تپه دیورک شمس آباد
علمی،آموزشی،حفظ نباتات


بنظر شما شاید دوش آب سرد کاری ناخوشایند بنظر برسد و هرگز شاید احساس جالبی نسبت به انجام دادنش نداشته اید; در عوض,در شرایطی که خارج از کنترل تان بوده به شما تحمیل گردیده است. مثلا شخص بی ملاحضه ای تمام آبهای گرم را استفاده نموده است. شرایط ناراحت کننده ای است, از دست آن فرد ناراحت می شوید برای اینکه شما را مجبور نموده تا این کار ناخوشایند را انجام بدهید… چه حالی به شما دست می دهد اگر بگویم که باید درعوض سپاسگزار این فرد نیز باشید؟ برای سلامتی شما دارند کار درستی انجام می دهند. من از شما دعوت می نمایم تا 5 مزیت استفاده از دوش آب سرد را مرور کنید!


هیچ چیز قابل توجهی در مورد دوش آب گرم وجود ندارد


قبل از آنکه مزایای استفاده از دوش آب سرد را مرور نماییم, اجازه بدهید حقیقت ساده ای را برایتان بگویم که دوش آب گرم کاری از سر راحتیست نه یک ضرورت. در طول تاریخ بشریت, مردم مجبور به استحمام در آبهای در دسترس بودند. اگر در آب دریاچه شنا نموده اید, احتمالا این گفته تان را بخاطر می آورید, چقدر آب سرد است. یونانیان سیستم های گرمایش حمام عمومی را در قرن اول پیش از میلاد مسیح اختراع نمودند, اما یک مطلب جالب, بسیاری از یونانیان به خاطر مزایای بهداشتی و سلامتی آن به حمام نمودن در آب سرد ادامه دادند.

 


1. دوش آب سرد چربی ها را می سوزاند

دو نوع چربی در بدن وجود دارد. چربی سفید که از نوع بد است; و چربی قهوه ای. چربی سفید, چربی بدن است و همه دوست دارند از شرش خلاص شوند. وقتی کالری بیش از نیاز بدنمان مصرف می نماییم و ما آن کالری اضافی را نمی توانیم تبدیل به انرژی نماییم, به عنوان چربی سفید ذخیره می نماییم, که این چربی ها تمایل به تجمع در منطقۀ شکم, کمر, گردن, و ران ها دارند. چربی قهوه ای که از نوع خوب است و شاید تابحال هیچ چیزی راجع به آن نشنیده باشید, و نقشش تولید گرما برای گرم نگه داشتن بدن است. اینجا خبر خوشی است: وقتی چربی قهوه ای بخاطر سرمای شدید فعال می گردد, کالری را برای تولید گرما می سوزاند, که می تواند کمک شایانی در کاهش وزنتان داشته باشد. اما چقدر کارایی دارد؟ محققان اسکاندیناوی پی بردند که قرار گرفتن در معرض هوای سرد سوخت و ساز چربی قهوه ای بدن را تا 9 برابر افزایش می دهد, که اگر تداوم داشته باشد به فرد کمک می نماید تا حدود 5 کیلوگرم از وزن اضافی بدنش را در ظرف یکسال از دست بدهد.

 


2. دوش آب سرد سوخت و ساز بدنتان را بعد از فعالیت ورزشی افزایش می دهد


ورزشکاران حرفه ای بعد از تمرین شدید دوش آب سرد را برای کاهش درد و گرفتگی عضلات انجام می دهند. لازم نیست که مانند آنها باشید, اما پس از تمرینتان یک دوش آب سرد سریع می تواند همان منفعت ها را نیز برای شما داشته باشد. و حالتان را جا بیاورد.

 


3. دوش آب سرد سرحال و هوشیارتان می کند


صبح اول وقت که از خواب برمی خیزید چه احساسی دارید؟ این چیزی است که همه درگیرش هستند, اما اگر می خواهید صبح اول وقت شادابتر و سرحالتر باشید قبل از رفتن به محل کارتان یک دوش آب سرد حتما بگیرید. هنگامی که آب سرد بروی بدنتان می ریزد, در واکنش به آب سرد نفس هایتان عمیق تر می شود (و بدنتان تلاش می کند با مصرف اکسیژن بیشتر بدنتان را گرم نگه دارد). همچنین ضربان قلبتان افزایش می یابد, که در نتیجۀ آن گردش خون بدنتان تسریع می شود و شما را تا پایان روز پر انرژی و شاداب می نماید.

 


4. دوش آب سرد باعث افزایش گردش خون و بالا رفتن سیستم ایمنی بدن می شود

بخاطر بیاورید که گفتم دوش آب سرد باعث بالا رفتن سوخت و ساز بدنتان می شود, که کمک می کند چربی بدنتان را بسوزانید؟ با افزایش سوخت و ساز بدنتان سیستم ایمنی بدنتان فعال می گردد, که وظیفۀ مبارزه با بیماری ها بر عهدۀ سلول های سفید خون است که به شما کمک می نماید تا کمتر بیمار شوید. دوش آب سرد باعث بهبود گردش خون می شود, که از فشار خون بالا و تصلب شریان جلوگیری می نماید.

 


5. دوش آب سرد مو و پوستتان را جذابتر می نماید


اگر می خواهید جوش بدنتان کاهش بیابد, دوش آب سرد اینکار را برایتان انجام می دهد. آب گرم پوست تان را خشک می کند, در حالی دوش آب سرد پوستتان را سفت می کند و منافذش را باز می نماید, و مانع از مسدود شدن آن نیز می شود. همچنین می توانید دوش آب سرد را برای درخشندگی و جذابیت بیشتر موهایتان استفاده نمایید. دوش آب سرد کوتیکول موهایتان را می بندد, و باعث می شود موهایتان کمتر در گرد و غبار کثیف شوند.

 


اینکار را امتحان نمایید

اگر فیلم های جیمز باند را دیده باشید, حتما متوجه صحنۀ دوش گرفتن شده اید. جیمیز باند, با دوش آب گرم شروع می کرد, اما کم کم آب را سرد می نمیاد. این کار به خاطر اصلیت اسکاتلندی جیمز باند است, که دوش آب “سرد-به-گرم” به عنوان دوش اسکاتلندی معروف است.”

اگر می خواهید از تمام مزیت های شگفت انگیز دوش آب سرد بهرمند بشوید, به شما پیشنهاد می نمایم برنامۀ روتین دوش گرفتن جیمز باند را دنبال نمایید. می توانید به صورت متناوب هر 10 الی 20 ثانیه درجه حرارت آب را از گرم به سرد تغییر بدهید. وقتی به لرزش افتادید, سعی کنید چند لحظه در همان حالت بمانید. این چالش را بپذیرید.
 

بخور سرد :دستگاههای بخور، با ایجاد رطوبت ، می توانند از خشکی پوست بدن و مخاط بینی جلوگیری کنند و به عنوان یکی از درمان های کمکی در عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی استفاده شوند.

دستگاههای بخور سرد و دستگاههای بخور گرم ، هر دو اثر یکسانی در مرطوب کردن هوا دارند . هر دو دستگاه ، هوا را مرطوب می کنند و بخار آبی که کودک تنفس می کند و به را ههای هوایی پایینی دستگاه تنفسی وی می رسد ، چه بخور از نوع سرد باشد و چه از نوع گرم ، یک درجه حرارت دارد .ولی هرکدام از این دستگاهها ، مزایا و معایبی دارند که در این مقاله به آن پرداخته می شود.

در بخور گرم ،آب توسط المنت بخار  می شود .آب داخل محفظه ی بخور داغ است و اگر در اتاق کودک یا نزدیک او گذاشته شود، خطر سوختگی وجود دارد . ضمن آنکه مصرف انرژی برق نیز در این نوع بخور بالاست.ولی این دستگاه مزایایی هم دارد . از جمله این که احتمال رشد باکتری و قارچ در این دستگاههاکمتر است ،در هوای سرد و فصول سرد سال ، استفاده از آن به گرم کردن محیط خانه کمک می کند ودر ضمن به این دستگاهها ، می توان داروهای گیاهی مثل اکالیپتوس یا منتول هم اضافه کرد .

به طور کلی ، استفاده از دستگاههای بخور گرم ، در فصل های سرد سال توصیه می شود به شرطی که خانواده ، مراقب خطر سوختگی کودک باشند و آن را دور از کودک قرار دهند .

دستگاههای بخور سرد، کم صدا تر از دستگاههای بخور گرم می باشند . احتمال سوختگی با آنها وجود ندارد .استفاده از آنها برای بیمار مطبوع است به او احساس آرامش می دهد .بخور سرد در عفونت های فوقانی دستگاه تنفسی مثل خروسک ،بسیار موثر است . این نوع بخور ، باعث سرد شدن هوای اتاق می شود و لذا در آب و هوای گرم یا فصول گرم سال ترجیح داده می شود.

ولی از معایب آن این است که آب سرد محل مناسبی برای تکثیر قارچ ها و باکتری هاست .لذا توصیه میشود مخزن آن هر روز با آب و صابون شسته شود . در ضمن مواد معدنی موجود در آب نیز به صورت گرد و غبار در هوا پراکنده می شود و به همین دلیل باید مخزن بخور ،با آب مقطر پر شود.

به طور کلی بخور سرد در بیماری خروسک اطفال ،توسط پزشکان تجویز می شود و در فصول گرم سال به عنوان درمان کمکی در درمان سرماخوردگی ،سرفه و خشکی پوست توصیه می شود .

نکته ای که باید مدنظر داشت این است که استفاده از این دستگاهها نباید دایمی باشد چون رطوبت بالاحملات آسم و آلرژی را تشدید می کند و میزان رطوبت محیط نباید بیش از 50% باشد . بنابراین لازمنیست در تمام طول روز دستگاه بخور در اتاق روشن باشد و استفاده متناوب از این دستگاهها کافی است .

گزارش مکتوب ... استویا جایگزین مناسب قند

برگهای شیرین استویا جایگزین مناسب قند برای دیابتی هاست و این شیرین گیاه مناطق استوایی این روزها جایگاه خود را در استانهای شمالی ازجمله گلستان به خوبی پیدا کرده است.
این گیاه پرفایده نخستین بار درسال83 توسط دکتر حمید اوغلی از متخصصان گیاه پزشکی رشت تکثیر شد و اکنون در برخی شهرستان های گلستان از جمله گرگان و کردکوی کشت می شود.
طعم برگهای استویا شیرین و شبیه به شیرین بیان است و از برگهای خشک آن می توان برای شیرین کردن چای و در شیرینی پزی استفاده کرد .
آقای نانکلی کشاورز گرگانی می گوید: امسال 5 هزار نهال استویا را آزمایشی در مکانی به مساحت هزار و 200 مترمربع کاشتم و پس از نخستین برداشت محصول در مرداد ماه ، اکنون انگیزه ام برای توسعه کشت آن چند برابر شده است.
او درباره ویژگی های استویا می افزاید: این گیاه سالی سه بار قابل برداشت است ، ریشه آن هر سال ، خود جوانه می زند و یک روز در میان به آبیاری قطره ای نیاز دارد.
این کشاورز گلستانی اضافه می کند: برگهای استویا در اتاق خشک کن به مدت 12 ساعت در دمای 70 درجه سانتی گراد خشک و به بازار عرضه می شود .
آقای نانکلی می گوید: قصد دارم در یک هکتار به روش گلخانه ای استویا بکارم.
آقای حسینی هم که در شهرستان کردکوی زندگی می کند، 2 هزار و 500 نهال را وارد استان گلستان کرده تا با کمک کارشناسان مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی بتواند آن را توسعه دهد.
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان از سال 90 تحقیقات خود را درباره استویا زیر نظر 2 کارشناس گیاه پزشکی، دکتر علیزاده و دکتر قاسمزاده آغاز کرده است.
دکتر قاسمزاده می گوید: استویا را در مناطق کوهپایه ای گلستان ازجمله روستای زیارت شهرستان گرگان کشت کردیم که عملکردش به علت سرمای زمستان خوب نبود اما کشت در دشتهای گلستان مانند شهرستان آق قلا موفقیت آمیز بود و مشخص شد این منطقه زیستگاه مطلوب استویاست.
وی با بیان اینکه سازمان غذا و داروی آمریکا از سال 2011 مصرف شکر استویا را تایید کرده است، می گوید: این شیرین کننده طبیعی حاوی آنزیمی است که شیرینی آن 300 برابر شکر است اما برخلاف شکر کالری و گلوکز ندارد.
خانم دکتر ابومردانی متخصص تغذیه هم می گوید: مصرف شکر استویا علاوه بر دیابتی ها ، برای کسانی که در آستانه ابتلا به این بیماری قرار دارند یا به دنبال تعادل وزن هستند بسیار مناسب است، علاوه براین شکر استویا به علت نداشتن گلوکز به دندان آسیب نمی زند و حتی در برخی خمیرها هم استفاده می شود .
ضرورت اطلاع رسانی درباره وجود و توسعه کشت چنین گیاه پرخاصیتی در گلستان وقتی بیشتر می شود که جدیدترین غربال کارشناسان مرکز بهداشت گلستان از وجود 12 هزار فرد مبتلا و یا در آستانه دیابت خبر می دهد.
دکتر علیزاده محقق دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان می گوید: پودر برگهای استویا در برخی عطاری ها و شکر با عصاره تخلیص شده آن اکنون در چند خواروبار فروشی شهر گرگان به فروش می رسد.
رئیس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی گلستان با استقبال از طرح توسعه کشت استویا می گوید: به کسانی که قصد مطالعه و تحقیق بر روی گیاهان جدید داشته باشند اتاق ، خط تلفن ، اینترنت و امکان استفاده از آزمایشگاه کشت بافت را به مدت یکسال می دهیم .
آقای حسینی می افزاید: علاوه بر این به کسانی که دانش آموخته دانشگاه باشند و مراکز دانش بنیان تاسیس کنند تا 300 میلیون تومان وام کم بهره هم پرداخت می شود.

مصرف عسل موجب کاهش وزن می شود

این مطالعه توسط یک گروه محقق انگلیسی به سرپرستی ˈمایک مک اینزˈ از متخصصان ارشد تغذیه در انگلیس انجام شده است که تمام طول عمر خود را وقف این تحقیق کرده است.

این مطالعه نتایج جالبی داشت ازجمله اینکه برخلاف دیدگاه عموم، ترکیب منحصر به فرد قندهای طبیعی موجود در عسل، آن را به یک غذای کاهش وزن تبدیل می کند.

نتایج این تحقیق از آن رو حایز اهمیت است که براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی چاقی یکی از بزرگترین چالش های جمعیتی و ابتلا به بیماریهای مختلف در سطح جهان است.

طبق تحقیقات این گروه، در یک برنامه غذایی برای کاهش وزن می توان از غذای معمول خانواده، تنقلات و انواع دسرها که معمولا در رژیم های غذایی لاغری منع می شوند، لذت برد به شرط اینکه به جای شکر از عسل برای شیرین کردن آنها استفاده شود.

علاوه بر این، با جایگزین کردن عسل به جای شکر در طول روز و افزودن یک قاشق عسل در نوشیدنی گرم و مصرف آن قبل از خواب، مکانیزیم هایی که در مغز نیاز بدن به شیرینی را تحریک می کنند، از فعالیت می افتند.

براساس نتایج تحقیق این گروه از محققان انگلیسی، عسل حاوی قند است اما بر عکس قندهای تصفیه شده، سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است و به طور معمول، برای هضم قند، ویتامین ها و ماده معدنی ذخیره شده در بدن استفاده می شود که در نتیجه بدن را از هر نوع مواد ذخیره ای عاری می سازد.

مک اینز سرمعتقد است که دلیل اصلی این که بسیاری از ما برای کاهش وزن تلاش می کنیم این است که مقدار زیادی قند و غذاهای فراوری شده مصرف می کنیم.

وی افزود: حتی غذاهای ظاهرا سالم کم چرب نیز اغلب با قندهای مخفی و یا آرد سفید درست شده اند که در بدن سریع به قند تبدیل می شوند. بنابراین مصرف بالای شکر به دلیل کالری موجود در آن و نداشتن ویتامین ها و مواد معدنی باعث افزایش وزن می شود، اما بر خلاف تصور، عسل که منبع خوب مواد مغذی است در کاهش وزن بسیار موثر است.

وی با اشاره به این که بیشتر چربی ها به عنوان یک منبع مصرف نشده در بدن ذخیره و باعث حجم و وزن می شود، گفت: عسل باعث به کارگیری چربی های ذخیره شده می شود و با سوزاندن آن، انرژی فعالیت روزانه را فراهم می کند و با کاهش وزن تدریجی از چاقی پیشگیری می کند.

پزشکان می گویند: در شرایط افسردگی مغز، پیام های شیمیایی ارسال می کند تا قند را از هر منبع ممکن دیگر بدن بگیرد. برخی از این پیام ها موجب تحریک حس سیری ناپذیری قند در شده و باعث می شود که انسان نتواند جلوی خود را در برابر مصرف شیرینی و شکلات بگیرد، اما مصرف عسل این چرخه را واژگون می کند.

این محقق انگلیسی می گوید: مصرف یک نوشیدنی شیرین شده با عسل در شب هنگام موجب کاهش استرس شبانه فرد می شود، به انسان اجازه می دهد که راحت تر بخوابد و در نتیجه بدن فرصت می یابد که به بازیابی، تعمیر و سوخت و ساز بپردازد و همین امر موجب موجب سوزاندن چربی می شود.

وی می گوید از آنجایی که عسل توسط زنبورها و از شهد گل ها درست می شود تا حدودی موجب هضم قند و تغییر ترکیبات انها می شود که خود بر روش سوخت و ساز بدن ما تاثیر می گذارد.

مطالعات نشان می دهند زمانی که ما یک فنجان چای شیرین شده با عسل می نوشیم و یا در ماست عسل می ریزیم ، قند عسل رفتاری کاملا متفاوت با قند سفید یا شکر در بدن دارد.

آزمایش های انجام شده توسط محققان انگلیسی نشان می دهد که یک قاشق چایخوری پر عسل سطح قند خون را کاهش می دهد، که این ویژگی در شکر سفید مشاهده نمی شود.

این بدان معنی است که عسل موجب از فعالیت افتادن سلول های تنظیم قند خون در مغز نمی شود و به رییس بدن اطمینان می دهد که سوخت لازم خود برای کارکرد در حد مطلوب را دارد.

آیا عسل طبیعی شکرک میزند     

 

عسل یک ماده ی فندی فوق اشباع شده است و یکی از آنزیم های مهم عسل آنزیمی است به نام دیاساز که در صورت مهیا بودن شرایط (قرار گرفتن عسل در محیطی با درجه حرارت بین 7-14)ذرات خیلی ریز محلول در عسل را به خود جذب کرده و پس از تشکیل هسته شروع به رس کردن(متبلور،کریستالیزه شدن)آن می شود و این تنها یک حالت فیزیکی است مثل یخ زدن آب. بنابراین هیچ تاثیر سوئی در خواص و کیفیت عسل ندارد و برای برطرف کردن آن می توان ظرف محتوی عسل را درون طرف آب گرم قرار داده و به آرامی حرارت دهید تا به حالت طبیعی در آید.
جالب این که در برخی از کشور های اروپایی و آمریکایی عسل به صورت رس شده و شکرک زده در بسته بندی های مختلف مانند کره و پنیر به بازار عرضه می شود.
برخلاف تصور غلط رایج در ایران، که عسل شکرک زده تقلبی می دانند..
پس شکرک زدن تنها در عسل های طبیعی و سالم رخ می دهد.

متاسفانه شکرک زدن عسل آنقدر مشکل ایجاد کرده که بعضی از تولید کنندگان عسل بجای اطلاع رسانی صحیح، عسل را پس از استخراج بمدت30 دقیقه در دمای 60 درجه حرارت نگه می دارند تا دیگر شکرک نزند ، با این عمل اگر چه دیگر شکرک نمی زند ول به طور  کلی تمام آنزیمها و خواص عسل از بین می رود  و تنها یک ماده شیرینی بنام عسل ولی بدون خاصیت تحویل ما می دهند.

پس رس کردن و شکرک زدن عسل دلیل بر طبیعی و سالم بودن آن است و هیچ عسل طبیعی و سالمی در دنیا پیدا نمی کنید مگر این که دیر یا زود شکرک خواهد کرد البته زمان آن بستگی به نوع گل و گیاه و مقدار رطوبت موجود در عسل و درجه حرارت محیطی که عسل در آن نگهداری می شود دارد، بنابراین مصرف کنندگان گرامی هیچ نگرانی از این بابت نداشته باشند و می توانند بنابر سلیقه خود آن را به صورت مایع یا رس کرده و شکرک زده مصرف نمایند.

البته عسل نیز مانند هر ماده غذایی دیگر شرایط نگهداری خود را می طلبد بنابراین توصیه می شود عسل را در جای گرم و خشک (دمای اتاق و اشپزخانه) نگهداری شود و نیاز به بخچال نمی باشد.

 

 

چهار شنبه 26 آذر 1393برچسب:چای سفید خواص جای سفید,چای, :: 13:13 ::  نويسنده : مهندس شمس آبادی

 

چای سفید را بهتر بشناسیم!

مجموعه: داروهای گیاهی و طب سنتی

 

 

 

 

 

 

چای سفید که طعمملایم و شیرین دارد در چین، ژاپن و منطقه دارجلینگ هند تولید می شود.چای سفید صرفا از گلبرگ های تازه گیاه تهیه می شود که هنوز پرز خود را از دست نداده است.

 

در آغاز فصل بهار غنچه چای را پیش از آن که باز شود می چینند و خشک می کنند. چای سفید خاصیت فوق العاده ای دارد و سه برابر چای سبز یا سیاه، حاوی پلی فنل های آنتی اکسیدان است. خواص چای سفید؛ چای سفید خواص زیادی دارد که در زیر به شرح آن می پردازیم:

کاهش کلسترول

کاهش فشار خون

باعث تقویت دندان و لثه ها می شود.

برای سلامت کلی استخوان مفید است.

دارای خاصیت ضدویروسی و ضدباکتریایی است.

در کاهش قند خون موثر است.

از تولید سلول های سرطان زا جلوگیری می کند و در برابر سرطان هایی مانند روده، پروستات و معده مقابله می کند.

در رقیق کردن خون، افزایش عملکرد، تقویت و سالم نگه داشتن رگ های خون نقش دارد.

یک آرام بخش قوی و موثر برای اعصاب می باشد.

افرادی که روزی ۲ بار و یا بیشتر از چای سفید مصرف می کنند ۵۰ درصد کمتر در معرض سکته قلبی قرار دارند.

برای بیماران آرتریت و پوکی استخوان مفید است.

▪چای سفید بدن را در برابر سرماخوردگی و آنفلوآنزا محافظت می کند.

علائم بیماری اچ آی وی را کاهش می دهد.

به طور طبیعی باکتری ها و ویروس هایی را که باعث بوی نامطبوع دهان و پوسیدگی می شود از بین می برد.

بهتر است چای سفید را در آبی با دمایی کمتر از دمای جوش تهیه کنید.

 

یک پزشک و محقق طب اسلامی ایرانی با اشاره به اشتباهات رایج در سفره‌های ایرانی، گفت: برخی از عادت‌های غذایی نادرست منجر به بیماری‌های قلبی و عروقی و گوارشی می‌شود.

 

مریم نواب‌زاده، گفت: عادت غذایی ایرانیان نیز همانند دیگر ابعاد زندگی آنها، ترکیبی از سنت و مدرنیسم است، این رفتار غذایی که نه از مواهب سنت برخوردار است و نه از منافع غذاهای مدرن‌- البته معایب و آفت‌های هر دو را هم دارد-‌ باعث شده بیماری‌های قلبی و عروقی و گوارشی و بدن‌های چاق ارمغان این وضعیت برای ایرانیان باشد.

 

زرشک پلو با مرغ و باقلا پلو با ماهی

نواب‌زاده گفت: هر دوی این غذاها، بسیار سرد هستند و به مرور زمان در صورت مصرف زیاد، غلظت خون ایجاد کرده و مقدار زیادی اخلاط نابجا و مضر بلغم و سودا در بدن تولید می‌کنند. ماهی، مرغ، برنج، زرشک، باقلا، روغن نباتی همگی سرد و بلغم‌زا هستند. حال اگر همراه این غذاها، سالاد، ماست یا ترشیجات هم مصرف گردد، مشکل چند برابر خواهد شد. در صورت مصرف چنین غذاهایی، حتما بایستی ادویه‌ها و مواد غذایی گرم مثل فلفل سیاه، زنجبیل، آویشن، سیاه دانه، عسل، کنجد و خرما مصرف کنید.

 

خوردن ماست و دوغ همراه با غذاهای گوشتی

وی افزود: مصرف همزمان ماست و غذاهای گوشتی، یکی از ممنوعات طب سنتی به حساب می‌آید. طبق گفته حکما، مصرف همزمان ماست با غذاهای گوشتی علاوه بر اینکه تولید بلغم می‌کند، موجب فساد گوشت در معده و در برخی موارد بروز لک و پیس می‌شود.

 

حذف سبزی از سفره و جایگزینی سالاد

نواب ادامه داد: طبع اغلب سبزی‌ها گرم است و به هضم غذا بسیار کمک می‌کنند. سبزی‌ها سرشار از مواد معدنی و ویتامین هستند، همچنین به علت دارا بودن فیبر، مانع یبوست می‌شود، اما سالاد بر خلاف سبزی، طبع سردی دارد و هضم غذا را (برخلاف تصور مردم) مختل می‌کند.

 

خوردن زیاد عدسی

این پزشک و محقق طب اسلامی ایرانی با بیان اینکه عدس غذایی سودا‌زاست و مصرف زیاد آن موجب بروز و افزایش غلظت خون می‌شود، اظهار کرد: متاسفانه امروزه شاهد آن هستیم که به علت تبلیغات زیاد در رابطه با خون‌ساز بودن عدس، مردم سایر حبوبات را کنار گذاشته و عدس را بیش از سایر حبوبات مصرف می‌کنند.

 

مصرف پنیر به تنهایی و در وعده صبحانه

نواب زاده ادامه داد: مصرف پنیر به تنهایی بسیار مضر بوده و بلغم‌زاست. خوردن پنیر به تنهایی و در وعده صبحانه، فرد را دچار رخوت، سستی و بی‌حالی و کندی در یادگیری و کاهش تمرکز ذهن می‌گردد.

وی گفت: غده پاراتیروئید، وظیفه تنظیم کلسیم و فسفر بدن و جذب آن ها را به عهده دارد. این غده کلسیم و فسفر را با یکدیگر و در کنار هم می‌شناسد، بنابراین در زمانی که ماده غذایی حاوی کلسیم را مصرف می‌کنیم، باید همراه آن نیز فسفر مصرف کنیم، در غیر این‌صورت، غده پاراتیروئید، فسفر را از مغز برمی‌دارد که موجب کندذهنی می‌شود.

وی افزود: بهترین زمان مصرف پنیر، وعده شام و به همراه مصلاحات آن‌(گردو، زیره، سیاه‌دانه و آویشن) بوده، زیرا بیشترین میزان ترشح توسط غده پاراتیروئید در هنگام شب صورت می‌گیرد.

 

حذف سرکه از غذا

این پزشک و محقق طب اسلامی ایرانی گفت: حذف سرکه یکی از ظلم‌هایی است که توسط گروهی از پزشکان دامن‌زده شده است.

نواب‌زاده اظهار کرد: سرکه در طب سنتی به عنوان یک حمل‌کننده (Carrier) محسوب می‌شود. حمل کننده ماده‌ای است که داروها را جهت مصرف به اعضای مورد نیاز می‌رساند.

 

تنوع‌خواری و مصرف اقلام متعدد در یک وعده غذایی

وی تصریح کرد: چنین شیوه غذا خوردن، موجب به هم خوردن تنظیم گوارش شده و بسیار مضر است. زمانی که چند ماده غذایی متنوع را در یک وعده میل می‌کنید، آنزیم‌های هاضمه دچار سردرگمی و اختلال شده و هضم غذا ناقص خواهد شد، زیرا مواد غذایی متفاوت، زمان هضم متفاوتی با یکدیگر دارند. در نتیجه از ترکیب این مواد، اخلاط فاسد در بدن تولید می‌شود.

 

وعده غذایی ظهر

وی گفت: از نظر طب سنتی وعده غذایی ظهر، مضر بوده و بلغم و سودا را در بدن زیاد می‌کند و سبب غلظت خون می‌شود.

نواب زاده افزود: ترک وعده نهار موجب تقویت ایمنی بدن، تناسب اندام، حفظ تعادل مزاج و رفع بیماری‌ها می‌شود.

وی یادآورشد: گرم‌ترین زمان در طول روز، ظهر است که بهترین کار در آن ساعات، سرد کردن بدن است، نه خوردن غذا. در طب سنتی توصیه شده که انرژی بدن در زمان ظهر از خواب قیلوله تامین شود.

 

عدم مصرف صحیح آجیل

این پزشک و محقق طب اسلامی ایرانی گفت: آجیل برای کاهش چربی، غلظت خون، سلامت قلب، سلامت کبد و افزایش کارکرد مغز بی‌نهایت مفید و لازم است. طبق تحقیقات مصرف روزانه یک مشت آجیل، بین 5 تا 15 سال به طول عمر انسان می‌افزاید.

نواب‌زاده اظهار کرد: مصرف حداقل 7 عدد بادام در روز‌(البته به شرطی که به صورت تازه از پوست در آید) در جهت پاکسازی کبد و تقویت استخوان‌ها، رشد قدی اطفال و افزایش ضریب هوشی و حافظه توصیه شده است.

وی ادامه داد: بهترین نوع آجیل، 4 مغز گردو، بادام، فندق و پسته است که 4 برابر گوشت انرژی دارد و تمام 20 نوع پروتئین مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. توصیه می‌شود 4 مغز را هفته‌ای یک بار درست کرده، به صورت پودر در آورده و در یک ظرف در بسته نگهداری نمایید. 4 مغز به عنوان یک غذای بسیار عالی برای کودکان در حال رشد است.

 

عدم مصرف صحیح ادویه‌جات

پزشک و محقق طب اسلامی ایرانی با بیان اینکه باور غلط دیگر مضر بودن ادویه‌جات برای کبد است، گفت: تنها مورد احتیاط ادویه، افراد صفراوی است.

نواب‌زاده افزود: مصرف ادویه با غذا موجب فعال شدن کبد و کارکرد منظم دستگاه گوارش خواهد شد.

وی ادامه داد: مصرف مداوم و بلند مدت ادویه، بلغم و سودا نا بجای بدن را کاهش داده و در تخفیف و درمان بیماری‌های ناشی از بلغم و سودا بسیار موثر است. بیماری‌هایی مثل آرتروز، درد مفاصل، نفخ معده، کاهش حافظه، صرع، شب ادراری، عفونت‌های زنانه، افسردگی و ... می‌شود.

 

چهار شنبه 21 آبان 1393برچسب:پسته , تغذیه پسته, :: 10:15 ::  نويسنده : مهندس شمس آبادی

تغذیه درختان پسته

ازت

ازت  نقش اصلی ازت در گیاه ساخت پروتئینهای گیاهی بوده که نقشی ساختاری و کلیدی می باشد رشد و باردهی درختان پسته به میزان زیادی به ازت بستگی دارد و کمبود آن رشد ، باروری و تولید محصول را محدود می سازد .

 بطورکلی نیاز گیاه پسته به ازت ، 600 گرم ازت خالص به ازای هردرخت در سال پر محصول بوده و براساس درصد ازت کودهای ازته ، میزان مصرف هر یک از کودها قابل محاسبه می باشد .

کود اوره

 کود اوره با داشتن 46 درصد ازت د ربین کودهای ازته معمولی دارای بیشترین درصد ازت می باشد اما بعلت تبدیل آن به گاز آمونیاک و تصاعد آن در صورتیکه کود اوره در سطح خاک داده شود و همچنین تشکیل یون بی کربنات در اثر تجزیه اوره که در جذب و ایفای نقش سایر عناصر بویژه عنصر آهن ایجاد مشکل می کند ، کود مناسبی جهت مناطق پسته کاری که بی کربنات آب آبیاری وخاک آنها بالا می باشد ، نیست .

کود نیترات آمونیم

 کود نیترات آمونیم حاوی 35 درصد ازت که هر دو شکل آمونیم و نیترات را دارا می باشد . نیترات حاصل از تجزیه نیترات آمونیم سریعا توسط گیاه قابل جذب می باشد اما در آبیاریهای سنگین بعلت حلالیت بالا و حرکت سریع ، نیترات در اعماق خاک حرکت کرده و از دسترس گیاه خارج می شود در نتیجه در خاکهای شنی و سبک بدلیل شستشوی نیترات و در خاکهای شور بدلیل ضریب شوری بالای نیترات آمونیم این کود توصیه نمی شود .

کود سولفات آمونیم

 کود سولفات آمونیم حاوی 20 درصد ازت و 24 درصد گوگرد می باشد . یون آمونیم حاصل از تجزیه سولفات آمونیم ، ممکن است مقداری از آن بین لایه های کانیهای رسی تثبیت گردد و همچنین بعلت بار مثبت درگیر واکنشهای تبادلی گردد . یون سولفات مستقیما قابل جذب توسط گیاه بوده بعلاوه موجب کاهش موضعی PH شده و خاصیت اصلاح کنندگی دارد بنابراین کود سولفات آمونیم در خاکهای سبک و شنی بعلت قابلیت شستشوی کم سولفات آمونیم که جذب ذرات خاک می گردد و در خاکهای قلیایی با PH بالا بعلت خاصیت اصلاح کنندگی بنیان سولفات موجود در این کود توصیه می گردد .

 

 بطورکلی اگر کود ازته مصرفی در باغات پسته در 3 نوبت

اواخر اسفند یا اوایل فروردین ،

10 تیر لغایت 31تیر ،

و اواخر مرداد

مصرف شوند بازدهی بالاتری می توانند داشته باشند در حالت عادی با توجه به نیاز 600 گرم ازت خالص به ازای هر درخت مقدار 300 کیلوگرم در هکتار سولفات آمونیم در اواخر اسفند و 350 کیلوگرم در هکتار نیترات آمونیم در 10 تیر لغایت 31 تیر ( هنگام پرشدن مغز پسته ) و 300 کیلوگرم در هکتار سولفات آمونیم در اواخر مرداد ماه می تواند جهت باغات پسته بارور و برای درختان بزرگتر از 20 سال مصرف شود .

 علائم کمبود ازت  کمبود ازت موجب زردی برگها ، کاهش رشد تاج درخت ، کوچکی برگها ، باریک ماندن شاخه های تازه رشد کرده و کاهش رشد قطری شاخه ها ، قرمزشدن پوست درخت و رگبرگها و دمبرگها ، ریزش زودتر از معمول برگها در پائیز و کم مغز شدن و سبکی دانه ها می شود .

 حد بحرانی ازت درخاک PPm –   2000 PPm و1000 حد بحرانی آن در برگ پسته 2.5 – 2 درصد ماده خشک می باشد .

 بایستی توجه نمود هنگامی که کود ازته جلوی آب و در سطح خاک مصرف شده ، ارتفاع آب آبیاری بیشتر از 10 سانتی متر نبوده و از آبیاری سنگین اجتناب شود .

 

فسفــر 

 فسفــر  قابلیت دسترسی به فسفر خاک توسط گیاه بیش از آنکه به مقدار آن در خاک بستگی داشته باشد به PH و شرایط خاک بستگی دارد . PH کمی اسیدی تا خنثی بهترین PH برای قابلیت دسترسی به فسفر می باشد . درخاکهای قلیایی تشکیل فسفاتهای کلسیم که حلالیت بسیار کم داشته و تبدیل آنها به فرمهای محلول نیز کند صورت می گیرد ، موجب کاهش قابلیت دسترسی به فسفر توسط گیاه می شود . فسفر از جمله عناصری است که در خاک بسیار کند حرکت کرده و توسط ذرات خاک تثبیت می گردد . در نتیجه کودهای فسفره بایستی در نزدیکی ریشه مصرف شده و از مخلوط کردن این کود با خاک به جهت جلوگیری از تثبیت و غیرفعال شدن آن بایستی جلوگیری نمود .

 حد بحرانی فسفر در خاک15 PPm و در برگ پسته  0.14 درصد ماده خشک می باشد .

 ازجمله علائم کمبود فسفر ، ارغوانی شدن برگ سرشاخه ها ، باریک شدن شاخه ها ، برهنه شدن درخت ، دیرباز شدن جوانه ها و تیره شدن رنگ برگهای پیر می باشد .

 

پتــاسیــم 

 پتــاسیــم  نقش پتاسیم در گیاه بیشتر کاتالیزوری بوده و کمبود آن مقاومت گیاه را در برابر آفات و بیماریهاکاهش می دهد . پتاسیم موجب تسهیل نفوذ آب در سلولهای گیاهی و سبب کنترل عمل باز و بسته شدن روزنه های برگ در هنگام تبخیر و تعرق می شود .

 جذب پتاسیم در سال پرمحصول ( ON ) حدود 6 برابر سال کم محصول ( Off ) بوده و بیش از 90 درصد کل جذب سالیانه پتاسیم در طی دوره پرشدن مغز اتفاق می افتد . درختان پسته پتاسیم زیادی جذب می نمایند بطوریکه جذب سالیانه پتاسیم توسط درخت پسته به جذب ازت و نیتروژن که پرمصرف ترین عنصر غذایی است نزدیک می باشد .

 حد بحرانی پتاسیم قابل جذب درخاک 300 PPm و دربرگ 2 – 1.5 درصد ماده خشک می باشد .

 مصرف پتاسیم موجب افزایش درصد خندانی و کاهش پوکی دانه های پسته نیز می گردد.

 درصورت کمبود این عنصر در گیاه پسته حاشیه برگها به سمت بالا پیچیده همچنین برگهایی که کمبود پتاسیم دارند ، حاشیه سوختگی قهوه ای را نشان می دهند .

 برای کوددهی به باغات فاقد پتاسیم درخاکهای با بافت سنگین و رسی می بایستی مقادیر زیادی از کودهای پتاسه درون شیار کودی مصرف شود در غیر اینصورت درختان پاسخ مناسبی به دریافت کود نخواهند داد ( حداقل 3 کیلوگرم سولفات پتاسیم به ازای هر درخت بارده و بزرگ ) در اراضی سبک و شنی مقدار مصرف کودهای پتاسه می تواند کمتر در نظرگرفته شود .

 از آنجایی که 90 درصد جذب پتاسیم توسط درخت پسته در طی دوره پرشدن مغز اتفاق می افتد ، محلولپاشی با کودهای حاوی درصد بالای پتاسیم و همچنین کاربرد کودهای پتاسه محلول در آب همراه با آب آبیاری ، در طی این دوره زمانی به بهبود کیفیت محصول و افزایش عملکرد محصول کمک شایان توجهی می نماید .

 

گـــوگـــرد

 گـــوگـــرد  گوگرد بصورت یون سولفات در محلول خاک وجود داشته و بعلت داشتن بارمنفی جذب ذرات خاک نمی شود ، اکسید و احیاء گوگرد درخاک بیولوژیکی بوده و میکرو ارگانیسمهای خاک می توانند گوگرد را به بون سولفات تبدیل و قابل استفاده برای گیاه نمایند .

 اضافه کردن گوگرد به خاک علاوه بر تامین نیاز غذایی گیاه ، از نظر خواص اصلاحی و تاثیری که روی PH خاک دارد مفید می باشد . برای موثر بودن مصرف گوگرد بایستی شرایط از نظر تهویه رطوبت فراهم باشد تا میکرو ارگانیسمهای خاک بتوانند گوگرد را به سولفات تبدیل نمایند و این امر موجب کاهش موضعی PH گردد . علائم کمبود گوگرد مشابه علائم کمبود ازت بوده و شامل زردی برگهای جوان ، کاهش رشد گیاه و نازکی شاخه ها می باشد .

 حد بحرانی گوگرد در خاک 15 PPm  و در برگ پسته 0.3 درصد ماده خشک می باشد .

 مقدار 1 – 50 تن گوگرد ترجیحا میکرونیزه در هر هکتار مخلوط با کودحیوانی در چالکودها جهت باغات پسته قابل توصیه می باشد .

 

کلسیـــم

 کلسیـــم  درخاکهای مناطق خشک و نیمه خشک ، کلسیم نسبت به سایر عناصر غذایی به مقدار بیشتری در محلول خاک وجود دارد اما فقط وجود آن در خاک و بافتهای گیاه و برگ ، دلیل براینکه محدودیتی از نظر آن وجود ندارد نیست و باید مطمئن شد که آیا عنصر مذکور در گیاه از تحرک مناسبی برخوردار بوده و آیا قادر به انجام وظیفه خود می باشد یا خیر . بنابراین مشکل اصلی کمبود کلسیم ، جذب آن از طریق خاک نبوده بلکه انتقال آن در داخل گیاه است که موجب بروز عوارض ناشی از کمبود کلسیم بخصوص در میوه ها که بیشتر از بقیه اندامهای گیاه به کلسیم نیاز دارند ، می شود .

 از جمله عوارض کمبود کلسیم در درختان پسته عارضه لکه پوست استخوانی در دانه های پسته می باشد که با 3 نوبت محلولپاشی با کودهای حاوی کلسیم در اوایل فصل رشد ( اواخر فروردین تا اواخر اردیبهشت ) با فاصله 15 – 10 روزه می توان از شدت عارضه تا مقدار بسیار زیادی کاست .

 حد بحرانی کلسیم در برگ پسته حدود 2 درصد ماده خشک گیاهی است . در خاک میزان کلسیم در ارتباط با منیزیم و سدیم سنجیده می شود و نسبت جذب سدیم ( SAR ) کمتر از 15 و نسبت کلسیم به منیزیم بیش از یک در خاک می تواند نشاندهنده وضعیت نسبتا مناسب کلسیم در خاک باشد .

 در درختان پسته مبتلا به کمبود کلسیم ، برگهای جوان و نزدیک انتهای شاخه به شکل چروکیده و کج در آمده و نوک برگها و حاشیه آنها بطرف بالا و یا پائین لوله می شود . کمبود کلسیم در درختان پسته بیشتر کیفی بوده و در نتیجه اثرات متقابل با عناصر دیگر یا عدم انتقال مناسب در گیاه اتفاق می افتد درصورت نیاز می توان از 200 – 100 تن گچ خام در هکتار جهت اصلاح خاک و رفع نیاز گیاه به کلسیم استفاده نمود .

 

منیـــــزیـــــم

 منیـــــزیـــــم  منیزیم بصورت یون منیزیم از محلول خاک جذب شده و درخاکهای مناطق خشک و نیمه خشک به مقدار زیادی بصورت جذب سطحی ذرات خاک وجود دارد . درنتیجه در این خاکها بیشتر با مسئله زیاد بود و مسمومیت این عنصر روبرو هستیم تا کمبود و کمبود احتمالی آن نیز بیشتر ممکن است در خاکهای شنی اتفاق بیفتد .

 حدبحرانی منیزیم در خاک PPm 15 و دربرگ پسته 60 درصد ماده خشک گیاهی می باشد .

 کمبود آن موجب ظهور رنگ زرد و کلروز بین رگبرگی در برگهای مسن و پیر گیاه می شود . درصورت کمبود مصرف 400 کیلوگرم سولفات منیزیم در هکتار در چالکود و در صورت مسمومیت مصرف گچ و پتاسیم در مقادیر زیاد توصیه می گردد .

 

آهــــــن

 آهــــــن  آهن یکی از عناصر ضروری برای رشد تمامی گیاهان است . درصورت کمبود آن کلروفیل به مقدار کافی در سلولهای برگ تولید نمی شود . زردی برگ ناشی از آهک ، شکل خاصی از کمبود آهن در گیاه است که بخش وسیعی از کشور ما را فراگرفته است .

 آبیاری بیش از حد ، مصرف بی رویه و نامتعادل کودهای شیمیایی ، کمبود مواد آلی و فشرده شدن خاک و زیادی بی کربنات در محلول خاک از جمله عوامل موثر در کاهش جذب آهن توسط گیاه می باشد .

 درصورت کمبود آهن ، کلروفیل به مقدار کافی در سلولهای برگ تولید نشده ، ابتدا فاصله بین رگبرگها زرد شده و باشدت یافتن کمبود ، تمامی سطح برگ زرد می شود . بدلیل آنکه آهن در گیاه متحرک نمی باشد این علائم ابتدا در برگهای جوان و قسمتهای فوقانی گیاه ظاهر شده و با پیشرفت کمبود تمامی گیاه را در بر می گیرد .

 حد بحرانی آهن در خاکPPm 10 – 7 و در برگ پسته PPm  100می باشد .

 جهت مصرف خاکی آهن بایستی حتما از کودهایی با بنیان کلات EDDHA نظیر سکوسترین آهن استفاده نمود جهت محلولپاشی از کودهای آهن با بنیان کلات EDTA نیز می توان استفاده نمود .

 

روی

 روی  مقدار روی در محلول خاک بسیار ناچیز بوده و هرچه PH خاک بیشتر شود از مقدار روی قابل جذب گیاه کاسته می شود بنابراین در خاکهای با PH قلیایی که خاص خاکهای آهکی است کمبود روی شایع و گسترده می باشد .

 استفاده زیاد از کودهای فسفره در خاکهایی که مقدار روی قابل استفاده کمی دارند ، موجب بروز کمبود تحمیلی روی در گیاه می شود .

 روی در بسیاری از سیستمهای آنزیمی گیاه نقش کاتالیزوری فعال کننده و یا ساختمانی داشته و در ساخته شدن و تجزیه پروتئینها در گیاه نیز دخیل است . یکی از بارزترین نقشهای روی در ساخت اسید آمینه تریپتوفان بعنوان پیش نیاز ساخت هورمون اکسین است که در رشد طولی شاخه ها موثر می باشد . همچنین روی در مرحله گرده افشانی و جوانه زدن دانه های گرده نقش اصلی را ایفاء نموده و موجب تسریع در رشد لوله گرده شده و در نتیجه امکان لقاح و تشکیل میوه را افزایش می دهد . از جمله علائم کمبود روی ، تاخیر در باز شدن جوانه های رویشی و زایشی حتی تا مدت یک ماه ، تشکیل دانه های کوچکتر و قرمزتر از دانه های سالم ، ریزبرگی ، کم برگی ، کوچک شدن میان گره های سرشاخه و روزت می باشد .

 حد بحرانی روی در خاک PPm 2و در برگ پسته PPm  30می باشد .

 مصرف خاکی سولفات روی در چالکود به همراه کود حیوانی به میزان حداقل 250 گرم به ازای هردرخت در باغات دچار کمبود همچنین محلولپاشی سولفات روی پس از برداشت و اواخر اسفند هنگام تورم جوانه ها و در اردیبهشت ماه در باغات پسته توصیه می گردد .

 

منگنـــــز 

 منگنـــــز  یون دوظرفیتی منگنز در مجموع محلولترین فرم آن و قابل جذب برای گیاه می باشد نقش عمده منگنز در گیاه مشارکت در سیستمهای ترکیبی است منگنز در تولید کلروفیل نقش اساسی داشته و متابولیسم ازت و واکنشهای آبی فتوسنتز نیز از منگنزتاثیر می گیرند . منگنز و آهن بر روی یکدیگر دارای اثر متقابل می باشند.

 حدبحرانی منگنز در خاک PPm 8و در برگ پسته PPm 50است .

 بعلت تحرک کم منگنز در گیاه علائم کمبود نخست در بافتهای جوان مشاهده می شوند . علائم کمبود شبیه علائم کمبود آهن بوده با این تفاوت که در کمبود منگنز قسمتی از حاشیه برگ سبز باقی می ماند . نکته حائز اهمیت و قابل اشاره در ارتباط با نقش عنصر منگنز در گیاه پسته ، تحقیقی است که نشان داده مهمترین عنصر غذایی که در تفاوت بین باغات با عملکرد بالا با باغات با عملکرد پائین ایفای نقش می کند ، عنصر منگنز می باشد .

 

مـس

 مـس  نقش مس در گیاه بیشتر در فعالیتهای آنزیمی گیاه خصوصا فعال کردن آنزیمهای اکسیداز می باشد . قابلیت دسترسی به مس برای گیاه نظیر اغلب ریزمغذیها به PH خاک بستگی داشته و با افزایش PH از قابلیت جذب آن کاسته می شود همچنین در خاکهای آلی نیز مس اغلب به فرم کمپلکسهای آلی بسیار پایدار وجود داشته و با پیوند بسیار سختی بین مولکولهای آلی جای می گیرد در نتیجه قابلیت جذب آن برای گیاه کم شده و نمی تواند بوسیله گیاه مورد استفاده قرارگیرد در نتیجه برخلاف تمامی عناصر غذایی ریزمغذی بایستی حتی المقدور با کودهای حیوانی و دامی مخلوط نگردد . مس با فسفر و آهن و روی اثر متقابل دارد .

 حدبحرانی مس در خاک PPm  1و در برگ پسته PPm 10می باشد.

 علائم کمبود مس در گیاه پسته بصورت سوختگی برگهای نزدیک به نوک سرشاخه ها ، قلبی شکل شدن برگهای نورس و عصایی شکل شدن شاخه های بالائی درخت و تابیدن آنها به سمت پائین می باشد .

 

بـــر 

 بـــر  یکی از منابع اصلی بر خاک ، آب آبیاری و بر موجود در آن می باشد اما لزوما آبهای شور دارای بر زیاد نیستند . بر در فعالیتهای زایشی ، گرده افشانی ، تقسیم سلولی بافتهای مریستمی ، ترمیم بافتهای آوندی ، متابولیسم کربوهیدراتها و انتقال آنها نقش ایفاء می نماید . درخاکهای دارای بافت سبک ، بر در اثر بارندگی و یا آبیاری شسته شده و از دسترس گیاه خارج می گردد همچنین در PH بالاتر از هشت و درخاکهای آهکی میزان جذب بر به میزان زیادی کاهش می یابد که این امر بعلت واکنش متقابل بین کلسیم و بر می باشد .

 حدبحرانی بر در خاک PPm 1و در برگ پسته PPm 250می باشد .

 از علائم کمبود بر در گیاه پسته ، پیچیده شدن حاشیه برگها ، تغییر شکل برگ بصورت فنجانی ، پوکی محصول و عدم خوشه بندی مناسب را می توان نام برد درصورت کمبود محلولپاشی اسیدبوریک در پائیز پس از برداشت و یا اواخر اسفند هنگام تورم جوانه ها توصیه می گردد .

+ نوشته شده توسط مهندس مهيني فر در و ساعت | آرشیو نظرات

كودهاي آلي در تغذيه پسته

كودهاي آلي :

كودهاي آلي براساس منشاپيدايش به سه دسته عمده : حيواني، گياهي، و مخلوط تقسيم مي شوند.

مزاياي كودهاي آلي :

اين كودها ممكن است بتوانند تمامي عناصر ضروري پر‍مصرف و كم مصرف را براي گياه تامين كنند. اهميت ديگر كودهاي آلي، بهبود و افزايش نفوذپذيري خاك نسبت به آب و هوا و در نتيجه نفوذپذيري ريشه يا گياه مي باشد.

انواع كود هاي آلي:

كودهاي آلي بر اساس منشاء پيدايش به سه دسته عمده: حيواني، گياهي و مخلوط تقسيم مي شوند.

مزاياي كود هاي آلي:

اين كود ها ممكن است بتوانند تمامي عناصر ضروري پر مصرف و كم مصرف را براي گياه تامين كنند. اهميت ديكر كود هاي آلي، بهبود و افزايش نفوذپذيري خاك نسبت به آب و هوا و در نتيجه نفوذپذيريريشه يا گياه مي باشد.

 

كودهاي دامي : 

   درايران خصوصاً در باغات پسته از كود ماكيان نوع مرغي بسيار مصرف مي ‍شود و بهتراست از مصرف مداوم كود‍مرغي در باغات پسته خودداري نمود و حداقل  هر سه يا پنج سال از كود آلي ديگري استفاده شود. مقدار مصرف اين كود به علت بالا بودن ازت آن بيش از 10تن در هكتار براي درختان جوان (15ساله) توصيه  نمي ‍شود در مورد درختان بارور و مسن مي‍توان ميزان استفاده از آن را تا حداكثر 20 تن در هكتار بالا برد. بطور كلي كود پرندگان و كود مرغي داراي درصد آهن بالا مي باشند به همين علت از مصرف مداوم و با مقدار زياد آنها در باغاتي كه درصد آهك از 30 درصد متجاوز است، بايد جداً خودداري نمود. كودهاي مرغي را بايستي .در شيار كودي عميق، مصرف و مدفون كرد

   كودهاي دامي گاوي و گوسفندي تفاوتي در كاربرد نداشته و گاهي نيز به صورت مخلوط بكار برده مي ‍شوند كه انجام آن توصيه مي ‍شود، زيرا كودهاي گاوي ازت و پتاسيم كمتري از كود‍هاي گوسفندي دارند. بهتر است براي اراضي داراي معمولي و نسبتاً غني از نظر مواد غذائي مصرف شوند. ميزان مصرف كودهاي مخلوط يا گوي معادل 20 تن در هكتار براي درختان جوان زير 15 سال و 40-20 تن براي درختان بارور و مسن توصيه مي ‍شود.

   در صورت وجود مسائلي از جمله وضعيت ژنتيكي برخي پايه ها و يا پايه و پيوندك‍ها، تغييرات موضعي PH و ... كمبودهايي به صورت خفيف و يا لكه اي در طولاني مدت مشاهده شد، مي‍ توان از كودهاي شيميائي خصوصاً به صورت محلول پاشي و تزريق و با دادن موضعي به خاك، خصوصاً به صورت محلول پاشي و تزريق و يا دادن موضعي به خاك، به عنوان مكمل كودهاي حيواني و دامي استفاده نمود. بهتر است مقادير توصيه شده هركدام از كودها و اجزاي آنها را به نصف تقليل داد.

   كليه مقادير كودي توصيه شده اعم از مرغي و يا گاوي و... بايد به عنوان كود زمستانه فقط در شيار كودي به عرض 40 و عمق 40 سانتي‍متر در انتهاي سايه انداز درختان مصرف شود.

 

كود سبز :

    بطورمتوسط هر 1 كيلوگرم كود حيواني ارزش 5/2 كيلوگرم كود سبز را دارد. ضمناً با استفاده از كودهاي سبز علاوه برتامين ماده آلي خاك،  مواد غذائي آن نيز در نتيجه معدني شدن ازت آن تا  حدي تامين مي گردد.

خصوصيات گياه انتخابي جهت توليد كود سبز :

- گياه بايد از رشد سريعي برخوار باشد تا حجم زياد آن از رشد علفهاي هرز نيز جلوگيري كند.

- گياه مورد كاشت با دوره هاي آبياري درخت پسته سازگاري داشته و احتياج زيادي به آب جهت رشد كامل نداشته باشد.

- در زمان حداقل ارزش آب (زمستان تا اواخر بهار)بتوانند سريعاً رشد نمايد.

 

 

شكل 75- كاشت گياهان علوفه‍اي به منظور كاربردكود سبز

 

 

    در باغ‍هاي پسته بهتر است كه گياه بين رديف‍ها كشت شده و در صورتي كه كه ارتفاع گياه زياد شد، بايد آن را خرد كرده و با دقت بدون صدمه زدن به گل و ميوه درختان، آنها را زير خاك مدفون نمود. گياهان مناسب كود سبز براي كشت پسته گياهاني است كه اولاً خواص فوق را داشته و در عين حال بيماري مشتركي با پسته نداشته باشند.

 

 

 

ریاست محترم دادگاه حقوقی شعبه دوم دادگستری سبزوار
باسلام
لطفا در مورد پرونده 50 خانوار از اهالی روستای شمس اباد بخش روداب که نزدیک 30 سال است زمین خریدند و با مشکلات زیادی خانه درست کردند و اکثرا دارای سند دفترچه ای هستند ولی حالا بعد از مدت زیادی افرادی با اعمال نفوذ قصد دارند از انها مبالغی را دریافت کنند وانها را با مشکلاتی روبرو کرده اندبا حساسیت بیشتری پرونده را بررسی نماید چون قصد دارند از سادگی و دست تنگی انها در مراجعه به قانون و وکیل و کارشناس استفاده کنند .. با تشکر

لیمو ترش خواهش می کنیم هیچ ماده غذایی را دست کم نگیرید. لیموترش گنجینه ای از خواصی است که سلامتی را ارتقا می دهد و بسیاری از ناخوشی ها را از ما دور می کند. اگر می خواهید سیری در عالم این میوه داشته باشید مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

خواهش می کنیم هیچ ماده غذایی را دست کم نگیرید. لیموترش گنجینه ای از خواصی است که سلامتی را ارتقا می دهد و بسیاری از ناخوشی ها را از ما دور می کند. اگر می خواهید سیری در عالم این میوه داشته باشید مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

یک دنیا خاصیت

حتماً شما هم وقتی سرما می خورید سراغ لیموترش و عسل می روید. همه ما می دانیم که لیموترش منبع ویتامین C می باشد اما خواص آن به همین جا ختم نمی شود. «آتنا» الهه جنگاوری یونانیان قدرت «ضد زهری» لیموترش را ستوده است. گویا در افسانه های یونانی دو تن را محکوم می کنند تا به قفس افعی ها انداخته شوند. آن دو شروع به خوردن لیموترش می کنند و بدنشان ایمن می شود به طوری که نیش کشنده این خزنده وحشتناک در آن ها کارگر نمی افتد. حالا بماند که در افسانه ها اغراق می کنند اما یافته های محققان حاکی از این است که لیموترش خواص شگفت انگیزی دارد. به عقیده محققان سیترات سدیم و سیترات پتاسیم موجود در لیموترش قدرت شگفت آوری در تصفیه خون دارند. این ترکیبات حالت چسبندگی خونی را کاهش می دهند. زمانی که خون حالت چسبندگی غیر نرمال نداشته باشد به راحتی در رگ ها به جریان در می آید و در نتیجه فشارخون نیز کاهش می یابد. در این حالت نیز سرم خون راحت تر از فیلتر جداره عروق می گذرد و مواد مغذی به میزان کافی و مستمر به سلول ها می رسد.

زیر پوست لیموترش

لیموترش حاوی میزان کمی ویتامین A، ویتامین B۱ و B۲ و همچنین فلاوونوئیدها و پکتین می باشد. بخش اعظم لیموترش را ویتامین C تشکیل می دهد. هر ۱۰۰ گرم از این میوه حدود ۵۰ میلی گرم ویتامین C دارد. لیموترش همچنین حاوی کاروتنوئیدها و کورامین می باشد که همه این ترکیبات خواص آنتی اکسیدانی قوی دارند و ضدعفونی کننده اند. فراموش نکنید که ویتامین C نقش مهمی در رشد و تقویت استخوان ها و دندان ها داشته، سلامت بافت های خونی و مویرگ ها را بالا می برد. ناگفته نماند که این ویتامین همچنین باعث کنترل فشار و قند خون می شود، از عدسی چشم محافظت کرده و باعث تحریک غدد فوق کلیوی و عملکرد تخمدان ها می شود.ویتامین C یکی از آن آنتی اکسیدان های قوی می باشد که اثرات منفی استرس های زندگی را کاهش می دهد.

یک میوه اسیدی

احتمالاً شما هم شنیده باشید که لیموترش خاصیت اسیدی دارد و حالت آکانیک یا بازی بدن را از بین می برد؛ اما باید بدانید که این باور صحیح نمی باشد. سیترات ها در بدن سوخته و بقایایی بازی از خود به جا می گذارند. برای همین با وجود اینکه لیموترش اسیدی است اما خون را اسیدی نمی کند.

قدرت ضدعفونی کنندگی

لیموترش ضدعفونی کننده فوق العاده ای است که به طور موثر با بیست نوع میکروب مقابله می کند. برای همین می تواند با هر نوع بیماری به ویژه بیماری های فصل سرما مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا مقابله کند. لیموترش باعث کاهش تب می شود. اگر از عفونت ادرار یا عفونت مثانه و کلیه ها رنج می برید به لیموترش اعتماد کنید. خاصیت دیورتیک (ادرارآوری) این میوه باعث دفع توکسین ها یا همان سموم بدن می شود. ترکیبات لیموترش عفونت و بیماری ها مانند اسهال را از دستگاه گوارش دور کرده و سلامت آن را تضمین می کند.

گردش خون

لیموترش در دستگاه گردش خون نیز دخالت کرده و باعث کاهش میزان کلسترول آن می شود. افرادی که از بیماری های قلبی رنج می برند به طور مرتب آسپرین مصرف می کنند تا خونشان رقیق شود و از ایجاد لخته خون پیشگیری کنند؛ اما با این حال حتماً می دانید که مصرف زیاد آسپرین عوارض جانبی خود را دارد و باعث خون دماغ شدن گاه و بی گاه می شود. خوشبختانه لیموترش باعث رقیق شدن خون می شود بدون اینکه چنین عوارضی بروز دهد. حتی می تواند به سرعت مشکل خون دماغ شدن را نیز برطرف کند. پس اگر می خواهید دستگاه گردش خون و قلب و عروقتان سالم تر بماند لیموترش را دریابید.

دستگاه گوارش

معمولاً لیموترش را عامل افزایش اسید کلریدریک و سوزش معده می دانند. برخی از افراد نیز آن را باعث بروز زخم معده عنوان می کنند. درست است که در برخی افراد بعد از مصرف کردن لیموترش سوزش معده اتفاق می افتد اما باید بدانید که این سوزش معانی دیگری نیز دارد. اینکه تغذیه شما باید بازنگری شود. در بیشتر مواقع سوزش و ترش کردن معده که بعد از مصرف لیموترش ایجاد می شود نتیجه ترکیبات نامناسب محتویات بشقاب های ماست. واقعیت این است که مصرف همزمان و زیاد پاستاها، مواد نشاسته ای، نان سفید، برنج سفید، مواد قندی و غیره به همراه لیموترش مشکل زا می شود. باید لیموترش را بعد از هضم کامل این مواد غذایی میل کنید. بهتر است که برای بهره مندی از تمام خواص لیموترش آن را به همراه غذا میل نکنید. البته افرادی که معده حساسی دارند و یا عصبی هستند نباید لیموترش را صبح ها و به صورت ناشتا مصرف کنند. بهترین زمان برای مصرف لیموترش بعدازظهر حدود دو ساعت بعد از غذا می باشد.

لیموترش و پوست

هیچ چیز مانند لیموترش نمی تواند باعث جوانی و شادابی پوست شود. این میوه زردرنگ باعث می شود که تعادل Ph پوست حفظ شود. شما می توانید با ترکیب عسل و لیموترش ماسک خانگی تهیه کرده و استفاده کنید. برای درمان زخم ها و جراحات سطحی می توانید از چند قطره لیموترش استفاده کنید تا زخم ضدعفونی شود. توجه داشته باشید که ترکیب لیموترش، روغن زیتون یا روغن بادام شیرین برای بهبود اگزما موثر است.

لیموترش و لاغری

به عقیده محققان ویتامین C موجود در لیموترش باعث کاهش هورمون هایی می شود که در مغز وظیفه کنترل و تحریک اشتها را بر عهده دارند. به همین دلیل مصرف لیموترش می تواند به تناسب اندام و لاغری شما کمک کند. توجه داشته باشید که لیموترش مانع از انباشتگی چربی ها نیز می شود.

یک روش قدیمی و طبیعی

آب لیموترش تازه با مقداری عسل درمان قدیمی گلو درد و عفونت های مجاری تنفسی می باشد. آب لیموترش باعث کاهش حالت احتناق شده و مخاط را دفع می کند. یکی دیگر از درمان های قدیمی مادربزرگ ها استفاده از حلقه های لیموترش برای رفع دمل و مشکلات پوستی دیگر بوده است.

گل گاو زبان گل گاوزبان یک گیاه علفی به طول ۷۰ – ۴۰ سانتی متر است. این گیاه در مزارع و گاهی زمین های بایر می روید. منشأ اولیه آن دمشق بوده است. از تجزیه شیمیایی این گیاه مهم ترین ماده ای که به دست می آید نیترات دو پتاس می باشد و بیشتر خواص آن مربوط به این ماده است. گل گاوزبان دارای طبیعت گرم و اثر نشاط آور، مقوی تمام بدن و آرامش بخش است. در معالجه تب های دانه ای مانند سرخک، آبله مرغان مصرف دم کرده آن با لیموعمانی اثر شفابخشی دارد. این دم کرده در درمان دردهای ناشی از سنگ کلیه و دفع سنگ مثانه نیز بسیار مفید است. اگر دچار آلرژی های فصلی می باشید توصیه به مصرف دم کرده گل گاوزبان است. دم کرده گل گاوزبان برای درمان جوش های دهان، آفت دهانی بسیار نافذ است.

دمنوشی برای سرماخوردگی

گاهی اوقات سرفه های فصل سرما را هیچ قرص و شربتی درمان نمی کند اما تجویز یک جوشانده سنتی مانند گل گاوزبان به صورت مرهمی قوی عمل خواهد کرد.دکتر نرجس گرجی، متخصص طب سنتی ایران، دم کرده گل گاوزبان را به همراه کمی لیمو عمانی، یک دمنوش مناسب برای مقابله با سرماخوردگی دانست و گفت: این دمنوش به شرط ترش نبودن به خصوص در ابتدای شروع علائم سرماخوردگی، یک نوشیدنی مناسب برای بهبود حال بیمار است.گل گاوزبان در درمان سرفه های مزمن، وقفه های تنفسی و آسم های خفیف نیز موثر است. در درمان سرفه های خشک می توان گیاه گل گاوزبان را با بابونه، سنبل الطیب، شقایق مخلوط نموده و دم کرده حاصل از این چند گیاه را روزی ۳ ۲ بار بنوشید.

مقدار و زمان مناسب مصرف

دکتر غلامرضا امین، متخصص فارموکوگنوزی در مورد مقدار مصرف گل گاوزبان می گوید: به طور کلی، مصرف روزی یک وعده دمنوش گل گاوزبان برای افراد سالم مشکلی ایجاد نمی کند اما باید برای خرید گل ها و برگ هایی که می توان از آن ها دمنوش های گیاهی تهیه کرد، توجه لازم داشت و از مکان های معتبر، چنین محصولاتی را خریداری کرد چون گاهی در مخلوط کردن برگ ها و گل ها در برخی عطاری ها و مراکز فروش این محصولات تقلب اتفاق می افتد. خوردن این خوراکی های تقلبی هم باعث بروز مشکلاتی می شود. با این حال، اگر گل گاوزبان را از مراکز معتبر تهیه کنید، می توانید دمنوش آن را با مخلوط کردن گل و آب جوش و دم کردن آن به مدت حدود ۱۰ دقیقه روی حرارت غیرمستقیم مانند بخار کتری یا سماور آماده کنید.افرادی که به مصرف دمنوش گل گاوزبان علاقه دارند، باید بدانند این نوشیدنی می تواند باعث افزایش فشارخون در برخی افراد حساس شود. به همین دلیل بهتر است دمنوش آن را با افزودن چند قطره آب لیمو میل کرد. بهترین شیرین کننده ای هم که می توان همراه این دمنوش مصرف کرد، مقداری نبات است. شما می توانید نبات را از همان ابتدا داخل قوری دمنوش بیندازید تا طعم آن با طعم نوشیدنیتان ترکیب شود. گل گاوزبان، گلبرگ خالص است و دم کردن آن بیش از ۱۰ دقیقه، لازم نیست. از طرفی ممکن است عطر، طعم و خاصیت آن در اثر دم کردن طولانی مدت از دست برود. افرادی که رنگ سیاه گل گاوزبان را دوست ندارند هم می توانند با افزودن یک عدد لیموعمانی کوچک به قوری دمنوش یا چند قطره آب لیمو هنگام سرو آن، باعث ارغوانی شدن رنگ این نوشیدنی آرام بخش و مدر شوند. خاصیت آرام بخشی گل گاوزبان باعث می شود مصرف آن به عنوان نوشیدنی پس از شام توصیه شود.

مراقب باشید

دکتر معصومه خادمی زاده، معاون گروه داروسازی سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که داروهای گیاهی مانند داروهای شیمیایی دارای عوارض هستند، گفت: به طور مثال گل گاوزبان فشارخون را افزایش می دهد و نباید مبتلایان فشارخون از آن استفاده کنند. اگر مبتلایان به فشارخون می خواهند گل گاوزبان مصرف کنند باید از مصلح آن یعنی لیمو هم استفاده کنند. مصلح به ماده غذایی یا گیاه دارویی اطلاق می شود که عوارض گیاهان دارویی را از بین می برد و آن را تعدیل می کند.

همان طور که می دانید به اغلب مبتلایان به فشارخون که دچار ناراحتی اعصاب می شوند توصیه می شود گل گاوزبان مصرف کنند درحالی که این بیماران با خوردن آن دچار عوارض می شوند. پس داروهای گیاهی حتماً باید از سوی متخصصان مربوطه تجویز شوند.گل گاوزبان به علت داشتن آلکالوئید برای زنان حامله و شیرده مضر است.مصرف بیش از ۵ روز مداوم این گیاه ممکن است باعث عادت شود؛ بنابراین پس از ۵ روز استفاده از آن در صورت نیاز، ۳ روز فاصله انداخته و سپس دوباره مصرف کنید.

نکته دیگری که باید متذکر شد این است که معمولاً با گل گاوزبان، سنبل الطیب نیز مصرف می شود باید بدانید که مصرف زیاد سنبل الطیب، در کنار خاصیت آرام بخشی، می تواند باعث مسمومیت شود. مقدار زیاد این داروی گیاهی، علائمی مثل خستگی، احساس سبکی سر، گشاد شدن مردمک چشم و مسمومیت کبدی به دنبال دارد و مصرف آن همراه با داروهای سیستم عصبی مرکزی مثل ضد افسردگی ها، ضد اضطراب ها، آرام بخش ها، خواب آورها و آنتی هیستامین ها می تواند بسیار خطرناک باشد.

فلفل دلمه

فلفل دلمه ای یکی از سبزیجاتی است که به علت شکل زیبا، جنس جذاب، طعم متفاوت و رنگ های متنوع بسیار مورد توجه قرار دارد. این گیاه در چهار رنگ مختلف سبز، زرد، نارنجی و قرمز در بازار عرضه می شود. جالب است بدانید که هر کدام از این رنگ ها معرف خاصیت ویژه ای از این گیاه است.

جام جم سرا:

با این که همه این فلفل های دلمه ای خواص مشابهی دارند، ولی دارای تفاوت های زیادی نیز می باشند. در این مقاله سعی داریم شما را با خواص رنگ های متفاوت فلفل دلمه ای بیشتر آشنا نماییم.

ویژگی های مشترک در رنگ های مختلف فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای به علت دارا بودن آب میان بافتی فراوان یکی از کم کالری ترین سبزی ها می باشد. با وجود اینکه فلفل دلمه ای سبز رنگ در میان اکثر افراد شناخته شده تر می باشد، اما پیگمان های ایجادکننده رنگ قرمز، نارنجی و زرد خواص بسیاری دارند. از نظر طعم، فلفل دلمه ای سبز کمی تلخ تر است و فلفل های زرد، نارنجی و قرمز شیرین تر هستند و به حالت میوه ای بیشتر شبیه می باشند. فلفل دلمه ای گیاه تندی نیست؛ زیرا کاپسایسین که باعث طعم تندی در فلفل می شود، در این فلفل به مقدار بسیار ناچیزی وجود دارد.

فلفل دلمه ای، دارای فیبر و سایر ریزمغذی ها

فلفل دلمه ای سرشار از ویتامین های گروه ب مانند تیامین، ریبوفلاوین و ب۶ است که ویتامین های موثر در تبدیل مواد غذایی به انرژی می باشند. فلفل دلمه ای همچنین گیاهی سرشار از فیبر، پروتئین و آهن می باشد. فیبر در غذاهای گیاهی مانند میوه ها، سبزی ها، غلات کامل و حبوبات یافت می شود و بدن برخلاف پروتئین، کربوهیدرات و چربی نمی تواند آن را هضم کند و در دستگاه گوارش با اتصال به چربی ها و افزایش دفع آن ها، موجب کاهش فشارخون و کلسترول خون می گردد. همچنین موجب جذب آهسته تر قند خون می شود. در نتیجه باعث می شود تا قند خون در حیطه نرمال ثابت بماند. از اثرات دیگر فیبر، التیام التهاب های ایجادشده در قسمت های مختلف بدن می باشد.

فلفل دلمه ای قرمز، همان فلفل دلمه ای سبز رسیده

فلفل دلمه ای سبز رنگ وقتی خیلی رسیده می شود به رنگ قرمز تبدیل می شود که رسیده تر، شیرین تر و با طعمی ملایم تر است. ویتامین ث و کاروتنوئیدها در حالت رسیده بیشتر هستند. هم چنین ظرفیت آنتی اکسیدانی در فلفل دلمه ای قرمزرنگ بیشتر از فلفل دلمه ای سبز می باشد. به منظور تهیه فلفل دلمه ای قرمز، باید توجه کرد که رنگ آن روشن باشد و پوست سفتی داشته باشد. ولی فلفل هایی که پوست کدر و چروکیده دارند، به سمت فرآیند فساد پیش می روند و مواد مغذی شان به شدت افت می کند.

فلفل دلمه ای قرمز، بیش ترین مقدار ویتامین ث

با وجود اینکه فلفل دلمه ای سبز و زرد هم منابع خوبی از ویتامین ث می باشند، اما فلفل دلمه ای قرمز بیش ترین میزان ویتامین ث را دارا می باشد. به گونه ای که دو برابر نیاز روزانه به ویتامین ث را تامین می کند. ویتامین ث یک آنتی اکسیدان بسیار قوی می باشد. ویتامین ث در تسریع روند بهبود عفونت ها، ترمیم زخم ها و جراحات پوستی، تولید کلاژن موجود در غضروف ها و مفاصل استخوانی، تامین سلامت استخوان ها و دندان ها و استحکام رگ های خونی موثر است.

فلفل دلمه ای قرمز، دارای قوی ترین آنتی اکسیدان

مسئول رنگ قرمز شفاف در فلفل دلمه ای، لیکوپن می باشد که آنتی اکسیدان بسیار قوی است؛ و تحقیقات متعدد ثابت کرده است که لیکوپن از سرطان پروستات و بیماری های قلبی پیشگیری می کند. لیکوپن ماده ای است که وقتی در معرض حرارت قرار بگیرد، آزاد می شود. بدین منظور لازم است کمی آن را در روغن تفت داد یا کبابی کرد.

فلفل دلمه ای قرمز، تامین سلامت استخوانی

فلفل دلمه ای قرمز ۵۵ تا ۷۵ درصد نیاز روزانه بدن به مواد مغذی مورد نیاز در سلامت استخوان را تامین می نماید. این مسئله به دلیل دارا بودن مقادیر فراوانی از ریزمغذی هایی چون: کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم و روی می باشد که همگی، از مواد مغذی مورد نیاز در استحکام و حفظ بافت استخوانی می باشند.

پاپریکا، ادویه ای برگرفته از فلفل قرمز

ادویه پاپریکا، از فلفل دلمه ای قرمز رنگ یا فلفل چیلی قرمز گرفته می شود. این ادویه به منظور بهبود طعم در غذاها بسیار کاربرد دارد. این ادویه سرشار از ویتامین A،ِ و نیز ویتامین ب می باشد که ویتامینِ در تقویت نوروترانسمیترهای سیستم اعصاب و رشد و نمو سلول های بدن موثر می باشد.

فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای سبز، سرشار از منیزیم

علت رنگ سبز این فلفل دلمه ای، مقادیر فراوان کلروفیل در آن می باشد که در پیوند با منیزیم است. منیزیم در بهبود حافظه و یادگیری اثرات زیادی دارد. همچنین منیزیم در جهت کاهش فشارخون موثر است. مقادیر فراوان ب۶ و منیزیم موجود در فلفل دلمه ای سبز، باعث کاهش اضطراب ناشی از سندرم پیش از قاعدگی می شود و به منظور بهبود علائم این سندرم موثر می باشد. فلفل دلمه ای سبز ویتامینِ فراوانی دارد که در بهبود عملکرد سیستم ایمنی و محافظت سلولی اثر دارد.

فلفل دلمه ای زرد، سرشار از ویتامین ها

با اینکه فلفل دلمه ای سبزرنگ متداول ترین نوع فلفل دلمه ای در قفسه مغازه ها می باشد؛ اما نوع زرد آن محتوای مقدار بیشتری از انواع ویتامین ها است. فلفل دلمه ای زرد منبع بسیار خوبی از ویتامین ث است. یک فلفل دلمه ای متوسط زردرنگ نیمی از نیاز روزانه به ویتامین ث را بر آورده می کند. ویتامین ث به منظور پیشگیری از آرتریت، سلامت دندان و استخوان اثر دارد. نیاسین که از ویتامین های گروه ب می باشد، به منظور تامین سلامت پوست، سیستم عصبی و سیستم گوارشی موثر است. همچنین این فلفل سرشار از فولات است که برای پیشگیری از نقایص مادرزادی کاربرد دارد.

فلفل دلمه ای زرد و نارنجی، عینک آفتابی طبیعی

فلفل های زرد، نارنجی و قرمز منبع بسیار خوبی از کاروتنوئیدها هستند. کاروتنوئیدها گروهی از مواد شیمیایی گیاهی می باشند که سلامت چشم ها را به همراه دارند. کاروتنوئیدهای موجود در فلفل های دلمه ای عبارتند از:

۱. بتاکاروتن که مسئول ایجاد رنگ نارنجی در هویج، کدو حلوایی، فلفل دلمه ای نارنجی و... می باشد، در سلول های بینایی تبدیل به ویتامین ا می شود؛ که این ویتامین به منظور تقویت فرآیند بینایی بالاخص در نور کم کاربرد دارد. همچنین این ویتامین در بهبود عملکرد سیستم ایمنی و سلول های شاخی پوست موثر می باشد. بتاکاروتن همچنین از آنتی اکسیدان های بسیار قوی می باشد که افراد را در برابر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی محافظت می کند.

۲. لوتئین و زآگزانتین که رنگ زرد را در زردآلو، فلفل دلمه ای زرد و ... ایجاد می کند. از مواد اصلی تشکیل دهنده ماکولای چشم می باشند و ماکولای چشم را از آسیب های ناشی از افزایش سن محافظت می کنند و کمبود آن ها آب مروارید را در پی دارد. در حقیقت فلفل دلمه ای زرد و نارنجی را می توان نوعی عینک آفتابی طبیعی برای چشم ها دانست.

توجه: به طور کلی انواع فلفل از جمله فلفل دلمه ای جزء مواد غذایی آلرژی زا محسوب می شوند و بهتر است افرادی که پوستی حساس و تحریک پذیر دارند و با مصرف غذاهای آلرژی زا دچار جوش، کهیر، آکنه و اگزمای پوستی می شوند، انواع فلفل های دلمه ای را از رژیم غذایی خود حذف نمایند.

 

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تپه دیورک شمس آباد و آدرس tdshamsabad.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 11
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 11
بازدید ماه : 24
بازدید کل : 28719
تعداد مطالب : 34
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->


استخاره آنلاین با قرآن کریم

فال حافظ


                    
 
 

كد تقويم

کد نمایش آب و هوا کد نمایش آب و هوا