم ها.
    برتري ورمي كمپوست به كمپوست معمولي
    ورمي كمپوست ماده اي شبيه به پيت (peat) است كه به خوبي تغيير فرم يافته و ساختار، تخلخل، تهويه، زه كشي و ظرفيت نگهداري رطوبت آن در حد آلي مي باشد. توليد ورمي كمپوست تعداد ريز موجودات بيماري زاي گياهي (pathogenic microganisms) را به شدت كاهش داده و بنابراين از اين نظر برتري نسبي به كمپوست معمولي دارد. توليد كمپوست به عنوان يك فرآيند هوازي منجر به معدني شدن (mineralization) نيتروژن مي شود كه در مورد توليد ورمي كمپوست، استفاده از كرم هاي خاكي باعث تسريع اين روند مي گردد. فرآيند هوموسي شدن (Humification) كه در مرحله رسيدگي (Maturation stage) كمپوست سازي اتفاق مي افتد، در طول فرآيند توليد ورمي كمپوست، بزرگتر و سريع تر اتفاق مي افتد. كود توليدي در اين روش به علت بالا بودن نسبت كربن به ازت (C/N15) فاقد بوي نامطبوع و فعاليت حشرات مزاحم مي باشد.
    2700 گونه كرم خاكي، عامل تهيه كمپوست
    به طور كلي در حدود 2700 گونه مختلف از كرم هاي خاكي وجود دارند كه بسته به موضوع كار و هدف، گونه انتخابي متفاوت خواهد بود.
    اين اهداف مي تواند شامل موارد ذيل باشد:
    1 ـ افزايش حاصلخيزي خاك و بهبود ساختمان و مديريت خاك
    2 ـ افزايش محصول
    3 ـ توليد مكمل غذايي جهت خوراك دام و آبزيان
    4 ـ توليد مواد آرايشي
    مناسب ترين گونه كرم خاكي براي توليد ورمي كمپوست
    به طور مثال گونه Lampite mauritti به منظور مديريت و بهبود ساختمان خاك مورد استفاده قرار مي گيرد. ولي مناسب ترين گونه براي توليد ورمي كمپوست، گونه Eisenia foetida بوده كه به رنگ قهوه اي مايل به قرمز و كوچكتر از كرم هاي خاكي معمولي مي باشد. كرم ها جزو جانوران هرمافروديت مي باشند، يعني هر كرم اندام هاي نر و مادگي را توامان دارد، ولي نهايتا كرم با اتصال به جفت ديگر از طريق دو كليتلوم (clitellum) و تبادل اسپرم عمل جفت گيري را انجام مي دهد. سپس هر كرم يك كيسه تخم ريزي در كليتلوم خود تشكيل مي دهد. (كليتلوم قسمتي برجسته در تنه كرم است و در بند هاي نزديك سر يك كرم بالغ قرار دارد). كيسه هاي تخم ريزي يا همان كوكون ها به رنگ زرد كهربايي بوده و در داخل آن حدود 7-3 نوزاد لارو وجود دارد.
    بنابراين افزايش تعداد كرم ها در هر نسل به صورت تصاعد نسبتا هندسي، خواهد بود. وزن هر كرم بالغ بين 5/0 تا 1 گرم بوده و در هر كيلوگرم حدود 1000 تا 2000 نخ كرم وجود دارد. فاصله بين دو نسل (از تخم تا تخم) در شرايط نرمال حدود 3 ماه بوده و عمر كرم ها بين يك تا دو سال متغير است.
    كاديلاك كرم ها
    گونه ايزينيا فتيوا كه در آن كرم كود و كاديلاك كرم ها نيز گفته مي شود، از بستري كه شامل مواد نيمه پوسيده مانند كود گاوي، كود اسبي (كودها بايد خشك باشند)، كاه و كلش غلات و برخي زايدات و بقاياي گياهي مي باشد، تغذيه مي كند. در داخل اين بستر اصلي مي توان مواد تازه اي چون زايدات سبزيجات و ميوه جات، مواد آلي و قابل تجزيه زباله هاي خانگي، پسماندهاي كارخانجات غذايي و حتي لجن و فاضلاب (به جز فاضلاب صنعتي)، اضافه نمود. رطوبت مطلوب بستر، هوادهي، تغذيه و جلوگيري از سفت شدن بستر و نگهداري PH در حد 8-7 از نكات كليدي در توليد ورمي كمپوست مي باشد.
    كود مرغي براي كرم ها سمي است
     به طور كلي بايد عنوان نمود كه بقاياي آلي غني از نيتروژن به جز كود مرغي كه براي كرم ها سمي است، براي بستر لازم و ضروري است. اين كرم ها در خارج از سفره غذايي حركت نمي كنند و به همين خاطر جمعيت اين كرم ها بسته به دسترسي آنها به مواد غذايي رشد كرده و تثبيت مي شود. اين كرم ها از نور آفتاب و بارندگي گريزان بوده، بايد آنها را از اين دو عامل محافظت نمود.
    روش هاي توليد كمپوست
    
    روش هاي مختلفي براي توليد ورمي كمپوست وجود دارد كه ساده ترين راه آن، روش پشته اي مي باشد كه براي انجام آن مي بايست:
    1 ـ زميني مسطح، بدون سنگ و كلوخ وخرده شيشه انتخاب و سطح آن را مرطوب و سپس كاملا كوبيد تا سفت شود. علت اين امر جلوگيري از ايجاد هيبريد كرم هاي مورد استفاده با كرم هاي خاكي معمولي و زايل شدن آنها مي باشد.
    2 ـ ايجاد سايبان براي محافظت كرم ها در برابر بارندگي و نور آفتاب
    3 ـ ايجاد پشته اي از كود گاوي نيمه پوسيده به شكل گنبدي به عرض 70 و ارتفاع 50 سانتي متر و طول دلخواه و آبياري فراوان آن به منظور خروج شيرابه كود
    4 ـ ايجاد شيار در طول خط الراس پشته به عمل 15 سانتي متر و ريختن كرم ها به داخل آن و سپس برگرداندن كود روي كرم ها
    5 ـ آبپاشي پشته به صورت روزانه به منظور حفظ رطوبت آن
    6 ـ جداسازي كرم ها از پشته پس از توليد ورمي كمپوست با استفاده از غربال
    كرم ها و كاربرد آن
    همان طور كه در اين مقاله آمده است كاربرد اين كرم ها شامل:
     - مديريت كود در مزارع پرورش گاو، اسب و خرگوش و پسماند كارخانجات توليد لبنيات
    - كاهش زباله هاي مدارس، بيمارستان ها و موسسات
    - تبديل زباله هاي غذايي و جامدات آلي به ورمي كمپوست در مقياس بزرگ
    - استفاده از ورمي كمپوست در بهبود و اصلاح خاك مزراع و گلخانه ها و به تبع آن افزايش كيفيت و كميت محصولات
    - توليد پروتئين كرم به عنوان جيره غذايي آبزيان و طيور با استفاده از خشك كردن و پودر كردن لاشه بدن كرم هاي مسن مي باشد. همچنين استفاده از ورمي كمپوست در تهيه چاي كمپوست توليد مثل كرم ها و به تبع آن افزايش جمعيت كرم ها و فروختن آنها به واحدهاي متقاضي را نيز مي توان افزود.
    توجيه اقتصادي اين طرح
     قيمت هر كيلوگرم كود ورمي كمپوست بسته بندي شده در حدود 400 تومان و قيمت يك كيلوگرم كرم زنده حدود 20 تا 30 هزار تومان مي باشد. در توليد مكانيزه، قيمت تمام شده هر كيلوگرم بين 150 تا 200 تومان بوده و در كشاورزي ارگانيك و كشت هاي گلخانه اي، پاك ترين و مناسب ترين بستر مي باشد كه، سبب بازدهي بيشتر محصولات كشاورزي خواهد گرديد.
    اميد است در كشور ما نيز همچون كشورهاي توسعه يافته به جاي كودهاي شيميايي كه متاسفانه چندين دهه است استفاده از آن در مزارع كشاورزي به طور فزآينده اي رو به گسترش بوده و داراي خطرات زيست محيطي بالقوه و خطرناكي مي باشند، به تدريج از اين كودهاي ارگانيك و طبيعي استفاده شود.
    
     □

 

 

صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تپه دیورک شمس آباد و آدرس tdshamsabad.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 41
بازدید هفته : 44
بازدید ماه : 57
بازدید کل : 28752
تعداد مطالب : 34
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->


استخاره آنلاین با قرآن کریم

فال حافظ


                    
 
 

كد تقويم

کد نمایش آب و هوا کد نمایش آب و هوا