تپه دیورک شمس آباد
علمی،آموزشی،حفظ نباتات
سه شنبه 28 آبان 1392برچسب:توت فرنگی, :: 7:8 ::  نويسنده : مهندس شمس آبادی

موضوع :پرورش توت فرنگی


 

 تاریخچه توت فرنگی:توت فرنگی میوه ای نسبتا جدید است که تا 250-300 سال قبل به این شکل امروزی وجود نداشت و بیشتر موارد استفاده دارویی داشته است. در قرن چهاردهم در فرانسه توت فرنگی های وحشی از جنگل به زمین زراعتی منتقل شد و از آن به عنوان یک گیاه اهلی استفاده گردید. در جنگلهای شمال ایران توت فرنگی وحشی بطور فراوان یافت می شود. بنظر می رسد که اولین رقم اصلاح شده در زمان صدارت اتابک اعظم از فرانسه به ایران آمد و به نام اتابکی خوانده شد.
مشخصات گیاهشناسی و ارقام موجود توت فرنگی: توت فرنگی از جنس فراگاریا (Fragaria) و گونه رژا (Resea) بوده که امروزه از گونه های شیلنسیس (Chilensis) و ویرجینیا (Virginia) و هیبرید بین ایندو یعنی اناناس (ananasae) استفاده زراعی می گردد.
عموما گیاهانی علفی باساقه های رونده یا استولون هستند.برگها مشتمل بر سه برگچه خشن و کرک دار برنگ سبز تیره بوده که در برخی از ارقام شفاف می باشند. ساختمان گل شامل 5 گلبرگ سفید که در قسمت تحتانی خود به یک زائده کوچک متصل است، کاسه گل شامل 5 کاسبرگ سبز رنگ بوده که در قسمت تحتانی تقریبا به یکدیگر جوش خورده می باشند. تعداد کاسبرگها در برخی از ارقام زراعتی ممکن است بیش از 5 عدد باشد. پرچمها به تعداد 20 عدد یا کمی بیشتر یا کمتر است. مادگی به تعداد زیاد و بصورت مارپیچی بر روی نهنج قرار گرفته است و در مجموع و همراه با نهنج فرم نسبتا کشیده ای را تشکیل می دهد. مادگی از فندقه های جدا از یکدیگر که هر کدام دارای تخمدان با شکل راست و کوتاه می باشد تشکیل شده است. در هر تخمدان یک تخمک وجود دارد و در واقع بذر به تعداد فندقه ها تولید می شود. گل در واقع دو چنسه و پس از تلقیح گلبرگها ریزش کرده و نهنج بتدریج رشد و گوشتی شکل می گیرد و میوه بمرور زمان آبدار شده و از حالت اسیدی به قندی تبدیل می شود. اگر لقاح ناقص باشد تعداد فندقه ها محدود و چه بسا تقارن میوه حفظ نمی شود.
ارقام توت فرنگی به گروه ارقام بهاره یعنی بوته هایی که در سال یکبار میوه می دهند و ارقام چهار فصله که در سال بیش از یکبار میوه می دهند، تقسیم می گردند. مهمترین ارقام بهاره عبارتند از گورلا، آلیسو، تیوگو، رد گانتلت، اسیتا، کاتس کیل، فرسنا
ارقام چهار فصله: این ارقام بسیار قوی الرشد و خزنده بوده و از اواخر اردیبهشت تا اواخر تابستان و گاهی اوایل پاییز میوه می دهند. میوه ها ریز و به تعداد زیادتری در هر بوته تولید می شوند. ارقام چهار فصله مانند: استرا، هومی جنتو می باشد.
ازدیاد توت فرنگی: ازدیاد بطریق جنسی و غیر جنسی صورت می گیرد.
الف)ازدیاد جنسی: ازدیاد توت فرنگی بوسیله بذر مخصوص ارقامی است که طبیعتا تولید ساقه رونده نمی کنند و یا ارقامی که ساقه های رونده کمی دارند و همچنین جهت تولید ارقام جدید از روش ازدیاد بذری استفاده می شود.
ب) ازدیاد غیر جنسی: در ازدیاد غیر جنسی که تقسیم بوته خوانده می شود بوته هایی را که خوب رشد کرده و قوی هستند پس از خارج کردن از زمین به چند بوته کوچکتر که هر کدام دارای مقداری ریشه می باشند تقسیم کرده و سپس آنها را در محل اصلی نشاء می کنند. در این روش باید از بوته های سالم پایه های مادری استفاده گردد. روش ازدیاد از طریق ساقه های رونده بدین صورت می باشند که پس از ریشه دار شدن ساقه های رونده در تابستان از بوته مادری جدا و در محل سایه نشاء کرده و سپس در فصل پاییز بوته های انتخابی را به زمین اصلی انتقال می دهند.
شرایط خاک و شرایط محیطی رشد توت فرنگی:توت فرنگی گیاهی است که در خاکهای مختلف تقریبا سازگار است با این وجود خاکهای عمیق نرم با بافت شنی رسی را ترجیح می دهد. بهترین PH مناسب برای توت فرنگی 5/5 تا 5/6 می باشد. اگر میزان آهک خاک از حد مجاز بیشتر باشد عارضه کلروز یا زرد شدن برگها بروز خواهد کرد. از لحاظ آب و هوا در شرایط مرطوب و شرایط نسبتا گرم محصول دهی مناسب خواهد داشت. در شرایط گرم و مرطوب باید آب کافی در اختیار گیاه قرار گیرد و همچنین ارقام مقاوم به گرما انتخاب گردد. در ارتفاع 400 تا 800 متری از سطح دریا می تواند رشد مناسبی داشته باشد. نیمه مقاوم به سرما بدون پوشش کاه و کلش می تواند تا 5- درجه سانتی گراد را تحمل نماید ولی با پوشش ویژه تا -18 درجه سانتی گراد را متحمل است. از نظر نیاز سرمایی جزء گیاهان کم نیاز به سرما تقسیم بندی می شود بطوریکه در 200 تا 400 ساعت دمای کمتر از 7 درجه سانتی گراد نیاز سرمایی و ناچیز آن منتفی می گردد. سطحی بودن ریشه ها که معمولا تا عمق 15 تا 20 سانتی متری خاک توزیع می گردد گیاه را حساس به کم آبی می کند. جهت تولید محصول بهاره باید از ارقامی استفاده گردد که طالب روزهای کوتاه و نیاز دمایی پائین تری باشند تا گل انگیزی و محصول دهی آنها بخوبی انجام گیرد.
در ارقام 4 فصله روز کوتاهی یا روز بلندی و همچنین پائین بودن و بالا بودن درجه حرارت زیاد مطرح نیست و این گروه از توت فرنگیها معمولا در شرایط مختلف براحتی گل می دهند.
پیش رس کردنتوت فرنگی: توت فرنگی طبیعتا از میوه های نوبرانه و از اولین میوه های است که در بهار به بازار عرضه می شود. در حالت معمولی و در مناطق معتدل زمان برداشت میوه در اواخر اردیبهشت ماه تا اوایل تیر است ولی امروزه با فن آوری های خاصی می توان زمان رسیدن میوه را به جلو انداخت. به عبارت دیگر می توان با استفاده از وسائل و امکانات امروزی اقدام به پیش رس کردن و تولید توت فرنگی خارج از فصل نمود و عرضه توت فرنگی را مدت طولانی تری ادامه داد . البته هزینه های اضافی که برای پیش رس کردن ایجاد می شود به علت قیمت بیشتری که محصول نوبرانه دارد جبران خواهد شد.
پیش رس کردن توت فرنگی در گلخانه: مطمئن ترین وسیله برای پیش رس کردن استفاده از گلخانه است. مشکل استفاده از گلخانه در درجه اول هزینه سنگین احداث گلخانه و نیاز به تخصص و تجربه کافی برای کشت توت فرنگی در گلخانه است.
برای این منظور می توان نشاء توت فرنگی را ابتدا اواسط تیرماه تا اوایل شهریور در خزانه انتظار کشت کرد و 5-7 کیلوگرم در هر صدمتر مربع از کودهای کامل ازت - فسفر - پتاس به نسبت 17 - 12 - 12 به عنوان کود پایه به زمین خزانه دارد. پس از تولید ریشه های قوی در نشا بوته ها شروع به ایجاد ساقه های رونده می نمایند. با سرد شدن هوا بوته ها تحت تاثیر نور و درجه حرارت پائین قرار گرفته و گل در آنها تشکیل می شود. در آبان و آذر بوته ها را به گلخانه حمل کرده و در بستر کاشت به فاصله 30 تا 25 سانتی متر کشت می نمایند.
در گلخانه نیز مقدار 5-3 کیلوگرم کود کامل شیمیایی در 100 متر مربع به بستر داده می شود. درجه حرارت گلخانه را ابتدا روی 8 - 12 درجه سانتی گراد تنظیم کرده و با افزایش شدت نور درجه حرارت را نیز زیاد می کنند و به 15 - 20 درجه سانتی گراد می رسانند. البته می توان درجه حرارت را به 8 درجه سانتی گراد کاهش داد. بلافاصله پس از کاشت بایستی به اندازه کافی آبیاری نمود. در آبیاری توت فرنگی گلخانه ای باید دقت شود که زمین بطور یکنواخت مرطوب گردد. به منظور جلوگیری از خطر پوسیدگی میوه در اثر رطوبت زیاد باید گلخانه را به موقع تهویه کرد و بوسیله حرارت خشک رطوبت زیادی را کاهش داد. برای انجام عمل گرده افشانی و تلقیح بهتر گلهای توت فرنگی در گلخانه می توان برای هر 1000 متر مربع سطح زیر کشت یک کندوی زنبور عسل در گلخانه قرار داد.

منبع: سیروس بیدریغ، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان
 

             مبارزه غیر شیمیایی با علفهای هرز 

مقدمه:                          Introduction:

در سالهاي اخير، به كارگيري مديريت تلفيقي علفهايهرز با هدف كارايي بيشتر نهاده ها، كاهش آلودگي محيط زيست وافزايش تنوع زيستي توجه بسياري از متخصصين علفهاي هرز را به خود جلب كرده استوبا توجه به آن‌كه امروزه در برخي از كشورهاي درحال توسعه هم‌چناناز  روش‌هاي شيميايي به‌عنوان تنها روش مبارزاتي در بخش كشاورزي استفاده مي‌كنند،اما در ديگر جوامع و كشورهاي توسعه يافته محققين، كارشناسان، مسوولين و سياستگذارانبا رويكردي مثبت به روش‌هاي غيرشيميايي همانند روش‌هاي كنترل زراعي، مكانيكي،اكولوژيكي و بيولوژيكي سعي در آن دارند به ميزان كمتري از مواد مهلك شيميايي كهسرطان زايي آنها در بسياري از موارد اثبات شده‌است استفاده كنند و با ديدي جامع برترويج روش‌هاي غيرشيميايي در توليدات كشاورزي و برخورد و كنترل توليدكنندگان و مصرفكنندگان سموم غيرمجاز شيميايي در عرصه‌ي كشاورزي در تحقق آرمان توليد محصول غذاييسالم، ايمني و امنيت غذايي گام‌هاي موثرتريبردارند.  
در اين مقاله به معايب و مزاياي علف‌هاي هرز و روش‌هاي كنترل غيرشيميايي پرداخته شده است. توسط برخي از سيستم‌هاي كشاورزي همانند كشاورزي زيستي و مديريت تلفيقی مي‌توان علف‌هاي هرز را بدونمصرف مواد و سموم شيميايي مديريت و كنترل كرد.

علف‌هاي هرز و کنترل غيرشيميايي آنها*                                      

Weeds and their control Ghyrshymyayy

با توجه به افزايش مصرف علف‌کش‌ها ازدهه‌ي 1940 به بعد، مصرف اين موادشيميايي منجر به پيدايي مشکلات زيست محيطي، زيستي،اثرات مضر بر موجودات
غيرهدف، افزايش مقاومت برخي از علف‌هاي هرز و باقي ماندنبقاياي اين سموم در محصولات و در نتيجه توجه بيشتر به روش‌هاي مبارزه‌ي غيرشيمياييدر سراسر جهان شده است.
گفتني‌ست مديريت تلفيقي به‌عنوان يكياز راهکارهاي مناسب درنظر گرفته مي‌شود، بنابراين توجه به روش‌هاي کنترل غيرشيمياييو استفاده از آن با درنظر گرفتن اثرات درپيش گفته شده درحال گسترش در تمام نقاطدنياست.
لازم به توضيح است علف‌هاي هرز داراي مزايايي نيز هستند و تنها با درنظر گرفتن مشکلات ايجاد شده توسط اين نوع از گياهان و تمرکز تک بعدي بر رويمعايب آنها نمي‌توان مديريت مناسبي را براي كنترل علف‌هاي هرز اعمال كرد؛ بنابرايندر كنترل آنها بايد به اين نكته توجه داشت كه اين گياهان به‌عنوان موجوداتي زندهبايد از حق حيات بهره‌من باشند و متاسفانه در روش‌هاي كنترل شيميايي به اين موضوعمهم توجه چنداني نمي‌شود



*مزاياي علف‌هاي هرز*                                     Advantages weeds

جلوگيري ازفرسايش:Prevent erosion:


علف‌هاي هرز همانند ساير گياهان به‌عنوان پوششي سطح خاک راکه در واقع بستر اکثر گياهان است در برابر فرسايش بادي و آبي حفظ مي‌كنند. خاليبودن زمين از گياه آن را در معرض فرسايش و جابه‌جايي بخش حاصل‌خيز آن به نقاط ديگرتوسط باد و آب قرار مي‌دهد؛ اين‌ درحالي‌ست كه اگر زمين توسط گياهي پوشيده شود خاککمتر در معرض فرسايش قرار مي گيرد. بنابراين پوشش زمين توسط علف‌هاي هرز نوعي سپردر مقابل فرسايش است.

افزايش تنوع زيستي وايجاد زيستگاه براي دشمنان طبيعي:
هر سيستمي که تنوع آن زياد باشدپايداري آن بيشتر است كه به‌عنوان قانوني در اکولوژي بيان شده است. در حقيقتعلف‌هاي هرز مي‌توانند تنوع را در اکوسيستم بالابرده  و پايداري آن‌را افزايش دهند. از سوي ديگر وجود علف‌هاي هرز مي تواند به‌عنوان زيستگاه طبيعي براي اکثر موجوداتمفيد که در طبيعت باعث کنترل آفات و بيماري‌ها مي‌شوند موثر واقع شوند

استفاده به‌عنوانعلوفه براي دام:
از علف‌هاي هرز به دليل آن‌که همانند ساير گياهان دارايمواد غذايي هستند مي‌توان  براي تغذيه دام استفاده کرد؛ گفتني‌ست اين روش مي‌تواندبه‌عنوان راهکاري مفيد براي کنترل علف هاي هرز درنظر گرفته شود.

افزايش ماده‌ي آليخاک:
ماده آلي خاک منبعي با ارزش و مهم در تامين موادغذايي و حاصل‌خيزيخاک است؛ وجود ماده‌ي آلي بالا در خاك موجب افزايش عملكرد محصول مي‌شود؛ از سويديگر وجود مواد آلي در خاك خصوصيات شيميايي و فيزيکي آن را بهبود مي بخشند؛ دراين‌باره مي‌توان به مواردي همانند افزايش نفوذ پذيري خاک، افزايش ظرفيت نگهداريآب، بهبود تهويه آن، افزايش و بهبود ميکرو فلور (گياهان كوچك)  خاک و...اشاره کرد.

انتقال ژن از علف‌هايهرز به گياهان حساس توسط مهندسي ژنتيک:
در سال‌هاي اخير مهندسي ژنتيکگسترش قابل توجهي در علم کشاورزي داشته است، بنابراين به‌منظور اصلاح ژن گياهان ازعلف‌هاي هرز مقاوم به برخي تنش‌ها يا بيماري‌ها استفاده کرد. به بيان ديگر توسطروش‌هاي گوناگون، ژن‌هاي مقاومت از علف‌هاي هرز به گياهان حساس انتقال داده مي‌شود،پس از آن گياهاني كه در آنها اصلاح ژن انجام گرفته است مورد بررسي و ارزيابي درشرايط آزمايشگاهي و مزرعه‌اي قرار مي‌گيرند؛ در صورتي كه انتقال ژن مقاومت بهگياهان موفقيت آميز باشد  اين گياهان به‌عنوان گياهان مقاوم به تنش يا بيماري موردنظر معرفي مي‌شوند.

*معايب و خسارات علف‌هاي هرز*

*روش‌هاي کنترل غيرشيميايي علف‌هايهرز*

تناوبزراعي

 تناوب زراعي قلب سامانه‌هاي کشاورزي است. استفاده ازگياهان به‌صورت متناوب باعث شکستن چرخه‌ي زندگي علف‌هاي هرز مستقر در مزرعهمي‌شود.
قرار گرفتن گياه مقاوم در تناوب با گياهي که ميزبان علف هرز است باعثکنترل علف هرز خواهد شد؛ از سوي ديگر با استفاده از تناوب در حقيقت نيچ(آشيانه‌ياكولوژيكي) را براي عدماستقرار علف هرز پر مي‌کنيم و در نتيجه علاوه بر استفاده‌ياقتصادي، مي‌توان علف‌هاي هرز محصولهايي كه ميزبان هستند را کنترل كرد و هم‌چنين باتنوع گياهي موجبات پايداري اکوسيستم را فراهم كرد.

تغيير رژيم رطوبتيخاک

 اولين محيطي که گياه وعلف هرز با آن در ارتباط هستند خاک است، مامي توانيم تغييراتي را در خاك اعمال كنيم كه منجر به كنترل علف هرز شود. يکي از اينعوامل رژيم رطوبتي خاک است.
مديريت آب در كنترل علف‌هاي هرز نقش زيادي دارد،به‌طور معمول علف‌هاي هرز را در خاک‌هايي که داراي بافت سنگين هستند بهتر مي‌توانكنترل كرد، گفتني‌ست كنترل علف‌هاي هرز مي‌تواند به دو صورت انتخابي يا غير انتخابيباشد؛ به‌عبارت ديگر  اگر درحضور محصول مورد نظر علف هرز را کنترل کنيم انتخابي، واگر در غياب محصول کنترل صورت گيرد غير انتخابي ناميده مي شود
براي نمونهغرقاب يکي از اين روش‌هاي كنترلي‌ست که علاوه بر  ايجاد شرايط غير هوازي، ترکيباتسمي که براي حيات بذر علف‌هاي هرز مضر هستند را توليد مي‌كند.

تغيير روشآبياري

 در روش‌هاي مديريت يکي از عوامل قابل تغيير در راستاي کنترل علفهرز تغيير روش آبياري مي باشد که مستلزم داشتن اطلاعات کافي در مورد چرخه زندگي علفهرز و محصول مي باشد. دراين روش مي توانيم بااستفاده از انواع مختلف آبياري مثلغرقابي، باراني يا قطره اي و انتخاب بهترين نوع آن که بتواند در سيستم مديريت علفهرز به صورت کارا عمل کند مي توانيم درصد خسارت علفهاي هرز را کاهش دهيم.

 تغيير زمانکوددهي، نوع کود و مقدار کود

در بيشتر موارد ميزان کود پذيري علف‌هايهرز بيشتر از گياه زراعي است، بنابراين کنترل علف هرز بايد نسبت به مديريت حاصلخيزيخاک در الويت قرار گيرد؛ به عبارت ديگر پس از كنترل علف‌هاي هرز مي‌توان مديريتمناسبي براي حاصل‌خيزي خاک اعمال كرد. روش کوددهي نواري و قرار دادن آن زير بذرگياه زراعي بهتر از پخش كود در كنار بذر گياهان مي‌باشد.
هم‌چنينزمان مصرف کود بسيارمهم است به‌ شيوه‌اي كه اگر سرعت رشد علف هرزبيشتر از گياه زراعي باشد کوددهي زود هنگام باعث رشد سريعتر علف هرز شده و بر گياهزراعي غلبه مي کند(نمودار 1 در پيوست).
اين‌درحالي‌ست که اگر سرعت رشد گياهزراعي بيش از علف هرز باشد کوددهي زود هنگام باعث رشد بيشتر گياه زراعي شده وتوانايي غلبه و درنهايت كنترل علف‌هاي هرز را خواهد داشت(نمودار 2 در پيوست).

 

استفاده ازمالچ(خاکپوش)

 مالچ‌ها به دو صورت آلي (گياهان و بقاياي آنها) و غير آلي(مالچ‌هاي پلاستيکي و نفتي) هستند. شايان ذكر است مالچ‌هاي گياهي در زمين‌هاي تحتآيش، مخلوط با محصولات ديگر و يا به‌عنوان کشت جايگزين براي محصولات اصلي در طولدوره فصل رويش كشت مي‌شوند.
از مالچ بيشتر به‌هنگام آيش يا ميان دو کشت استفادهمي‌كنند تا از لحاظ ميزان مصرف آب مقرون به صرفه باشد؛ گفتني‌ست كشت متراكم مالچمنجر به پر شدن فضاهاي خالي مي‌شود كه علف‌هاي هرز به‌راحتي مي‌توانند در آن رشدكنند بنابراين گياهاني كه به منظور مالچ كشت مي‌شوند علاوه بر آن‌كه به‌عنوان محصولفرعي استفاده مي‌شوند، با پر كردن فضاهاي خالي از رشد و استقرار علف‌هاي هرز درمزرعه جلوگيري مي‌كند.

 

استفاده ازارقامداراي قدرت رقابتي بالا

 بسياري از مطالعات بيان‌گر تفاوت در تواناييگونه‌هاي گوناگون گياهان زراعي است؛  البته بايد به اين نكته توجه داشت كه تنوع درتوانايي رقابتي گياهان زراعي گوناگون، بستگي به عواملي همانند ويژگي‌هايمورفولوژيکي(ظاهري) و يا فيزيولوژيکي(ساختاري) ارقام گوناگون گياهي دارد؛ بنابراينمي‌توان با جايگزيني گياهاني با توان رقابتي بالا با گياهان ضعيف‌تر باعث كاهشهزينه‌هاي بيش از حد مربوط به كنترل علف‌هاي هرز شد.

استفاده ازدام:

دام‌ها در20 درصد مناطق تحت مديريت و 30 درصد مراتع چرا مي کنند،حساسيت علف‌هاي هرز به چراي دام‌ها بستگي به عادت رشد گياه، چرخه‌ي زندگي، شرايطرشد در زمان چرا و ميزان خوش خوراکي آن براي گونه‌هاي حيوانات علف‌خوار دارد؛به‌عبارت ديگر سليقه‌ي غذايي و رفتاري دام‌ها و هم‌چنين ميزان حساسيت آنها بهترکيبات شيميايي موجود در علف‌هاي هرز و شدت لگدکوبي خاک توسط دام متفاوت است؛ براينمونه خوک از اندام‌هاي ذخيره‌اي گياهان؛ گاو، گاوميش و اسب از باريك برگ‌ها و بزنيز از پهن برگ‌ها و گياهان بوته‌اي بيشتر استفاده مي‌کنند.

کشتمخلوط

در کشت مخلوط مي‌توان با پرکردن فضاهاي خالي مانع از استقرار علفهرز در منطقه شد؛ مديريت کشت مخلوط داراي مزاياي بي‌شماري است که درصورت مديريتمناسب مي‌تواند با افزايش منابع اقتصادي، تنوع و پايداري مزرعه، حاصل‌خيزي خاکبه‌دليل افزايش ماده‌ي آلي خاک و استفاده از گياهان تثبيت کننده ازت در کشت مخلوط،به‌طور موثرعلف‌هاي مزرعه را مديريت و کنترل کند.

استفاده از ترکيبات دگرآسيب (اللوپاتي)

 ازبخش‌هاي گوناگون برخي از گياهان همانند  اندام‌هاي هوايي و زيرزميني به‌خصوص ريشه‌يموادي ترشح مي‌شود كه مي‌تواند در رشد و نمو گياهان اختلال ايجاد كند، اين نوع ازمواد مترشحه اللوپاتي يا دگر آسيبي نام دارد. در دهه‌هاي گذشته استفاده از ترکيباتدگر آسيب به‌طورقابل ملاحظه‌اي افزايش و از اين ترکيبات براي مديريت علف‌هاي هرزاستفاده وسيعي شده است. اللوپاتي پديده‌اي است که در آن ترکيبات بيوشيميايي توسطبرخي از ارقام گياه زراعي توليد شده و سبب محدود كردن رشد گياه هرز مي شود. اينترکيبات مي‌تواند توسط ريشه و يا اندام‌هاي هوايي گياه زراعي توليد شود.
درسال‌هاي اخير وجود خاصيت اللوپاتي در برخي از محصولات همانند گندم و برنج اثبات شدهاست.

*تغيير رژيم رطوبتي خاک*

کنترل علف هرز سوروف (crus-galli Echinocola)
علف هرز سوروف كه در مزارع برنج, ذرت و گوجهفرنگي وجود دارد به هنگام رطوبت پائين خاك حالت تهاجمي پيدا مي‌كند. اگر در مراحلاوليه‌ي رشد سوروف رطوبت 90درصد رطوبت اشباع باشد حداکثر جوانه زني را دارد. اگر 1سانتي متر آب را روي خاک نگه داريم جوانه زني 50 درصد مي‌شود. هنگامي‌که عمق آب  5سانتي متر باشد جوانه زني به 20درصد كاهش مي يابد و اگر عمق آب  15 سانتي متر باشدجوانه زني 1درصد مي شود؛ بنابراين با افزايش ميزان رطوبت مي‌توان به‌طور موثر اينعلف هرز را در مزارع برنج به راحتي و بدون استفاده از مواد شيميايي کنترل کرد.

*تغيير روش آبياري*

کنترل گل جاليز
علف هرز گل جاليز  خسارت عمده‌ي آن بر روي محصولات جاليزي است. گفتني‌ست گل جاليز در مزارعي كه از سيستم آبياري قطره اي استفاده مي‌كنند شايعاست؛ باتوجه به آن‌كه اين گياه  براي رشد نياز به ترشحات ريشه‌ي ميزبان دارد  بااستفاده از روش آبياري غرقابي غلظت اين مواد محرک و در نهايت خسارت علف هرز  گلجاليز نيز کاهش مي‌يابد.

*تغييرنوع کود*

در مزرعه‌ي گندم که ترجيح کودي زياد درعملکرد تاثيرگذار نبود وقتي سولفات آمونيوم مي‌دهيم علف هرز گندمک افزايش مي يابداين درحالي‌ست هنگامي‌كه از نيترات آمونيوم استفاده مي‌کنيم تراکم علف هرز گندمککاهش مي‌يابد.

*استفاده ازمالچ*

گياهاني که به‌عنوان مالچ در مديريتعلف‌هاي هرز استفاده مي‌شوند بايد داراي خصوصيات زير باشند
1.
داشتن خاصيتدگرآسيبي
2.
رشد بيشتر و پوشش دادن زمين
3. 
در آينده به‌عنوان علف هرز مطرحنشوند
4.
سازگار با منطقه باشند
استفاده از گياهان چاودار و ماشک به‌دليلداشتن ترکيبات دگرآسيب همانند بوتريک اسيد و دي بوتريک اسيد(BOA&DIBOA )که درجوانه زني بذر علف‌هاي هرز تاثيرگذارند و هم‌چنين به دليل داشتن برخي ويژگي‌هاهمانند آن‌چه در ادامه مطرح مي‌شود داراي اهميت مي‌باشند:
ريشه‌ي اين دو گياهدر زمان حيات و هم‌چنين بقاياي آنها پس از حيات توانايي ترشح ترکيبات دگرآسيب رادارند
چاودار و ماشک داراي رشد مناسبي بوده بنابراين علف‌هاي هرز بسياري راکنترل مي کنند
ترکيبات مترشحه از اين نوع گياهان با طبيعت هم‌خواني دارند، سريعدر خاک تجزيه مي شوند و اثرات زيست محيطي سموم را ندارند
ازتي که بقايا آزادمي‌کنند آمونيوم است كه اين مواد برخلاف نيترات باعث شکستن خواب بذر علف هرز وتحريک جوانه زني آن نمي‌شود و هنگامي به نيترات تبديل مي شود كه در آن زمان گياهزراعي رشد کرده و مشکل تحريک بذر علف هرز را نداريم.

*استفاده از ارقام داراي قدرت رقابتيبالا*

برخي از ارقام گياهان به‌دليل دارا بودنبرخي خصوصيات توانايي رقابت بالايي را با علف‌هاي هرز دارند در تحقيقات مشخص شدهاست، هيبريدهايي از ذرت که داراي ارتفاع و شاخص سطح برگ بيشترو کانوپي(الگوي فضايي) متراکم‌تر بودند تحمل بيشتري نسبت به علفهرز گاوپنبه داشتند(Lindquist 1998). هم‌چنين مشخص شد که اين هيبريدها ماده‌ي خشکبيشتري را در مراحل اوليه‌ي رشد به برگ‌ها اختصاص دادند.

*استفاده از ترکيبات دگرآسيب*

فاي و دوک(1997)دريافتند که وجوداسکوپلتين درچند رقم يولاف باعث شد که گياهچه‌هاي خردل وحشي (Brassica kaber) بهحالت کوتاه و رنگ پريده درآيند. که مي‌توان از اين ويژگي گياه خردل در کنترل علفهرز يولاف بدون استفاده از علف کش‌ها در مديريت علف‌هاي هرز استفاده کرد.

 

 

ورمي كمپوست يا طلاي سياه


با رشد روزافزون جمعيت، افزايش سطح رفاه و تنوع كمي و كيفي در مصرف مواد غذايي، توسعه صنايع تبديلي و رشد پديده شهرنشيني، دفع زباله و مواد زايد آلي به يك مشكل به ويژه در شهرهاي بزرگ تبديل شده است. امروزه فرآوري مواد زايد آلي به سه روش سوزاندن، دفن در محل هاي خاص و بازيافت يا استفاده مجدد انجام مي پذيرد. روش بازيافت علاوه بر اينكه در حفظ محيط زيست و كاهش آلودگي موثر است مي تواند مواد زايد را به عنوان مواد خام، مجددا در چرخه مصرف قرار دهد و از تخريب بيشتر محيط زيست پيشگيري كند. از بين انواع محصولات بازيافتي مي توان به ورمي كمپوست (vermicompost) يا كمپوست كرمي كه در كشورهاي مختلف جهان با استقبال گسترده اي روبه رو شده است، اشاره كرد.
    ورمي كمپوست چيست؟
    ورمي كمپوست، عبارت است از كود آلي بيولوژيك كه دراثر عبور مداوم و آرام مواد آلي در حال پوسيدگي از دستگاه گوارش گونه هايي از كرم هاي خاكي و دفع اين مواد از بدن كرم، حاصل مي شود. اين مواد هنگام عبور از بدن كرم آغشته به مخاط دستگاه گوارش (موكوس)، ويتامين ها و آنزيم ها شده كه در نهايت به عنوان يك كود آلي غني شده و بسيار مفيد براي ساختمان و بهبود عناصر غذايي خاك، توليد و مورد مصرف واقع مي گردد. بنابراين، ورمي كمپوست عبارت است از فضولات كرم به همراه درصدي از مواد آلي و غذايي بستر و لاشه كرم ها.
    برتري ورمي كمپوست به كمپوست معمولي
    ورمي كمپوست ماده اي شبيه به پيت (peat) است كه به خوبي تغيير فرم يافته و ساختار، تخلخل، تهويه، زه كشي و ظرفيت نگهداري رطوبت آن در حد آلي مي باشد. توليد ورمي كمپوست تعداد ريز موجودات بيماري زاي گياهي (pathogenic microganisms) را به شدت كاهش داده و بنابراين از اين نظر برتري نسبي به كمپوست معمولي دارد. توليد كمپوست به عنوان يك فرآيند هوازي منجر به معدني شدن (mineralization) نيتروژن مي شود كه در مورد توليد ورمي كمپوست، استفاده از كرم هاي خاكي باعث تسريع اين روند مي گردد. فرآيند هوموسي شدن (Humification) كه در مرحله رسيدگي (Maturation stage) كمپوست سازي اتفاق مي افتد، در طول فرآيند توليد ورمي كمپوست، بزرگتر و سريع تر اتفاق مي افتد. كود توليدي در اين روش به علت بالا بودن نسبت كربن به ازت (C/N15) فاقد بوي نامطبوع و فعاليت حشرات مزاحم مي باشد.
    2700 گونه كرم خاكي، عامل تهيه كمپوست
    به طور كلي در حدود 2700 گونه مختلف از كرم هاي خاكي وجود دارند كه بسته به موضوع كار و هدف، گونه انتخابي متفاوت خواهد بود.
    اين اهداف مي تواند شامل موارد ذيل باشد:
    1 ـ افزايش حاصلخيزي خاك و بهبود ساختمان و مديريت خاك
    2 ـ افزايش محصول
    3 ـ توليد مكمل غذايي جهت خوراك دام و آبزيان
    4 ـ توليد مواد آرايشي
    مناسب ترين گونه كرم خاكي براي توليد ورمي كمپوست
    به طور مثال گونه Lampite mauritti به منظور مديريت و بهبود ساختمان خاك مورد استفاده قرار مي گيرد. ولي مناسب ترين گونه براي توليد ورمي كمپوست، گونه Eisenia foetida بوده كه به رنگ قهوه اي مايل به قرمز و كوچكتر از كرم هاي خاكي معمولي مي باشد. كرم ها جزو جانوران هرمافروديت مي باشند، يعني هر كرم اندام هاي نر و مادگي را توامان دارد، ولي نهايتا كرم با اتصال به جفت ديگر از طريق دو كليتلوم (clitellum) و تبادل اسپرم عمل جفت گيري را انجام مي دهد. سپس هر كرم يك كيسه تخم ريزي در كليتلوم خود تشكيل مي دهد. (كليتلوم قسمتي برجسته در تنه كرم است و در بند هاي نزديك سر يك كرم بالغ قرار دارد). كيسه هاي تخم ريزي يا همان كوكون ها به رنگ زرد كهربايي بوده و در داخل آن حدود 7-3 نوزاد لارو وجود دارد.
    بنابراين افزايش تعداد كرم ها در هر نسل به صورت تصاعد نسبتا هندسي، خواهد بود. وزن هر كرم بالغ بين 5/0 تا 1 گرم بوده و در هر كيلوگرم حدود 1000 تا 2000 نخ كرم وجود دارد. فاصله بين دو نسل (از تخم تا تخم) در شرايط نرمال حدود 3 ماه بوده و عمر كرم ها بين يك تا دو سال متغير است.
    كاديلاك كرم ها
    گونه ايزينيا فتيوا كه در آن كرم كود و كاديلاك كرم ها نيز گفته مي شود، از بستري كه شامل مواد نيمه پوسيده مانند كود گاوي، كود اسبي (كودها بايد خشك باشند)، كاه و كلش غلات و برخي زايدات و بقاياي گياهي مي باشد، تغذيه مي كند. در داخل اين بستر اصلي مي توان مواد تازه اي چون زايدات سبزيجات و ميوه جات، مواد آلي و قابل تجزيه زباله هاي خانگي، پسماندهاي كارخانجات غذايي و حتي لجن و فاضلاب (به جز فاضلاب صنعتي)، اضافه نمود. رطوبت مطلوب بستر، هوادهي، تغذيه و جلوگيري از سفت شدن بستر و نگهداري PH در حد 8-7 از نكات كليدي در توليد ورمي كمپوست مي باشد.
    كود مرغي براي كرم ها سمي است
     به طور كلي بايد عنوان نمود كه بقاياي آلي غني از نيتروژن به جز كود مرغي كه براي كرم ها سمي است، براي بستر لازم و ضروري است. اين كرم ها در خارج از سفره غذايي حركت نمي كنند و به همين خاطر جمعيت اين كرم ها بسته به دسترسي آنها به مواد غذايي رشد كرده و تثبيت مي شود. اين كرم ها از نور آفتاب و بارندگي گريزان بوده، بايد آنها را از اين دو عامل محافظت نمود.
    روش هاي توليد كمپوست
    
    روش هاي مختلفي براي توليد ورمي كمپوست وجود دارد كه ساده ترين راه آن، روش پشته اي مي باشد كه براي انجام آن مي بايست:
    1 ـ زميني مسطح، بدون سنگ و كلوخ وخرده شيشه انتخاب و سطح آن را مرطوب و سپس كاملا كوبيد تا سفت شود. علت اين امر جلوگيري از ايجاد هيبريد كرم هاي مورد استفاده با كرم هاي خاكي معمولي و زايل شدن آنها مي باشد.
    2 ـ ايجاد سايبان براي محافظت كرم ها در برابر بارندگي و نور آفتاب
    3 ـ ايجاد پشته اي از كود گاوي نيمه پوسيده به شكل گنبدي به عرض 70 و ارتفاع 50 سانتي متر و طول دلخواه و آبياري فراوان آن به منظور خروج شيرابه كود
    4 ـ ايجاد شيار در طول خط الراس پشته به عمل 15 سانتي متر و ريختن كرم ها به داخل آن و سپس برگرداندن كود روي كرم ها
    5 ـ آبپاشي پشته به صورت روزانه به منظور حفظ رطوبت آن
    6 ـ جداسازي كرم ها از پشته پس از توليد ورمي كمپوست با استفاده از غربال
    كرم ها و كاربرد آن
    همان طور كه در اين مقاله آمده است كاربرد اين كرم ها شامل:
     - مديريت كود در مزارع پرورش گاو، اسب و خرگوش و پسماند كارخانجات توليد لبنيات
    - كاهش زباله هاي مدارس، بيمارستان ها و موسسات
    - تبديل زباله هاي غذايي و جامدات آلي به ورمي كمپوست در مقياس بزرگ
    - استفاده از ورمي كمپوست در بهبود و اصلاح خاك مزراع و گلخانه ها و به تبع آن افزايش كيفيت و كميت محصولات
    - توليد پروتئين كرم به عنوان جيره غذايي آبزيان و طيور با استفاده از خشك كردن و پودر كردن لاشه بدن كرم هاي مسن مي باشد. همچنين استفاده از ورمي كمپوست در تهيه چاي كمپوست توليد مثل كرم ها و به تبع آن افزايش جمعيت كرم ها و فروختن آنها به واحدهاي متقاضي را نيز مي توان افزود.
    توجيه اقتصادي اين طرح
     قيمت هر كيلوگرم كود ورمي كمپوست بسته بندي شده در حدود 400 تومان و قيمت يك كيلوگرم كرم زنده حدود 20 تا 30 هزار تومان مي باشد. در توليد مكانيزه، قيمت تمام شده هر كيلوگرم بين 150 تا 200 تومان بوده و در كشاورزي ارگانيك و كشت هاي گلخانه اي، پاك ترين و مناسب ترين بستر مي باشد كه، سبب بازدهي بيشتر محصولات كشاورزي خواهد گرديد.
    اميد است در كشور ما نيز همچون كشورهاي توسعه يافته به جاي كودهاي شيميايي كه متاسفانه چندين دهه است استفاده از آن در مزارع كشاورزي به طور فزآينده اي رو به گسترش بوده و داراي خطرات زيست محيطي بالقوه و خطرناكي مي باشند، به تدريج از اين كودهاي ارگانيك و طبيعي استفاده شود.
    
     □

 

 

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تپه دیورک شمس آباد و آدرس tdshamsabad.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 19
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 19
بازدید ماه : 32
بازدید کل : 28727
تعداد مطالب : 34
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->


استخاره آنلاین با قرآن کریم

فال حافظ


                    
 
 

كد تقويم

کد نمایش آب و هوا کد نمایش آب و هوا