تپه دیورک شمس آباد
علمی،آموزشی،حفظ نباتات

لیمو ترش خواهش می کنیم هیچ ماده غذایی را دست کم نگیرید. لیموترش گنجینه ای از خواصی است که سلامتی را ارتقا می دهد و بسیاری از ناخوشی ها را از ما دور می کند. اگر می خواهید سیری در عالم این میوه داشته باشید مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

خواهش می کنیم هیچ ماده غذایی را دست کم نگیرید. لیموترش گنجینه ای از خواصی است که سلامتی را ارتقا می دهد و بسیاری از ناخوشی ها را از ما دور می کند. اگر می خواهید سیری در عالم این میوه داشته باشید مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

یک دنیا خاصیت

حتماً شما هم وقتی سرما می خورید سراغ لیموترش و عسل می روید. همه ما می دانیم که لیموترش منبع ویتامین C می باشد اما خواص آن به همین جا ختم نمی شود. «آتنا» الهه جنگاوری یونانیان قدرت «ضد زهری» لیموترش را ستوده است. گویا در افسانه های یونانی دو تن را محکوم می کنند تا به قفس افعی ها انداخته شوند. آن دو شروع به خوردن لیموترش می کنند و بدنشان ایمن می شود به طوری که نیش کشنده این خزنده وحشتناک در آن ها کارگر نمی افتد. حالا بماند که در افسانه ها اغراق می کنند اما یافته های محققان حاکی از این است که لیموترش خواص شگفت انگیزی دارد. به عقیده محققان سیترات سدیم و سیترات پتاسیم موجود در لیموترش قدرت شگفت آوری در تصفیه خون دارند. این ترکیبات حالت چسبندگی خونی را کاهش می دهند. زمانی که خون حالت چسبندگی غیر نرمال نداشته باشد به راحتی در رگ ها به جریان در می آید و در نتیجه فشارخون نیز کاهش می یابد. در این حالت نیز سرم خون راحت تر از فیلتر جداره عروق می گذرد و مواد مغذی به میزان کافی و مستمر به سلول ها می رسد.

زیر پوست لیموترش

لیموترش حاوی میزان کمی ویتامین A، ویتامین B۱ و B۲ و همچنین فلاوونوئیدها و پکتین می باشد. بخش اعظم لیموترش را ویتامین C تشکیل می دهد. هر ۱۰۰ گرم از این میوه حدود ۵۰ میلی گرم ویتامین C دارد. لیموترش همچنین حاوی کاروتنوئیدها و کورامین می باشد که همه این ترکیبات خواص آنتی اکسیدانی قوی دارند و ضدعفونی کننده اند. فراموش نکنید که ویتامین C نقش مهمی در رشد و تقویت استخوان ها و دندان ها داشته، سلامت بافت های خونی و مویرگ ها را بالا می برد. ناگفته نماند که این ویتامین همچنین باعث کنترل فشار و قند خون می شود، از عدسی چشم محافظت کرده و باعث تحریک غدد فوق کلیوی و عملکرد تخمدان ها می شود.ویتامین C یکی از آن آنتی اکسیدان های قوی می باشد که اثرات منفی استرس های زندگی را کاهش می دهد.

یک میوه اسیدی

احتمالاً شما هم شنیده باشید که لیموترش خاصیت اسیدی دارد و حالت آکانیک یا بازی بدن را از بین می برد؛ اما باید بدانید که این باور صحیح نمی باشد. سیترات ها در بدن سوخته و بقایایی بازی از خود به جا می گذارند. برای همین با وجود اینکه لیموترش اسیدی است اما خون را اسیدی نمی کند.

قدرت ضدعفونی کنندگی

لیموترش ضدعفونی کننده فوق العاده ای است که به طور موثر با بیست نوع میکروب مقابله می کند. برای همین می تواند با هر نوع بیماری به ویژه بیماری های فصل سرما مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا مقابله کند. لیموترش باعث کاهش تب می شود. اگر از عفونت ادرار یا عفونت مثانه و کلیه ها رنج می برید به لیموترش اعتماد کنید. خاصیت دیورتیک (ادرارآوری) این میوه باعث دفع توکسین ها یا همان سموم بدن می شود. ترکیبات لیموترش عفونت و بیماری ها مانند اسهال را از دستگاه گوارش دور کرده و سلامت آن را تضمین می کند.

گردش خون

لیموترش در دستگاه گردش خون نیز دخالت کرده و باعث کاهش میزان کلسترول آن می شود. افرادی که از بیماری های قلبی رنج می برند به طور مرتب آسپرین مصرف می کنند تا خونشان رقیق شود و از ایجاد لخته خون پیشگیری کنند؛ اما با این حال حتماً می دانید که مصرف زیاد آسپرین عوارض جانبی خود را دارد و باعث خون دماغ شدن گاه و بی گاه می شود. خوشبختانه لیموترش باعث رقیق شدن خون می شود بدون اینکه چنین عوارضی بروز دهد. حتی می تواند به سرعت مشکل خون دماغ شدن را نیز برطرف کند. پس اگر می خواهید دستگاه گردش خون و قلب و عروقتان سالم تر بماند لیموترش را دریابید.

دستگاه گوارش

معمولاً لیموترش را عامل افزایش اسید کلریدریک و سوزش معده می دانند. برخی از افراد نیز آن را باعث بروز زخم معده عنوان می کنند. درست است که در برخی افراد بعد از مصرف کردن لیموترش سوزش معده اتفاق می افتد اما باید بدانید که این سوزش معانی دیگری نیز دارد. اینکه تغذیه شما باید بازنگری شود. در بیشتر مواقع سوزش و ترش کردن معده که بعد از مصرف لیموترش ایجاد می شود نتیجه ترکیبات نامناسب محتویات بشقاب های ماست. واقعیت این است که مصرف همزمان و زیاد پاستاها، مواد نشاسته ای، نان سفید، برنج سفید، مواد قندی و غیره به همراه لیموترش مشکل زا می شود. باید لیموترش را بعد از هضم کامل این مواد غذایی میل کنید. بهتر است که برای بهره مندی از تمام خواص لیموترش آن را به همراه غذا میل نکنید. البته افرادی که معده حساسی دارند و یا عصبی هستند نباید لیموترش را صبح ها و به صورت ناشتا مصرف کنند. بهترین زمان برای مصرف لیموترش بعدازظهر حدود دو ساعت بعد از غذا می باشد.

لیموترش و پوست

هیچ چیز مانند لیموترش نمی تواند باعث جوانی و شادابی پوست شود. این میوه زردرنگ باعث می شود که تعادل Ph پوست حفظ شود. شما می توانید با ترکیب عسل و لیموترش ماسک خانگی تهیه کرده و استفاده کنید. برای درمان زخم ها و جراحات سطحی می توانید از چند قطره لیموترش استفاده کنید تا زخم ضدعفونی شود. توجه داشته باشید که ترکیب لیموترش، روغن زیتون یا روغن بادام شیرین برای بهبود اگزما موثر است.

لیموترش و لاغری

به عقیده محققان ویتامین C موجود در لیموترش باعث کاهش هورمون هایی می شود که در مغز وظیفه کنترل و تحریک اشتها را بر عهده دارند. به همین دلیل مصرف لیموترش می تواند به تناسب اندام و لاغری شما کمک کند. توجه داشته باشید که لیموترش مانع از انباشتگی چربی ها نیز می شود.

یک روش قدیمی و طبیعی

آب لیموترش تازه با مقداری عسل درمان قدیمی گلو درد و عفونت های مجاری تنفسی می باشد. آب لیموترش باعث کاهش حالت احتناق شده و مخاط را دفع می کند. یکی دیگر از درمان های قدیمی مادربزرگ ها استفاده از حلقه های لیموترش برای رفع دمل و مشکلات پوستی دیگر بوده است.

گل گاو زبان گل گاوزبان یک گیاه علفی به طول ۷۰ – ۴۰ سانتی متر است. این گیاه در مزارع و گاهی زمین های بایر می روید. منشأ اولیه آن دمشق بوده است. از تجزیه شیمیایی این گیاه مهم ترین ماده ای که به دست می آید نیترات دو پتاس می باشد و بیشتر خواص آن مربوط به این ماده است. گل گاوزبان دارای طبیعت گرم و اثر نشاط آور، مقوی تمام بدن و آرامش بخش است. در معالجه تب های دانه ای مانند سرخک، آبله مرغان مصرف دم کرده آن با لیموعمانی اثر شفابخشی دارد. این دم کرده در درمان دردهای ناشی از سنگ کلیه و دفع سنگ مثانه نیز بسیار مفید است. اگر دچار آلرژی های فصلی می باشید توصیه به مصرف دم کرده گل گاوزبان است. دم کرده گل گاوزبان برای درمان جوش های دهان، آفت دهانی بسیار نافذ است.

دمنوشی برای سرماخوردگی

گاهی اوقات سرفه های فصل سرما را هیچ قرص و شربتی درمان نمی کند اما تجویز یک جوشانده سنتی مانند گل گاوزبان به صورت مرهمی قوی عمل خواهد کرد.دکتر نرجس گرجی، متخصص طب سنتی ایران، دم کرده گل گاوزبان را به همراه کمی لیمو عمانی، یک دمنوش مناسب برای مقابله با سرماخوردگی دانست و گفت: این دمنوش به شرط ترش نبودن به خصوص در ابتدای شروع علائم سرماخوردگی، یک نوشیدنی مناسب برای بهبود حال بیمار است.گل گاوزبان در درمان سرفه های مزمن، وقفه های تنفسی و آسم های خفیف نیز موثر است. در درمان سرفه های خشک می توان گیاه گل گاوزبان را با بابونه، سنبل الطیب، شقایق مخلوط نموده و دم کرده حاصل از این چند گیاه را روزی ۳ ۲ بار بنوشید.

مقدار و زمان مناسب مصرف

دکتر غلامرضا امین، متخصص فارموکوگنوزی در مورد مقدار مصرف گل گاوزبان می گوید: به طور کلی، مصرف روزی یک وعده دمنوش گل گاوزبان برای افراد سالم مشکلی ایجاد نمی کند اما باید برای خرید گل ها و برگ هایی که می توان از آن ها دمنوش های گیاهی تهیه کرد، توجه لازم داشت و از مکان های معتبر، چنین محصولاتی را خریداری کرد چون گاهی در مخلوط کردن برگ ها و گل ها در برخی عطاری ها و مراکز فروش این محصولات تقلب اتفاق می افتد. خوردن این خوراکی های تقلبی هم باعث بروز مشکلاتی می شود. با این حال، اگر گل گاوزبان را از مراکز معتبر تهیه کنید، می توانید دمنوش آن را با مخلوط کردن گل و آب جوش و دم کردن آن به مدت حدود ۱۰ دقیقه روی حرارت غیرمستقیم مانند بخار کتری یا سماور آماده کنید.افرادی که به مصرف دمنوش گل گاوزبان علاقه دارند، باید بدانند این نوشیدنی می تواند باعث افزایش فشارخون در برخی افراد حساس شود. به همین دلیل بهتر است دمنوش آن را با افزودن چند قطره آب لیمو میل کرد. بهترین شیرین کننده ای هم که می توان همراه این دمنوش مصرف کرد، مقداری نبات است. شما می توانید نبات را از همان ابتدا داخل قوری دمنوش بیندازید تا طعم آن با طعم نوشیدنیتان ترکیب شود. گل گاوزبان، گلبرگ خالص است و دم کردن آن بیش از ۱۰ دقیقه، لازم نیست. از طرفی ممکن است عطر، طعم و خاصیت آن در اثر دم کردن طولانی مدت از دست برود. افرادی که رنگ سیاه گل گاوزبان را دوست ندارند هم می توانند با افزودن یک عدد لیموعمانی کوچک به قوری دمنوش یا چند قطره آب لیمو هنگام سرو آن، باعث ارغوانی شدن رنگ این نوشیدنی آرام بخش و مدر شوند. خاصیت آرام بخشی گل گاوزبان باعث می شود مصرف آن به عنوان نوشیدنی پس از شام توصیه شود.

مراقب باشید

دکتر معصومه خادمی زاده، معاون گروه داروسازی سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که داروهای گیاهی مانند داروهای شیمیایی دارای عوارض هستند، گفت: به طور مثال گل گاوزبان فشارخون را افزایش می دهد و نباید مبتلایان فشارخون از آن استفاده کنند. اگر مبتلایان به فشارخون می خواهند گل گاوزبان مصرف کنند باید از مصلح آن یعنی لیمو هم استفاده کنند. مصلح به ماده غذایی یا گیاه دارویی اطلاق می شود که عوارض گیاهان دارویی را از بین می برد و آن را تعدیل می کند.

همان طور که می دانید به اغلب مبتلایان به فشارخون که دچار ناراحتی اعصاب می شوند توصیه می شود گل گاوزبان مصرف کنند درحالی که این بیماران با خوردن آن دچار عوارض می شوند. پس داروهای گیاهی حتماً باید از سوی متخصصان مربوطه تجویز شوند.گل گاوزبان به علت داشتن آلکالوئید برای زنان حامله و شیرده مضر است.مصرف بیش از ۵ روز مداوم این گیاه ممکن است باعث عادت شود؛ بنابراین پس از ۵ روز استفاده از آن در صورت نیاز، ۳ روز فاصله انداخته و سپس دوباره مصرف کنید.

نکته دیگری که باید متذکر شد این است که معمولاً با گل گاوزبان، سنبل الطیب نیز مصرف می شود باید بدانید که مصرف زیاد سنبل الطیب، در کنار خاصیت آرام بخشی، می تواند باعث مسمومیت شود. مقدار زیاد این داروی گیاهی، علائمی مثل خستگی، احساس سبکی سر، گشاد شدن مردمک چشم و مسمومیت کبدی به دنبال دارد و مصرف آن همراه با داروهای سیستم عصبی مرکزی مثل ضد افسردگی ها، ضد اضطراب ها، آرام بخش ها، خواب آورها و آنتی هیستامین ها می تواند بسیار خطرناک باشد.

فلفل دلمه

فلفل دلمه ای یکی از سبزیجاتی است که به علت شکل زیبا، جنس جذاب، طعم متفاوت و رنگ های متنوع بسیار مورد توجه قرار دارد. این گیاه در چهار رنگ مختلف سبز، زرد، نارنجی و قرمز در بازار عرضه می شود. جالب است بدانید که هر کدام از این رنگ ها معرف خاصیت ویژه ای از این گیاه است.

جام جم سرا:

با این که همه این فلفل های دلمه ای خواص مشابهی دارند، ولی دارای تفاوت های زیادی نیز می باشند. در این مقاله سعی داریم شما را با خواص رنگ های متفاوت فلفل دلمه ای بیشتر آشنا نماییم.

ویژگی های مشترک در رنگ های مختلف فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای به علت دارا بودن آب میان بافتی فراوان یکی از کم کالری ترین سبزی ها می باشد. با وجود اینکه فلفل دلمه ای سبز رنگ در میان اکثر افراد شناخته شده تر می باشد، اما پیگمان های ایجادکننده رنگ قرمز، نارنجی و زرد خواص بسیاری دارند. از نظر طعم، فلفل دلمه ای سبز کمی تلخ تر است و فلفل های زرد، نارنجی و قرمز شیرین تر هستند و به حالت میوه ای بیشتر شبیه می باشند. فلفل دلمه ای گیاه تندی نیست؛ زیرا کاپسایسین که باعث طعم تندی در فلفل می شود، در این فلفل به مقدار بسیار ناچیزی وجود دارد.

فلفل دلمه ای، دارای فیبر و سایر ریزمغذی ها

فلفل دلمه ای سرشار از ویتامین های گروه ب مانند تیامین، ریبوفلاوین و ب۶ است که ویتامین های موثر در تبدیل مواد غذایی به انرژی می باشند. فلفل دلمه ای همچنین گیاهی سرشار از فیبر، پروتئین و آهن می باشد. فیبر در غذاهای گیاهی مانند میوه ها، سبزی ها، غلات کامل و حبوبات یافت می شود و بدن برخلاف پروتئین، کربوهیدرات و چربی نمی تواند آن را هضم کند و در دستگاه گوارش با اتصال به چربی ها و افزایش دفع آن ها، موجب کاهش فشارخون و کلسترول خون می گردد. همچنین موجب جذب آهسته تر قند خون می شود. در نتیجه باعث می شود تا قند خون در حیطه نرمال ثابت بماند. از اثرات دیگر فیبر، التیام التهاب های ایجادشده در قسمت های مختلف بدن می باشد.

فلفل دلمه ای قرمز، همان فلفل دلمه ای سبز رسیده

فلفل دلمه ای سبز رنگ وقتی خیلی رسیده می شود به رنگ قرمز تبدیل می شود که رسیده تر، شیرین تر و با طعمی ملایم تر است. ویتامین ث و کاروتنوئیدها در حالت رسیده بیشتر هستند. هم چنین ظرفیت آنتی اکسیدانی در فلفل دلمه ای قرمزرنگ بیشتر از فلفل دلمه ای سبز می باشد. به منظور تهیه فلفل دلمه ای قرمز، باید توجه کرد که رنگ آن روشن باشد و پوست سفتی داشته باشد. ولی فلفل هایی که پوست کدر و چروکیده دارند، به سمت فرآیند فساد پیش می روند و مواد مغذی شان به شدت افت می کند.

فلفل دلمه ای قرمز، بیش ترین مقدار ویتامین ث

با وجود اینکه فلفل دلمه ای سبز و زرد هم منابع خوبی از ویتامین ث می باشند، اما فلفل دلمه ای قرمز بیش ترین میزان ویتامین ث را دارا می باشد. به گونه ای که دو برابر نیاز روزانه به ویتامین ث را تامین می کند. ویتامین ث یک آنتی اکسیدان بسیار قوی می باشد. ویتامین ث در تسریع روند بهبود عفونت ها، ترمیم زخم ها و جراحات پوستی، تولید کلاژن موجود در غضروف ها و مفاصل استخوانی، تامین سلامت استخوان ها و دندان ها و استحکام رگ های خونی موثر است.

فلفل دلمه ای قرمز، دارای قوی ترین آنتی اکسیدان

مسئول رنگ قرمز شفاف در فلفل دلمه ای، لیکوپن می باشد که آنتی اکسیدان بسیار قوی است؛ و تحقیقات متعدد ثابت کرده است که لیکوپن از سرطان پروستات و بیماری های قلبی پیشگیری می کند. لیکوپن ماده ای است که وقتی در معرض حرارت قرار بگیرد، آزاد می شود. بدین منظور لازم است کمی آن را در روغن تفت داد یا کبابی کرد.

فلفل دلمه ای قرمز، تامین سلامت استخوانی

فلفل دلمه ای قرمز ۵۵ تا ۷۵ درصد نیاز روزانه بدن به مواد مغذی مورد نیاز در سلامت استخوان را تامین می نماید. این مسئله به دلیل دارا بودن مقادیر فراوانی از ریزمغذی هایی چون: کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم و روی می باشد که همگی، از مواد مغذی مورد نیاز در استحکام و حفظ بافت استخوانی می باشند.

پاپریکا، ادویه ای برگرفته از فلفل قرمز

ادویه پاپریکا، از فلفل دلمه ای قرمز رنگ یا فلفل چیلی قرمز گرفته می شود. این ادویه به منظور بهبود طعم در غذاها بسیار کاربرد دارد. این ادویه سرشار از ویتامین A،ِ و نیز ویتامین ب می باشد که ویتامینِ در تقویت نوروترانسمیترهای سیستم اعصاب و رشد و نمو سلول های بدن موثر می باشد.

فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای سبز، سرشار از منیزیم

علت رنگ سبز این فلفل دلمه ای، مقادیر فراوان کلروفیل در آن می باشد که در پیوند با منیزیم است. منیزیم در بهبود حافظه و یادگیری اثرات زیادی دارد. همچنین منیزیم در جهت کاهش فشارخون موثر است. مقادیر فراوان ب۶ و منیزیم موجود در فلفل دلمه ای سبز، باعث کاهش اضطراب ناشی از سندرم پیش از قاعدگی می شود و به منظور بهبود علائم این سندرم موثر می باشد. فلفل دلمه ای سبز ویتامینِ فراوانی دارد که در بهبود عملکرد سیستم ایمنی و محافظت سلولی اثر دارد.

فلفل دلمه ای زرد، سرشار از ویتامین ها

با اینکه فلفل دلمه ای سبزرنگ متداول ترین نوع فلفل دلمه ای در قفسه مغازه ها می باشد؛ اما نوع زرد آن محتوای مقدار بیشتری از انواع ویتامین ها است. فلفل دلمه ای زرد منبع بسیار خوبی از ویتامین ث است. یک فلفل دلمه ای متوسط زردرنگ نیمی از نیاز روزانه به ویتامین ث را بر آورده می کند. ویتامین ث به منظور پیشگیری از آرتریت، سلامت دندان و استخوان اثر دارد. نیاسین که از ویتامین های گروه ب می باشد، به منظور تامین سلامت پوست، سیستم عصبی و سیستم گوارشی موثر است. همچنین این فلفل سرشار از فولات است که برای پیشگیری از نقایص مادرزادی کاربرد دارد.

فلفل دلمه ای زرد و نارنجی، عینک آفتابی طبیعی

فلفل های زرد، نارنجی و قرمز منبع بسیار خوبی از کاروتنوئیدها هستند. کاروتنوئیدها گروهی از مواد شیمیایی گیاهی می باشند که سلامت چشم ها را به همراه دارند. کاروتنوئیدهای موجود در فلفل های دلمه ای عبارتند از:

۱. بتاکاروتن که مسئول ایجاد رنگ نارنجی در هویج، کدو حلوایی، فلفل دلمه ای نارنجی و... می باشد، در سلول های بینایی تبدیل به ویتامین ا می شود؛ که این ویتامین به منظور تقویت فرآیند بینایی بالاخص در نور کم کاربرد دارد. همچنین این ویتامین در بهبود عملکرد سیستم ایمنی و سلول های شاخی پوست موثر می باشد. بتاکاروتن همچنین از آنتی اکسیدان های بسیار قوی می باشد که افراد را در برابر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی محافظت می کند.

۲. لوتئین و زآگزانتین که رنگ زرد را در زردآلو، فلفل دلمه ای زرد و ... ایجاد می کند. از مواد اصلی تشکیل دهنده ماکولای چشم می باشند و ماکولای چشم را از آسیب های ناشی از افزایش سن محافظت می کنند و کمبود آن ها آب مروارید را در پی دارد. در حقیقت فلفل دلمه ای زرد و نارنجی را می توان نوعی عینک آفتابی طبیعی برای چشم ها دانست.

توجه: به طور کلی انواع فلفل از جمله فلفل دلمه ای جزء مواد غذایی آلرژی زا محسوب می شوند و بهتر است افرادی که پوستی حساس و تحریک پذیر دارند و با مصرف غذاهای آلرژی زا دچار جوش، کهیر، آکنه و اگزمای پوستی می شوند، انواع فلفل های دلمه ای را از رژیم غذایی خود حذف نمایند.

 

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تپه دیورک شمس آباد و آدرس tdshamsabad.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 41
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 41
بازدید ماه : 54
بازدید کل : 28749
تعداد مطالب : 34
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->


استخاره آنلاین با قرآن کریم

فال حافظ


                    
 
 

كد تقويم

کد نمایش آب و هوا کد نمایش آب و هوا