تپه دیورک شمس آباد
علمی،آموزشی،حفظ نباتات


بنظر شما شاید دوش آب سرد کاری ناخوشایند بنظر برسد و هرگز شاید احساس جالبی نسبت به انجام دادنش نداشته اید; در عوض,در شرایطی که خارج از کنترل تان بوده به شما تحمیل گردیده است. مثلا شخص بی ملاحضه ای تمام آبهای گرم را استفاده نموده است. شرایط ناراحت کننده ای است, از دست آن فرد ناراحت می شوید برای اینکه شما را مجبور نموده تا این کار ناخوشایند را انجام بدهید… چه حالی به شما دست می دهد اگر بگویم که باید درعوض سپاسگزار این فرد نیز باشید؟ برای سلامتی شما دارند کار درستی انجام می دهند. من از شما دعوت می نمایم تا 5 مزیت استفاده از دوش آب سرد را مرور کنید!


هیچ چیز قابل توجهی در مورد دوش آب گرم وجود ندارد


قبل از آنکه مزایای استفاده از دوش آب سرد را مرور نماییم, اجازه بدهید حقیقت ساده ای را برایتان بگویم که دوش آب گرم کاری از سر راحتیست نه یک ضرورت. در طول تاریخ بشریت, مردم مجبور به استحمام در آبهای در دسترس بودند. اگر در آب دریاچه شنا نموده اید, احتمالا این گفته تان را بخاطر می آورید, چقدر آب سرد است. یونانیان سیستم های گرمایش حمام عمومی را در قرن اول پیش از میلاد مسیح اختراع نمودند, اما یک مطلب جالب, بسیاری از یونانیان به خاطر مزایای بهداشتی و سلامتی آن به حمام نمودن در آب سرد ادامه دادند.

 


1. دوش آب سرد چربی ها را می سوزاند

دو نوع چربی در بدن وجود دارد. چربی سفید که از نوع بد است; و چربی قهوه ای. چربی سفید, چربی بدن است و همه دوست دارند از شرش خلاص شوند. وقتی کالری بیش از نیاز بدنمان مصرف می نماییم و ما آن کالری اضافی را نمی توانیم تبدیل به انرژی نماییم, به عنوان چربی سفید ذخیره می نماییم, که این چربی ها تمایل به تجمع در منطقۀ شکم, کمر, گردن, و ران ها دارند. چربی قهوه ای که از نوع خوب است و شاید تابحال هیچ چیزی راجع به آن نشنیده باشید, و نقشش تولید گرما برای گرم نگه داشتن بدن است. اینجا خبر خوشی است: وقتی چربی قهوه ای بخاطر سرمای شدید فعال می گردد, کالری را برای تولید گرما می سوزاند, که می تواند کمک شایانی در کاهش وزنتان داشته باشد. اما چقدر کارایی دارد؟ محققان اسکاندیناوی پی بردند که قرار گرفتن در معرض هوای سرد سوخت و ساز چربی قهوه ای بدن را تا 9 برابر افزایش می دهد, که اگر تداوم داشته باشد به فرد کمک می نماید تا حدود 5 کیلوگرم از وزن اضافی بدنش را در ظرف یکسال از دست بدهد.

 


2. دوش آب سرد سوخت و ساز بدنتان را بعد از فعالیت ورزشی افزایش می دهد


ورزشکاران حرفه ای بعد از تمرین شدید دوش آب سرد را برای کاهش درد و گرفتگی عضلات انجام می دهند. لازم نیست که مانند آنها باشید, اما پس از تمرینتان یک دوش آب سرد سریع می تواند همان منفعت ها را نیز برای شما داشته باشد. و حالتان را جا بیاورد.

 


3. دوش آب سرد سرحال و هوشیارتان می کند


صبح اول وقت که از خواب برمی خیزید چه احساسی دارید؟ این چیزی است که همه درگیرش هستند, اما اگر می خواهید صبح اول وقت شادابتر و سرحالتر باشید قبل از رفتن به محل کارتان یک دوش آب سرد حتما بگیرید. هنگامی که آب سرد بروی بدنتان می ریزد, در واکنش به آب سرد نفس هایتان عمیق تر می شود (و بدنتان تلاش می کند با مصرف اکسیژن بیشتر بدنتان را گرم نگه دارد). همچنین ضربان قلبتان افزایش می یابد, که در نتیجۀ آن گردش خون بدنتان تسریع می شود و شما را تا پایان روز پر انرژی و شاداب می نماید.

 


4. دوش آب سرد باعث افزایش گردش خون و بالا رفتن سیستم ایمنی بدن می شود

بخاطر بیاورید که گفتم دوش آب سرد باعث بالا رفتن سوخت و ساز بدنتان می شود, که کمک می کند چربی بدنتان را بسوزانید؟ با افزایش سوخت و ساز بدنتان سیستم ایمنی بدنتان فعال می گردد, که وظیفۀ مبارزه با بیماری ها بر عهدۀ سلول های سفید خون است که به شما کمک می نماید تا کمتر بیمار شوید. دوش آب سرد باعث بهبود گردش خون می شود, که از فشار خون بالا و تصلب شریان جلوگیری می نماید.

 


5. دوش آب سرد مو و پوستتان را جذابتر می نماید


اگر می خواهید جوش بدنتان کاهش بیابد, دوش آب سرد اینکار را برایتان انجام می دهد. آب گرم پوست تان را خشک می کند, در حالی دوش آب سرد پوستتان را سفت می کند و منافذش را باز می نماید, و مانع از مسدود شدن آن نیز می شود. همچنین می توانید دوش آب سرد را برای درخشندگی و جذابیت بیشتر موهایتان استفاده نمایید. دوش آب سرد کوتیکول موهایتان را می بندد, و باعث می شود موهایتان کمتر در گرد و غبار کثیف شوند.

 


اینکار را امتحان نمایید

اگر فیلم های جیمز باند را دیده باشید, حتما متوجه صحنۀ دوش گرفتن شده اید. جیمیز باند, با دوش آب گرم شروع می کرد, اما کم کم آب را سرد می نمیاد. این کار به خاطر اصلیت اسکاتلندی جیمز باند است, که دوش آب “سرد-به-گرم” به عنوان دوش اسکاتلندی معروف است.”

اگر می خواهید از تمام مزیت های شگفت انگیز دوش آب سرد بهرمند بشوید, به شما پیشنهاد می نمایم برنامۀ روتین دوش گرفتن جیمز باند را دنبال نمایید. می توانید به صورت متناوب هر 10 الی 20 ثانیه درجه حرارت آب را از گرم به سرد تغییر بدهید. وقتی به لرزش افتادید, سعی کنید چند لحظه در همان حالت بمانید. این چالش را بپذیرید.
 

بخور سرد :دستگاههای بخور، با ایجاد رطوبت ، می توانند از خشکی پوست بدن و مخاط بینی جلوگیری کنند و به عنوان یکی از درمان های کمکی در عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی استفاده شوند.

دستگاههای بخور سرد و دستگاههای بخور گرم ، هر دو اثر یکسانی در مرطوب کردن هوا دارند . هر دو دستگاه ، هوا را مرطوب می کنند و بخار آبی که کودک تنفس می کند و به را ههای هوایی پایینی دستگاه تنفسی وی می رسد ، چه بخور از نوع سرد باشد و چه از نوع گرم ، یک درجه حرارت دارد .ولی هرکدام از این دستگاهها ، مزایا و معایبی دارند که در این مقاله به آن پرداخته می شود.

در بخور گرم ،آب توسط المنت بخار  می شود .آب داخل محفظه ی بخور داغ است و اگر در اتاق کودک یا نزدیک او گذاشته شود، خطر سوختگی وجود دارد . ضمن آنکه مصرف انرژی برق نیز در این نوع بخور بالاست.ولی این دستگاه مزایایی هم دارد . از جمله این که احتمال رشد باکتری و قارچ در این دستگاههاکمتر است ،در هوای سرد و فصول سرد سال ، استفاده از آن به گرم کردن محیط خانه کمک می کند ودر ضمن به این دستگاهها ، می توان داروهای گیاهی مثل اکالیپتوس یا منتول هم اضافه کرد .

به طور کلی ، استفاده از دستگاههای بخور گرم ، در فصل های سرد سال توصیه می شود به شرطی که خانواده ، مراقب خطر سوختگی کودک باشند و آن را دور از کودک قرار دهند .

دستگاههای بخور سرد، کم صدا تر از دستگاههای بخور گرم می باشند . احتمال سوختگی با آنها وجود ندارد .استفاده از آنها برای بیمار مطبوع است به او احساس آرامش می دهد .بخور سرد در عفونت های فوقانی دستگاه تنفسی مثل خروسک ،بسیار موثر است . این نوع بخور ، باعث سرد شدن هوای اتاق می شود و لذا در آب و هوای گرم یا فصول گرم سال ترجیح داده می شود.

ولی از معایب آن این است که آب سرد محل مناسبی برای تکثیر قارچ ها و باکتری هاست .لذا توصیه میشود مخزن آن هر روز با آب و صابون شسته شود . در ضمن مواد معدنی موجود در آب نیز به صورت گرد و غبار در هوا پراکنده می شود و به همین دلیل باید مخزن بخور ،با آب مقطر پر شود.

به طور کلی بخور سرد در بیماری خروسک اطفال ،توسط پزشکان تجویز می شود و در فصول گرم سال به عنوان درمان کمکی در درمان سرماخوردگی ،سرفه و خشکی پوست توصیه می شود .

نکته ای که باید مدنظر داشت این است که استفاده از این دستگاهها نباید دایمی باشد چون رطوبت بالاحملات آسم و آلرژی را تشدید می کند و میزان رطوبت محیط نباید بیش از 50% باشد . بنابراین لازمنیست در تمام طول روز دستگاه بخور در اتاق روشن باشد و استفاده متناوب از این دستگاهها کافی است .

گزارش مکتوب ... استویا جایگزین مناسب قند

برگهای شیرین استویا جایگزین مناسب قند برای دیابتی هاست و این شیرین گیاه مناطق استوایی این روزها جایگاه خود را در استانهای شمالی ازجمله گلستان به خوبی پیدا کرده است.
این گیاه پرفایده نخستین بار درسال83 توسط دکتر حمید اوغلی از متخصصان گیاه پزشکی رشت تکثیر شد و اکنون در برخی شهرستان های گلستان از جمله گرگان و کردکوی کشت می شود.
طعم برگهای استویا شیرین و شبیه به شیرین بیان است و از برگهای خشک آن می توان برای شیرین کردن چای و در شیرینی پزی استفاده کرد .
آقای نانکلی کشاورز گرگانی می گوید: امسال 5 هزار نهال استویا را آزمایشی در مکانی به مساحت هزار و 200 مترمربع کاشتم و پس از نخستین برداشت محصول در مرداد ماه ، اکنون انگیزه ام برای توسعه کشت آن چند برابر شده است.
او درباره ویژگی های استویا می افزاید: این گیاه سالی سه بار قابل برداشت است ، ریشه آن هر سال ، خود جوانه می زند و یک روز در میان به آبیاری قطره ای نیاز دارد.
این کشاورز گلستانی اضافه می کند: برگهای استویا در اتاق خشک کن به مدت 12 ساعت در دمای 70 درجه سانتی گراد خشک و به بازار عرضه می شود .
آقای نانکلی می گوید: قصد دارم در یک هکتار به روش گلخانه ای استویا بکارم.
آقای حسینی هم که در شهرستان کردکوی زندگی می کند، 2 هزار و 500 نهال را وارد استان گلستان کرده تا با کمک کارشناسان مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی بتواند آن را توسعه دهد.
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان از سال 90 تحقیقات خود را درباره استویا زیر نظر 2 کارشناس گیاه پزشکی، دکتر علیزاده و دکتر قاسمزاده آغاز کرده است.
دکتر قاسمزاده می گوید: استویا را در مناطق کوهپایه ای گلستان ازجمله روستای زیارت شهرستان گرگان کشت کردیم که عملکردش به علت سرمای زمستان خوب نبود اما کشت در دشتهای گلستان مانند شهرستان آق قلا موفقیت آمیز بود و مشخص شد این منطقه زیستگاه مطلوب استویاست.
وی با بیان اینکه سازمان غذا و داروی آمریکا از سال 2011 مصرف شکر استویا را تایید کرده است، می گوید: این شیرین کننده طبیعی حاوی آنزیمی است که شیرینی آن 300 برابر شکر است اما برخلاف شکر کالری و گلوکز ندارد.
خانم دکتر ابومردانی متخصص تغذیه هم می گوید: مصرف شکر استویا علاوه بر دیابتی ها ، برای کسانی که در آستانه ابتلا به این بیماری قرار دارند یا به دنبال تعادل وزن هستند بسیار مناسب است، علاوه براین شکر استویا به علت نداشتن گلوکز به دندان آسیب نمی زند و حتی در برخی خمیرها هم استفاده می شود .
ضرورت اطلاع رسانی درباره وجود و توسعه کشت چنین گیاه پرخاصیتی در گلستان وقتی بیشتر می شود که جدیدترین غربال کارشناسان مرکز بهداشت گلستان از وجود 12 هزار فرد مبتلا و یا در آستانه دیابت خبر می دهد.
دکتر علیزاده محقق دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان می گوید: پودر برگهای استویا در برخی عطاری ها و شکر با عصاره تخلیص شده آن اکنون در چند خواروبار فروشی شهر گرگان به فروش می رسد.
رئیس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی گلستان با استقبال از طرح توسعه کشت استویا می گوید: به کسانی که قصد مطالعه و تحقیق بر روی گیاهان جدید داشته باشند اتاق ، خط تلفن ، اینترنت و امکان استفاده از آزمایشگاه کشت بافت را به مدت یکسال می دهیم .
آقای حسینی می افزاید: علاوه بر این به کسانی که دانش آموخته دانشگاه باشند و مراکز دانش بنیان تاسیس کنند تا 300 میلیون تومان وام کم بهره هم پرداخت می شود.

مصرف عسل موجب کاهش وزن می شود

این مطالعه توسط یک گروه محقق انگلیسی به سرپرستی ˈمایک مک اینزˈ از متخصصان ارشد تغذیه در انگلیس انجام شده است که تمام طول عمر خود را وقف این تحقیق کرده است.

این مطالعه نتایج جالبی داشت ازجمله اینکه برخلاف دیدگاه عموم، ترکیب منحصر به فرد قندهای طبیعی موجود در عسل، آن را به یک غذای کاهش وزن تبدیل می کند.

نتایج این تحقیق از آن رو حایز اهمیت است که براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی چاقی یکی از بزرگترین چالش های جمعیتی و ابتلا به بیماریهای مختلف در سطح جهان است.

طبق تحقیقات این گروه، در یک برنامه غذایی برای کاهش وزن می توان از غذای معمول خانواده، تنقلات و انواع دسرها که معمولا در رژیم های غذایی لاغری منع می شوند، لذت برد به شرط اینکه به جای شکر از عسل برای شیرین کردن آنها استفاده شود.

علاوه بر این، با جایگزین کردن عسل به جای شکر در طول روز و افزودن یک قاشق عسل در نوشیدنی گرم و مصرف آن قبل از خواب، مکانیزیم هایی که در مغز نیاز بدن به شیرینی را تحریک می کنند، از فعالیت می افتند.

براساس نتایج تحقیق این گروه از محققان انگلیسی، عسل حاوی قند است اما بر عکس قندهای تصفیه شده، سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است و به طور معمول، برای هضم قند، ویتامین ها و ماده معدنی ذخیره شده در بدن استفاده می شود که در نتیجه بدن را از هر نوع مواد ذخیره ای عاری می سازد.

مک اینز سرمعتقد است که دلیل اصلی این که بسیاری از ما برای کاهش وزن تلاش می کنیم این است که مقدار زیادی قند و غذاهای فراوری شده مصرف می کنیم.

وی افزود: حتی غذاهای ظاهرا سالم کم چرب نیز اغلب با قندهای مخفی و یا آرد سفید درست شده اند که در بدن سریع به قند تبدیل می شوند. بنابراین مصرف بالای شکر به دلیل کالری موجود در آن و نداشتن ویتامین ها و مواد معدنی باعث افزایش وزن می شود، اما بر خلاف تصور، عسل که منبع خوب مواد مغذی است در کاهش وزن بسیار موثر است.

وی با اشاره به این که بیشتر چربی ها به عنوان یک منبع مصرف نشده در بدن ذخیره و باعث حجم و وزن می شود، گفت: عسل باعث به کارگیری چربی های ذخیره شده می شود و با سوزاندن آن، انرژی فعالیت روزانه را فراهم می کند و با کاهش وزن تدریجی از چاقی پیشگیری می کند.

پزشکان می گویند: در شرایط افسردگی مغز، پیام های شیمیایی ارسال می کند تا قند را از هر منبع ممکن دیگر بدن بگیرد. برخی از این پیام ها موجب تحریک حس سیری ناپذیری قند در شده و باعث می شود که انسان نتواند جلوی خود را در برابر مصرف شیرینی و شکلات بگیرد، اما مصرف عسل این چرخه را واژگون می کند.

این محقق انگلیسی می گوید: مصرف یک نوشیدنی شیرین شده با عسل در شب هنگام موجب کاهش استرس شبانه فرد می شود، به انسان اجازه می دهد که راحت تر بخوابد و در نتیجه بدن فرصت می یابد که به بازیابی، تعمیر و سوخت و ساز بپردازد و همین امر موجب موجب سوزاندن چربی می شود.

وی می گوید از آنجایی که عسل توسط زنبورها و از شهد گل ها درست می شود تا حدودی موجب هضم قند و تغییر ترکیبات انها می شود که خود بر روش سوخت و ساز بدن ما تاثیر می گذارد.

مطالعات نشان می دهند زمانی که ما یک فنجان چای شیرین شده با عسل می نوشیم و یا در ماست عسل می ریزیم ، قند عسل رفتاری کاملا متفاوت با قند سفید یا شکر در بدن دارد.

آزمایش های انجام شده توسط محققان انگلیسی نشان می دهد که یک قاشق چایخوری پر عسل سطح قند خون را کاهش می دهد، که این ویژگی در شکر سفید مشاهده نمی شود.

این بدان معنی است که عسل موجب از فعالیت افتادن سلول های تنظیم قند خون در مغز نمی شود و به رییس بدن اطمینان می دهد که سوخت لازم خود برای کارکرد در حد مطلوب را دارد.

آیا عسل طبیعی شکرک میزند     

 

عسل یک ماده ی فندی فوق اشباع شده است و یکی از آنزیم های مهم عسل آنزیمی است به نام دیاساز که در صورت مهیا بودن شرایط (قرار گرفتن عسل در محیطی با درجه حرارت بین 7-14)ذرات خیلی ریز محلول در عسل را به خود جذب کرده و پس از تشکیل هسته شروع به رس کردن(متبلور،کریستالیزه شدن)آن می شود و این تنها یک حالت فیزیکی است مثل یخ زدن آب. بنابراین هیچ تاثیر سوئی در خواص و کیفیت عسل ندارد و برای برطرف کردن آن می توان ظرف محتوی عسل را درون طرف آب گرم قرار داده و به آرامی حرارت دهید تا به حالت طبیعی در آید.
جالب این که در برخی از کشور های اروپایی و آمریکایی عسل به صورت رس شده و شکرک زده در بسته بندی های مختلف مانند کره و پنیر به بازار عرضه می شود.
برخلاف تصور غلط رایج در ایران، که عسل شکرک زده تقلبی می دانند..
پس شکرک زدن تنها در عسل های طبیعی و سالم رخ می دهد.

متاسفانه شکرک زدن عسل آنقدر مشکل ایجاد کرده که بعضی از تولید کنندگان عسل بجای اطلاع رسانی صحیح، عسل را پس از استخراج بمدت30 دقیقه در دمای 60 درجه حرارت نگه می دارند تا دیگر شکرک نزند ، با این عمل اگر چه دیگر شکرک نمی زند ول به طور  کلی تمام آنزیمها و خواص عسل از بین می رود  و تنها یک ماده شیرینی بنام عسل ولی بدون خاصیت تحویل ما می دهند.

پس رس کردن و شکرک زدن عسل دلیل بر طبیعی و سالم بودن آن است و هیچ عسل طبیعی و سالمی در دنیا پیدا نمی کنید مگر این که دیر یا زود شکرک خواهد کرد البته زمان آن بستگی به نوع گل و گیاه و مقدار رطوبت موجود در عسل و درجه حرارت محیطی که عسل در آن نگهداری می شود دارد، بنابراین مصرف کنندگان گرامی هیچ نگرانی از این بابت نداشته باشند و می توانند بنابر سلیقه خود آن را به صورت مایع یا رس کرده و شکرک زده مصرف نمایند.

البته عسل نیز مانند هر ماده غذایی دیگر شرایط نگهداری خود را می طلبد بنابراین توصیه می شود عسل را در جای گرم و خشک (دمای اتاق و اشپزخانه) نگهداری شود و نیاز به بخچال نمی باشد.

 

 

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تپه دیورک شمس آباد و آدرس tdshamsabad.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 41
بازدید هفته : 46
بازدید ماه : 59
بازدید کل : 28754
تعداد مطالب : 34
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->


استخاره آنلاین با قرآن کریم

فال حافظ


                    
 
 

كد تقويم

کد نمایش آب و هوا کد نمایش آب و هوا